هروئین و بیماری اعصاب و روان
۱۴۰۰-۰۳-۰۸
مصرف کوکائین و اختلال اسکیزوفرنی
۱۴۰۰-۰۳-۰۸

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: استفاده از کوکائین در زمان ابتلا به اختلال دو قطبی ممکن است باعث تشدید علائم اختلالات و بیماری روانی شود و فرد را در قضاوت و تصمیم گیری با مشکل مواجه کند و فرد بی پروا و بی مسئولیت رفتار کند.

حتما مطالعه کنید: کوکائین چیست؟

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که با مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک کنترل و درمان خواهد شد. علائم اختلال دو قطبی معمولاً به نوسانات شدید خلقی و تغییر در رفتار و سطح انرژی مرتبط می باشد. اختلال دو قطبی به دلیل تناوب بین فراز و نشیب ها، همچنین به عنوان افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود. این تغییرات ممکن است ساعت ها تا ماه ها ادامه داشته باشد.

کوکائین یک محرک اعتیاد آور است که منجر به افزایش سرخوشی و سرمستی، انرژی و احساس اعتماد به نفس می شود. همچنین باعث ایجاد علائم اضطراب، شیدایی یا روان پریشی خواهد شد. یکی از دلایل خطرناک بودن محرک هایی همچون کوکائین، تأثیرات غیرقابل پیش بینی آنها بر روی مغز و بدن مصرف کننده می باشد.

مصرف کوکائین و اختلال دو قطبی

نحوه تاثیرگذاری کوکائین بر اختلال دو قطبی

مصرف کوکائین در صورت ابتلا به اختلال دو قطبی باعث تشدید علائم بیماری روانی می شود، قضاوت و تصمیم گیری برای مصرف کننده به چالشی سخت تبدیل خواهد شد و منجر به انجام رفتارهای غیر عادی و بی پروا توسط فرد خواهد شد.

سوء مصرف کوکائین موجب می شود دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی لازم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین مغز و سایر قسمت های بدن است، دستخوش تغییر می شود. دوپامین، قسمت مهمی از عملکرد مغز را بر عهده دارد، مسئولیت فرآیندهای کنترل لذت و پاداش و همچنین حرکت و جنبش با این ماده است.

در بسیاری موارد، کوکائین همچنین می تواند آن قسمت هایی از مغز که وظیفه کنترل حافظه، اطلاعات و احساسات جدید را بر عهده دارد، تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر مشکلات روانی از جمله اختلال دو قطبی، شامل عدم تعادل در سیستم دوپامین مغز است و وقتی فردی مدت زمان طولانی کوکائین مصرف می کند، علائم اختلالات روانی نمایان شده و یا شروع به پدیدار شدن و تشدید می شود. کوکائین کراک، ترکیبی از کوکائین، آب و آمونیاک یا جوش شیرین است.

کراک معمولاً در قطعاتی که به آنها راک (rock) گفته می شود، تدخین می شود. کوکائین کراک و اختلال دو قطبی ممکن است یک ترکیب بسیار خطرناک باشد و اغلب ممکن است منجر به تغییرات شدید عاطفی شود که به ایده های خودکشی یا آسیب رساندن به خود منجر خواهد شد.

زمانی که فردی دچار اختلال دو قطبی می شود و شروع به مصرف ماده مخدری مانند کوکائین می کند، این ترکیب زندگی او را به خطر خواهد انداخت. ترکیب کوکائین و اختلال دو قطبی ممکن است دوره های مختلفی از جنون و یا شیدایی و افسردگی را شروع کند که ممکن است به روان پریشی ناشی از مصرف دارو تبدیل شود. مصرف کوکائین، ممکن است تاثیرات مخربی داشته باشد، یکی از عوارض شایع آن ممکن است ایجاد یا بروز اختلال دو قطبی باشد. این عوارض جانبی می تواند منجر به پرخاشگری، بستری شدن در بیمارستان و کاهش تمایل به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، شود.

عوارض مصرف کوکائین

سوء مصرف این محرک و اختلال دو قطبی به طور همزمان، بسیاری از عملکردهای مغز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از متداول ترین عوارض مصرف کوکائین که همزمان با اختلال دو قطبی رخ می دهد عبارتند از:

مشکل در تصمیم گیری

رفتار تکانشی

مشکلات توجه

مشکلات در برنامه ریزی برای آینده

مشکلات شناختی

اما موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض سوء مصرف کوکائین می باشند که تنها راه مقابله با بروز این عوارض ترک کوکائین تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد.

عوارض جانبی اختلال دو قطبی و مصرف کوکائین

بیمارانی که با اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم می کنند، در کنترل علائم خود دچار مشکل خواهد شد و در تلاش هستند تا روش هایی برای مقابله با آن پیدا کند، حتی اگر آن روش ها ناسالم باشند. علائم یک اختلال دو قطبی به ایجاد احساس خستگی در فرد منجر خواهد شد، بنابراین، در طول این دوره کوتاه مدت از وضعیت، فردی که مبتلا به اختلال دو قطبی است، ممکن است محرک هایی مانند کوکائین را برای افزایش انرژی، تمرکز و جامعه پذیری مصرف کند.

از آنجایی که محرک ها بسیار اعتیاد آورند، افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند و شروع به مصرف کوکائین می کنند معمولاً دچار اعتیاد خواهند شد. برخی از بیماران گزارش داده اند که پس از مصرف طولانی مدت کوکائین، علائم آنها به جای اینکه بهبود یابد، بدتر شده است.

به عنوان مثال، بیماران به جای احساس لذت یا سرخوشی پس از مصرف کوکائین احساس پارانوئید (بدبینی و کج پنداری)، یا کج خلقی و بی قراری کرده اند. حتی برخی از بیماران گزارش داده اند که در زمان ترک کوکائین بصورت غیر اصولی، افکار خودکشی به ذهن آنها خطور کرده است.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

عوارض مصرف کوکائین

آیا مصرف کوکائین باعث ایجاد اختلال دو قطبی می شود؟

مصرف کوکائین لزوما علت ایجاد اختلال دو قطبی نیست، اما ممکن است منجر به ایجاد روان پریشی ناشی از مصرف داروهای محرک شود. داروهایی مانند کوکائین و مواد توهم زا منجر به علائم روان پریشی خواهد شد که شبیه به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی است.

حتما مطالعه کنید: اسکیزوفرنی چیست؟

علائم روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر، شامل توهمات دیداری و توهماتی است که موجب می شود فرد واقعیت را متفاوت تر از آنچه که هست ببیند. برخی از علائم روان پریشی ناشی از مصرف دارو، که شبیه به اختلال دو قطبی است، شامل تغییر در احساسات، بی حالی، فقدان انگیزه و اجتناب از تعاملات اجتماعی است. افرادی که مبتلا به اختلال دو قطبی و مصرف همزمان کوکائین هستند نیز رفتار نامنظم و یا افکار و گفتار نامنظم را تجربه خواهند کرد.

علائم سرخوشی پس از مصرف کوکائین و سپس سرکوب شدن ممکن است تا حدودی شبیه به علائم اختلال دو قطبی باشد. به عنوان مثال، زمانی که فردی کوکائین مصرف می کند، معمولاً یک سطح از سرخوشی را تجربه می کند که منجر به هجوم انرژی و احساس اعتماد به نفس در او خواهد شد. همانطور که اثرات کوکائین کاهش می یابد، احتمالاً احساس گوشه گیری، اضطراب و افسردگی خواهد کرد و این علائم، شباهت زیادی به علائم اختلال دوقطبی دارند، به همین دلیل است که اعتیاد به کوکائین و اختلال دو قطبی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.

شباهت بین مصرف کوکائین و اختلال دو قطبی

علائم سوء مصرف این محرک و اختلال روانی ممکن است شبیه به یکدیگر باشند، بنابراین ممکن است افراد به اشتباه باور کنند که به خاطر مصرف کوکائین دچار اختلال دو قطبی شده اند. با این وجود، این احتمال وجود دارد که فرد واقعاً دارای اختلال دو قطبی باشد و درمان همزمان برای هر دو اختلال ضروری است. برخی علائم به هم شبیه هستند، بنابراین تشخیص تفاوت های این دو اختلال کمی دشوار است. برخی از علائم مشترک این اختلال و سوء مصرف این محرک شامل موارد زیر می باشد:

خوش بینی

اعتماد به نفس

کج خلقی

پرخاشگری

بی خوابی

افزایش میل جنسی

افکار پریشان و آشفته

افزایش انرژی و هوشیاری ذهنی و روانی

پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر علائم هر دو اختلال شبیه به هم باشد، اما یک تفاوت برای تشخیص در این زمینه، این است که این علائم در فردی که کوکائین مصرف می کند، به طور قابل توجهی بیشتر مشخص خواهد بود.

ترک کوکائین

ترک کوکائین و درمان اختلال دو قطبی

اگر فردی به این باور رسیده است که به اختلال در مصرف کوکائین یا اختلال دوقطبی مبتلا شده است، بسیار مهم است که با یک پزشک متخصص صحبت کند تا بتواند این اختلال را به درستی تشخیص دهد. اختلالات هم زمان را می توان در یک مرکز تخصصی تحت درمان قرار داد که نحوه درمان اعتیاد و بیماری زمینه ای روانی را تشخیص دهد. اولین مرحله درمان اختلالات همزمان، سم زدایی است.

اگر فردی مدت طولانی است که کوکائین مصرف می کند، باید شروع به سم زدایی این ماده کند تا بدن او دیگر تمایلی برای مصرف چنین دارویی نداشته باشد. سم زدایی به دلیل خطرات ناشی از ترک کوکائین بصورت غیر اصولی، باید در کلینیک ترک اعتیاد آکسون صورت پذیرد و پس از به پایان رسیدن مرحله سم زدایی، بیمار می تواند اقدام به درمان هر دو نوع اختلال کند. نوع درمانی که برای بیمار استفاده می شود به موارد زیر بستگی دارد:

تشخیص سلامت روان

سلامتی کلی

نیازهای اجتماعی (روابط، وضعیت سلامتی)

اهداف بهبودی

تهدیدهای احتمالی برای حفظ هوشیاری (اختلالات زمینه ای رفتاری، مشکلات یادگیری، اختلالات مزمن)

علاوه بر ترک کوکائین، درمان اختلال دو قطبی نیز ممکن است شامل روان درمانی و دارو درمانی باشد. روش های درمانی که یک ارائه دهنده مراقبت‌ بهداشتی اولیه ممکن است استفاده کند، شامل موارد زیر است:

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری

درمان از طریق بستری

درمان گروهی یا خانوادگی

روانپزشک متخصص ترک اعتیاد، با در نظر گرفتن برنامه درمانی مناسب، بهترین نوع درمان را انتخاب خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است ترکیبی از درمان به همراه دارو را انتخاب کنند. تعدادی از داروهایی که برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می شود عبارتند از:

داروهای تثبیت کننده های خلق و خو (لیتیوم)

داروهای ضد تشنج

داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد اضطراب

پزشکان سعی می کنند داروهای ضد اضطراب را تجویز نکنند زیرا دسته زیادی از داروهای موجود در این گروه، جزء بنزودیازپین ها هستند. این دسته از داروهای ضد اضطراب منجر به اعتیاد خواهد شد و به دلیل خطر اعتیاد، گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی که با اختلال مصرف یک ماده مخدر و یک اختلال سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند، نخواهد بود.

مصرف کوکائین و اختلال دو قطبی

برخی نکات در خصوص مصرف کوکائین و ابتلا به اختلال دو قطبی

برخی از حقایقی که می توانیم خاطر نشان کنیم عبارتند از:

افرادی که مبتلا به اختلال دو قطبی هستند ممکن است برای کنترل و یا کاهش علاٸم خود، شروع به مصرف کوکائین کنند

فرد مبتلا به اختلال همزمان، از جمله اختلال دو قطبی و اختلال در مصرف کوکائین، باید همزمان به درمان هر دو اختلال بپردازد

علاٸم مصرف کوکائین و اختلالات دوقطبی شباهت زیادی با هم دارند به گونه ای که تمایز بین این دو اختلال را دشوار خواهد کرد

مصرف کوکائین و سایر محرک ها برای خنثی سازی دوره افسردگی اختلال دو قطبی ممکن است به جای بهبود علائم، شرایط را بدتر کند

استفاده از کوکائین به مدت طولانی همچنین می تواند باعث روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین شود که باعث توهم و پارانویا (کج پنداری و بدبینی) خواهد شد

سخن پایانی

اگر که با اختلال در مصرف یک محرک و یا اختلال همزمان مانند اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم می کنید، کلینیک ترک اعتیاد آکسون بطور شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما و عزیزانتان می باشد. در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تیمی از متخصصان ما می توانند برنامه درمانی فردی را متناسب با نیازهای شما طراحی کنند. برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در مورد اینکه کدام یک از برنامه های درمانی می تواند برای شما مفید واقع شود، با یکی از کارشناسان ما تماس بگیرید و در مورد مشکلات خود صحبت کنید تا شما را یاری کنند.