مرکز ترک اعتیاد
برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد
۱۳۹۹-۰۹-۰۱
کلینیک ترک اعتیاد
آب درمانی ترک اعتیاد
۱۳۹۹-۰۹-۰۱

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: ترامادول یک داروی مسکن و ضد درد اپیوئید شبیه به تریاک است و به عنوان مسکن برای درد های متوسط تا شدید استفاده می شود و گاهی نیز توسط پزشکان برای افراد تجویز می گردد.
ترامادول در دو شکل تزریقی و خوراکی است که بیشترین شکل مصرف آن به شکل قرص است و نوع تزریقی آن عوارض بیشتری به همراه دارد که در مقاله ترامادول چیست؟ به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم. با توجه دسترسی آسان به ترامادول و نگرانی و دغدغه خانواده ها برای تشخیص افراد ترامادولی در این مقاله به نشانه های افراد ترامادولی میپردازیم ولی پیش از آن ضروریست دلایل مصرف آن و افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند را بررسی نماییم.

حتما مطالعه کنید: ترامادول چیست؟
کلینیک ترک اعتیاد

دلایل مصرف و اعتیاد به ترامادول

دلایل مصرف و اعتیاد به ترامادول:

از جمله دلایل عمده مصرف ترامادول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افراد دارای فعالیت و کار شبانه یا محصلان و دانشجویانی که برای شب بیداری به اشتباه از این دارو برای ایجاد رفع خستگی شبانه و حالت سرخوشی و سرحال شدن استفاده می کنند. در نتیجه استفاده مداوم و بدون تجویز پزشک به مصرف ترامادول اعتیاد پیدا می کنند.
  • افرادی که دچار ناتوانی جنسی مانند زود انزالی هستند بر این باور اشتباه هستند که مصرف این گونه مواد مخدر به بهبود عملکرد جنسی شان منجر می شود و برای رفع این مشکل به مصرف ترامادول روی می آورند. در حالی که تاثیرات استفاده از ترامادول در عملکرد جنسی، کوتاه مدت است و بعد از مدتی امکان تشدید مشکلات جنسی وجود دارد که توصیه می شود برای رفع مشکلات جنسی به متخصصان اورولوژی مراجعه شود.
  • گاه دیده شده است برخی از افرادی که به سایر مواد اعتیاد آور وابستگی دارند برای ترک اعتیاد، ترامادول مصرف میکنند که این اشتباه صرفا جایگزینی یک ماده مخدر با یک ماده مخدر دیگر است. برای ترک اصولی اعتیاد به هرگونه مواد اعتیاد آور بایستی با مراجعه به پزشکان متخصص در کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراحل ترک اعتیاد را سپری کرد.
  • افراد دارای مشکلات روحی و روانی که به دلیل مشکلات خانوادگی ، اجتماعی و شخصی به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند برای ایجاد حس سرخوشی و آرامش به مصرف ترامادول روی می آورند. این در حالی است که مصرف ترامادول جهت رفع افسردگی تجویز نمی شود و برای رفع موارد ابتلا به افسردگی می بایست با بهره گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره کلینیک ترک اعتیاد و اعصاب و روان آکسون اقدام به درمان هرگونه مشکلات مربوط به افسردگی نمود.
  • بیمارانی که برای تسکین دردشان به تجویز پزشک از این دارو استفاده کرده اند اما بعد از مدتی خودسرانه مصرف را ادامه دادند نیز پس از مدتی به دچار اعتیاد به مصرف ترامادول می شوند.
مرکز ترک اعتیاد

روش تشخیص افراد ترامادولی

چه افراد و گروه های سنی بیشتر در معرض خطر مصرف ترامادول قرار دارند ؟

متاسفانه با توجه به دسترسی نسبتا آسان به ترامادول و همچنین نحوه مصرف آسان تر آن نسبت به دیگر مواد اعتیادآور، گروه های سنی نوجوان و جوان که عمدتا گروه دانش آموزان و دانشجویان را تشکیل می دهند بیشتر از سایرین در معرض خطر مصرف این داروی شبه مخدر می باشند.

در گروه دانشجویان در مواردی که مجبور به شب بیداری برای امتحانات هستند مصرف این دارو برای رفع خستگی و سرحال شدن شایع است. بنابراین خانواده ها می توانند با مشاهده ی نشانه ها و عوارض جسمی و روحی که در این بخش به آن اشاره می کنیم نسبت به تشخیص به موقع و جلوگیری از وخیم تر شدن آن اقدام نمایند. همچنین مشاورین روانشناسی و روانپزشکی کلینیک ترک اعتیاد آکسون آماده ارائه مشاوره به خانواده ها در این زمینه می باشند.

چگونه افراد ترامادولی را بشناسیم؟

ترامادول به عنوان نوعی از اعتیاد خاموش شناخته شده است ولی از آنجا که مصرف هرگونه موارد مخدر و شبه مخدر همچون ترامادول ، متادون و ب2 دارای عوارض روحی و جسمی است این شبه مخدر نیز دارای عوارض جسمی و روحی متعددی می باشد.

ممکن است مصرف ترامادول در روزهای ابتدایی مصرف هیچ نشانه ای نداشته باشد ولی به مرور زمان و با ادامه مصرف و ایجاد وابستگی فرد مصرف کننده به ترامادول عوارض و نشانه های جسمی و روحی آن پدیدار می شود.

عوارض مصرف ترامادول شبیه به عوارض مصرف مرفین می باشد در نتیجه تشخیص افراد ترامادولی امکان پذیر است. اما توجه داشته باشید تشخیص قطعی اعتیاد تنها با انجام آزمایشات در مرکز ترک اعتیاد مشخص می شود و شناخت این علائم به خانواده مصرف کنندگان فرصت میدهید که زودتر از اعتیاد مصرف کننده آگاه شود و اقدام به بستری بیمار به منظور ترک ترامادول در کلینیک ترک اعتیاد نماید.
ترک ترامادول در کلینیک ترک اعتیاد آکسون تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشکی با تجربه ، کادر درمانی مجرب با پرستاری شبانه روزی مطابق با آخرین متد های درمان و بهره گیری کلیه امکانات رفاهی و بیمارستانی انجام میگیرد.
وجه تمایز کلینیک ترک اعتیاد آکسون که به عنوان بهترین کلنیک ترک اعتیاد شبانه روزی نیز شناخته می شود ادامه جلسات مشاوره حتی بعد از ترخیص به منظور کنترل حالات روحی و مقابله با وسوسه مصرف مجدد می باشد.
همانطور که گفتیم مصرف ترامادول نشانه های رفتاری و جسمانی متعددی دارد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین نشانه های سوء مصرف می پردازیم.

حتما مطالعه کنید: ترک ترامادول

نشانه های رفتاری در فرد مصرف کننده ی ترامادول :

  • خواب آلودگی در طی روز
  • خستگی مفرط و بی دلیل
  • پرخاشگری و خشونت طلبی
  • کاهش و عدم اعتماد به نفس
  • بی توجهی نسبت به نظافت شخصی
  • گوشه نشینی و خودداری از حضور در جمع
  • بی تفاوتی نسبت به اعضای خانواده و اجتماع
  • حواس پرتی و نگاه های خیره و مات به مدت طولانی
  • از دست دادن قدرت بیان درست کلمات در حین صحبت کردن
  • کم شدن فعالیت های جسمی و اجتماعی در پی موارد گفته شده
  • تغییرات ناگهانی و بی دلیل خلق و خو و دچار شدن به بی قراری های شدید روحی
مرکز ترک اعتیاد

عوارض مصرف ترامادول

نشانه ها و عوارض شایع جسمی در فرد مصرف کننده ترامادول :

  • ابتلا به صرع و تشنج در صورت مصرف اوردوز (در افراد مبتلا به صرع این عارضه شایع تر و بیشتر است)
  • دپرسیون (نارسایی) تنفسی در صورت اوردوز به شکل مصرف قرص یا مصرف به شکل تزریقی
  • ایجاد مشکلات گوارشی مانند کم اشتهایی ، درد و نفخ شکمی و یبوست
  • بهم ریختن دوره قاعدگی و ایجاد حس یائسگی در بانوان
  • کاهش سطح هموگلوبین خون و کاهش افت فشار خون
  • ایجاد تورم در لب ها ، زبان و ایجاد کهیر بر روی صورت
  • احتباس و تکرر ادرار و دفع پروتیئن از طریق ادرار
  • اختلال در تعادل در هنگام راه رفتن
  • مشکلات جنسی در طولانی مدت
  • خارش و ایجاد ضایعات پوستی
  • قرمز شدن و خماری چشم ها
  • ایجاد اختلالات بینایی
  • سردرد و سرگیجه
  • اسهال و تهوع
  • تعریق بدن

همچنین توجه داشته باشید که زایمان زودرس در بانوان از دیگر عوارض مصرف ترامادول می باشد.

برای ترک ترامادول چه کار باید کرد ؟

ترامادول قدرت اعتیاد آوری، وابستگی جسمانی و روانی بالا، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی بسیار زیاد، خطرناک و جبران ناپذیری دارد که در نتیجه ترک آن در منزل امکان پذیر نیست. ترک ترامادول یک ترک تدریجی است به همین جهت ترک ترامادول باید با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد انجام شود . ترک ناگهانی ترامادول به هیچ وجه مورد تایید نیست و باعث بروز مشکلات و عوارض جسمی و روحی دیگری نیز میشود که فرد را به سمت مصرف دوباره سوق می دهد.

سخن پایانی :

مرکز ترک اعتیاد آکسون با مجوز رسمی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بهره مندی از متخصصان روان پزشکی و روان شناسی با جدید ترین متد های درمانی ترک اعتیاد در محیطی آرام و مجهز آماده ارائه خدمات رسانی جهت ترک اعتیاد و بهبودی کامل به شما می باشد. جهت بهره مندی از خدمات کلینیک آکسون و ارتباط با مشاوران کلینیک ترک اعتیاد آکسون با ما تماس حاصل نمایید.

 

32 Comments

  1. رضا گفت:

    من نمیدونم از عوارض مصرف ترامادول بود یا نه ولی از مان مصرف تا الان که ده سالی میشه مصرف نکردم مشکل تنفسی دارم، حدود دو سال مصرف میکردم، ولی
    کلا حالم بعد از مصرف ترامادول و بعد از ترکش هیچ وقت مثل اول نشد

    • میا گفت:

      دوست عزیز عوارض ترامادول هست.من مصرفم رو به شیره دادم.و تنگی نفس دارم و بدجور داره اذییتم میکنه

    • بهنام گفت:

      برای کاهش علایم بیماری تنفسی هم کاربرد پزشکی داره متاسفانه مخدرها روی خیلی از بیماریهای ساده مخصوصا تنفسی پوشش مصنوعی می‌کشن که فرد مصرف کننده متوجه نمیشه و بعد از ترک سر باز میکنند حتما به متخصص ریه مراجعه کنید

  2. مهران گفت:

    من چندسالی مصرف کردم چندین بار ترک و مجدد مصرف.نمیدونم ایندفه که ترک کردم آخریه یا بازم مصرف خواهم کرد.
    این لعنتی طوریه که ضررها و بدیهاش میبینیا ولی بعد ترک انگار یادت میرن همشون و دوباره شروع میکنی.جان هرکی براتون مهمه حتی این ترامادول امتحان هم نکنین حتی یه بار

  3. میا گفت:

    من هشت سال ترامادول دویست مصرف میکنم.بیشنرین مصرفم 5عدد بوده تا 45روژ پیش فقط قرص می‌خوردم روزی دوتا در4نوبت.ویواش یواش شیره هم می‌کشیدم روزی یه نوبت نیم گرم.الان میخام فقط قرص بخورم همون اندازه قرص رو.اثر نمیکنه و بایستی شیره بکشم .شیره معده ام می‌کنه ولی تنفسم داره اذییتم می‌کنه…از یه طرف هم نمیخام مصرف قرصم زیاد بشه و میخام کم کنم.آیا قرص ب دو گزینه خوبیه برای ترکم

    • محسن گفت:

      از نظر من اصلا کار درستی نیست بخوای چیزی رو جایگزین کنی بهترین راه این که بری پیش دکتر و دارو بهت بده و با نیت قلبی خودت بزاری شون کنار نه این که چیز دیگه رو جایگزین کنی

    • میلاد گفت:

      داداشم حتما قرص رو به صورت سوهانی کم کن ،،هر دو روز یک بار قرص رو سوهان بکش یک بار ،،،دوباره دوروز بعد یک بار دیگه سوهان بکش ،همین رویه رو ادامه بده حدود ۳/۴ماه طول می‌کشه ,
      از دمنوش های گل گاو زبان سنبلطیب اینا استرس رو‌خوب میکنه،

      • Akbari گفت:

        سلام برای نزدیکی هفته ای یکبار استفاده میکردم
        الان دوساله مصرف نمی کنم
        به نظرم هرکس اراده کنه میتونه ترک کنه

  4. ناشناس گفت:

    ای لعنتی ها حیف جوونیتون نیست به خودتون بیایید یا علی بگید به خدا توکل کنید مسیر سالم زندگی کنید

  5. گندم گفت:

    علائم و اشتباه میگین. اینا کلی هست ریزه ها رو بگو . اینکه زووم میکنن روی نظافت اشپزخونه

  6. بابک گفت:

    سلام.کدومش ضررش کمتره؟ خوردن شیره یا ترامادول؟

  7. نسینا گفت:

    سلام سینام از ۱۷ سالگی مصرف کردم بطور مرتب و ترک میکردم الان دوسالیه که پاکی دارم با قهوه غلیظ استامینوفن میشه ترکش کرد خود بد بختیه زندگیتو‌میپاشونع منو از کار بار درس دانشگاه خدمت اعتبارم پیش خانواده انداخت تا حدی که تو خونه نمیتونم بخوابم میگن مصرف کرده الان هم ۲۴ سالمه

  8. ناشناس گفت:

    من از کجا بفهمم شوهرم معتاده یان مثلا یه بار کلی انرژی داره یه بار بی حوصله یه بار پر حرفه هرچی هم میگم کلا بحث عوض میکنه ایا بعد قرص اعتیاد بدتری وجود دارع یا ن ؟

  9. الهه گفت:

    سلام من متوجه شدم همسرم تعدادی قرص طوسی رنگ به اندازه عدس از من پنهان می‌کند،میشه راهنماییم کنین که این چه قرصی است؟قرص ها خط دار نیستند.
    همسرم سابقه مصرف شیشه نیز داشتن

  10. Nima گفت:

    احتمالا قرص متادون باشه،یا ب۲ که من دیدم افرادی که سابقه مصرف شیشه داشتن برای رفع درد خماری قرص مصرف کردن.
    اگه اینطوری بود سعی کنید آرامشتونو حفظ کنید و با پرخاشگری و دعوا استرس شوهرتونم زیاد نکنید و بهش آرامش بدید و محبت کنید و صمیمانه بخواید که قرص هم مصرف نکنن،خیلی از اعتیاد ها از بی مهری و کمبود محبته

  11. Nima گفت:

    من سابقه مصرف ترامادول داشتم،به کمک خدا و دختری که وارد زندگیم شد و الان همسرمه،و اراده خودم قادر به ترک این سمّ شدم و آرزوی قلبیمه که هیچ جوونی تو دام اعتیاد نیفته،و کسایی که گرفتارش شدن هرچی سریعتر بتونن ترکش کنن.

  12. ماتی گفت:

    سلام..من بعد از ۲سال فهمیدم نامزدم ترامادول مصرف میکنه و مصرفش بالاست…کلی گریه کرد که حالش از خودش به هم میخوره و میخواد ترک کنه
    همیشه مخفی کرده بود و من خیلی از این بابت ناراحتم
    ولی دوس دارم کمکش کنم ترک کنه و نمیدونم چجوری
    اومدم اینجا تا شاید بتونم جوابی بگیرم یکی راهنماییم کنه 😔

  13. رایا گفت:

    سلام آیا پرحرفی با هیجان و صدای بلند که گاهی هم بخاطر صحبت زیاد سرفه کردن و حرکات ناموزون وکودکانه وخود بزرگ بینی و توهم زدن وآرزوهای بزرگ داشتن وخارش بینی می‌تونه از عوارض مصرف ترامادول یا متادون باشه من خیلی نگران هستم چندساله نامزدم ولی نتونستم بفهمم .لطفا راهنماییم کنین ممنون میشم جواب بدین

    • نازنین گفت:

      سلام
      تونستید بفهمید چی هست؟دقیقا این علائم رو نامزد منم داره،گاهی یه چشش قرمز میشه و منگ میزنه و سیگار تو دستش چرتش میاد و چشاش بسته میشه
      بهش میگم میگه کم خوابم دیشب نخوابیدم از اونه وفلان…

      • م.ک گفت:

        ترامودل این علائمو داره ولی چرت نمیزنه حتماً کیت 5کاره بخر تست بگیر این کیت ترامادول متادون الکل شیشه و یه چی دیگه که یادم نیستو نشون میده

  14. عمو کوشی گفت:

    داداش اون موقع که رو ترامادول دو بسته سیگار مثل باقلوا میکشیدی ، باید فکر تنفس میبودی دیگه

  15. م.ک گفت:

    حتما کیت 5کاره بگیر ازش آخه منم شوهرم این علائمو داشت و در آخر مشخص شد ترامودل مصرف میکرد…

  16. محمد گفت:

    با سلام خدمت دوستان نوزده سالمه هرروز دویست بیست پنج قرص ترامادول میخورم وضعیت روحیم خیلی خرابه بدجور معتادش شدم بطوریکه اگه ی روز نخورم دست و پاهام درد میکنن انگار فلج میشم راهنمایی ترک بگین لطفا میخام خلاص بشم نه اینکه برم سراغ بقیه اعتیاد ها میخام از این خلاص بشم ممنونم

  17. Mohsen گفت:

    سلام وقت بخیر برای ازمایش ازدواج اگر کیت ۵ گانه استفاده بشه کسی که چندماه یکبار الکل مصرف میکنه رو هم الکل نشون میده براش؟مثلا چقدر طول میکشا مصرف الکل طرف رفع بشه و نشون نده بعد از هرمصرف

    • Demosboy گفت:

      سلام من استفاده کنم نکنم خیالمم نیست راحت ترکش هم کردم ورزش هم میکنم فوتبال فوتسال ک دوندگی زیادی داره هم هیچ مشکلی ندارم اندازه موهای سرتونم استفاده کردم یا حق…

  18. Demosboy گفت:

    سلام من استفاده کنم نکنم خیالمم نیست راحت ترکش هم کردم ورزش هم میکنم فوتبال فوتسال ک دوندگی زیادی داره هم هیچ مشکلی ندارم اندازه موهای سرتونم استفاده کردم یا حق…

  19. رویا گفت:

    سلام مدتیه متوجه شدم همسرم ناس میندازه و چندین بار قرص متادون ۲۰ تو وسایلاش دیدم یه کپسول های صورتی رنگ و قهوه ای رنگ هم تو وسایلاش هست که بارها به دروغ گفته بهم که اینا قرص تاخیری هستن ولی من باور نکردم کسی میدونه این دوتا کپسول صورتی کم رنگ و قهوه ای چی هستن؟

  20. آذین گفت:

    سلام ، وقت بخیر
    من نامزد دارم ، چن وقت پیش فهمیدم که سر کارش حالش بد شده و مثله اینکه تشنج کرده ، خودش قبول کرده که ترامادول خورده ولی میگه فقط همین یه بار بوده …
    چطور میتونم بفهمم که راست میگه یا اینکه نه ؟

  21. بی نام گفت:

    سلام من خانمم و شوهرم بهم تهمت میزنه من قرص مصرف میکنم ینی بخدا به همه میگه قرصی میره سر ایستگاه میگه این قرصیه اون قرصیه حتی به خانواده خودش و دختر ۱۴ سالم ام میگه علائم مصرف دارین میگه شما عکس العمل نشون میدین از من کیت گرفته دوبار خیلی کمرنگ بود انگار اصلا معلوم نبود میگفت تو قرصی ای اصلا خسته شدم از زندگی د از دستش چی کنم؟

  22. ساسان گفت:

    همه ما مردا بیشتر برای س.ک.س خیلی زیاد، معتاد اینجور قرصهای میشیم تنها دلیلش همينه، .خیلی یا میگن برای ترک قرص باید مصرف تو کم کم بیاری پایین یا بری کمپ ، خیر اصلن اینطوری نیست ، یکدفعه بزار کنار و اصلا سمتش نرو ،فقط تنها چیزی که نیاز داری سکوت خونه هستش تا ۱۰ روز کسی تو مخت نره ، بعد ده روز یه حس خیلی خوبی بهت میده . ،بعد بیشتر تو جمع باش که افسرده نشی ،چون اگه همینجوری ادامه بدی افسردگي تو شاخشه پس دیده شو ، اصلا بعد ده روز اراده از قبل خیلی قوی تر میشه و با همون فرمان برو جلو تا چهل روز ، دیگه تو یه آدم پاک و سالمی هستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *