کلینیک ترک اعتیاد
تأثیر مصرف مواد مخدر بر سلامت دندان
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
عوارض قطع ناگهانی مصرف زولپیدم
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
مرکز ترک اعتیاد

تاثیر آلپرازولام بر قلب

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: آلپرازولام، که با نام تجاری زاناکس نیز شناخته می شود، یک داروی ضداضطراب از دسته بنزودیازپین ها است. این دارو با اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی، فعالیت مغز را کاهش داده و باعث ایجاد آرامش و خواب آلودگی می شود. آلپرازولام بطور گسترده برای درمان اضطراب و اختلالات خواب تجویز می شود. با وجود اثرات مفید آلپرازولام، سوء مصرف این دارو علاوه بر وابستگی و اعتیاد می تواند بر عملکرد قلب نیز تاثیر بگذارد که در ادامه به تاثیر آلپرازولام بر قلب خواهیم پرداخت.

نکته ای که باید در خصوص مصرف آلپرازولام بدانید این است که هر گونه مصرف خارج از دستور پزشک این دارو باعث ایجاد وابستگی شده به همین جهت هرگونه درمان و قطع مصرف این دارو نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک آلپرازولام

تاثیر آلپرازولام بر قلب

کاهش ضربان قلب: آلپرازولام با اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی، می تواند باعث کاهش ضربان قلب شود. این اثر به دلیل افزایش فعالیت نوروترانسمیتر گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) ایجاد می شود. GABA یک انتقال دهنده عصبی مهارکننده است که فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد.

کاهش فشار خون: آلپرازولام همچنین می تواند باعث کاهش فشار خون شود. این اثر به دلیل شل شدن عضلات رگ های خونی و افزایش جریان خون ایجاد می شود.

افزایش خطر سکته قلبی: در موارد نادر، مصرف آلپرازولام می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد. بلوک قلبی به وضعیتی گفته می شود که در آن، سیگنال های الکتریکی قلب با سرعت طبیعی از طریق قلب هدایت نمی شوند. این امر می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم یا غش شود.

همچنین باید بدانید که مصرف بیش از حد آلپرازولام می تواند منجر به مسمومیت و عوارض جدی قلبی عروقی، فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم و ایست قلبی شود. همچنین مصرف همزمان این دارو با الکل نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

در افرادی که بیماری های قلبی زمینه ای مانند نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونری دارند، مصرف آلپرازولام می تواند علائم این بیماری ها را تشدید کند.

موارد منع مصرف آلپرازولام

بیماری های قلبی عروقی شدید: بطور کلی، مصرف آلپرازولام در افرادی که بیماری های قلبی عروقی شدید مانند نارسایی قلبی، شوک قلبی یا بیماری عروق کرونر دارند، منع مصرف دارد.

آپنه خواب: سوء مصرف آلپرازولام می تواند علائم آپنه خواب را تشدید کند و در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، منع مصرف دارد.

ضعف عضلانی: آلپرازولام می تواند باعث ضعف عضلانی شود و در افرادی که به بیماری های عضلانی مانند میاستنی گراویس مبتلا هستند، منع مصرف دارد.

مصرف همزمان با الکل و دیگر مخدرها: مصرف همزمان آلپرازولام و الکل می تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

حساسیت به بنزودیازپین ها: افرادی که به سایر بنزودیازپین ها مانند دیازپام یا لورازپام حساسیت دارند، ممکن است به آلپرازولام نیز حساسیت داشته باشند.

بیماری کبد: مصرف آلپرازولام می تواند متابولیسم این دارو را در افراد مبتلا به بیماری های کبدی مختل کند و منجر به تجمع دارو در بدن و افزایش خطر عوارض جانبی شود.

بیماری کلیوی: مصرف آلپرازولام می تواند دفع این دارو از بدن را در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مختل کند و منجر به تجمع دارو در بدن و افزایش خطر عوارض جانبی شود.

افسردگی شدید: مصرف این دارو می تواند علائم افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی شدید تشدید کند.

اختلال دو قطبی: مصرف آلپرازولام می تواند علائم اختلال دو قطبی را در افراد مبتلا به این بیماری تشدید کند.

سابقه سوء مصرف مواد مخدر: افراد با سابقه سوء مصرف مواد، در معرض خطر سوء مصرف آلپرازولام و وابستگی به آن هستند.

بارداری و شیردهی: مصرف آلپرازولام در دوران بارداری می تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد. همچنین مصرف این دارو می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و باعث خواب آلودگی، ضعف و مشکلات تنفسی در نوزاد شود.

افراد مسن: افراد مسن نسبت به عوارض جانبی آلپرازولام، به ویژه سرگیجه، عدم تعادل و زمین خوردن، حساس تر هستند.

اما باید توجه داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از موارد منع مصرف آلپرازولام است. به همین جهت ممکن است موارد منع مصرف دیگری نیز وجود داشته باشد که بسته به شرایط فردی شما متفاوت باشد.

تاثیر آلپرازولام بر قلب

تاثیر آلپرازولام بر قلب

نکات مهم در مصرف آلپرازولام

آلپرازولام را باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کرد.

از افزایش یا کاهش خودسرانه دوز دارو خودداری کنید.

در صورت مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای قلبی و عروقی، قبل از مصرف آلپرازولام با پزشک خود مشورت کنید.

اگر باردار هستید یا به کودک شیر می دهید، قبل از مصرف آلپرازولام با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، مانند تپش قلب، سرگیجه یا تنگی نفس، مصرف آلپرازولام را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر آلپرازولام بر قلب پرداختیم و برخی از مهمترین موارد منع مصرف آلپرازولام را بررسی کردیم و گفتیم مصرف این دارو تنها تحت نظر پزشک مجاز است و هرگونه سوء مصرف آن باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد مصرف کننده خواهد شد به همین جهت موثرترین روش درمان و ترک آلپرازولام ترک بستری در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *