مرکز ترک اعتیاد
تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی
۱۴۰۰-۰۴-۲۶
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف همزمان هروئین و ماری جوانا
۱۴۰۰-۰۴-۲۶

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف ماری جوانا، عوارض روانی و جسمانی مخربی بر سلامت مصرف کننده به همراه دارد اما علاوه بر موارد گفته شده سوء مصرف این محرک باعث تشدید و بروز اختلالات روانی همچون اختلال دو قطبی خواهد شد و در این مقاله به بررسی رابطه مصرف ماری جوانا و اختلال دو قطبی خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

مصرف ماری جوانا و اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی ممکن است احساس ناامیدی در فرد ایجاد کند، اما قابل درمان است و همین امر باعث می شود این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که “آیا مصرف ماری جوانا می تواند به درمان اختلال دو قطبی کمک کند؟” در حال حاضر، هیچ مطالعه بالینی وجود ندارد که ثابت کند ماری جوانا می تواند به درمان اختلال دو قطبی کمک می کند. با این وجود، برخی از افراد هنوز هم تلاش می کنند تا از این روش برای درمان اختلال دو قطبی استفاده کنند. بر اساس چندین روایت، چنین گزارش شده است که ماری جوانا به درمان اختلال دو قطبی کمک می کند.

ماری جوانا به طور کلی سرعت فعالیت مغز را کاهش می دهد، به همین دلیل افراد مبتلا به دو قطبی ممکن است به منظور کاهش استرس، اضطراب و علائم جنون به مصرف این محرک روی آورند. حشیش ممکن است اینگونه به نظر برسد که جایگزین مناسبی برای داروهای تجویزی بی اثر می باشد. بر طبق مصاحبه هایی که توسط مشاور روانپزشکی انجام شده است، چندین بیمار که از یک داروخانه در کالیفرنیا ماری جوانا دریافت کرده بودند، گزارش داده اند که حشیش به کاهش تکرار نوسانات خلقی، افکار پریشان و احساس ترس کمک می کند و زندگی روزمره آنها را تحت کنترل قرار می دهد.

چرا مصرف ماری جوانا ممکن است برای درمان اختلال دو قطبی مفید واقع نشود؟

مصرف ماری جوانا به طور کامل به درمان اختلال دو قطبی کمک نمی کند.

مواردی که مصرف ماری جوانا به درمان اختلال دو قطبی کمک کرده است، کم بوده و ممکن است تجربیات اکثر افراد را در مورد اختلال دو قطبی منعکس می کند. باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوان به طور قطع گفت ماری جوانا یک روش درمانی مطمئن و قابل اعتماد برای این بیماری است. مطالعات موجود در مورد رابطه بین ماری جوانا و اختلال دو قطبی این گونه نشان داده است که مصرف ماری جوانا ممکن است در بدتر شدن علائم افسردگی و جنون نقش مهمی داشته باشد. اطلاعات موجود در مجله اختلالات عاطفی بیان می کند که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی با مصرف ماری جوانا، هم شروع زودرس دوره های جنون و هم افسردگی های مکرر را تجربه کرده اند.

بسیاری از متخصصان پزشکی مردم را از مصرف ماری جوانا برای درمان اختلال دوقطبی منع می کنند زیرا این دارو برای همه افراد یک داروی ایمن و قابل اطمینان نیست.

یک روانپزشک معروف در مصاحبه با مشاور روانپزشکی گفت: “مصرف ماری جوانا ممکن است کنترل اختلال دو قطبی را به دلیل ایجاد بی ثباتی خلقی و روان پریشی در بیماران خاص مبتلا به اختلال دو قطبی پیچیده تر کند. علاوه بر این، برای من امری عادی است که ببینم بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با مصرف ماری جوانا به حالت جنون قبل برگردند.

یکی از نگران کننده ترین موضوعات مرتبط با ترکیب ماری جوانا و اختلال دو قطبی، خود درمانی است.

بسیاری از افرادی که به منظور درمان اختلال دوقطبی به مصرف ماری جوانا روی می آورند، بدون مشورت با پزشک اقدام به خود درمانی می کنند. خود درمانی با هر دارویی برای هر بیماری، از جمله ماری جوانا و اختلال دو قطبی، ممکن است موثر نباشد و زندگی فرد را تهدید کند. روزنامه نگار اختلالات روانی، جان مک منامی، می گوید: “خود درمانی یک نگرانی بسیار جدی برای جمعیت ما به شما می رود.” سوء مصرف مواد همزمان ممکن است اختلال دو قطبی قابل درمان را به اختلال دو قطبی غیرقابل درمان تبدیل کند.

به همین جهت، سوء مصرف ماری جوانا نه تنها کمکی به بهبود اختلال دو قطبی نخواهد کرد، بلکه باعث تشدید علائم آن نیز خواهد شد به همین جهت بهترین رویکرد درمانی، ترک ماری جوانا تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران خواهد بود تا بیماران این امکان را داشته باشند علاوه بر درمان اعتیاد خود به درمان اختلالات روانی خود نیز بپردازند.

مرکز ترک اعتیاد

ماری جوانا و دو قطبی

مصرف ماری جوانا و اختلال دو قطبی

پزشکان و دانشمندان مختلف همچنان در مورد ایمنی و اثربخشی ماری جوانای پزشکی بحث می کنند. برخی افراد به عدم تحقیق در مورد ماری جوانای پزشکی و اختلال دو قطبی اشاره می کنند. برخی دیگر معتقدند که شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود دارد و معتقدند که ماری جوانای پزشکی برای اختلال درمان دوقطبی یک روش درمانی مفید است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا (به نام کانابینوئیدها) ممکن است اثرات ضد افسردگی و آرام بخش برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی داشته باشد. این ویژگی ها ممکن است باعث شود که برخی افراد تصور کنند که ماری جوانای پزشکی یک انتخاب خوب برای درمان اختلال دو قطبی است، اما در کنار این ویژگی ها، گزارش های بسیاری از افرادی که عوارض جانبی ماری جوانا را تجربه کرده اند نیز وجود دارد که ممکن است بر تشدید علائم اختلال دو قطبی تاثیر بگذارد. برای افرادی که با اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم می کنند، مصرف این محرک ممکن است باعث وحشت، توهم، احساس افسردگی شود.

از آنجا که تمامی این موارد، ممکن است علائم اختلال دو قطبی باشند، ماری جوانای پزشکی و اختلال دو قطبی ممکن است ترکیب بی خطری به نظر نرسد. علاوه بر این، عنصر THC موجود در ماری جوانا، باعث فعال سازی آمیگدالا (بخشی از مغز که مسٸولیت کنترل ترس را بر عهده دارد) می شود. وقتی آمیگدالا تحت تأثیر مواد مخدری مانند ماری جوانا قرار گیرد، فرد ممکن است احساس اضطراب و بدگمانی کند.

آیا می توان ماری جوانا را برای درمان اختلال دو قطبی مصرف کرد؟

قوانین فعلی در مورد مصرف ماری جوانای پزشکی در اکثر ایالت های آمریکا می گوید که فقط در برخی بیماری ها و شرایط خاص و همچنین تحت نظر پزشک متخصص، درمان اختلال دو قطبی با استفاده از ماری جوانای پزشکی انجام می شود. بر طبق گزارشی در سال 2017، تحت هیچ شرایطی اختلال دوقطبی، واجد شرایط استفاده از ماری جوانای پزشکی نمی باشد. این حکم ممکن است با تحقیق و تفحص بیشتر در مورد ماری جوانا، اختلال دو قطبی و داروهای جایگزین تغییر کند. در مورد مصرف ماری جوانای پزشکی برای درمان دو قطبی پزشکان بر این عقیده اتفاق نظر دارند که استفاده از ماری جوانا برای درمان این بیماری باید تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد. در نهایت باید بگوییم که عوامل ناشناخته زیادی در مصرف ماری جوانا وجود دارد و هیچ مدرک علمی وجود ندارد که بتواند ثابت کند مصرف ماری جوانا به درمان اختلال دو قطبی کمک می کند.

یکی از مطمئن ترین رویکردهایی که فرد باید در پیش بگیرد، درخواست کمک از یک پزشک بالینی با تجربه در درمان اختلال دو قطبی است.

آیا مصرف ماری جوانا باعث ایجاد اختلال دو قطبی می شود؟

ممکن است در ذهن برخی از افراد این سوال به وجود آید، “آیا مصرف ماری جوانا می تواند باعث ایجاد اختلال دو قطبی شود؟” بر طبق تحقیقات مختلفی که صورت گرفته، چنین چیزی بعید است. اگرچه مصرف این محر نمی تواند علت ایجاد اختلال دو قطبی باشد، اما مصرف آن ممکن است مشکلات فراوانی برای فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ایجاد کند.

اثرات ماری جوانا بر روی اختلال دو قطبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

وخیم تر کردن علائم اختلال دو قطبی

مصرف ماری جوانا ممکن است باعث ایجاد احساس مانیا (جنون)، پارانویا (بدگمانی) و در بعضی موارد روان پریشی شود.

دوره های مکرر افسردگی

مصرف ماری جوانا در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، ممکن است منجر به تجربه دوره هایی از افسردگی طاقت فرسا شود. پس از اینکه اثرات ماری جوانا از بین رفت، علائم افسردگی ممکن است بدتر شوند.

عدم پایبندی به رژیم دارویی

اگر فرد بطور مرتب ماری جوانا مصرف کند، تمایل فرد به مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک خود کمتر خواهد شد. اگر فرد بدون مصرف داروی خود افکار خودکشی را تجربه کند، نادیده گرفتن یا کنار گذاشتن قرص های ضروری ممکن است پیامدهای بسیار خطرناک و یا حتی کشنده به همراه داشته باشد.

ترک ماری جوانا

ترک ماری جوانا

نحوه درخواست کمک برای اختلال دوقطبی و مصرف همزمان ماری جوانا

اگر مبتلا به اختلال دو قطبی هستید، مصرف ماری جوانا به جای داروی تجویز شده توسط پزشک کمی وسوسه انگیز است، اما این امر ممکن است منجر به سوء مصرف و اعتیاد به ماری جوانا شود. اگر احساس می کنید که حتی قادر به ترک ماری جوانا نیستید، ممکن است به یک اختلال اعتیاد به ماری جوانا مبتلا شده باشید. درمان تشخیص دوگانه برای اختلالات همزمان به بهبودی از اختلال مصرف ماری جوانا و علائم اختلال دو قطبی کمک خواهد کرد.

نکات مهم لازم به ذکر در مورد ماری جوانا، اختلال دو قطبی و درمان اختلال همزمان شامل موارد زیر است:

ماری جوانا یکی از متداول ترین سوء مصرف مواد در بین افراد مبتلا به اختلال دو قطبی است

درمان اختلال دو قطبی با مصرف ماری جوانا امکان پذیر نمی باشد

مصرف این محرک باعث ایجاد اختلال دو قطبی نمی شود، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که ممکن است باعث بدتر شدن علائم این اختلال شود

سخن پایانی

سوء مصرف ماری جوانا، علاوه بر عوارض روانی و جسمانی که برای مصرف کننده به همراه دارد باعث تشدید علائم اختلال دوقطبی شود به همین جهت بهترین رویکرد، درمان همزمان اختلال دوقطبی و ترک ماری جوانا در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد و از آنجایی که کلیه برنامه درمانی در این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان اعتیاد خود به درمان اختلالات روانی خود نیز بپردازند.

1 Comment

  1. hadi گفت:

    به نظر من ماریجوانایی که اصل باشه.. روش مثلا شیشه اسپری نکرده باشن که THC اون رو ببرن بالا یا معتاد کنن خیلی خوبه و مغز بشر هنوز توانایی کنترل اون رو نداره من تو ارز ۴..۵ سالی که مصرف کردم روش مصرف اون رو یاد گرفتم و وقتی مصرف میکنم این علف نیس که منو کنترل میکنه منم که کنترلش میکنم و قدرت های عجیبی به مغز انسان میده که این قدرت ها با نژاد علف متفاوته…خلاصه من الان بیشتر از یه ساله که به طور مداوم مصرف میکنم هم گل هم حشیش و هر وقت هم خواستم ترک کردم و هیچچچچ مشکلی با ترکش ندارم و مهمترین بحث اینکه من یه فرد مبتلا به بیماری دوقطبی نوع یک هستم که سرباز هم هستم و تونسم میزان دارو هام رو از ۱۲ تا در روز به ۵ تا برسونم و ۲ تا از دارو هام هم به کل قطع شدن ولی دارو هام رو هم مصرف میکنم درسته بعضی موقع ها به ندرت حال بدی دو قطبی میاد سمتم ولی در کل به نظرم تونسم خودمو مهار کنم فردی که تا یک سال قبل هرکیو میدید دوسش نداش شبا نقشه قتلشو تصویر سازی میکرد الان با همه چی کنار میام عواطفم برگشته خود زنیم ۹۵ درصد کم شده و اون پنج درصدم فقط افکارش هس که گاها میاد … ممنون از اطلاعات خوبتان یا علی بدرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *