اعتیاد چیست؟
اعتیاد چیست و چگونه عمل می کند
۱۳۹۶-۰۶-۳۰
باورهای غلط درباره اعتیاد
باورهای غلط درباره اعتیاد
۱۳۹۶-۰۶-۳۰
نمایش همه

عوامل تاثیرگذار در مصرف مواد مخدر

کلینیک ترک اعتیاد

عوامل تاثیرگذار در مصرف مواد مخدر

کلینیک ترک اعتیاد آکسون ، مرکز ترک اعتیاد آکسون:در مقاله اعتیاد چیست و چگونه عمل میکند، اعتیاد را تعریف کردیم و مکانیسم آن را توضیح دادیم که چطور رفتاری خاص یا مصرف مواد اعتیاد آور روی سیستم عصبی مغز تاثیر میگذارد و رفته رفته فرد را معتاد میکند. همچنین خواندیم بعضی از مواد مخدر اعتیاد جسمانی دارند اما نقطه اشتراک مخدرها وابستگی روانی است. اما چه عواملی باعث اعتیاد می شود ؟

عوامل موثر در سوء مصرف مواد چیست؟

در زیبایی رنگی خاص یا پسندیدن طعم غذا بین  انسانها تفاوت سلیقه وجود دارد، ولی درباره ی احساساتی مانند موفقیت، امنیت، رضایت، دوست داشتن، دوست داشته شدن همه هم عقیده هستند. از دیدگاه روانشناسی، اگر شخصی در دستیابی به احساساتی که نیازشان دارد ناکام باشد، سعی می‌کند به روشی دیگر این نیاز را تامین و جبران کند، اگر شخص در خانواده، مدرسه و اجتماع به خوبی آموزش داده نشود با اولین محرک یا اولین تعارف سعی میکند از طریق مواد مخدر نیازش را تامین کند.

در شروع مصرف موادی مانند تریاک، هروئین، کراک ، شیشه و کوکایین مصرف کننده به شدت احساس رضایت میکند، اما پس از مدت یک الی دو هفته‌ درگیر درد و رنج و عذاب و از دست دادن موقعیت های اجتماعی، شغلی و طرد سایرین می‌شود. متخصصین ، روانپزشکان و روانشناسان کلینیک ترک اعتیاد آکسون ، آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی در زمینه ترک اعتیاد و ترک اعتیاد فوق سریع  نسبت به تریاک، هروئین، کراک ، شیشه و کوکایین، متادون همراه شما باشند مطالعات نشان داده که مصرف کنندگان مواد اعتیاد آور، از نظر عاطفی حساس تر از سایرین هستند و در اثر نبود آموزش و آگاهی لازم و کافی، یکی از اشتباه ترین راه ها را برای بدست اوردن نیاز و تسکین درد انتخاب کردند.

عوامل موثر درگرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد به سه دسته تقسیم می‌شود که برای هرکدام ضریب تاثیر در روند اعتیاد در نظر گرفته شده است:

1-ژنتیک

مطالعات نشان داده که سیستم پاسخ گویی به محرک های درد، شادی و سرخوشی در افراد، متفاوت است و از نظر فاکتور وابستگی به مواد،. آمار نیز بر این موضوع صحه گذاشته و می توان گفت افراد ژن وابستگی به مواد را به ارث می برند. اثر این ژن و تفاوت سیستم پاسخگویی عصبی در شکل گیری اعتیاد، فقط 5 درصد و قابل صرف نظر است.
طبق مطالعات انجام شده سیستم پاسخگویی به محرک‌های لذت، درد، غم، شادی در هر فردی متفاوت است و از نظر وابستگی به مواد، واکنش های متفاوتی نشان می دهند، آمار موجود هم این مطلب را تایید میکند و می‌شود گفت افراد ژن وابستگی به مواد را ارث می‌برند، اما تاثیر این ژن و تفاوت سیستم پاسخگویی عصبی در فرآیند و شکل گیری اعتیاد تنها 5 درصد و قابل چشم پوشی است.

تاثیر ژنتیک در اعتیاد

تاثیر ژنتیک در اعتیاد

2-شخصیت

تحقیقات انجام شده روی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر نشان داده که بعضی از خلق و خوها و شخصیت‌ها زمینه ساز اعتیاد هستند که با در نظر گرفتن مکانیسم اعتیاد دور از انتظار نیست. تاثیر شخصیت در ابتلای به اعتیاد 20درصد است:

  • راحت طلب: شخص راحترین راه را برای رو به رو شدن و حل مشکلات و مسائل انتخاب کرده است.
  • کمال گرایی و برتری جویی: شخص همیشه به دنبال برتری است و به همین دلیل بعد از شکست‌‌‌های پی در پی و زیاد برای دستیابی به این احساس به مصرف مواد اعتیاد آور روی می‌اورد.
  • اعتماد به نفس پایین: پایین بودن اعتماد به نفس، باعث ناتوانی شخص در رو به روشدن با مشکلات شده و شخص به مصرف مواد اعتیاد آور روی می آورد.
  • قدرت بیان ضعیف: شخص قادر به بازگو کردن مشکلاتش نیست، و با گذشت زمان مشکلات بزرگتر و حتی دردناک تر می‌شود و زمینه را آماده مصرف مواد اعتیاد آور میکند.
  • گوشه گیر و تنها: گوشه گیری و انزوا طلبی، قدرت فرد را در مواجه با مشکلات و حل آن کاهش می‌دهد و زمینه را برای روی آوردن به مصرف مواد اعتیاد آور آماده میکند.
  • کنجکاوی و ماجراجویی: خلق کنجکاو و ماجراجوی، شخص را ترغیب به امتحان کردن مواد اعتیاد آور میکند، این در حالیست که برای پاسخ داد به این نیاز جواب صحیح پرداختن به ورزشها و فعالیت هیجان انگیزی مثل: صخره نوردی، پاراگلایدر، سقوط آزاد، بانجی جامپینگ، اسکی، غواصی و چتر بازی هستند.
تاثیر شخصیت در اعتیاد

تاثیر شخصیت در اعتیاد

3-اجتماع، فرهنگ و اقتصاد

ریشه اصلی فرآیند اعتیاد، سه فاکتور اجتماع، فرهنگ، اقتصاد است که  تاثیر آن در ابتلای به اعتیاد 75درصد میباشد

تاثیر این فاکتورها، مخصوصا خانواده تا جایی است که در صورت درست و صحیح عمل کردن آن، حتی اگر زمینه اعتیاد با عواملی مثل ژنتیک و خلق و خو وجود داشته باید، وابستگی به مواد مخدر شکل نمی‌گیرد.
خانواده نقش تعیین کننده ای در شخصیت و شکل گیری خل و خوی فرد دارد و میتواند خلق و خوی را که زمینه ساز اعتیاد است متعادل کند. موارد زیر بیان کننده بخشی از عملکرد فرهنگ، اجتماع و خانواده در فرآیند اعتیاد است.

  • والدین معتاد

در خانواده‌های که، پدر و مادر اعتیاد دارند و جلوی دیدگان کودکان مواد مخدر را مصرف می‌کنند، از نظر این کودکان استعمال مخدرها امری عادی و طبیعی است و به همین دلیل احتمال اعتیاد در آنها بالا می‌رود.

  • در دسترس بودن مواد

یکی از مهمترین عوامل سوء مصرف مواد مخدر میزان در سترس بودن مواد مخدر در محل سکونت یا اشتغال فرد است.

  • فقر اقتصادی شدید

فقر اقتصادی باعث کم اثر یا حتی بی اثر شدن آموزش‌ها و توصیه‌ها می‌شود.

  • مافیایی تولید و پخش مواد

سیستم‌های مافیایی تولید و توزیع مواد مخدر به هر طریقی و با هر هزنیه و ابزاری این تجارت را به سود دهی می‌رسانند. تاوان سود این سیستم مافیایی را افراد آسیب پذیر جامعه می‌پردازند.

  • گروه آشنایان و دوستان

حضور شخص در گروهی که اکثریت افرادش به نوعی مصرف کننده مواد مخدر هستند، احتمال پذیرش و استعمال را در فرد افزایش می‌‎دهد.

  • نبود آموزش در مواجهه با شکست

شکست و ناکامی، در زندگی همه افراد جامعه وجود دارد، اشخاصی که آموزش لازم برای مواجهه با شکست‌ها دیده باشند، هیچگاه استفاده از مخدرها را به عنوان راهکار، برای رویایی با مصائب پیش نمی‌گیرند؟
چالش‌های مانند از دست دادن بستگان، از دست دادن شغل، ورشکستگی و طلاق و نحوه رو به رو شدن با آنها قابل یادگیری است

عوامل موثر در سوء مصرف مواد

عوامل موثر در سوء مصرف مواد

نقش خانواده در اعتیاد

خانواده از مهمترین عامل ایجاد و شکل گیری اعتماد به نفس فرزندان است. الگوهای تربیتی زیر در خانواده زمینه را برای وابستگی به اعتیاد را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد:

  • استفاده همیشگی از تنبیه بدنی
  • نبود فضای محبت و آرامش در بین اعضای خانواده
  • عدم فراهم کردن محیطی برای ابراز وجود و مطرح کردن نیاز و مشکلات
  • عدم واگذاری مسئولیت به فرزندان و تخریب اعتماد به نفس آنها و شکل نگرفتن روحیه مسئولیت پذیری
  • عدم آموزش مهارت “نه گفتن” در خانواده ( فرزندان این خانواده ها مهارت “نه گفتن” را ندارند و در خطر ابتلا به بیماری اعتیاد هستند )
نقش خانواده در اعتیاد

نقش خانواده در اعتیاد

 

سخن پایانی:

عوامل متعددی مانند فرهنگ اجتماعی ، خانواده ، فقر اقتصادی شدید در ابتلای افراد به اعتیاد نقش دارند، که میتوانیم با آموزش و آگاهی بخشیدن به افراد از ابتلای آنها به این بلای خانه مان سوز جلوگیری کنیم.

مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران ، با همکاری بهترین متخصصین ترک اعتیاد، روانشناسان و روانپزشکان آماده ی ارائه ی خدمات درمانی و مشاوره ای  در زمینه ترک اعتیاد می باشند تا بهترین نتیجه که ترک بدون بازگشت است حاصل شود. جهت دریافت مشاوره رایگان ترک اعتیاد با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *