بوپرنورفین چیست؟
قرص بوپرنورفین یا b2 چیست؟
۱۳۹۸-۰۳-۱۸
علائم و عوارض مصرف ماری جوانا
عوارض و علائم مصرف ماده مخدر گل یا ماری جوانا
۱۳۹۸-۰۴-۰۱
نمایش همه

عوارض مصرف قرص بوپرنورفین یا b2 چیست؟

عوارض مصرف قرص b2
عوارض مصرف بوپرنورفین یا b2

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : در مقاله قرص بوپرنورفین یا b2 چیست؟ با داروی بوپرنورفین آشنا شدیم و به نحوه صحیح مصرف این دارو اشاره کردیم. مصرف این شبه مخدر عوارض متعددی را برای مصرف کننده در پی خواهد داشت که در مقاله پیش‌ رو علائم و نشانه‌های مصرف این مخدر  را بررسی میکنیم و به عوارض ترک اعتیاد با این دارو نیز اشاره می‌کنیم:

حتماً مطالعه کنید: قرص بوپرنورفین یا b2 چیست؟

عوارض جانبی قرص ب ۲

این دارو نیز مانند دیگر مخدرها می‌تواند موجب کاهش عملکرد دستگاه تنفسی و کندی تنفس شود و حتی خطر مرگ را نیز برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد. در صورت مشاهده علائم مسمومیت باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید:

عوارض مصرف قرص b2

همانطور که گفتیم قرص بوپرنورفین یا b2 دارای عوارض شدید و جبران ناپذیری است، که پیشنهاد میکنیم در صورت بروز هریک از علائم زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید: کهیر

تهوع
درد معده
تب خفیف
کاهش اشتها
مشکلات تنفسی
تنفس آرام و سطحی
تورم صورت، لب، زبان و گلو
تهوع، احساس سبکی در سر، ضعف و بی حالی
ادرار تیره رنگ یا به رنگ خاک رس
یرقان (زرد شدن چشم و پوست)
گیجی، رفتار و افکار غیرمعمول

عوارض مصرف قرص بوپرنورفین

این عوارض خفیف‌تر هستند ولی احتمال بروز بیشتری دارند مانند:

سردرد
تعریق
کمردرد
آب ریزش بینی
اختلالات خواب
ضعف و خستگی
اضطراب و افسردگی
احساس گرما و نفس تنگی
تهوع، درد معده، یبوست، استفراغ

سردرد از عوارض مصرف قرص b2

به غیر از این موارد، امکان دارد مصرف کننده عوارض دیگری را مشاهده کند، در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی که باعث ناراحتی شما شده حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

مشاورین و متخصصین  مرکز ترک اعتیاد آکسون همواره به مراجعین خود توصیه میکنند تا علائم را قبل از بروز عارضه جبران ناپذیر جدی بگیرند

موارد احتیاط مصرف قرص ب ۲

در مورد مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر دقت کنید. قرص ب ۲ را با داروهای که باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شوند مصرف نکنید :

سرماخوردگی
داروهای ضددرد
قرص‌های ضد استرس
ضد افسردگی، ضد تشنج
داروهای شل کننده عضلات

همچنین از مصرف همزمان این دارو با الکل بپرهیزید زیرا باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی و سیستم تنفسی می‌شود که خطر مرگ برای مصرف کننده در پی خواهد داشت

مصرف همزمان ب۲ با الکل

مصرف قرص بوپرنورفین در دوران بارداری و شیر دهی

قرص ب ۲ برای جنین مضر است می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد و بروز نشانه‌های ترک در نوزادی شود که مادرش در زمان بارداری بوپرنورفین مصرف کرده است. در صورت مشکوک بودن یا تصمیم به باردار شدن در زمان درمان با این دارو را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف ب2 در زمان بارداری

مصرف ب۲ در زمان بارداری

تداخل دارويی قرص بوپرنورفین یا ب۲

مصرف همزمان قرص بوپرنورفین با مهارکننده‌هاي مونو آمين اکسيداز خطرناک است و همچنین احتمال کلاپس قلبي – عروقي و تنفسي در بيماراني که ديازپام و بوپرنورفين را با مقادير عادي و به طور همزمان دریافت کرده، وجود دارد.

مصرف همزمان با داروهايي که عمدتا در کبد متابوليزه مي‌شوند مانند ريفامپين ، فنيتوئين و ديگوکسين ممکن است باعث جمع شدن بوپرنورفين و افزايش اثرات آن شود.
مصرف اين دارو با فاصله چند ساعت با باربيتورات‌هاي بيهوش‌کننده مانند تيوپنتال، ممکن است باعث ایجاد اثرات اضافي تنفسي و آپنه شود. مصرف همزمان با داروهاي بيهوش‌کننده عمومي نيز ممکن است موجب ضعف شديد عملکرد قلبي – عروقي شود.
بيماراني که به اين دارو اعتیاد پيدا مي‌کنند، در صورت مصرف آنتاگونيست آن، به شدت دچار سندرم قطع مصرف دارو می‌شوند. در اين موارد بايد دارو را با احتياط مصرف و وضع بيمار را به طور مرتب پيگيري نمود.

متاسفانه بسیاری از زنانی که برای ترک اعتیاد به کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه می‌کنند بدون مشورت با پزشک و متخصص ترک اعتیاد اقدام قطع مصرف بوپرنورفین، b2 یا ب ۲ کرده اند که هم جان خودشان و هم جان نوزاد را به خطر می‌اندازند در صورتی که ترک قرص ب ۲ حتما باید تحت نظر  پزشک متخصص و مشاورین ترک اعتیاد انجام بگیرد.

ترک اعتیاد با قرص بوپرنورفین

درمان اعتیاد به غیر از درمان دارویی نیاز به روان درمانی و مداخلات اجتماعی دارد، در دوره درمان اعتیاد جزئیاتی وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود درمان چندان اثر بخش نخواهد بود، در درمان اعتیاد مولفه‌های زیر بسیار مهم هستند و نقش دارند:

مهارت پزشک
رابطه خوب درمانگر با بیمار
ایجاد انگیزه خوب برای ادامه درمان اعتیاد
خانواده درمانی
کنترل خشم و هیجان
مشاوره در مواقع بروز بحران
دقت در پیگیری و انجام آزمایش

وجود این مولفه‌ها باعث افزایش اثر بخشی مراحل درمان بوده و توجه کافی و لازم به هرکدام از این جنبه‌ها در درمان اعتیاد ضریب احتمال بهبودی و ترک اعتیاد در فرد را افزایش می‌دهد، همانطور پیش تر گفتیم درمان اعتیاد علاوه بر درمان دارویی نیاز به درمان روانی نیز دازد، در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، تمامی مراحل درمان اعتیاد تحت نظر و مراقبت مشاورین روانشناسی و روانپزشکی و پزشکان ترک اعتیاد انجام میگیرد تا بهترین نتیجه که ترک اعتیاد بدون بازگشت است در کوتاه ترین مدت زمان حاصل شود.

ترک اعتیاد با قرص بوپرنورفین یا b2

ترک قرص بوپرنورفین

همانطور که می‌دانید برخی افراد برای ترک مخدر مصرفی از قرص ب ۲ استفاده می‌کنند و به مرور به دلیل مصرف غیر اصولی این قرص به بوپرنورفین اعتیاد پیدا می‌کنند.

به هیچ  وجه برای ترک قرص ب ۲ خودسرانه عمل نکنید، و به تنهایی برای ترک این مخدر اقدام نکنید و برای ترک به مراکز درمان اعتیاد مراجعه کنید تا هم از لحاظ روحی و جسمی آماده ترک قرص ب ۲ باشید، چرا که اگر اعتیاد به این قرص را باروش‌های غیر اصولی انجام دهید عواقب ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.

ترک بوپرنورفین یا b2

سخن پایانی:

همانطور که در  مقاله گفتیم ، از بوپرنورفین یا b2 بیشتر برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود، ولی مصرف قرص ب ۲ عوارض و عواقب خطرناکی ممکن است برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. بنابراین به هیچ عنوان خودسرانه از این دارو برای ترک استفاده نکنید یا به هر دلیل اگر مجبور به مصرف این دارو شدید دوز دارو را تغییر نداده و به تنهایی اقدام به ترک نکنید. از بهترین روش‌های ترک قرص ب ۲ ترک تدریجی دارو زیر نظر پزشک است.

مرکز ترک اعتیاد آکسون یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک‌‎های ترک اعتیاد است، برنامه ریزی دقیقی برای ترک اعتیاد ارائه می‌دهد که این برنامه باتوجه به شرایط فرد و میزان دوز مصرفی هر شخصی متفاوت خواهد بود. همیچنین کلینیک ترک اعتیاد آکسون با امکانات رفاهی و هتلینگ مناسب مکانی امن و راحت برای مراجعین ایجاد کرده تا با آسودگی خاطر اقدام به ترک کنند و بتوانند از خدمات روانپزشکی و روانشناسی مرکز نیز به راحتی استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید.

4.3/5 ( 4 بازدید )