کلینیک روانزشکی
اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۰۹
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد
قرص دراگون چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۰۹

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون : در مقالات قبلی به خوبی با بسیاری از اختلالات شخصیتی آشنا شدیم، این اختلالات با دسته‌های مختلف عجیب و غیرعادی، احساساتی و دمدمی و هراسان و مضطرب تقسیم می‌شوند در این مقاله دومین اختلال شخصیت از گروه C که به هراسان و مضطرب معروفند را بررسی می‌کنیم.

حتما مطالعه کنید: بیماری روانی چیست؟

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته نیز مانند دیگر اختلالات شخصیتی نوعی اختلال روانی است که ویژگی اصلی آن الگوی رفتاری تکرارشونده در تمامی جنبه‌های زندگی غیرقابل انعطاف است. در این اختلال بیمار برای برآوردن نیازهای روانی و جسمی خود به دیگران وابسته است. بیمار همیشه در تلاش است دیگران را خوشحال کند، افراد مبتلا رفتارهای منفعلانه، محتاج‌ گونه و چسبنده دارند و از جدایی می‌ترسند.

شیوع اختلال شخصیت وابسته

شیوع این اختلال شخصیتی ۵ درصد از مجموع موارد اختلالات شخصیتی است و بین زنان، آخرین فرزند خانواده و افرادی که در کودکی بیماری مزمن جسمی داشتند شیوع بیشتری دارد.

نشانه اختلال شخصیت وابسته

برای اینکه مطمئن باشیم شخصی به این اختلال مبتلا است اول باید نشانه‌های آن بشناسیم، این ویژگی‌ها از اوایل بزرگسالی خود را در زمینه‌های مختلف زندگی فرد نشان می‌دهد و حداقل باید 5 مورد از این نشانه‌ها در فرد وجود داشته باشد تا فرد را مبتلا به این اختلال شخصیت بدانیم.

  • به‌صورت افراطی نیاز دارند از آن‌ها مراقبت شود
  • سلطه‌پذیر و وابسته هستند
  • از جدایی می‌ترسند
  • در تصمیمات ساده روزمره نیاز به توصیه و اطمینان بخشی دیگران دارند (مثل پوشیدن لباس یا انتخاب غذا)
  • بیشتر مسئولیت مسائل عمده زندگی‌شان را به گردن دیگران می‌اندازند (تعیین شغل، خرید خانه، انتخاب همسر)
  • در ابراز مخالفت با دیگران مشکل دارند زیرا نگران هستند حمایت افراد از دست بدهند
  • به قضاوت و توانایی خود اعتماد و اطمینان ندارند
  • در تنهایی احساس ناراحتی یا درماندگی می‌کنند زیرا از نداشتن قدرت مراقبت و حمایت می‌ترسند
  • به‌محض پایان یک رابطه صمیمی یک رابطه جدید را جست‌وجو می‌کند تا منبع حمایت و پشتیبانی از او شود
  • به‌صورت اغراق‌آمیز ذهنش درگیر این مسئله است که مبادا روزی برای مراقبت از خود تنها بماند
  • اولویت آن‌ها برآوردن نیازهای حامی‌شان است
  • نسبت به انتقاد به‌شدت حساس هستند
  • تمایل دارند ساده‌لوح و خیال‌باف باشند
  • این ویژگی‌های معمولاً باعث مختل شدن کارکرد شغلی آن‌ها می‌شود زیرا باید نظارت شخص دیگری فعالیت‌های خود را انجام دهند
  • معمولاً روابط اجتماعی این افراد محدود به افرادی است که می‌توانند به آن‌ها وابسته هستند
  • احتمال اینکه مورد سوءاستفاده روانی و جسمی قرار بگیرند زیاد است زیرا جرات دفاع از خود را ندارند
  • اگر فردی که شخصیت بیمار به او وابسته است طولانی مدت غیبت کند آنها افسرده خواهند شد
  • برای کسب حمایت و پشتیبانی دیگران گاه بیش‌ازحد معطل می‌ماند و حتی حاضر به انجام کاری شود که به آن علاقه ندارند و این کار تبدیل به عادت میشود
بهترین کلینیک اعصاب و روان

ترس و اضطراب از جدایی

درمانگران بهترین کلینیک اعصاب و روان ، کلینیک آکسون تاکید دارند صرفاً وجود این علائم دلیل بر وجود چنین اختلالی در فرد نیست و تنها فردی که صلاحیت این تشخیص را دارد درمانگران متخصص هستند.

دلیل بروز اختلال شخصیت وابسته

در بروز این اختلال ترکیبی از دلایلی ژنتیکی و عوامل زیستی، رشدی و حتی مزاجی دخیل است. برخی محققین مانند متخصصین روان درمانی کلینیک اعصاب و روان آکسون نیز اعتقاد دارند که تربیت فرزندان به شیوه مستبدانه یا مراقبت افراطی از کودکان می‌تواند زمینه‌های بروز شخصیتی وابسته در بزرگ‌سالی را ایجاد کند.

اختلال شخصیت وابسته با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

افراد مبتلابه اختلال شخصیت وابسته، مستعد بیماری‌هایی مانند افسردگی و اختلال اضطراب، فوبیا و مصرف مواد اعتیادآور مانند الکل هستند. همچنین این افراد ممکن است بارها مورد سو استفاده دیگران قرار بگیرند زیرا حاضر هستند برای حفظ رابطه خود با فرد سلطه‌گر و دارای قدرت هر کاری انجام دهند.

بیماری روانی اگر درمان نشود می‌تواند منجر به اعتیاد فرد نیز شود که این مسئله باعث پیشرفت بیماری نیز می‌شود، بهتر است در صورتی که خود یا اعضای خانواده فردی مشکوک به این اختلال است با مراجعه به کلینیک آکسون بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران نسبت به معاینه و درمان اقدام کنید.

بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران

اعتیاد از عوارض اختلال شخصیت وابسته

تفاوت اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت مرزی

اختلالات شخصیت در برخی موارد می‌توانند به یگدیگر شباهت داشته باشند و به همین دلیل فرآیند تشخیص و درمان باید زیر نظر درمانگر متخصص و در صورت نیاز در کلینیک روانپزشکی انجام شود.

این بیماری با علائمی مشترک و شبیه به اختلال شخصیت مرزی هستند که لازم است درمانگر به‌درستی و دقیق این علائم را بررسی کند.

در اختلال شخصیت مرزی فرد به طرد شدن با احساس خشم همراه با پوچی واکنش نشان می‌‌دهد درحالی‌که در بیمار شخصیت وابسته فرد به ترک شدن از طرف دیگران با ترس و حالتی از تسلیم واکنش نشان می‌‌دهد و برای اینکه بتواند «وابستگی» را حفظ کنند به جست‌وجوی رابطه دیگری می‌روند.

حتما مطالعه کنید: اختلال شخصیت مرزی چیست؟

درمانگران حرفه‌ای و با تجربه در کلینیک آکسون که بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران شناخته شده است مشغول فعالیت هستند و هموراه اطلاعات و دانش خود را نسبت به بیماری‌های روانی افزایش می‌دهند تا بتوانند به مراجعین بهترین خدمات را ارائه دهند.

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

درمانگر علائم و نشانه‌ها را بررسی می‌کند و درصورتی‌که از وجود چنین اختلالی مطمئن شد بیمار را از لحاظ جسمی و سابقه‌ی بیماری‌های روانی مورد معاینه و ارزیابی‌ قرار میدهد.

هیچ آزمایشی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد و روانپزشک برای اطمینان از اینکه این علائم مربوط به بیماری جسمی دیگری نیست آزمایش‌های مختلفی را برای فرد تجویز می‌کند.

در صورتی هیچ بیماری جسمی یافت نشود. بیمار به کلینیک اعصاب و روان ارجاع داده می‌شود. روانشناس یا روانپزشک معمولاً از پرسشنامه‌های خاص و ابزارهای تشخیصی ویژه‌ای برای بررسی فرد از لحاظ ابتلا به اختلال شخصیت وابسته بهره می‌گیرند.

درمان اختلال شخصیت وابسته

معمولاً وقتی برای درمان مراجعه می‌کنند که مشکلات ناشی از افکار و رفتارهای بیمار موجب اختلال در امور زندگی فرد و اطرافیان شده و حتی از آستانه تحمل نیز خارج‌شده است. آن‌ها مستعد ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند و بیشتر برای درمان این مشکلات به روانپزشک مراجعه می‌کنند.

روان‌درمانی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های درمانی این افراد است، در این نوع مشاوره روی استقلال فرد بیمار و آموزش‌های مورد نیاز او کار می‌شود مثل آموزش ایجاد روابط سالم.

درمانگر و بیمار هر دو باید نسبت به نقش درمانگر در دوره درمانی آگاه باشند تا بیمار همان وابستگی منفعلانه را نسبت به درمانگر خود پیدا نکند. همچنین باید در دوره درمان اعتماد به‌ نفس بیمار افزایش یابد و حتی بیمار به رویکرد و دیدگاه جدیدی نسبت به خود و توانایی‌های خود برسد.

تغییرات محسوس نیاز به گذشت زمان و روان‌درمانی طولانی‌مدت دارد، زیر درمانگر تجارب کودکی بیمار را نیز بررسی می‌کند، تجاربِ اولیه در کودکی روی شکل‌گیری مکانیسم دفاعی و روش مقابله و وابستگی و صمیمیت در روابط مؤثر است.

هیچ دارویی برای بهتر شدن علائم این اختلال وجود ندارد ولی برای افرادی که دچار عوارض این بیماری مثل افسردگی و اضطراب هستند از درمان دارویی زیر نظر روانپزشک استفاده می‌شود، تجویز و مصرف این دارو باید با دقت زیر نظر گرفته شود زیرا احتمال دارد بیمار طبق دستور مصرف نکند و دچار سوءمصرف دارو شود.

بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران

روان درمانی اختلال شخصیت وابسته

سخن آخر:

اختلالاتی این چنینی اگر درمان نشوند می‌توانند برای بیمار مشکلاتی فراوانی را به همراه داشته باشند و به گونه‌ای تمامی جنبه‌های زندگی آنها، تحت تاثیر عواقب منفی این بیماری قرار می‌گیرد و حتی به دلیل نیاز شدید این افراد به مراقبت شدن از طرف کسی ممکن است به دام افراد سلطه‌گر بیفتند.

بهترین کلینیک روانپزشکی آکسون از معدود مراکز بستری بیماران اعصاب و روان در تهران است که امکانات رفاهی و هتلینگ برای بیماران تدارک دیده تا در محیطی مرفه و شیک درمان شوند، همچنین این کلینیک شبانه روزی اعصاب و روان برنامه منظم دیدار با روان درمانگر دارد. همچنین کلینیک آکسون یک مرکز ترک اعتیاد با سابقه درخشان در زمینه درمان اعتیاد نیز می باشد، برای اطلاع از شرایط و خدمات مرکز روانپزشکی آکسون با ما تماس بگیرید.

7 Comments

  1. كمال سراج گفت:

    من بخشي از خصوصيات فوق را كه گفتيد ظاهرا دارم . ولي متاسفانه نمي تونم از زفكر ني كه توي زندگي منه و بارها و بارها و حتي همين الان با هم مشكلات خاصي داريم بيام بيرون و دائم و هر روز و هر ساعت حواسم را پرت مي كنه .ميخوام از شر اين فكر خلاص بشم و زندگي معمولي داشته باشم . در عين حال كه بهش نزديك ميشم و دوست دارم حمايتش كنم ، وقتي به تفاوت حرف و عملش فكر ميكنم و به دروغهايي كه تا حالا زده و به نحوه ارتباطاتش با ديگران ، جملات و توهين هاش و…..ميخوام با فكر آزاد ازش جدا بشم و به نوعي ديگه بهش فكر نكنم .

    • ثمین گفت:

      سلام به نظر من اول خودتونو درمان کنید بعد به فکر جدایی باشید شاید طرف مقابلتون از این شخصیت وابستتون اونقد خسته و ناراحته که عکس العمل های این چنینی داره .به نظر من نحوه ارتباط طرف مقابلتون به خود شما ربط داره .توهین هاشم شاید از سر ناراحتی شدید باشه .جدایی هیچ وقت راه حل مناسبی نیست سعی کنید خودتونو درمان کنید .معمولا شخصیت های وابسته چون توانایی جواب دادن به دیگران رو ندارن و دایما سرشونو پایین میندازن افرادی را که توانایی پاسخ دادن و حرف زدن دارن رو ادم فضایی و کم احترام میبینن .ولی این شمایید که فکر میکنید رفتاراتون به خاطر احترامه و با این کار خودتونو گول میزنید.شاید در عمل هم شما عقب نشینی میکنید .موفق باشید

  2. Fateme گفت:

    سلام می‌خواستم بدونم در این نوع اختلال چه مدت زمان طول میکشه تا فرد بیمار به طرف مقابلش وابسته بشه. یعنی مدت زمان زیادی لازمه؟! مثل مادر و پدر و یا دوستان دوران کودکی و یا نه حتی ممکنه نسبت به افرادی که به تازگی با اون ها آشنا شده نیز وابستگی پیدا کنه؟!

    • بهرود گفت:

      این مطالب رو با اون لحظه هایی که این جور رفتار کردین تطبیق میدین بعد از خودتون تو ذهنتون یه ادم وابسته و بیمار میسازین اینکه مادر پدر یا کسی که دوستش داری از رفتنش بترسی یا نارحت بشیدلیل مریض بودن نیست اینکه از کسی کمک بخای اینکه به یکی بگی به نظرت چی بپوشم یا غذا چی درست کنم دلیل مریض بودن نیست این که در بعضی از کار ها مهارت و اعتماد بنفس نداشته باشی این که به دیگران اعتماد کنی و خیانت کنن بهت این که یه مورد خوب بعد از بیرون امدن از یه رابطه بهت پیشنهاد شه دلیل نمیشه تو بیمار باشی مشگل اینه ما خودمونو با این نوشته ها تطبیق میدیم وگرنه اینا عادیه از خودتون تو ذهنتون بیمار نسازین مهربون بودن مشورت کردن کمک خاستن یا از تنهای گریختن اصلا بد نیست خیلیم خوبه اینها دلیل نمیشه شما مریض باشین

  3. z گفت:

    سلام وقت بخیر
    امکانش هست بپرسم این نوع وابستگی که فرد در غیبت کسی دچار احساس تشویش بی حدو مرز و اضطراب شدیدی میشود، فقط در روابط احساسی همچون شریک زندگی یا فرد منتخب برای ازدواج دیده میشود یا در روابط بین اعضای خانواده نیز در امور روزمره پدید می آید؟

  4. شكوفه گفت:

    من ي فرد وابسته ام و تمام اين نشانه ها رو درون خودم ميبينم با وجود اينكه بيشتر از ده ساله كه با همسرم ارتباط عاطفي ندارم و بارها ازش خيانت ديدم ولي جرات جدا شدن رو ندارم ضمنا شوهر من وابسته به اعتياده و عصابي
    با تمام اينا ميترسم از جدايي و دليلش همون نشانه هاس

  5. علی گفت:

    با سلام دوستان یه کتاب است به نام عصبیت و رشد آدمی از کارن هورنای مترجم هم این باشه محمد‌جعفر مصفا
    این کتاب را بگیرید بخونید تیپ شخصیتی خودتان را متوجه می شوید یکی از کتاب های است که قبل مرگ باید خونده شود
    ادمین لطفا این نظر را تائید کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *