مواد اعتیادآور

منظور  از مواد اعتیاد آور چیست؟

مواد اعتیاد آور موادی هستند که از ترکیبات مواد شیمیایی و یا مواد طبیعی بدست می‌آیند و در صورت مصرف موجب وابستگی فرد به آن ماده می شوند. این مواد پس از مصرف موجب تغییر خلق یا رفتا در فرد مصرف کننده شده و به شکل های مختلفی از جمله خوردن، تزریق و یا دود مصرف می شوند. دسته‌بندی مواد اعتیاد آور یا در گویش عام، مواد مخدر، به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد. در علم پزشکی و داروشناسی، یک ماده اعتیاد آور می‌تواند بر اساس ساختار شیمیایی که دارد و یا بر اساس تأثیرات، عوارض و شرایطی که در اثر مصرف ایجاد می‌کند طبقه‌بندی گردد. مواد اعتیاد آور به صورت طبیعی و یا شیمیایی به وجود می‌آیند. بعضی از این مواد خواص دارویی داشته و در پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله برای ترک اعتیاد مواد مخدر ، بیماری‌های اعصاب و روان، تسکین درد و … استفاده می‌شوند. در هر صورت این مواد چه جنبه پزشکی داشته باشند و چه غیرپزشکی، اعتیاد آور هستند.

بر اساس مصوبات سازمان قانون گذاری کنترل مواد آمریکا (CSA)، مواد اعتیاد آور اغلب به 5 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

مخدرها – Narcotics
کند کننده ها یا آرام بخش ها – ‌Depressants
محرک‌ها یا تحریک کننده‌ها – Stimulants
توهم‌زاها – Hallucinogens
آنابولیک استروییدها – Anabolic Steroids

همه این مواد، به غیر از دسته آنابولیک استرویدها جزء مواد روان گردان محسوب می‌شوند، به این معنی که بر روی یک یا چند مورد از قوای ذهنی مانند خلق و خو، احساسات، افکار، ادراک، حافظه، شناخت و رفتار اثر می‌گذارند. علاوه بر این، استفاده از این داروها می‌تواند مشکلاتی برای سلامت جسمانی و روحی فرد مانند سیروز کبدی یا التهاب کبد، جنون ناشی از مصرف حشیش، مشکلات اجتماعی مانند برچسب زدن‌های اطرافیان و جامعه، مشکلات شغلی، مالی و همچنین مشکلات کیفری و قانونی ایجاد کند.

بر اساس اعلام اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا (DEA)، مصرف مواد در هر یک از دسته‌بندی‌های گفته شده منجر به وابستگی به مواد به دو صورت وابستگی جسمی و وابستگی روانی می‌شود.

سوء مصرف از مواد

سوء مصرف مخدر

سوء‌ مصرف هر ماده‌ای باعث تغییر حالت در فرد می‌شود. ملاک برای تشخیص این که ماده‌ای مورد سوء‌ مصرف قرار گرفته یا نه، به میزان مصرف نیست، بلکه میزان اثری است که این سوء مصرف روی فرد و زندگی اجتماعی او باقی می‌گذارد. نیاز به مصرف مواد روان‌گردان گوناگونی که فرد به آن وابسته است را نمی‌توان ساده‌انگارانه، نادیده گرفت. گاهی و در مورد برخی از مواد اعتیاد آور مانند: هرویین، آمفتامین و غیره، شدت این نیاز به حدی است که نه تنها فرد ممکن است مرتکب انواع جرایم شود، بلکه جانش نیز در خطر قرار می‌گیرد. تعریف سوء استفاده از مواد بر اساس مقدار و میزان ماده مصرف شده مشکل است. باید توجه کرد، که فرد به واسطه مصرف این ماده چقدر در زندگی دچار مشکل شده است. چنان‌چه به واسطه استفاده از این مواد اختلالی در تحصیل، شغل یا ارتباطات بین‌فردی به‌وجود آید، آنگاه فرد دچار سوء مصرف مواد شده است. بنابراین سوء استفاده از مواد الگوی غیر انطباقی مصرف مواد است که موجب ناراحتی یا تخریب قابل ملاحظه بالینی شده و با یک یا چند علامت از علایم زیر تظاهر می‌کند:

مصرف مکرر مواد که منجر به ناتوانی در برآوردن تعهدات مربوط به نقش فرد در محل کار، مدرسه یا خانه شود.

مصرف مکرر مواد در موقعیت‌هایی که در آن‌ها مصرف ماده از نظر فیزیکی خطرناک است.

مشکلات قانونی مکرر مربوط به مواد .

مصرف مداوم مواد با وجود مشکلات پایدار یا عود کننده اجتماعی یا بین‌فردی که ناشی از تأثیرات ماده بوده یا بر اثر آن تشدید شده‌اند.

چگونه وابستگی به مواد اعتیاد آور اتفاق می‌افتد؟

وابستگی به مواد افیونی سیری تدریجی و مزمن دارد:

مرحله اول: تجربه ماده مخدر است که به‌دنبال کنجکاوی و اصرار دوستان صورت می‌گیرد.

مرحله دوم: مصرف تفریحی و تفننی است. از آن‌جا، مصرف اولیه مواد اغلب با احساس لذت و یا رهایی از رنج همراه است، لذا به‌عنوان یک تجربه خوشایند تکرار می‌شود.

مرحله سوم: مرحله سوء مصرف است. در این مرحله مصرف مواد و رفتار موادجویانه فرد بر یک یا چند بخش از زندگی فرد تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

مرحله چهارم: وابستگی به مواد است، مرحله ای که فرد به علت پیدایش حالت تحمل، هر چند وقت یک بار مقدار مصرف ماده را بالا می‌برد و در صورت کاهش و یا قطع مصرف ماده دچار علایم ترک می‌شود.

انواع مواد

کلینیک روانپزشکی و درمان اعتیاد آکسون، جهت ارائه خدمات تخصصی ترک اعتیاد و بستری کوتاه مدت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام مدت شبانه روز آماده پذیرش و درمان بیماران می‌باشد. مشاوره رایگان درمان اعتیاد، سم زدایی سریع (URD)، سم زدایی فوق سریع (UROD) ، بستری کوتاه مدت و درمان بیماری‌های اعصاب و روان این کلینیک را در جز بهترین مراکز درمان اعتیاد قرار داده است.   

دسته بندی رایج مواد اعتیاد آور

یکی از دسته‌بندی‌های رایج در موضوع مواد اعتیاد آور و به طور کلی‌تر داروها، دسته‌بندی شیمیایی مواد می‌باشد که در زیر به شکل مختصر توضیح داده شده است:

مواد کند کننده‌ها یا آرام بخش‌ها (Depressants):

مواد آرام بخش، داروهای مهارکننده و یا کاهش دهنده سرعت فعالیت‌های مغز و اعصاب می‌باشند که مستقیماً بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند تا حس آرام بخش و تسکین دهنده ایجاد کند. کند کننده‌ها موجب کاستی فعالیت سیستم اعصاب مرکزی می‌شوند. این دسته شامل، باربیتورات‌ها، (فنوباربیتال، تیوپنتال، بوتال بیتال)، بنزودیازپین (آلپرازولام، دیازپام، کلونازپام، لورازپام، میدازولام)، الکل و گاما – هیدروکسی‌ بوتیریک (GHB) می‌باشد. مصرف این داروها برای تسکین اضطراب، بهبود خواب و کنترل تشنج استفاده می‌شود. نتیجه استفاده از این مواد، آرامش و افت رفتاری است

محرک‌ها یا تحریک کننده‌ها (Stimulants):

موادی هستند که موجب افزایش فعالیت و سرعت سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. مواد محرک باعث می‌شود که فرد مصرف کننده احساس انرژی زیاد، تمرکز و هوشیاری داشته باشد. این دسته از مواد باعث می‌شوند فرد احساس دوگانه، خشم و یا پارانویا داشته باشد.
رایج‌ترین مواد محرک موجود در جهان عبارتند از کوکائین، کراک، آمفتامین و مت آمفتامین. با توجه به آخرین گزارش جهانی اعتیاد توسط دفتر جرم و اعتیاد سازمان ملل متحد، محرک‌های مشتق شده از آمفتامین، مانند اکستازی و مت آمفتامین، بعد از ماری جوانا رایج‌ترین مواد مخدر در جهان می‌باشند. همچنین در دسته‌بندی داروها، نیکوتین به عنوان یکی از مواد اصلی موجود در سیگار، در این طبقه‌بندی از مواد قرار می‌گیرد.

مواد توهم زاها (Hallucinogens):

مواد محرک

این دسته از مواد با عنوان مواد روان‌گردان (Psychedelic) نیز شناخته می‌شوند. این مواد بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند و موجب تغییر ادراک فرد از واقعیت، زمان و مکان می‌شوند. توهم زاها ممکن است موجب شوند فرد دچار توهم شده و چیزهایی را ببیند و یا بشنود که وجود ندارند و یا این‌که شرایط و موقعیت‌های غیرواقعی را برای خود تجسم کند. بعضی از مواد توهم زا عبارتند از سیلوسایبین Psilocybin (موجود در قارچ های جادویی – Magic Mushroom)، ال‌اس‌دی LSD (Lysergic Acid Diethylamide – اسید لیزرجیک دی اتیل آمید: دارویی که از نوعی قارچ به نام ارگوت به دست می‌آید)، پیوت Peyote (یک نوع گیاه دارویی دارای ماده شیمیایی مسکالین)، دی متیل Dimethyltryptamine (DMT یک ماده توهم زای طبیعی از خانواده تریپتامین)

مواد افیونی یا مخدرها (Opioids):

مواد افیونی، موادی هستند که از طریق گیرنده‌های عصبی اپیوئید بر روی بدن تأثیر می‌گذارند. دارای اثرات مخدر بوده، یعنی دردزدا و خواب‌آور هستند. افیون‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که در خشخاش یافت شده و دارای اثر مخدر می‌باشند. واژه شبه افیونی به خانواده وسیع‌تری از مواد تعلق دارد که شامل این مواد افیونی هم شده و نیز انواع مختلف ترکیبی دیگری می‌شود‌ که توسط متخصصین شیمی به وجود می‌آیند. مثل: متادون، پی‌تیدین و موادی با همان اثرات که به صورت طبیعی در مغز تولید می‌شوند (از جمله انکفالین، بتااندورفین و دی نورفین). مواد شبه افیونی در انسان تولید احساس سرخوشی همراه با خواب‌آلودگی و تنفس آرام می‌کند. علایم ترک این مواد نسبت به باربیتورات‌ها و یا الکل می‌تواند شدیدتر باشد.

افرادی که مصرف مواد شبه افیونی را متوقف می‌کنند ظرف 6 تا 12 ساعت این علایم را از خود نشان می‌دهند: خمیازه، تهوع و استفراغ، احساس لرز و سرما، دردهای عضلانی، اسهال و بی‌خوابی که موجب به وجود آمدن اختلال در عملکردهای شغلی، تحصیلی و… فرد می‌‌شود. علایم از یک تا سه روز دوام یافته و فرایند ترک کامل در حدود یک هفته به طول می‌انجامد. تجربه اوج” که توسط مصرف‌کنندگان این مواد حاصل می‌شود، از فعالیت سیستم طبیعی شبه‌افیونی بدن ناشی می‌شود. به‌عبارت دیگر مغز مواد شبه‌افیونی خودش را مثل انکفالین‌ها و اندورفین ها دارد که اثرات مخدر دارند.

مصرف موادی چون هرویین، تریاک، مورفین یا دیگر مواد شبه‌افیونی موجب فعال شدن این سیستم می‌شود. کشف این سیستم طبیعی افیونی گام نخست و عظیمی در رشته داروشناسی روانی شد. به واسطه این کشف نه تنها مطالعه بر روی اثرات این مواد اعتیادآور بر روی مغز وسعت یافت، بلکه منتهی به اکتشافات مهمی شد که نتیجه آن کمک به افراد وابسته به این داروها شده است.

داروهای مخدر، رایج‌ترین داروهای پزشکی تجویز شده در جهان هستند و معمولاً برای درمان درد و سرفه استفاده می‌شوند. این دسته از مواد شامل هروئین، کدئین، مرفین، فنتانیل fentanyl (داروی بیهوشی، ضد درد و آرام بخش) هیدروکودون Hydrocodone (یک شبه افیونی نیمه مصنوعی شده از کدئین، یکی از آلکالوئیدهای مواد مخدر موجود در تریاک است) می‌باشند.

انوع مواد مخدر

مواد استنشاقی (Inhalants):

این گروه از مواد اعتیاد آور یک دسته بسیار گسترده را شامل می‌شوند که یک ویژگی اصلی در آن‌ها مشترک می‌باشد و آن هم مصرف استنشاقی این نوع از مواد است. بسیاری از مواد موجود در این دسته می‌توانند به شکل بخار و گاز در دمای معمولی اتاق موجود باشند. همچنین بسیاری از این مواد ممکن است در اقلام موجود در منزل هر فردی باشد. مواد استنشاقی یکی از عواملی است که مکرراً موجب آسیب رسانی، مشکل و خطر برای کودکان و نوجوانان در منزل می‌شود. این نوع مواد شامل رنگ، چسب، تینر و رقیق کننده رنگ، بنزین، جوهر خودکار، مارکر و غیره می‌باشد. اگرچه در نهایت تمام این مواد از طریق ریه وارد جریان خون می‌شوند اما روش‌های دقیق مصرف آن‌ها ممکن است با هم متفاوت باشند مانند: sniffing (بو کشیدن عمیق ماده استنشاقی – اسنیف کردن)، اسپری، huffing (قرار دادن پارچه آلوده به ماده استنشاقی روی بینی و دهان و تنفس عمیق)، bagging (جمع کردن ماده استنشاقی داخل پاکت یا پلاستیک و قرار دادن آن بر روی دهان و بعد تنفس عمیق محتوای داخل آن) و غیره .

کانابیس ها (Cannabis):

کانابیس داروی مشتق شده از گیاهی با همین نام و در فارسی با عنوان گیاه شاهدانه می‌باشد و رایج ترین ماده اعتیاد آوریست که در جهان به صورت غیر قانونی استفاده می‌شود. هرچند مصرف مشتقات این گیاه در برخی از کشورهای جهان، با ضوابط خاص، قانونی شده است. این ماده از طریق گیرنده‌های کانابینوییدی در مغز اثر کرده و مانند مواد توهم زا بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. ماده کانابیس در انواع و شکل های مختلفی از قبیل بنگ، حشیش، گراس، وید، علف، ماری جوانا، گانجا، چرس و غیره مصرف می‌شود که البته بعضی از این اسامی صرفاً نام گذاری‌های متفاوت بر روی این ماده در مناطق مختلف جهان می‌باشد و در نحوه تولید آن تفاوت چندانی وجود ندارد.

انجمن روانپزشکی آمریکا ارزیابی مواد را در پنج سطح طبقه‌بندی کرده است که از سطح یک تا پنج از امکان سوء مصرف کنندگی مواد کاسته و به فواید پزشکی آن افزوده می‌شود:

دلایل استفاده از مواد مخدر

سطح 1: موادی را شامل می‌شود که امکان سوء مصرف بالایی دارند و دارای سودمندی پزشکی پایین هستند. هروئین و مواد توهم زا در این سطح قرار می‌گیرند.

سطح 2: شامل تریاک، مرفین، کدئین و آمفتامین ها است.

سطح 3: آسپیرین کدئینه، و پی‌س‌پی به عنوان مواد سطح سه طبقه‌بندی می‌شوند.

سطح 4: فنوباربیتال و دیازپام (والیوم) از مواد سطح چهار هستند.

سطح 5: ترکیبات کدئینه به عنوان مواد سطح پنج هستند که سودمندی پزشکی بالا و امکان سوء مصرف پایینی دارند.

طبقه‌بندی های انجام شده نشان دهنده آن است که مواد را می‌توان بر اساس تأثیر آن بر بدن یا میزان مسمومیتی که ایجاد می‌کند، تقسیم بندی کرد. همچنین میزان اثرات درمانی و سوء مصرف از یک ماده نیز می‌تواند مبنای دسته‌بندی مواد باشد. یک روش دیگر دسته‌بندی مواد بر مبنای منشاء آن ماده است که به شکل زیر تعریف می‌گردد:

موادی که منشأ طبیعی دارند مانند تریاک، شاهدانه.

موادی که جنبه درمانی دارند ولی عملاً از آن‌ها استفاده نادرست می‌شود مثل خواب آورها، آمفتامین‌ها.

موادی که طی انواع پژوهش‌ها به دست آمده‌اند مثل ال‌اس‌دی LSD و یا از آن‌ها استفاده غیر معمول می‌شود مثل حلال‌های فرار.

یک نوع دیگر از طبقه‌بندی مواد بر اساس پیامدهای رفتاری مصرف آن ماده توسط فرد معتاد می‌باشد که به شرح ذیل تعریف می‌گردد:

مواد نشئه‌زا (euphorics) که هیجانات و برخی دریافت‌های حسی را تخفیف می‌دهد، مثل تریاک و کوکائین.

مواد خیال انگیز که توهمات را تقویت می‌کند، مثل ال‌اس‌دی و حشیش.

مواد سکرآور که نخست باعث تحریک و سپس افسردگی می‌شود، مثل الکل و حلال‌های فرار.

موادی که سبب خواب آلودگی می‌شود، مثل باربیتورات‌ها.

موادی که تحریک کننده فعالیت‌های روانی هستند، مثل دخانیات، قهوه و چای.

انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلال‌های مربوط به مواد اعتیاد آور را در یک محور طبقه‌بندی کرده است. انواع اختلال‌های مربوط به مواد در آخرین چاپ انجمن روانپزشکی آمریکا (DSMTV-TR) شامل موارد ذیل می‌باشد:

مصرف مواد مخدر

اختلال‌های مصرف الکل

اختلال‌های مصرف آمفتامین (یا مواد وابسته)

اختلال‌های مصرف کوکایین

اختلال‌های مصرف حشیش

اختلال‌های مصرف کافئین

اختلال‌های مصرف توهم زاها

اختلال‌های مصرف مواد استنشاقی

اختلال‌های مصرف نیکوتین

اختلال‌های مصرف مواد افیونی

اختلال‌های مصرف فن سیکلیدین (یا مواد وابسته)

اختلال‌های مصرف مواد مسکن، خواب آور یا اضطراب زدا

اختلال‌های مصرف مواد چندگانه (polysubstance)

اختلال‌های مصرف سایر مواد (یا مواد ناشناخته) مثل استروییدهای آنابولیک یا آنتی هیستامین‌ها

آیکون مشاوره درمان اعتیاد

ترک اعتیاد مواد مخدر

جهت دریافت اطلاعات در خصوص ترک اعتیاد و مشاوره درمان اعتیاد می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.
تماس با ما

74 Comments

  1. صالح گفت:

    سلام مه صالح هستم از كابل مه مدت يك سال ميشه كه به دواي به نام پيركبلين يا دواي احصاب روي اوردم ميخاهم كه ترك كنم

  2. بهار گفت:

    سلام من يه راهنمايي مي خواستم ازتون. من يادداشت ها و مكالماتي رو ديدم كه شك دارم كه درخصوص اعتياد است يا خير!
    ممنون ميشم كمك و راهنماييم كنين
    ميخواستم درمورد يه ماده اي كه نميدانم مخدر /محرك هست يا خير سوال بپرسم:
    در مكالماتي اينجور نوشته شده است كه؛
    يه كار ميخوام به اندازه يه گرم، حتما هم سنگ باشه
    بعد طرف ميگه خيالت راحت سنگش هم سنگ الماس هست
    آچار هم خواسته شده، و نوشتن كه آچارشم خوب باشه چون قبليا نازكن و زودي ميشكنن
    گويا قيمت يك گرمش هم 70000 تومان هست
    يه مكالمه ديگشونم اينجوري بود كه
    داخل سنگ گويا آشغالي شبيه پرز مانند وجود داره

      • کار به معنی شیشه و اچار به معنی پایپ است که باپایپ شیشه استعمال میکنن اونم که میگه توش پرز بوده یعنی اینکه ماده مخدر شیشه ای که خرید کرده اشغال توش بوده و توی پایپ درست تاب نمیخورده و میسوخته پایپم کثیف میکردا راستی اچار خوبم یعنی پایپ مقاوم

        • محمد گفت:

          سلام
          من تو وسایل برادرم یه چیزی پیدا کردم بسیار بدبو و خمیری مانند
          قبلا مدتی گل مصرف میکرد؛ بعدش ترک کرد.
          نمیدونم این چیه، تو رو خدا اگه میدونین چیه بگین

    • ماز گفت:

      اون سنگ منظورش مواد مخدر شیشه اس و اون آچار که میگه منظورش لوله پایپ هست که باهاش شیشه رو میکشن

    • ایمان گفت:

      منظور از سنگ همون شیشه هست.و اچار پایپ که شیشه را داخلش میرزن و بهش گرما میدن و دودش رو میکشن

    • محمد گفت:

      ببینید من استاد اینطور چیزام هر موادی پس از ترک زندگی عادی خواهد داشت اما شیشه و هرویین و حشیش این دسته هر چقدر مصرف طولانی داشته باشند دیگه اون آدم سابق نمیشن نه در زندگی زناشویی و نه در ارتباطات
      بهتره ترکش بدید و در اولین حرکت

      • f گفت:

        سلام ،، ببخشید منم یه پیامی پیدا کردم دقیق یادم نیس مال چند مدت پیش بود ،نوشته بود دومینی خاک میخاستم دقیق یادم نیستا ولی یه همچین چیزی بود به نظرتون منظورش چی بوده؟

      • بارانا گفت:

        سلام خسته نباشین من چیز زیادی راجب انواع مواد مخدر نمیدونم سه ماهه نامزد کردم و تازه فهمیدم ناس میندازه اول اینکه چجور مواد مخدریع؟ خطرناکه یا ن؟

    • محمد گلشیری گفت:

      سلام وقت بخیر.اونا درمورد مخدر شیشه ک محرک و توهم زا هست صحبت میکردن.ب شیشه میگن سنگ و ب هرویین میگن خاک.یا گل.البته هرویین قهوه ای نه سفید
      منظورشونم از آچار پایپ برای کشیدن بوده
      طرف میگه جنسم این سری عاالیه.مشتری میگه سری قبل پرز فرش یا پارچه و ناخالصی قاطی جنس بوده

    • رضا گفت:

      منظور از سنگ شیشه هستش و منظور از آچار پایپ مصرف شیشه رو میگه

  3. Tara گفت:

    همسرم متادون مصرف میکنه چجور میتونم باهاش همکاری کنم تا ترک کنه

    • محمد گفت:

      متادون رو از کجا تهیه میکنه اگر از کلینیک های درمان سرپایی هست که اونجا تیم درمان دارند و تحت نظر پزشک و با یه برنامه ریزی تقریبا بلند مدت میتونه متادون رو هم کنار ترک کنه

    • رضا گفت:

      باکم کردن دوز مصرف می‌تونه راحت ترک کنه ولی باید خودش بخواد

  4. پریناز گفت:

    سلام ببخشید قلیان کشیدن هم تست اعتیاد مربوط به ازدواج را مثبت میکنه؟تگه مثبت میشه از چند روز قبلش نباید استفاده کرد؟

    • JOKER گفت:

      قلیان هیچ ماده ای که وثبت کنه نداره ولی اگر قلیون دوست داری و میخوای از آدم آیندت مخفیش کنی این آدم، آدم تو نبست.
      باش دوست باش

  5. افسان گفت:

    سلام ، برادر من خیلی سال معتاد بوده و هر جی دستش میامد استفاده میکره دو سال پیش 5 ماه ترک کرد ولی باز ادامه داد تا اینکه الان مدت 20 روز است که خودش ترک کرده و مدام می گوید جن ها در سرم هستند و با من حرف میزنند و نگران هستیم که دیوانه نشود چکار کنیم ، خودش خیلی عذاب میکشه بخاطر همین یا مرتب فیلم نگاه میکنه یا دوش میگیره ، اما میگه همش یکی با با صدا های مختلف حرف میزنه ؟ میشه راهنمایی کنید ؟

  6. فاطمه گفت:

    سلام شوهرم یه پودر رنگ زرد چوبه داره با اون لوله پایپ میخواستم بدونم چیه راه حلی برای ترک داره ؟عوارضش چیه

  7. فاطمه گفت:

    سلام شوهرم یه پودر رنگ زرد چوبه داره با اون لوله پایپ میخواستم بدونم چیه راه حلی برای ترک داره ؟

  8. پایا گفت:

    سلام ‌. ۷ ساله ازدواج کردم . سال اول یه پایپ دست همسرم دیدم و اصلا نمیدونستم چی هست. در عرض چند سال پنج بار این لوله شیشه مانند رو دستش دیدم و تحقیق کردم متوجه شدم وسیله مصرف شیشه هست. متادون هم مصرف میکنه با سیگار . ولی ندیدم مستقیما شیشه مصرف کنه ولی میدونم .بعضی وقتا تا صبح نمیخوابه بعضی وقتا دو روز پشت سر هم خوابه. هیچ کسی هم ندارم ازش کمک بخوام . خودمم از پسش برنمیام موندم چکار کنم

    • علی گفت:

      سلام کمپ اجباری زنگ بزن پول بریز بیان ببرنش ترک کنه تنها راه هست

    • یک معتاد گمنام گفت:

      پس دو مرحله داره:
      1- تمایل شخص معتاد
      2- NA یا همون انجمن معتادان گمنام

    • محمد گفت:

      به هیچ وجه کمپ اجباری برای یک معتاد جواب نداده نمیده و نخواهد داد بھاش رفیق شو در سو از مصرف رگ فردین بازیش پیدا کن بعد خود ش افسارش میده دست شما و هیے کسی به اندازه خود معتاد نمیدونه چی به چی هست اطلاعات ازخودش بگیر

  9. مهدی گفت:

    تنها راه دوری از اعتیاد ،نماز خواندن و قرآن خواندن
    هرکس به سمت خدا بره ،سمت لذت های دنیویی نخواهد رفت…حالا یا تمسخر کنید یا بگید چرته

    با خدا حرف بزنید و عبادتش کنید،مخدر که هیچ،نفس کشیدن هم احتیاج نداریی

    • Sr گفت:

      کاملا درست و منطقیه .. انسان برای نجات از خوایته هایه غیر معقول نفس نیاز به تزکیه و پالایش داره که راه اولش رفتن به طرف ارزش هاست یعنی کارهای نیک و سالم انجام دادن و راه دومش دوری کردن از ضد ارزش هاست که منظور انجام ندادن کارهای غیر اخلاقی و نا درسته.. خداروشکر امروزه اطلاعات و آگاهی همه آدم ها اونقدری بالا رفته که هر کس خودش قشنگ میدونه کدوم کار ارزشیه و کدوم کار ضد ارزشس. امتحانس هم ضرر نداره امتحان کنید اگه نتیجه نگرفتید به مسیره که قبلش داشتید میرفتید برگردید …

      • Amir گفت:

        بابا بزرگم 24 ساعته نماز میخونه یک عمرم هست داره شیره تریاک میکشه. چ ربطی داشت نعشه بشی بیشتر سمت خدا میری ک?

    • حمید تهرانی گفت:

      اولش را خوب اومدی آخرش که گفتی حتی به نفس کشیدن هم احتیاج نداری اون حرف های اول خودت رو هم زیر سوال بردی و واقعا جای مسخره شدن داره

  10. محمد گلشیری گفت:

    سلام وقت بخیر.اونا درمورد مخدر شیشه ک محرک و توهم زا هست صحبت میکردن.ب شیشه میگن سنگ و ب هرویین میگن خاک.یا گل.البته هرویین قهوه ای نه سفید
    منظورشونم از آچار پایپ برای کشیدن بوده
    طرف میگه جنسم این سری عاالیه.مشتری میگه سری قبل پرز فرش یا پارچه و ناخالصی قاطی جنس بوده

  11. رضا گفت:

    آیا میشه با تریاک هرویین و کنار بزاریم؟

  12. Irani گفت:

    ببخشید یک سوال داشتم، برادر من سالها انواع و اقسام مواد رو مصرف کرده از جمله هروئین و ماری، مدتی هست قرصهای مختلف رو باهم میخوره و نمیدونم چه ترکیبی استفاده میکنه که حالت توهم داره مثلا چند روز پشت سرهم حرف میزنه، خوراک نمیتونه بخوره و بالا میاره، بارها ترک کرده ولی باز لغزش کرده، این دفعه از تمام گذشته بدتر بوده حالتهاش و همچنین عجیب تر، اگر ببریمش کمپ و چند دوره نگهش داریم آیا به حالت عادی برمیگرده؟ الان مثل این میمونه که مغزش رد داده کاملا

  13. بی نام ونشان گفت:

    به حضرت عباس همه تون یعنی تا ته تهش رفتین ها

    • حمید تهرانی گفت:

      حالا که قسم خوردی اینو هم میگفتی که اعتیاد از اول تا اگر آخری هم اگر داشته باشد بد بختی ، فلاکت ، نکبت و هر چیزی با این مضمونها که وجود داشته باشد برای معتاد به ارمغان میاره

  14. سعید گفت:

    سلام من همه ی صحبتهاتونو خوندم تنها و تنها راه ترک قرص نالتوروکسن هست ففط باید اول فرد معتادو با صحبت کردن و خوش رفتاری قانعش کرد که ترک کنه بعد بره کمپ ۱۰ الی ۱۵ روز هیچی مصرف نکنه یعد شروع کنه به خوردن قرص نالتوروکسن که قبل استفاده هم باید بهش بفهمونین که نالتوروکسن یعنی اخر خط یعنی اگه واقعا میخواد ترک کنه بخوره چون اگه لغزش کنه و همراه نالتوروکسن دوباره مواد استفاده کنه خون بالا میاره و میمیره

    • Omid گفت:

      سلام آقاسعیدلطفاازاین مدل راهکارها به کسی نده.اون کسی که میخوادترک کنه وقطع مصرف بکنه نیازی به جایگزین نداره.انسان معتادحتمانبایدبه هروئین یاتریاک یاهرموادمخدری اعتیاد داشته باشه معتادمعتاده پس کسی که میخوادترک کنه فقط بره کمپ کافیه دیگه نیازی به قرص و یا جایگزین نیست.چون بره کمپ اونجا همه چی بهش یادمیدن و میگن بعدازقطع مصرف کجابره که دیگه مواد مصرف نکنه وبرای همیشه پاک بمونه.یاحق

  15. علی رضا گفت:

    سلام لطفا کمک کنید:
    ما 3 برادریم و من کوچکترینم برادر دوم ام شک کردم
    هر هفته یک یا دوبار اینجوری میشه به هرچیزی میخنده
    بعد رنگ شیک سفید تر و خواب آلود میشه چی میتونه باشه??

  16. اهم گفت:

    من تریاک پیدا کردم که کنارش چنو تا قرص سفید کوچولو بود اون چیه؟

  17. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ایا مواد مخدری هست که فرد بعد از مصرفش عین مجسمه ایستاده بمونه و خیره بشه به یه جا؟

  18. Roya گفت:

    سلام. چند وقتی هست که همسرم یهو خوابش میگیره. خواب غیر معمولی ب طوری ک هرجا هست همونجا باید بخوابه. چندباری بهش گفتم گفت خستم
    ولی این یهو دچار خواب آلودگی شدن و یهو غیرمعمول خوابیدن به نظرم از خستگی نیست. بنظرتون اعتیاد داره چیزی مصرف میکنه؟ تورو خدا راهنمایی ام کنید

  19. لیلا گفت:

    سلام. آیا برای کسی که چند نوع مواد مصرف میکند، و یا فقط یکی آن هم تریاک(چون نمیدونم دقیق)، میشه از انواع قرص خواب استفاده کرد؟؟ بهترینش کدومه؟
    هم باعث خواب سنگین و طولانی در طرف بشه
    و هم اصلا ضرر جدی ای براش نداشته باشه

  20. ایستاده گفت:

    سلام بهترین ترک همین ترک در کلینیک آکسون هست بقیه همش یا وابستگی به مخدری جدیده یا درد و زجر و آبرو ریزی تو کلاسهای ان ای

  21. زهرا گفت:

    سلام من برادرم نمیدونم چند ساله که حشیش مصرف میکرده به گفته خودش ماه پیش گفت خسته شدم میخوام ترک کنم بردیمش کمپ اونجا بود بعدش که اومد حالات قبلشو داشت پرحرفی خوردن آب زیاد کلاس هم میره ولی بعضی وقتا پرخاشگر میشه بعد دوباره خوب میشه بدنش داغ میشه تند تند حمام میکنه، خواستم ببینم بازم مصرف میکنه یا عادیه؟

  22. لاستیک فروش گفت:

    من اشتباهای یه قهوه خونه رفتم، نامرد نمیدونم تو چایی یا قلیون به مدت یک هفته چی ریخته بود که الان بعد یک هفته هنوز فشار بر روی سینه ام هستش و تپش قلب گرفتم و استرس و اضطراب دارم. هرکی میدونه منو راهنمایی کنه، من که متوجه بوی خاصی از قلیون نشدم الا اینکه یک دو دفعه یکم شیرین تر میزد ولی گاها چایی تو فلاکس بوی نزدیک به پهن میداد.
    شنیدم شیشه داخل چای حل میشه و اصلا مشخص نمیکنه
    درسته؟

  23. امیر گفت:

    بهترین روش ترک شیره در خانه چیه؟ مقدار مصرف خیلی کمه

  24. علیرضا گفت:

    سلام میشه راجع به اروی ایبوگین توضیح بدین شنیدم با یک بار استفاده از این دارو فرد ترک میکنه

  25. zra گفت:

    سلام نامزدم زیاد میره دسشویی و دسشویی های طولانی میره
    و اینکه بعدشم هیچ بویی نمیاد از دسشویی و نمیدونم‌چی‌مصرف میکنه چشماش قرمز میشه و مردمکاش باز میشه و دهنشم ی بوی غیرعادی میده اما انکار میکنه …چیه این مواد؟ک باید تند تند کشیده شه ?

  26. Fereshteh گفت:

    سلام کسی میدونه داخل کپسول چیا میشه ریخت و خورد ، چون من ی کپسول که داخلش ی چیز خاکی رنگ هست پیدا کردم ،کسی میدونه کمکم کنه؟

  27. حمید رضا گفت:

    من اعتیاد ندارم مصرف کردم ولی جهت مریضی بوده ولی هیچ وقت دو روز نشده . اینجا میام کامنت های افراد مختلف رو میخونم میبینم چه سختی هایی میکشین چه درهایی و چه نگرانی هایی دارین.
    امیدوارم همتون یک روز شاد و خندان به زندگی معمولی برگردین.

  28. سید احسان حسینی گفت:

    سلام رفیقا و خاهرا گفتن من با شماست
    هر چی زدی هر کاری کردی هرچی خوردی هر چی کشیدی اول خودت ۲ روح۳ اطرافیان
    با این قانون میتونی زنده بمونی میخ خودت باید بکوبی تا پیروز شی
    ۱.صبح
    ۲.طهر
    ۳.شب
    فراموش نکن ۵۰ درصد از مشکلات حل میشه
    نزایده کسی بتونه (خنده) رو از صورت ما ورداره
    جز مواد دقت کنید (مواد مخدر )
    پس سعی کن تو هر شرایتی لبخند از رو صورت ورداشته نشه هر جور میتونی بوکن نزار خنده از صورت بره که دیگه برگشت خیلی سخت ۳۰درصد مشکلت با خندیدن با صدای بلند باعث خندودن دیگران هم بشه ویاد بگیرن بخندن
    میمونه ۲۰ درصد اینم بخاطر همتون که کم نکشیدید یادتون باشه موقع نزدیکی سوکوت نکنید سایلنت نباشید از اخو اوخ کردن با همسرانتون لذت ببرید ۱۰ درصد دیگه درست میشه
    ۱۰ درصد اخرشم بر میگرده به روح روانت
    که چتوری اروم کنی معمولان ۳ مورد
    ۱.موادمخدر بخر بزار توخانه مثل مواد مصرفی منزل (شاخ نکنید
    ۲بشین در خلوت خودت به دورو ور
    خودت صحبت کن یادشون بنداز بدون مواد چتوری عشق حال میکردی چتوری زندگی مکردی خاطرات خوب دوباره بیان کن راحت راحت برو توی خاطرات ودوباره بخاه تکرار بشه مطلب مهم(همیشه اخرش دود میگرفتیم به همه کارامونم میرسیدیم ….الان چیشده که باید اولش بکشیم به هیچ کارمونم نمیرسیم
    من خانه نشین کردی ازاین به بعد
    ( اولش نه.نه.نه اخرش )
    تا بدون مواد میتونی از گزشته خوبت و شادییهای زندگیت استفاده کنی وامید به خودت بدی و روشن کنی روح وروانت
    مطلب۳. خودتون هر گلی زدی همونه
    شخصی دلبخاه نصبت به سلیقه خودت
    هر چی عرق بدنت تندتر زودتر فراموش میکنی یا حق ….

  29. مهتاب گفت:

    سلام
    همسرم مدتی هست به شدت سیگار میکشه. بسیار پرخاشگر و پنهانکار و دروغگو شده. توی وسایلش قرص 6 ششضلعی زرد رنگ دیدم و گفت کسی به اون داده برای تقویت قوای جنسی. گاهی بوی سیگارش خیلی بده یعنی بوی عادی و معمولی نداره. بسیار کم حوصله شده و مرتب میگه خسته ام. فقط میخواد گوشه ای دراز بکشه و با اون صحبت نکنیم و کاری ازش نخوایم. چی کار کنم شکم بر طرف بشه؟ ممنون میشم راهنمایبم کنید.

  30. بی نام گفت:

    سلام شرایط اینکه کسی رو به کلینیک آکسون معرفی کنیم چجوریه؟ممنون میشم جواب بدین .
    من برادرم چندساله گل مصرف میکنه میگه بی خطر هست ولی جدیدا یچیزی مصرف میکنه که پلاستیک آب شده ی گلوله شده روی گازش میبینم از اخلاق و روحیه و رفتاراش هم مطمئنم که یچیزی مصرف میکنه بشدت عصبیه مخصوصا وقتی از خواب پامیشه ،سیگار هم بشدت میکشه روزی دوتاپاکت ،آبریزش بینی و سرفه ی شدید داره،گاهی اوقات بالای سوراخ دماغش سفیده چندبارشو دیدم
    توروخدا یه راه حلی کمکی چیزی،میخوام ترکش بدم ولی نمیخوام کسی بفهمه همین یه برادر رو دارم .

  31. مرتضی گفت:

    درود بر شما بهار خانوم.
    متاسفانه باید بگویم از نوشته‌های شما چنین بر می‌آید که فرد مورد نظر شیشه مصرف می کند.
    منظور از آچار هم، پایپ می باشد و به طرف مقابلش می گوید که پایپ را ضخیمتر درست کند تا مبادا که در اثر کوچک ترین برخوردی بشکند و از بین برود.

  32. Sara barati گفت:

    من چندین ساله پرگابالین میخورم و نتونستم بزارم کناروقتی نمیخورم عصبی و بی حوصلم

  33. MohammadTaha گفت:

    من ۶ماه کمپ بودم ۱ماهه که اومدم ۳روز اول خب بودمو خطای نکردم بعد۳روز رفتم دنبال مواد مصرفی کراک‌وآیس،که مامیگویم؛گچ‌وکار،۲۶روزه دوباره اجباربه مصرف شدم روزیک¹گرم؛کچ‌میکشمو روب‌گرم کار=شیشه،خسته شدم ولی وسوسه شدیدی دارم چیکارکنم چی بخورم لطفا راهنمایی کنید نمیتونم دوباره برم کمپ بخوابم یه راه حل دیگه که بشه تو خونه ازکاروزندگیم نیفتم..؟

    • dr.mahdi گفت:

      اقای محمد طاها سلام خیلی متاسفم که مجدد مصرف کردین،شما تو کمپ بودین بهتون نگفتن یعنی باید برید جلسه معتادان گمنام؟؟؟شما اگر کمپ نخواید برید باید حداقل ۲ هفته به یک مرکز برید که بتونید خماری ذهنی و فیزیکی مواد رو پشت سر بزارید،اگر هم نمیتونید داخل یک مرکز بستری بشید هر صبح و شب به جلسه برید حتی اگر مصرف کرده باشید و بلاخره براتون قطع مصرف اتفاق میوفته.کار و زندگی رو رها کنید و به فکر درمانتون باشید بعد درمان ۱۰برابر بیشتر میتونید کار کنید…

  34. بی نام گفت:

    سلام من ی مواد زرد رنگ ک داخل ی پلاستیک بسته بندی شده داخل کمد داداشم پیدا کرده من داداشم فقط مشروب میخوره هرشب ولی مواد نمیکشه اما اینارو پیدا کردم نمیدونم مواده یا ن دوتا هم ازشون پیدا کردم هر کدوم در حد ۵ گرم بودن انگار و با پلاستیک بسته شدن اینا چین توروخدا راهنمایی کنید مث گچ هستش اما زرد من بازش نکردم ولی

  35. جوسککک گفت:

    سلام من قبلا گل مصرف میکردم و الان دارم با ماشروم ترک میکنم و تا الان نتیجه داده به نظرتون کار اشتباهیه یا اوکیه؟؟

  36. dr.mahdi گفت:

    با سلام من متاسفانه با مصرف الکل شروع اعتیادم بود و خودم پزشک هستم و بعد به متادون وابسته شدم و یک باره به مصزف شیشه روی اوردم و بعداز اینکه زندگیم نابسامان شد با داروهای بیهوشی که داشتم برای کارم دست به خودکشی زدم و ۵ روز در کما بودم و سه بار ایست قلبی داشتم و احیا کردن منو و بعد از اون یک مدت بخش روان بستری شده بودم که توهمات وحشتناک داشتم و دیوانه شده بودم که دکتر داروهای خیلی سنگینی بهم داده بود که فقط خواب بودم شب و روز ومصرف قرص رو یک مدت کوتاه قطع کردم و مجددا شیشه مصرف میکردم و در اخرها هم شیشه و هم قرص اعصاب مصرف میکردم و هر هفته خودکشی میکردم و خانواده از ناچار منو ۳ دوره کمپ بستری کردن و قید منو زده بودن بعد از اینکه از کمپ خارج شدم به جلسات انجمن معتادان گمنام رفتم و الان بدون مصرف هیچ ماده مخدر و محرک و قرص یک سال هست که زندگی میکنم.درمان اعتیاد فقط انجمن معتادان گمنام هست،به مرور زمان تمام توهمات و مشکلات رفع شده،بهتون پیشنهاد میکنم که یک کمپ خوب که زیر نظر بهزیستی هست و بیمارو اذیت نمیکنن ببرینش انشالله خدا کمک میکنه.

  37. سحر گفت:

    سلام من میخواستم بدونم چه موادی باعث میشن که تست اعتیاد ازدواج مثبت بشه؟البته قسمت مورفین مثبت شده
    خودشخص هم انکار میکنن که اعتیاد داشته باشن،سیگار میکشن و مشروب هم استفاده میکنن،بسیار زود عصبی میشن،داد میزنن،احساس بی قراریشون کاملا مشهوده،از جمع گریزانن به شدت و میل جنسی بالایی دارن،ممنون میشم راهنمایی کنید بسیار مهمه

  38. محمد اسرا گفت:

    سلام.یکی از همسایگان ما مواد خام که گیاهانی همراه با ریشه هست را در کیسه هایی وارد آپارتمان کرده و توسط دستگاهی که با صدای بلند تاپ توپ کار میکند فراوری میکند و شبانه انتقال میدهد اگه میشه راهنمایی کنید که چه ماده مخدری تولید میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *