نیکوتین

نیکوتین چیست؟

نیکوتین از (گیاه تنباکو) بدست می آید و بسیار سمی است، نیکوتین بر روی مغز اثر روان‌گردان دارد، نیمه عمر آن حدود یک ساعت می‌باشد وقتی توتون و تنباکو استعمال می‌شود، نیکوتین موجود در آن‌ها توسط شش‌ها جذب شده و به سرعت وارد گردش خون می‌گردد و بدین وسیله خود را به مغز میرساند و بلافاصله بعد از ورود نیکوتین به مغز به دلیل افزایش ناگهانی قند خون و افزایش ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس بدن در حالت تحریک قرار می‌گیرد و در تمام بدن منتشر می‌شود، نیکوتین هم می‌تواند اثر محرک روی بدن داشته باشد و هم اثر کند کننده، زیاده‌ روی در مصرف نیکوتین به مسمومیت با این ماده منجر می‌شود که علائم آن عبارتند از:

تهوع
سردرد
اسهال
سرگیجه
استفراغ
رنگ‌ پریدگی
آب‌ریزش از دهان
افزایش فشار خون
عدم تمرکز
عرق سرد
لرزش
گیجی

علاوه بر این نیکوتین، چرخه خواب را مختل کرده و کاهش میزان خواب عمیق در فرد، منجر به بیدارشدن‌های مکرر در طول شب و احساس خستگی در طول روز می‌شود.

حتما مطالعه کنید: نیکوتین چیست؟
ترک نیکوتین

داروهای موثر در ترک نیکونین

برای ترک سیگار و نیکوتین روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از داروهای بدون نیکوتین، از موثر ترین روش های درمان است. اما فراموش نکنید که استفاده از راهنمایی و انجام جلسات مشاوره ای با روانشناسان و روانپزشکان میتواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. توجه داشته باشید که استفاده از داروها حتما باید تحت نظر پزشک باشد.
داروهایی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، قابل تهیه با تجویز پزشک هستند، اما مصرف آنها را برای بانوان باردار و شیرده و افراد زیر 18 سال بدون تجویز پزشک توصیه نمیکنیم.

بوپروپیون
بوپروپیون، داروی ضد افسردگی است که مکانیزمی همانند نیکوتین دارد و سطح دوپامین و نوراپی‌نفرین را افزایش می دهد. از مزایای این دارو می توانیم به کنترل وضعیت اضافه وزن در دوران بعد از ترک نیکوتین اشاره کنیم اما توجه داشته باشید که مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی همچون بی خوابی، سردرد و پریشانی داشته باشد.

وارنیکیلین
این دارو با تاثیر مستقیم بر روی گیرنده های نیکوتین در مغز باعث کاهش علائم لذت پس از کشیدن سیگار می شود اما عوارض جانبی مصرف این دارو طیف گستره تری دارد و تهوع، سردرد، بی خوابی و کابوس های شبانه بخشی از این عوارض می باشند.

نورتریپتیلین
شدت تاثیر این دارو نسبت داروهایی که پیش تر معرفی شده بسیار بیشتر می باشد و معمولا زمانی تجویز می شود که داروی های دیگر موثر نباشند، نورتریپتیلین یک داروی ضد افسردگی است و با عملکردی مشابه نیکوتین باعث عدم احساس نیاز به مصرف سیگار در مصرف کننده می شود، این دارو نیز دارای عوارضی همچون خشکی دهان، مشکلات گوارشی و گیجی می باشد.

ترک دائمی نیکوتین با خدمات روانشناسی

استفاده از دارو های ترک سیگار و برچسب ترک نیکوتین میتواند به بیماران کمک کند اما درمان زمانی بهترین نتیجه را می دهد که علاوه بر درمان دارویی بیماران از خدمات روانشناختی نیز استفاده کنند تا به با کمک مشاورین به تغییر چهارچوب های ذهنی و اصلاح سبک زندگی ترک سیگار و نیکوتین دائمی باشد. به همین جهت ترک نیکوتین در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر روانشناس و روانپزشک انجام می گیرد تا درمان مطابق با آخرین استانداردهای درمانی انجام بگیرد.

روش های درمانی اشتباه

متاسفانه بسیاری از بیماران بجای استفاده از روش درست درمان اقدام به تغییر مخدر مصرفی خود می کنند که این روش نه تنها کمکی به آنها نمی کند بلکه آنها را به مخدر جدیدی وابسته می کند که در مورد ترک نیکوتین نیز برخی از باورهای اشتباه به شرح زیر می باشند:

استفاده از سیگار های الکترونیکی برای ترک سیگار:
برخی بر این باورند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار کمک می کند اما باید بدانید که از نظرعلمی استفاده از این محصولات هیچ کمکی به ترک نمی کند، علاوه بر آن باید بدانید در این محصولات نیز نیکوتین وجود دارد بنابراین استفاده از این روش کمکی به بیماران نمی کند.

استفاده از سیگارهای طعم دار، برگ و پیپ:
برخی دیگر بر این باورند که مصرف سیگار های برگ یا طعم دار همچنین پیپ در دراز مدت باعث ترک می شود اما بهتر است بدانید این سیگار ها نیز به اندازه سیگارهای معمولی خطرناک هستند و مشکلات بیشتری برای سلامت بیمار ایجاد می کنند.

قلیان و تنباکوی بدون دود:
قلیان استعمال تنباکوی سوخته است و تاثیری در ترک سیگار ندارد، همچنین می تواند باعث سرایت انواع عفونت به دهان مصرف کننده نیز شود، از سوی دیگر تنباکوهای بدون دود نیز حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند و احتمال ابتلای به سرطان دهان، حنجره و عفونت لثه را شدیدا افزایش می دهد.

آدامس و آبنبات ترک سیگار:
این محصولات نیز مورد تایید سازمان دارو و غذا نمی باشد، بنابراین استفاده از آنها تاثیری نخواهد داشت.

ترک نیکوتین

جالب است که بدانید ساله تعداد مرگ و میرهایی که به علت مصرف نیکوتین رخ می‌دهد، خیلی بیشتر از مجموع مرگ‌های ناشی از ایدز، الکل، مواد مخدر اعتیاد آور، تصادفات، قتل، خودکشی و آتش‌سوزی می‌باشد، پس بهتر است هرچه زودتر برای ترک نیکوتین برنامه ریزی کنید، بهترین درمان برای ترک نیکوتین بهرمندی از حمایت روحی، به علاوۀ داروها و مشاوره گرفتن از روانشناسان و روانپزشکان متخصص در زمینه ترک اعتیاد است، به همین جهت توصیه میکنیم تا برای ترک وابستگی به نیکوتین به مرکز ترک اعتیاد آکسون مراجعه کنید تا با راهنمایی مشاورین روانشناسی و روانپزشکی کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد ایران بهترین نتیجه در زمینه ترک اعتیاد به نیکوتین حاصل شود.

1. Ali گفت:

سلام اینجانب از سن تقریبا هجده سالگی سیگار می کشم البته چند سالی است که سیگار کوتاه مثل آریزونا که نضف آنرا میبرم استفاده
    میکنم روزانه بحساب دقیق خودم بین هشت
    عددمصرف دارم واکنون در آذرماه سال جاری