رفتار صحیح با معتاد
رفتار صحیح با معتاد
۱۳۹۸-۰۵-۱۹
مرفین
مرفین چیست؟
۱۳۹۸-۰۵-۱۹
نمایش همه
رابطه اختلال‌های روانی و اعتیاد

رابطه بیماری‌های روانی و اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : بین بیماری روانی و اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده 29 درصد بیماران اعصاب و روان از مواد اعتیادآور استفاده می‌کنند از آن طرف نیز در بین معتادین چیزی حدود 53 درصد مبتلا به اختلالات روانی هستند، این رقم در بین زندانیان و افرادی در ندامتگاه هستند به 80 درصد نیز می‌رسد. در مقاله رابطه افسردگی و اعتیاد ارتباط این دو اختلال را توضیح دادیم در مقاله پیش رو به صورت کلی رابطه بیماری روانی و اعتیاد را بررسی می‌کنیم.

حتما مطالعه کنید: رابطه افسردگی و اعتیاد

بیماری‌های روانی همراه با اعتیاد

بیماری روانی، کژکاری روانی یا اختلال روانی نوعی سندرم با ویژگی‌های مختل شدن شناخت، مختل شدن کنترل هیجان و رفتار است به صورتی که از دید بالینی معنادار و نشان دهنده نابسامانی یا نقص کارکردی در فرآیندهای جسمانی و روانی یا رشدی می باشد. بیماری روانی معمولا باعث مختل شدن زندگی فرد مبتلا و روابط فردی و خانوادگی و زندگی اجتماعی می‌شود. در ادامه برخی اختلالات روانی که بین افراد معتاد شایع‌تر هستند را معرفی می‌کنیم:

اختلالات خلقی

اختلالات خلقی شدید و پایین در بین معتادان شایع است، بیشتر اختلال خلقی شامل اختلالات دوقطبی و اختلال افسردگی است، افرادی که به الکل معتاد هستند بیشتر از این اختلال رنج می‌برند زیرا برای بهتر شدن حالشان به این ماده روی می‌آورند. همچنین این نوع اختلال بین افرادی که وابستگی به مواد اعتیادآور دارند بسیار شایع است چیزی حدود 60 درصد افراد معتاد مبتلا به اختلال دوقطبی بودند.

مرکز ترک اعتیاد

اختلال دو قطبی، بیماری شایع در بین معتادین

حتما مطالعه کنید: الکل

اختلال اضطرابی

این اختلال نیز بین معتادین شایع است، این اختلال مربوط به احساس ترس، اضطراب و استرس است، که شامل انواع اختلال وسواس جبری، اختلال پانیک یا اختلال بعد از حادثه (ptsd) از انواع این نوع اختلال شایع محسوب می‌شوند. چیزی حدود 24 درصد افرادی که مبتلا به این اختلال هستند سوء مصرف نیز دارند.

اختلالات تفکری

این بیماری روانی به صورت اختلال در فکر خود را نشان، مانند توهمات و شنیدن صداها یا دیدن چیزهای که وجود ندارد. اسکیزوفرنی یکی از بیمارهای ناشی از اختلال فکر است. برای حدود 47 درصد از افراد معتاد به تشخیص اسکیزوفرنی داده شده است.

اختلال شخصیت ضداجتماعی

این افراد نسبت به وظایف خود در برابر خانواده، کار، اطرافیان و اجتماع بی تفاوت هستند و هیچ ارزشی برای قانون قائل نیستند. افراد مبتلا به این اختلال معمولا، مواد شیمایی مانند شیشه، هروئین و کوکائین مصرف می‌کنند.

در مقاله رابطه افسردگی و اعتیاد توضیح داده شده، مواد اعتیادآور و بیماری‌های روانی روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند، همانطور که افراد مبتلا به اختلالات روانی مانند اختلال ضد شخصیت اجتماعی ، اختلالات خلقی یا اضطرابی باشند بیشتر به سمت مصرف مواد اعتیادآور کشیده می‌شوند افرادی که سوء مصرف مواد مخدر دارند نیز مستعد ابتلا به اختلال روانی و در موارد شدیدتر دچار جنون‌های روانی می‌شوند. این رابطه به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

  • مستعد نمودن یا افزایش قابلیت فرد
  • علت مستقیم مصرف یا بیماری

افرادی که به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند در برابر حوادت آسیب پذیر می‌شوند و به احتمال زیاد نمی‌توانند از پس این این حوادت برآیند. احتمال دارد یک حادثه ناگوار قابل حل در افراد معتاد به یک حمله اضطرابی یا نوعی اختلال استرسی تبدیل شود.

مواد اعتیادآور نیز می‌‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های روانی شوند، مثل توهمات ناشی از مصرف مواد یا تحریف در فکر و ادراک از واقعیت، این مواد می‌توانند باعث جنون‌های موقتی شوند که تحت شرایطی مانند ادامه مصرف تبدیل به جنون دائمی شوند.

بیماری‌های روانی نیز می‌توانند زمینه سوء مصرف مواد را ایجاد کنند، افراد مبتلا به اختلالات روانی برای رسیدن به آرامش و رهایی از احساسات بد و خود درمانی به مصرف مواد اعتیاد آور روی می‌آورند.

عوامل موثر در ابتلا به بیماری روانی و اعتیاد

عوامل متعددی در ابتلای فرد به بیماری روانی و یا سوء مصرف مواد مخدر نقش دارد که در ادامه برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم:

وراثت

تحقیقات با دلایل مستند و قابل اتکان نشان می‌دهد عامل وراثت می‌توان نقش مهمی در ابتلا به اختلالات روانی یا سوء مصرف مواد داشته باشد. افرادی که هم عامل وراثت را داند و معرض عوامل محیطی هستند بیشتر در معرض چنین بیماری‌های قرار می‌گیرند.

مرکز ترک اعتیاد

وراثت از عوال ابتلا به اختلال روانی و اعتیاد

متخصصین کلینیک ترک اعتیاد آکسون معتقند نقش وراثت در رفتار انسان غیر قابل انکار است، به همین دلیل توصیه می‌کنند افرادی که بیماری روحی روانی دارند بیشتر مراقب باشند، در تاریخچه خانوادگی خود مطالعه کنند و اگر موردی یافتید هرچه بیشتر از اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده استفاده کنید.

حتما مطالعه کنید: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تجربیات تروماتیک یا ضربه روحی

یک اتفاق وحشتناک و غیرقابل کنترل، می‌تواند باعث ضربه روحی شود. فجایع طبیعی یا ضربۀ سنگین سرنوشت مانند مصایب جنگ، خشونت عمدی جسمی و تجاوزهای جنسی و تمام این‌ها می‌تواند باعث بروز ضربه روحی شود.

این وقایع معمولا دو تجربه سخت و بد با خود به همراه دارد. یکی تجربه هیجانی شدید یا اختلال اضطرابی و دیگری تجربه درد شدید و مزمن (در حوادثی فرد آسیب شدید جسمی دیده)، هرکدام از این تجربیات سخت می‌تواند عامل استعمال و سو مصرف مواد اعتیادآور باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

تجربیات تروماتیک یا ضربه روحی

تجربه تروماتیک از دلایل ابتلا به بیماری روانی و اعتیاد متاسفانه بسیاری از افراد که در مواجه با تجربیات تلخ این چنینی بسیار آسیب‌پذیر هستند و برای تسکین درد های جسمانی و روانی خود به مصرف مواد روی می آورند که بعد از مدتی دچار اعتیاد می‌شوند. از این بابت متخصصین ترک اعتیاد در بهترین مرکز ترک اعتیاد ، آکسون اعتقاد دارند بهتر است در شرایط سخت روحی حتما از کمک‌‌های حرفه‌ای روانشناسی استفاده کنید

درمان افرادی که هم دچار اختلالات روانی هستند و سوء مصرف مواد دارند با مشکلات زیادی روبه رو است که برخی از آنها عبارتند از:

ترکیب نشانه بیماری یا سمپتوم‌ها

ترکیب و درهم آمیختگی نشانه‌های بیماری (اختلالات روانی و سوء مصرف مواد) مشکلات فرد را حاد ترمی‌کند. همچنین تشخیص و درمان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. به همین دلیل تشخیص و درمان در چنین حالتی با چالش‌های زیادی روبه رو است.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد ، آکسون با همکاری افراد متخصص در زمینه روانشناسی و روانپزشکی و حضور مستمر متخصصین ترک اعتیاد به خوبی توانسته از پس این چالش درمانی بربیاید.

تجربه درمانگر

از آنجایی که هر درمانگر بر اساس تقسیم نقش و کار در رشته خاصی تخصص پیدا کرده است، برای تشخیص و درمان این افرادی که هم اختلالات روانی دارند و اعتیاد، درمانگر باید تجربه کافی و لازم در زمینه ترک اعتیاد و شناخت اختلالات روانی را داشته باشد.

درمان ناتمام و ناقص

در مواردی درمان کامل، صورت نمی‌پذیرد، از دلایل ناقص و طولانی بودن مدت درمان، میتوانیم تعدد درمانگران و هزینه‌های درمان را نام ببریم که باعث می‌شود درمان ناتمام باقی بماند.

سخن آخر

ارتباطی که بین بیماری‌های روانی و مصرف مواد مخدر وجود دارد را باید جدی گرفت و در صورت مشاهده اولین نشانه‌ها هرچه سریع‌تر اقدام به درمان کرد. البته با یک تحقیق و جست و جوی ساده نیز می‌شود از وجود زمینه ژنتیکی این اختلالات مطلع شد.

مرکز ترک اعتیاد آکسون از معدود مراکز ترک اعتیاد در ایران است که زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خدمات ترک اعتیاد ارائه می‌دهد، خدمات درمان اعتیاد کاملی بر پایه علوم روانشناسی و روانپزشکی ارائه می‌دهد، این کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی خدماتی دیگری مانند سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع را نیز بر اساس نیاز و وضعیت جسمی هر فرد به او ارائه می‌دهند، همچنین با فراهم کردن فضایی لوکس و امکانات رفاهی و هتلینگ بهترین انتخاب برای درمان اعتیاد است. برای اطلاع بیشتر از خدمات درمان اعتیاد با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *