کلینیک ترک اعتیاد
مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای
۱۴۰۰-۰۳-۰۱
مرکز ترک اعتیاد
مصرف کوکائین و اختلال دو قطبی
۱۴۰۰-۰۳-۰۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: تقریباً نیمی از افراد مبتلا به اختلالات و بیماری های سلامت روان به اختلال مصرف همزمان مواد اعتیاد آور نیز مبتلا می شوند که هروئین یکی از متداول ترین این مواد می باشد. سوء مصرف هروئین و سایر مواد مخدر می تواند اثرات کوتاه مدت و دراز مدت بر سلامت جسمانی و روانی مصرف کننده به همراه داشته باشد. طبق آمار اداره سوء مصرف مواد و خدمات سلامت روان (SAMHSA)، افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند دو برابر بیشتر، اختلالات خلقی و اضطرابی را تجربه می کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: هروئین چیست؟

طبق آمار ایالات متحده آمریکا در سال 2015، تقریباً 43 میلیون بزرگسال به اختلال سلامت روان مبتلا بودند و از این تعداد، 8 میلیون نفر دارای اختلال مصرف همزمان مواد اعتیاد آور نیز بوده اند. همانطور که پیش تر گفتیم، سوء مصرف هروئین عوارض جسمانی و روانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که جلوگیری از بروز و بهبود این علائم تنها با ترک هروئین، تحت نظر روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران امکان پذیر است.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان

شایع ترین بیماری های اعصاب و روان همزمان با سوء مصرف هروئین

افرادی که دارای اختلالات سلامت روان هستند ممکن است برای کاهش علائم بیماری، به خود درمانی با الکل و سایر داروها روی آورند. افراد معمولاً به منظور کاهش علائم اختلال روانی تشخیص داده نشده، کنار آمدن با احساسات دشوار یا تغییر موقتی خلق و خوی خود، مبتلا به سوء مصرف مواد می شوند.

با این وجود، این شیوه درمانی، موثر واقع نخواهد شد و منجر به بدتر شدن علائم بیمار می شود. علاوه بر این، سوء مصرف الکل و مواد مخدر ممکن است خطرات نهان اختلالات روانی را افزایش دهد. اختلالات روانی معمولاً از طریق عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط و سایر عوامل تهدید کننده ایجاد می شود.استفاده از مخدرهایی مانند هروئین موجب افزایش چشمگیری در علائم بیماری روانی می شود و یا باعث ایجاد یک بیماری زمینه ای مربوط به سلامت روان خواهد شد.

همچنین این مواد ممکن است با داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلقی تداخل داشته باشند، که این امر موجب کاهش اثرات درمانی می شود.

هروئین و اختلالات اضطرابی

در بیماران اعتیاد به هروئین، اضطراب یکی از عوارض ترک غیراصولی می باشد. بیماران مبتلا به اختلال اضطراب ممکن است برای کاهش علائم اضطراب خود اقدام به سوء مصرف هروئین نمایند. توجه داشته باشید، کسانی که سابقه اختلال اضطرابی نداشته باشد نیز ممکن است پس از مصرف این مخدر با ایجاد چرخه اضطراب و تنش زدایی از طریق مصرف آن علائم اضطراب را تجربه کند.

مصرف هروئین به مدت زمان طولانی باعث بازیابی مغز شده و اثرات طولانی مدت بر روی مغز خواهد گذاشت و در نتیجه باعث ایجاد اختلال اضطراب می شود. استفاده از مخدرهایی همچون هروئین ممکن است در ایجاد مهارت های مقابله ای مناسب که علائم اضطراب را افزایش می دهد، تأثیر گذار باشد.

اختلالات پردازشی و هروئین

محققان دریافته اند که افراد مبتلا به اختلالات پردازشی مانند قمار بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات مصرف مواد هستند به همین جهت ضروری است تا هرچه زودتر اقدام به درمان و ترک قمار نمایند.

حتما مطالعه کنید: ترک قمار

مصرف مداوم مواداعتیاد آور باعث نامنظم شدن عملکرد مغز شده و افراد را مجبور به انجام رفتارهای دیگر خواهد کرد، به خصوص در دوره ترک اعتیاد یا در روزهای اولیه بهبودی پس از اعتیاد به مواد مخدر.همچنین ممکن است ابتدا در طی یک دوره فشار روانی یا افسردگی دچار اختلال پردازشی شوند.

بیمارانی که با اختلال پردازشی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است برای رهایی از اضطراب، افسردگی، تنهایی یا کسالت ناشی از تماشای پورنوگرافی، خرید آنلاین یا ورزش های سخت، به مصرف مواد مخدر روی آورند.

رابطه مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان

مصرف هروئین و اختلالات روان پریشی

مصرف هروئین و اختلالات روان پریشی

سوء مصرف محرک هایی همچون ال اس دی یا ماری جوانا و حشیش علائمی شبیه به علائم اختلال روان پریشی ایجاد خواهند کرد و تقریباً سه چهارم از افرادی که مبتلا به اختلال روان پریشی هستند با اعتیاد به مواد مخدر و محرک نیز دست و پنجه نرم می کنند.

مصرف همزمان مواد مخدر و اختلالات روان پریشی ممکن است عوارض جانبی فراوانی را به همراه داشته باشد. مواد مخدر ممکن است باعث ایجاد یک اختلال روان پریشی زمینه ای شوند یا علائم این بیماری را بدتر کرده و تاثیر داروها را کاهش دهند.

افرادی که مبتلا به اختلالات روان پریشی هستند ممکن است برای کاهش علائم بیماری خود به استفاده از مواد مخدر روی آورند و سپس به ماده خاصی وابسته شوند.

یکی از متداول ترین روش هایی که مصرف مواد باعث ایجاد وقفه در روان پریشی می شود، در زمان ترک اعتیاد است. هروئین، باعث تشدید علائم ترک مانند اضطراب، بیقراری، افسردگی و پارانویا (دیوانگی خیالی) می شود. اگر علائم ترک هروئین شدید باشد، ممکن است باعث روان پریشی شود، زیرا مغز تحت فشار قرار گرفته شده، که این امر موجب می شود مقابله با استرس برای فرد به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

مصرف هروئین و اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی شامل شرایطی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD)، اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال چندگانگی شخصیت (DID) است. بر طبق اختلال شخصیت و اعتیاد، تقریباً نیمی از افرادی که مبتلا به اختلالات شخصیتی هستند، با یک اختلال مصرف مواد همزمان نیز دست و پنجه نرم می کنند.

اختلالات شخصیتی معمولاً قبل از تصمیم گیری فرد برای مصرف مواد ایجاد می شود.

وقتی فردی که مبتلا به اختلال شخصیت است، مواد مخدر نیز مصرف می کند، ممکن است علائم اختلال شخصیت در او تشدید یابد. رایج ترین اختلالات شخصیتی که با یک اختلال مصرف مواد همزمان تشخیص داده می شود شامل(ASPD) اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) است.

رابطه مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان

مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان

مصرف هروئین و بیماری اعصاب و روان

تقریباً نیمی از افراد مبتلا به بیماری اعتیاد، مبتلا به اختلالات بهداشت روان هستند. رابطه بین سلامت روان و مصرف هروئین از اهمیت فراوانی برخوردار است و ممکن است به ترک هروئین ربط داشته باشد. با ترک هروئین، ممکن است که فرد معمولاً علائمی مانند اضطراب، کج خلقی و بیقراری، افسردگی، پارانویا (دیوانگی خیالی) را تجربه کند. در موارد شدید، فرد ممکن است با توهم دیداری و شنیداری نیز دست و پنجه نرم کند.

افرادی که دارای اختلال سلامت روان و همچنین اختلال در مصرف مواد همزمان هستند ممکن است قبلاً به یک اختلال سلامت روان مبتلا شده باشد و سپس سعی کنند علائم نامطلوب وضعیت سلامت روان خود را با مصرف هروٸین کاهش دهند.

آمار مشکلات مرتبط با سلامت روان و مصرف همزمان هروئین

برخی از آمار جالب و متقاعد کننده در مورد سلامت روان و اختلالات مصرف همزمان هروئین شامل موارد زیر است:

تعداد افرادی که معیارهای تشخیصی را در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) برای وابستگی به هروئین یا اختلال استفاده از هروئین تخمین می زنند، از 214000 نفر در سال 2002 به طور قابل توجهی افزایش یافته و به 626000 نفر در سال 2016 رسیده است.

تقریباً 30٪ از افرادی که مبتلا به اختلال روان پریشی هستند با اختلال همزمان مصرف الکل نیز دست و پنجه نرم می کنند.

تقریباً 40٪ از افرادی که وقفه در روان پریشی را تجربه می کنند، ماری جوانا مصرف کرده اند یا در حال حاضر آن را مصرف می کنند.

تقریباً 50٪ از افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، با یک اختلال مصرف مواد همزمان نیز دست و پنجه نرم می کنند.

ترک هروئین

ترک هروئین

ترک هروئین و درمان بیماری های اعصاب و روان

مصرف هروئین و اختلالات سلامت روان ممکن است در تشخیص و درمان این دو اختلال مشکل ایجاد کند. اگر فردی اعتیاد خود را درمان کند اما بیماری روانی خود را بدون درمان رها کند، در صورت بروز علائم اختلال سلامت روان، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد در مرحله ترک اعتیاد با شکست مواجه شود و برعکس، اگر فردی بیماری روانی خود را درمان کند اما اختلال استفاده از هروئین را بدون درمان رها کند، به احتمال زیاد استفاده از این دارو موجب بازگشت بیماری خواهد شد و به همین جهت است که ترک هروئین در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می شود و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان و ترک اعتیاد خود به درمان بیماری ها و اختلالات روانی خود نیز بپردازند و بعد از ترخیص از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار باشند.

سخن پایانی

بیماران اعتیاد دارای علائم اختلال سلامت روان باید بطور همزمان به دنبال درمان هر دو اختلال خود باشند. یک طرح درمانی تشخیصی دوگانه که به طور همزمان بر سلامت روان و اختلالات مصرف هروئین تمرکز داشته باشد، می تواند زمینه بهبودی طولانی مدت را فراهم کند. برنامه درمانی و ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد انجام می شود و در صورت ابتلا بیمار به اختلالات اعصاب و روان، کلیه خدمات روان درمانی برای بیماران انجام می شود که این ویژگی باعث می شود تا بیماران در زمان ترخیص در سلامت کامل روانی و جسمانی باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمانی مرکز ترک اعتیاد آکسون می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *