کلینیک ترک اعتیاد
مراقبت های پس از ترک اعتیاد
۱۴۰۱-۰۲-۳۱
کلینیک ترک اعتیاد
متادون چه مدت در بدن می ماند؟
۱۴۰۱-۰۲-۳۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: کوکائین یک محرک اعتیاد آور است که توانایی آسیب رساندن به سیستم قلبی عروقی و تنفسی را دارد و منجر به پیامدهایی چون حمله قلبی و ذات الریه خواهد شد. افرادی که تصمیم به ترک کوکائین می گیرند اغلب تحت تاثیر پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر قرار می گیرند، از جمله مشکلات حقوقی، فشارهای مالی و مشکلات بهداشتی. با مصرف کوکائین، پیامدهای مرتبط با سلامتی، به ویژه با سوء مصرف طولانی مدت این دارو، ممکن است شدید و حتی کشنده باشد به همین جهت در این مقاله به بررسی عوارض مصرف کوکائین خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

اگر به اعتیاد به کوکائین مبتلا شده اید، تصور اینکه بتوانید مصرف این ماده مخدر را ترک کرده و زندگی آرام و بدون مصرف کوکاٸین را سپری کنید دشوار است. آشنایی با مشکلات مربوط به سلامتی که در اثر مصرف مداوم کوکائین به وجود می آید، ممکن است شما را به سمت معالجه سوق دهد و اولین قدم خود را در مسیر بهبودی بردارید.

عوارض روانی مصرف کوکائین

زمانی که کوکائین وارد مغز و جریان خون می شود، باعث بوجود آمدن یک سری واکنش های شیمیایی می شود که احساس سرخوشی را ایجاد می کند. مدارهایی که به طور معمول باعث تنظیم احساسات می شوند، بیش از حد افزایش یافته و سیگنال هایی که به طور معمول ارسال می کنند، تقویت می شوند.

طبق موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، سوء مصرف طولانی مدت کوکائین ممکن است باعث “از کار افتادن” برخی از این مدارها شود و به طور قابل توجهی اثربخشی آنها را کاهش دهد. مصرف کوکائین باعث هجوم دوپامین (یک ماده شیمیایی مغز مرتبط با لذت) می شود اما به مرور زمان، تحمل بدن نسبت به کوکائین افزایش می یابد و برای رسیدن به همان میزان احساس لذت، به مقدار بیشتری از این ماده مخدر نیاز دارد. با مصرف مداوم کوکائین، حساسیت مغز نسبت به دوپامین کمتر خواهد شد و اگر فرد مصرف خود را متوقف کند و یا میزان دوز مصرفی خود را افزایش ندهد، ممکن است اثرات منفی روانی مانند افسردگی را تجربه کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد کوکاٸین عوارض جانبی جدی ایجاد خواهد کرد و ممکن است منجر به علائم روان پریشی مانند توهم یا پارانویای شدید شود.

عوارض جسمی مصرف کوکائین

طبق موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مصرف کوکائین در طولانی مدت اثرات منفی مختلفی بر سلامتی خواهد گذاشت. مشکلاتی که در بین مصرف کنندگان کوکائین بروز خواهد کرد شامل موارد زیر است:

تشنج

ذات الریه

پوسیدگی روده

بیماری پارکینسون

عفونت های پوستی

حمله قلبی یا سکته

افزایش دمای بدن

مشکلات تنفسی

فشار خون بالا

سوء تغذیه

اوردوز (مصرف بیش از حد) که منجر به مرگ شود

تحقیقات مختلف، پیامدهای احتمالی سلامت جسمی کوکائین را با جزئیات بیشتری شرح داده اند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت اما توجه داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض مصرف کوکائین است و تنها راه مقابله با این عوارض ترک کوکائین تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون می باشد.

عوارض مصرف کوکائین

عوارض مصرف کوکائین

پیر شدن مغز

تاثیراتی که مصرف کوکائین روی مغز می گذارد، با افسردگی و پارانویا پایان نمی یابد. این ماده مخدر همچنین ممکن است ساختار مغز را تحت تأثیر قرار داده و با بالا رفتن سن، روند طبیعی مغز را تقلید کند. برخی افراد با افزایش سن، نوعی بافت در مغز (که به عنوان ماده خاکستری شناخته می شود) از بین می رفت. با از دست دادن این نوع بافت، ممکن است تغییرات ذهنی مختلفی مرتبط با سن ایجاد شود، از جمله گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت.

در تحقیقاتی که در کمبریج انجام شده است، محققان دریافتند کسانی که به سوء مصرف کوکائین مبتلا بودند، ماده خاکستری مغز خود را با سرعتی دو برابر مقدار مشاهده شده در افراد سالم که کوکاٸین مصرف نمی کردند، از دست می دادند. این یعنی، افرادی که به مدت طولانی کوکائین مصرف می کنند خیلی زودتر از موعد، با مشکلات شناختی دست و پنجه نرم خواهند کرد. در نتیجه، کار کردن، تربیت کودکان یا رسیدگی به مشکلات زندگی روزمره به چالشی بزرگ برای آنها تبدیل خواهد شد.

آسیب رسیدن به عروق خونی

اگرچه ممکن است تغییرات بوجود آمده در مغز به راحتی قابل تشخیص باشد، برخی از انواع آسیب های ناشی از مصرف کوکائین ممکن است از دید بسیاری از افراد پنهان بماند و در اعضا حیاتی و مدارهای ضروری بدن مخفی شود. بسیاری از این تغییرات به سیستم قلبی عروقی مرتبط می شود. شبکه عروق خونی بدن که همگی با عملکرد قلب از طریق مایعات تأمین می شوند، سلول ها را با عناصر و مایعات مورد نیاز برای زنده ماندن تغذیه می کنند. همچنین هر ضربان قلب به دور کردن فرآورده های فرعی کمک می کند، بنابراین سلول ها ممکن است چیزهایی را که برای عملکرد خود به آنها نیاز ندارند، از بین ببرند. مصرف کوکائین باعث از بین رفتن این روند خواهد شد. طبق تحقیقات، حتی در میان بزرگسالان جوان سالم، دوزهای پایین این ماده مخدر، رگ های خونی را منقبض خواهد کرد.

قلب ممکن است هنوز با سرعت طبیعی به تپش خود ادامه دهد، اما در برابر مقاومت زیاد کار می کند. این بدان معنی است که خون می تواند شروع به متمرکز شدن در بدن کند که منجر به لخته شدن آن خواهد شد و یا به این معنی باشد که سلول ها قادر به دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود نیستند و نمی توانند مواد زاٸدی که به آنها نیاز ندارند را دفع کنند. در نتیجه، سلول ها به مرور زمان از بین خواهند رفت. گاهی این مشکلات، با درد همراه است. فردی که این ماده مخدر را مصرف می کند ممکن است احساس مور مور در قفسه سینه و یا احساس سوزش در نوک انگشتان خود کند، اما گاهی اوقات ممکن است این آسیب بدون هیچ گونه دردی اتفاق بیفتد.

تغییرات دمای بدن

در دهه 1990، مطالعات مختلفی برای پی بردن به ارتباط بین مصرف کوکاٸین و دمای بدن، روی موش ها انجام شد. آنها به دنبال شواهدی از آسیب هایی بودند که با مصرف کوکائین ممکن بود به آنها وارد شود. یافته های آنها نشان داد که مصرف کوکائین به بدن آنها آسیب خواهد رساند و زندگی مصرف کننده را در معرض خطر قرار خواهد داد. به عنوان مثال، در یکی از مطالعاتی که منتشر شد، محققان به موش ها کوکائین تزریق کردند و آنها را روی تردمیل قرار دادند. چند موش دیگر را نیز روی تردمیل گذاشتند اما کوکائین به آنها تزریق نکردند. در پایان این جلسه ورزش، محققان دریافتند که دمای بدن موش هایی که کوکائین به آنها تزریق شده بود، بسیار بالاتر از موش هایی بود که کوکاٸین به آنها تزریق نشده بود.

اگرچه ممکن است افراد زمانی که سرخوشی ناشی از مصرف کوکائین را تجربه می کنند، از تردمیل استفاده نکنند، اما ممکن است به کارهای سخت دیگری مشغول شوند. این فعالیت ها می تواند منجر به افزایش قابل توجه دمای بدن شود و منجر به عوارض جدی مرتبط با سلامتی فرد شود.

مشکلات دستگاه گوارش

یکی دیگر از مشکلات پنهان سوء مصرف کوکائین به دستگاه گوارش مربوط می شود. سیستم گوارشی به بدن کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی جذب کند و هر چیزی را که بدن برای حفظ بقاء خود به آن نیاز ندارد، دفع کند. دستگاه گوارش، سیستم بسیار پیچیده ای است و به شدت به جریان خون بستگی دارد. به دلیل این که مصرف کوکائین باعث ایجاد اختلال در سیستم قلبی عروقی می شود، در روده نیز پیامدهای چندگانه ای را ایجاد خواهد کرد. سیستم گوارشی دارای جریان خون لازم برای بقاء و سالم ماندن نیست و اندام ها شروع به تجزیه آن می کنند. طبق مقاله ای که در یک مجله بین المللی داروسازی و درمانی بالینی منتشر شد، مشکلات گوارشی از قبیل انسداد روده در افراد مبتلا به اعتیاد به کوکائین، امری طبیعی و عادی است.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است قانقاریا (فساد عضو بر اثر نرسیدن خون) را تجربه کنند که ناشی از کاهش جریان خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. موارد ذکر شده، مشکلات بسیار مهم و تهدید کننده زندگی فرد هستند که معمولا به جراحی فوری نیاز دارند.

تغییرات در چربی بدن

اگرچه مشکلات دستگاه گوارش ممکن است باعث کاهش وزن شود (بخصوص اگر این مشکلات بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی و قند مواد غذایی تاثیر بگذارد)، اما بر اساس یافته های محققان دانشگاه کمبریج، به نظر می رسد مصرف کوکائین همچنین توانایی تغییر در روش هضم غذا و ذخیره آن برای بعد را دارد.

مدت هاست که فرض بر این است افرادی که کوکائین مصرف می کنند به سادگی غذای کافی برای تغذیه بدن خود مصرف نمی کنند و در نتیجه، آنها بطور قابل توجهی لاغر می شوند. محققان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند افرادی که کوکائین مصرف و سوء مصرف می کنند در واقع باید وزن بسیار بالاتری داشته باشند، زیرا اگرچه تحت تأثیر مصرف کوکاٸین قرار می گیرند تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری در آنها افزایش می یابد، اما به نظر نمی رسد بدن آنها غذا را به گونه ای صحیح پردازش کند و در نتیجه لاغر و لاغرتر می شوند.

در فرهنگ بسیاری از کشورها گرایش به لاغری و لاغر ماندن رواج زیادی دارد. لاغر شدن و لاغر ماندن هدفی است که مردم برخی از کشورها برای رسیدن به آن تلاش فراوانی می کنند، اما وزن بسیار کم بدن ممکن است پیام های ناخوشایند و ناخواسته فراوانی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است بارداری را دشوار تر کند و کسانی که بطور نگران کننده ای لاغر هستند گاهی اوقات پس از کاهش جزئی وزن با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می کنند. کاهش شدید وزن همچنین ممکن است بر قلب، کبد و کلیه ها تاثیر بگذارد. برای برخی، این مسٸله ممکن است بسیار خطرناک باشد.

عوارض مصرف کوکائین

عوارض مصرف کوکائین

سوء مصرف کوکائین تا چه اندازه رواج دارد؟

اداره سوء مصرف مواد و خدمات بهداشت روان اطلاعاتی در مورد رواج سوء مصرف کوکائین ارائه داده است. طبق جدیدترین اطلاعات، 2.0٪ از جمعیت 12 سال به بالا در سال 2018 کوکائین مصرف کرده اند. رواج سوء مصرف کوکائین در بین افراد 18 تا 25 ساله بیشتر بوده است، 5.8٪ از این گروه سنی در سال 2018 کوکائین مصرف کرده اند. این افراد 26 سال به بالا، 1.6٪ در سال 2018 کوکائین مصرف کرده اند. رواج سوء مصرف کوکائین در میان آمریکایی های 12 سال به بالا از سال 2002 نسبتاً ثابت مانده است، فقط نوسانات جزئی در میزان مصرف.

ترک کوکائین

واضح است که مصرف طولانی مدت کوکائین به ارگان های حیاتی بدن آسیب خواهد رساند. هر آسیبی که به اعضای بدن شما وارد شود، ممکن است تهدیدی برای سلامتی شما به شمار رود. خوشبختانه شما می توانید از اعتیاد به کوکائین بهبودی یابید. از طریق یک برنامه درمانی جامع، می توانید به راحتی محرک هایی که به نظر می رسد شما را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد، تحت کنترل قرار دهید و همچنین می توانید نحوه تمرکز بر روی منابع لذتی که هیچ گونه ارتباطی با مواد مخدر ندارند را بیاموزید. می توانید با افرادی که این ماده مخدر را مصرف می کنند ارتباط برقرار کنید و از قدرت کسانی که بهبود یافته اند استفاده کنید. همچنین می توانید برای بهبود سلامت جسمی خود با یک تیم پزشکی مشورت کنید، در این صورت می توانید یک بار دیگر با ترک مصرف کوکائین، احساس قدرت کنید.

شما تنها نیستید. می توانید به جرگه افراد شجاع بپیوندید و در مسیر زندگی و آینده ای روشن تر قدم بردارید.در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، ما می خواهیم به شما کمک کنیم. تیم ما روش های چند زمینه ای برای بهبود سوء مصرف مواد ارائه می دهد. کار ما با ارزیابی جامع و به دنبال آن تدوین یک برنامه درمان تخصصی آغاز می شود و درمان متناسب با شرایط و تاریخچه شما ارائه می شود و برنامه شما با تغییر شرایط شما تغییر می کند. می دانیم که انتخاب یک برنامه درمانی مناسب بسیار مهم است و ما می خواهیم شما با تصمیم گیری خود احساس راحتی کنید. با آسودگی خاطر با ما تماس بگیرید. ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. مشاورین مرکز ترک اعتیاد آکسون به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *