تاثیر مواد اعتیادآور روی مغز
تاثیر مواد اعتیادآور روی مغز
۱۳۹۸-۰۵-۱۲
رابطه اختلال‌های روانی و اعتیاد
رابطه بیماری‌های روانی و اعتیاد
۱۳۹۸-۰۵-۱۲

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : طبق آمار در ایران حدود ۲ میلیون و ۸۰۸ نفر به مواد اعتیادآور اعتیاد دارند که واضح است تعداد واقعی معتادین بسیار بیشتر است و به‌قدری سوءمصرف  بین مردم شایع شده که بسیاری از افراد حداقل یک نفر در اطرافیان خود می‌شناسند که درگیر اعتیاد است. به همین دلیل باید بدانیم که با فردی که درگیر اعتیاد و مواد مخدر است چطور برخورد کنیم، رفتار صحیح با فرد درگیر اعتیاد بسیار مهم است و رفتار غلط می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به آن فرد و خانواده وارد کند.

چرا باید نحوه درست رفتار با معتاد را بدانیم؟

حمایت خانوادگی و رفتار درست با معتاد نقش پررنگی در بهبود و افزایش موفقیت درمان اعتیاد دارد. هرچند آگاهی از اعتیاد اطرافیان به‌ویژه یکی از اعضای خانواده اضطراب و تنش فراوانی به انسان وارد می‌کند اما باید رفتار صحیح با فرد معتاد را شناخت. کنترل هیجانات منفی و مدیریت احساسات به‌جای رفتار تند و خشن بهترین روش برای ارتباط با فرد معتاد است و در مقابل رفتار هیجان زده و پرخاشگری و طرد کردن او رفتارهای خوبی نیستند در ادامه رفتارهای نادرستی که در مواجه با افراد درگیر اعتیاد نباید انجام داد را بررسی می‌کنیم.

در مصرف مواد اعتیادآور همراه نشوید

تحت هیچ شرایطی به پیشنهادهای او برای مصرف مواد مخدر یا الکل بله نگوید. او نباید به شما بقبولاند که برخلاف تصورتان مصرف مواد لذت‌بخش است و مشکلی ندارد.

توهین و تحقیر ممنوع

معتاد چه از نظر جسمی و چه روانی سرخورده شده به شدت عصبانی است مخصوصاً از دست خودش. با رفتار توهین آمیز فشار روانی او بیشتر شده و در نتیجه بیشتر به مصرف مواد روی می‌آورد زیر تنها وسیله او برای رهایی از احساس گناه است.

مرکز ترک اعتیاد آکسون

تحقیر از رفتارهای نادرست با معتاد

هرگز قهر نکنید

افراد معتاد بسیار آسیب‌پذیر هستند و به تأیید شدن از سمت خانواده و اطرافیان حساس‌ترند. به همین دلیل واکنش شدیدتری نسبت به طرد شدن از سوی نزدیکان خود نشان می‌دهند. قهر و یا طرد شدن از سوی خانواده او را بیشتر به سمت اعتیاد می‌کشاند.

همه مشکلات را به اعتیاد او ربط ندهید

همه مسائل و مشکلاتی که در خانواده وجود دارد را به او و اعتیادش ربط ندهید، شاید همین اعتیاد نیز نمودی از مشکلات خانواده باشد. با این کار فقط فشار روانی و احساس گناه او را بیشتر می‌کنید.

فقط نگویید ترک کن، راه‌کار عملی داشته باشید

اینکه مرتب به فرد معتاد بگویید “باید ترک کنی” یا “اگر دوستم داری باید ترک کنی” بدون اینکه راه‌کار خاصی داشته باشید در بسیاری از موارد تأثیر چندان مطلوبی ندارد.

شخص درگیر اعتیاد نیاز شدیدی به مصرف مواد اعتیادآور احساس می‌کند که معمولاً این نیاز و تمایل شدیدتر از عشق به اعضای خانواده است. بعد از پذیرفتن این واقعیت باید برای پیدا کردن راه‌کار عملی دست‌به‌کار شوید.

هیچ‌گاه از روش اجباری ترک استفاده نکنید

یکی از رفتارهای نادرست در ارتباط با فرد معتاد استفاده از روش‌های اجباری مانند به‌ اجبار بردن فرد به مرکز ترک اعتیاد است چرا که نه‌ تنها تأثیر معکوس دارد بلکه اوضاع را بدتر می‌کند زیرا فرد تصور می‌کند شما هیچ درکی از وضعیت جسمی و روانی او ندارید.

رفتارهای صحیح با فرد معتاد

اول باید دلایل اعتیاد و چرایی درگیر شدن عزیزتان به اعتیاد را بشناسید و تا جایی که امکان دارد آنها را رفع کنید. برای این کار بهتر است با یک روانشناس باتجربه در زمینه اعتیاد درباره وضعیت زندگی و شرایط او صحبت کنید و راهنمایی بگیرید تا در صورت نیاز به شما آموزش‌های لازم را بدهد.

کاهش محرک‌ها

سعی کنید شرایط روحی و روانی، مکان و زمانی که فرد وابسته مواد مخدر مصرف می‌کند را بشناسید، بررسی کنید چه چیزهای او را وسوسه و تحریک می‌کند سپس به‌صورت غیرمستقیم این محرک‌ها را کم کنید.

از فرد معتاد حمایت کنید

مهم است که شما فرد معتاد را موردحمایت عاطفی و جسمی قرار دهید، فردی که معتاد شده باید بداند برای خانواده و اطرافیانش مهم است و حتی در این شرایط او را تنها نمی‌گذارند، فرد معتاد به دلیل تأثیر مواد مخدر و الکل احساس بی‌ارزشی می‌کند ولی اگر از طرف خانواده حمایت شوند قطعاً شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

حمایت از فرد معتاد

شناخت عوارض اعتیاد

ماده مصرفی فرد معتاد را شناسایی کنید، از نشانه‌های خماری و نشئگی مطلع شوید، با مشاهده هر رفتار عجیبی در فرد معتاد می‌توانید متوجه مشکل او شوید و در صورت نیاز واکنش مناسبی نشان دهید.

اعتیاد بیماری است نه جرم

باید بپذیرید که اعتیاد نوعی بیماری است نه جرم، با او مانند کسی که جراحی کرده یا دست‌ و پایش شکسته رفتار کنید. اعتیاد عزیزتان باید با روش صحیح و زیر نظر متخصص ترک اعتیاد و در بهترین مرکز ترک اعتیاد درمان شود. توجه داشته که حمایت عاطفی در این میان نقش مهمی دارد.

از خودتان و یا کودکان محافظت کنید

خودتان را در شرایطی قرار ندهید که چه جسمانی و روانی مورد سوء استفاده و آسیب او قرار بگیرید. در این شرایط می‌توانید از خانواده، روانشناس یا در صورت نیاز از مراجع قانونی کمک بگیرید.

مصرف بعضی مواد اعتیادآور مانند شیشه  و مواد توهم‌زا باعث از دست رفتن هوشیاری می‌شود و مصرف‌کننده نسبت به رفتاری که انجام می‌‌دهد آگاهی چندانی ندارد. شاید بهتر باشد در چنین شرایطی خودتان و کودکتان از محل دور باشید اما در صورت لزوم اگر احساس نا امنی کردید از هر راهی برای حفاظت از کودک و خودتان استفاده کنید.

حتما مطالعه کنید: شیشه چیست؟

طبق تحقیقاتی که در ایران انجام شده مصرف شیشه و توهمات ناشی از آن در وقوع خشونت خانگی نقش مهمی داشته‌ است، برای گزارش خشونت خانگی میتوانید با شماره 123 تماس بگیرید.

پافشاری روی ترک اعتیاد

ترک اعتیاد تنها راه موجود است به هیچ‌وجه این مسئله فراموش نکنید و به قول‌های پوچی مانند “قول می‌دهم کمتر بکشم” یا “این بار که بکشم دیگر مصرف نمی‌کنم” که به شما می‌‌دهد توجه نکنید. او را متوجه کنید که تنها راه حل موجود که همان ترک اعتیاد است را قبول می‌کنید.

او را متقاعد کنید که راهی جز ترک اعتیاد وجود ندارد

معمولاً افراد معتاد به‌راحتی زیر بار ترک اعتیاد نمی‌روند، بهتر است در این رابطه با افرادی که تجربه کافی دارند مشورت کنید، به‌عنوان مثال از روانشناس حاضر در کلینیک ترک اعتیاد شهر محل سکونت خود کمک بگیرید. با همراهی تمامی اعضای خانواده با او صحبت کنید تا به درمان اعتیاد قانع شود و درنهایت بپذیرد که هیچ امکان دیگری جز مراجعه به مرکز ترک اعتیاد وجود ندارد.

تا درمان کامل معتاد را تنها نگذارید

بستری شدن به معنای پایان راه نیست، بیمار همچنان باید مورد محبت و توجه اطرافیان باشد. حمایت‌ها باید در طول درمان و حتی پس از درمان جسمی و ترخیص ادامه داشته باشد تا فرد بتواند زندگی جدید و سالمی برای خود بسازد.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

تا پایان درمان در کنار معتاد بمانید

سخن آخر 

رفتار صحیح با معتاد مهم است. اگر رفتارهای نادرستی را در پیش بگیریم حتی اگر به ترک اعتیاد نیز ختم شود دوام چندانی نخواهد داشت و فرد معتاد بعد از مدتی دوباره مصرف را شروع می‌کند. نیمی از راه درمان با خود فرد است و نیمی دیگر با اطرافیان است. پس رفتار صحیح و درست با معتاد می‌تواند تأثیر به سزایی در بازگشت سلامتی فرد داشته باشد.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران از معدود مراکز ترک اعتیاد بر پایه علوم روانشناسی و روانپزشکی است که برنامه منظم و مدونی برای درمان اعتیاد و مراقبت‌‌های بعد از ترک دارد که با توجه به نیاز هر فرد به او ارائه می‌شود، این خدمات به صورت جلسات خصوصی ، خانوادگی و یا گروه درمانی به بیماران ارائه می گردد و تا بهبودی کامل بیمار ادامه پیدا می‌کند، از دیگر خدمات کلینیک آکسون، درمان سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع است که پزشک متخصص ترک اعتیاد با توجه به شرایط جسمانی هر بیمار برای او تجویز می‌کند. فضایی آرام و لوکس با خدمات رفاهی و هتلینگ و پرستاری شبانه روزی از ویژگی‌های است این کلینیک را از دیگر مراکز ترک اعتیاد متمایز می‌کند. برای اطلاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

18 Comments

  1. bahar گفت:

    سلام‌.ممنون از مطالب مفیدتون.راستش تازگیا متوجه شدم‌ دوست پسرم تریاک مصرف میکنه .خودش بهم گفت که گاهی اوقات وافوری استفاده میکنه .میگه تو راز دارم با ش فقط دارم به تو میگم و حد و اندازمو میدونم وزیاده روی نمیکنم
    بعد ازدواج هم جلوی خودت اینکارو میکنم تا درجریانش باشی.
    مدت مصرفش رو نمیدونم .سوالم اینه الان معتاد شده؟
    نمیدونم باید چیکار کنم ..نمیتوونم به حرفاش اعتماد کنم چون تبعات این چیزارو میدونم از طرفی همدیگرو خیلی دوست داریم?? قراره ..قرار خواستگاری و اینا گذاشته بشه
    چیکار کنم که ترک کنه؟

    • آکسون گفت:

      سلام. در این مورد ما نمی توانیم اظهارنظر دقیق انجام دهیم. اعتیاد تفریحی یا غیره ندارد و قطعا شخص مصرف کننده درگیر اعتیاد خواهد شد. حتما قبل از ازدواج با ایشان، به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنید تا آگاه تر شوید.

    • بی نام گفت:

      سلام منم حرفش رو قبل از ازدواج باور کردم که دیگه نمیکشه ولی بعد از ازدواج هم دیدم به کارهای قبلش داره ادامه میده منتها دروغگوی بهتری شده مشاوره هم رفتم با صحبت هایی که داشتیم سه راه جلوی پام گذاشت
      یک طلاق بگیر
      دو اگر بمونی اخرش افسردگی هستش
      سه اونم بیاد مشاوره
      ایتم اول و سوم امکان پذیر نیست ایتم دوم رو مجبورم قبول کنم
      من با عشق ازدواج کردم ولی الان سرخورده ام تو دوست عزیز راهی که من رفتم رو نرو بجاش مشاوره برو کمک بگیر اعتماد به نفست بره بالاتر مطمئن باش اشخاص بهتری میان سرراهت و تو زندگیت

  2. mobina گفت:

    سلام من کسیو دوست دارم و اینکه اون گل مصرف میکنه
    ولی نمیدونه ک من اطلاع دارم
    و اینکه میخوام کمکش کنم و نمیدونم چطور بهش بگم که نکش
    چیکار کنم
    لطفا کمک کنید

    • آکسون گفت:

      سلام/ در شرایطی مناسب این موضوع را با ایشان مطرح کنید. با توجه به انکار یا پذیرش می توانید گام های بعدی را با ایشان بردارید

  3. سیما گفت:

    دوست پسر من هم گل و عرق مصرف میکنه تقریبا هر شب قراره ازدواج کنیم نمیدونم چیکار کنم خیلی دوستش دارم لطفا راهنماییم کنیم

  4. Arian Pilot گفت:

    سلام برادر من اعتیاد به ماری جوآنا داره کمپ ترک اعتیاد بردیم ترک نکرد فایده نداشت روانشناس هم که هرکاریش می کنیم نمیاد من به خدا خسته شدم از دستش لطفا راهنماییم کنید

  5. Arian Pilot گفت:

    سلام بنده برادر م اعتیاد به ماری جوآنا داره ما کمپ ترک اعتیاد بردیمش ترک نکرد و روانشناس هم که نمیاد ما دیگه واقعا نمیدونم باهاش چکار کنم

  6. Bahar گفت:

    سلام من تازه متوجه شدم شوهرم يكساله شيشه مصرف ميكنه وخانوادم نميزارن من به خونه برگردم ميگن بايد طلاق بگيري چون خوب نميشه واز طرفي فكر ميكنم اگه كمكش كنم ممكنه خوب بشه نظر شما چيه به نظرتون اميدي به بهبودي كسيكه يكسال شيشه مصرف كرد هست؟

    • بردیا گفت:

      خانم کسی که شیشه میکشه رو باید ازش فاصله بگیرید چون بی نهایت خطرناکه اگر هم میتونید ببرید کمپ فقط لطفا بخاطر اینکه بچسبه به زندگی نگذارید بچه ای بدبخت بشه

  7. بردیا گفت:

    درود
    پدر من یک معتاد بود و مطمئنم هنوز هم مصرف داره با اینکه سالهاست پدر و مادرم جدا شدند و من سنم بالا رفته تاثیرات روانی و روحی و حتی جسمی اعتیاد پدرم روی من هست و من شدم یک آدم بسیار محتاط که برای برداشتن یک گام تمام راه ها و عواقب رو در نظر میگیرم و اگر جایی در زندگی اشتباه کنم و به کسی بدی کنم تا مدت ها باعث شکنجه من میشه، امشب یک معتاد توی مسیر ساختمان نصف شب ایستاده بود و در حال کشیدن هروئین بود برادرم باهاش برخورد کرد در سطحی که امکان درگیری هم بود اما این تو ذهن من ی رفتار بد از طرف ما بود و واقعا پشیمان هستم چون اوج بدبختی رو توی صدا و حرف های اون شخص دیدم و شنیدم از طرفی هم تمام بلاهایی که پدرم باعثش بوده رو بیاد میارم توی فامیل هم معتاد زیاد داریم فقط بگید من این افکار این شکنجه ها رو چجور پایان بدم
    چجور اینهمه سال عذاب رو پایان بدم…
    از هر لحظه از زندگی ای که کردم پشیمانم پدرم موجی جنگ بود و به اعتیاد رو آورده بود تا آروم بشه.
    ما چه گناهی کرده بودیم؟!
    افکار من خیلی نزدیک به یک معتاد به مواد مخدر هست و تمام مخدرها رو میشناسم اما وقتی یکی مثل پدرم می‌بینم حالم بد میشه

  8. اصغر گفت:

    سلام.من پدرم الکلی هست.از این الکل طبی ها که ضد عفونی میکنن مصرف میکنه،منم دیگه خسته شدم هی می میخوره بعد میره میخوره زمین و این جور چیزه سه بار هم خرک اعتباد بردیمش ولی بازم به کاراش ادامه داده؟میتونید راهنمایی کنید؟

  9. حسامی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ، بردارم متاسفانه اعتیاد دارند و دو بار ترک کردن ولی متاسفانه یک مشکل رفتاری پیدا کردن که با فردی در ارتباط هستند که اون فرد مردی هست که ادعا میکنه باید جنسیتش رو عوض کنه و چند ساله که با برادر من در ارتباطه و واقعا نمیدونیم چجوری باید رفتار کنیم چیکار کنیم واقعا ؟؟؟

  10. Sirin گفت:

    سلام همسرم ۷سال پیش مواد مصرف می‌کرده ترک کرده و زندگی سالمی داره آدم معتبری شده تو کارش موفق تو جمع ک می‌ره همه احترام میزارن ولی تنها چیزی ک داره مصرف الکل هست مشکلات زندگیش زیاد بوده فوت عزیزانش ،بخصوص مادر افسردش کرده…گاهی وقتا می‌ره سر مزارش گریه می‌کنه دیروز مشروب هم خورده…خودش میگه ما آدما چون گذشته اینجوری داشتیم با آدمای معمولی فرق داریم یا ی چیزی باید زیاد باشه یا اصلا نباشه…مشروب ک می‌خوره میگیردش ،بچه میشه،خوابش میاد،سست میشه و فلان ی بار هم تصادف شدید داشته از اون روز من ترسیدم خودش هم ترسیده بود گفت دیگه نمیخورم چند ماهی نخورد ولی الان دوباره یکم شروع کرده…میشه راهنمایی کنین من چطوری باعث ترک مشروب خوردنش بشم میترسم اتفاقی براش بیوفته؟

  11. ن گفت:

    همسرم موتاد شده اوایل اینطور نبود ولی الان بدتر شده یه بچم داریم میدونم که مراکز ترک اعتیاد نمیاد چکار کنم ترک کنه

  12. فاطمه قصری گفت:

    سلام برادر من سالهاست شیشه مصرف میکند همش زنش ازش طلاق گرفت بدتر شد کارش را از دست داد در شرایط کرونا برادر کوچکتر و پدرم را از دست دادیم الان خیلی مصرف میکنر همش میخواد ارثش را پدر راننده تاکسی بگیرد من دوست دارم خودم را بکشم حتی روانشناس هم رفتم گفت خوب نمیشه کلینیک ترک اعتیلاد دی فرستادم با هزینه خودم اومد بیرون و دو.باره کشید الان همش پول میخواد و مدام من را سرکوفت میزند ازش خسته شدم با مادر مریضم زندگی میکند همش اضطراب و نگرانی دارم چکار کنیم؟

  13. سلام وقت بخیر ۴ ساله ازدواج کردم و تازه متوجه شدم شوهرم کل این ۴ سال هر روز گل و قرص متادون مصرف میکرده .ولی با وجود یک بچه امکان جدایی ندارم برای ترک من چه کاری باید انجام بدم؟

  14. ‌ناشناس گفت:

    سلام من یکی از اعضای خانوادم قبلا اعتاد داشت به چند نوع مواد و بعد چند سال با انواع مشاوره و کمپ تونست ترک کنه ولی الان دوباره برگشته به مواد اون نمیدونه که من خبر دارم . پایپ رو زیر بالشش‌ پیدا کردم. الانم خیلی نگرانم که برگرده به اون دوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *