کلینیک ترک اعتیاد
چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟
۱۴۰۱-۰۲-۲۴
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف کوکائین
۱۴۰۱-۰۲-۲۴

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: مراقبت های پس از ترک اعتیاد خود مرحله ای از درمان است که پس از ترک مواد مخدر یا ترک الکل باید در کلینیک ترک اعتیاد انجام گیرد. مراقبت‌های بعد از ترک به جلوگیری از عود اعتیاد کمک می کند و باعث می شود که شما بر روی روند بهبودی خود تمرکز کنید. این برنامه ها شامل گروه درمانی، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، زندگی هوشیارانه و مشاوره فردی هستند که در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران تحت نظر مجرب ترین روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی ارائه می گردد.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

درست مانند برنامه ترک، برنامه مراقبت پس از درمان هم برای همه افراد یک شکل نیست و با توجه به نیازهای فرد در نظر گرفته می شود. برنامه های مراقبت های بعد از درمان برای نوجوانان نیاز به حمایت ویژه ای دارد. در این برنامه ها به آنها کمک می کنند تا با خانواده خود ارتباط برقرار کنند و عزت نفس خود را بدست آورند.

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

مراقبت های پس از ترک به هر درمانی گفته می شود که فرد پس از شرکت در برنامه ترک مواد مخدر یا الکل دریافت می کند. شواهد نشان می‌دهد که این درمان ها به افرادی که اعتیاد را ترک می کنند، کمک میکند تا به روند پاک بودن خود ادامه داده و دوباره در دام اعتیاد گرفتار نشوند. این روش همچنین احتمال عود و بازگشت به رفتار و شرایط اعتیاد آور را کاهش می دهد مراقبت های پس از درمان دارویی اغلب شامل یک یا چند برنامه زیر است:

حضور و شرکت در جلسات گروه درمانی

ملاقات های مستمر با متخصصین درمان اعتیاد برای مشاوره فردی

یادگیری مهارت های جدید یا استراتژی های مقابله ای و گوش دادن به داستان موفقیت دیگران در ترک اعتیاد

زمان مورد نیاز برای مراقبت های پس از درمان دارویی به فرد بستگی دارد. ممکن است فرد نیاز داشته باشد ماه ها، سال ها یا حتی تمام طول زندگی آنها را ادامه دهد. تعداد جلسات مشاوره نیز به فرد بستگی دارد. ممکن است روزانه، هفتگی یا هر دو هفته یکبار باشد. همچنین بسته به میزان استرس یا مشکلی که برای فرد در یک زمان خاص به وجود می‌آید، ممکن است متفاوت باشد.

اهمیت مراقبت های پس از ترک

متعهد شدن به یک برنامه مراقبت پس از ترک اعتیاد، احتمال عود اعتیاد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مراقبت های پس از ترک به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله و راه‌های دیگری را بیاموزد که از طریق آنها فرد می‌تواند به «زندگی عادی» بازگردد، بدون اینکه به مصرف مواد مخدر تمایل داشته باشد. در مراقبت‌های پس از ترک، افراد در حال بهبودی همچنین یاد می‌گیرند که چگونه خانواده‌های خود را در بهبودی مشارکت دهند، که باعث میشود خانواده ها از این افراد حمایت کنند.

آیا به مراقبت های پس از ترک نیاز دارم؟

شرکت در هر نوع مراقبت‌ پس از ترک احتمال پاک ماندن فرد را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. افراد همچنین با بهترین روش های مقابله ای دنیا آشنا می‌شوند. آنها چیزهایی مانند مهارت‌ های شغلی، مهارت‌ های کنترل خشم و حمایت مورد نیاز برای کمک به آنها برای کنترل اعتیادشان را به دست می‌آورند. آنها متوجه می شوند که قدرت و مهارت هایی دارند که بدون اینکه دوباره به اعتیاد خود بازگردند، باعث پیشرفت آنها می‌شود.

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

خطرات جدی نگرفتن مراقبت های پس از ترک اعتیاد

حداقل نیمی از افرادی که وارد دوره پس از ترک می شوند، دوباره به اعتیاد باز خواهند گشت. از آنجایی که بیشتر این عودها در 90 روز اول پس از درمان اتفاق می‌افتند، نداشتن یا رعایت نکردن برنامه مراقبت‌ های پس از ترک ممکن است بسیار خطرناک باشد.

همچنین، افرادی که در حال بهبودی هستند و در برنامه های پیشگیری از عود شرکت نمی کنند، حمایت و اعتماد دیگران را از دست می‌دهند. حمایت نشدن از سوی دیگران همچنین ممکن است باعث عود اعتیاد در افراد شود. عود اعتیاد هم یک شکست دلسرد کننده است که زحمت انجام کارهای سختی که برای ترک انجام دادند را از بین می‌برد.

انواع مراقبت های پس از ترک اعتیاد

طیف گسترده‌ای از برنامه‌ های مراقبت‌ پس از ترک وجود دارد. هم برنامه های طولانی مدت و هم برنامه های کوتاه مدت می‌توانند موثر واقع شوند. تجویز مراقبت های بعد از ترک اعتیاد مناسب باید بخشی از فرآیند ترخیص از برنامه ترک اعتیاد باشد.

انواع مراقبت های پس از ترک اعتیاد که این روزها در مراکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد در دسترس هستند عبارتند از:

گروه های حمایتی

گروه های حمایتی محلی که به اعتیاد خاص شما رسیدگی می کنند. این گروه ها محیطی دلگرم کننده و مفید ایجاد می کنند.

پشتیبانی تشخیص دوگانه (مراقبت پس از درمان به صورت یکپارچه)

این روش درمانی، زمانی به کار برده می شود که فردی که در حال بهبودی و ترک اعتیاد است، همزمان با یک اختلال روانی دیگر نیز دست و پنجه نرم می کند. اگر مسائل مربوط به سلامت روان مورد توجه قرار نگیرد، عود اعتیاد به راحتی روی خواهد داد.

درمان دارویی

مصرف دارو همراه با سایر روش های مراقبتی بعد از ترک می‌تواند در روند بهبودی موثر باشد.

مشاوره (فردی و گروهی)

در مورد مشکلات یا موانعی که در طول بهبودی با آن مواجه می شوید با یک مشاور و متخصص در این زمینه صحبت کنید و همچنین به مشکلات اساسی که ممکن است در اعتیاد شما نقش داشته باشند رسیدگی کنید.

رفتار درمانی شناختی

روان درمانی کوتاه مدت و هدف گرا که بر حل مسئله و تغییر الگوهای تفکر و رفتار فرد متمرکز است.

جلسات تقویتی

جلسات درمانی مختلفی پس از ترک اعتیاد ارائه می شوند که برای تقویت مهارت های مقابله ای جدید و همچنین ایجاد انگیزه در فرد طراحی شده اند.

تنظیم هیجان

در این روش درمانی، افراد مهارت های لازم برای ارزیابی هیجانات، مثبت اندیشی در موقعیت های تنش زا و مقاومت در برابر اصرار دیگران را آموزش می‌بینند.

زیستن در کنار سایر افراد در حال ترک

با سایر افراد در حال ترک اعتیاد زندگی کنید، چون آنها شما را درک می کنند. در این خانه ها به کاهش استرس زندگی روزمره کمک می شود و در عین حال محیطی امن، حمایتی و عاری از مواد را برای شما به وجود می آورند.

کلینیک ترک اعتیاد

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

انتخاب یک برنامه مراقبت پس از ترک اعتیاد

یک برنامه مراقبتی خوب پس از ترک اعتیاد، مثلا در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، با ارائه طیف گسترده ای از خدمات، نیازهای فرد را نشانه می گیرند. برخی از این خدمات عبارتند از:

گروه های حمایتی

فعالیت های مختلف

دوره های مدیریت خشم

برگزاری سخنرانی های آموزشی

ملاقات با فارغ التحصیلان برای دلگرمی

فقط خود فرد با کمک مشاوران و اعضای خانواده تعیین خواهد کرد که کدام نوع روش مراقبت های پس از ترک برای او مناسب تر است. برنامه ها همگی مزایا و معایبی دارند و انتخاب برنامه مناسب می تواند مستقیماً بر تاثیر گذاری آن برنامه روی فرد تأثیر بگذارد.

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

مراقبت های پس از ترک اعتیاد

درمان طولانی مدت برای نوجوانان

مراقبت های پس از ترک می تواند به نوجوانان در ایجاد عزت نفس و کنترل هیجانات آنها کمک کند.

برنامه های مراقبت پس از رهایی از اعتیاد برای نوجوانان با برنامه های بزرگسالان متفاوت خواهد بود، زیرا نوجوانان دارای شرایط منحصر به فردی هستند که شامل تغییرات زیادی در آنها می‌شود. این تغییرات شامل تغییرات جسمی، ذهنی و هورمونی است. مراقبت های پس از ترک اعتیاد در نوجوانان باید مطابق با سن و شرایط آنها در نظر گرفته شود تا بتواند نیازهای آنها را برطرف سازد.

به عنوان یک نوجوان به چه حمایت هایی نیاز دارید؟

نوجوانان مبتلا به اعتیاد اغلب باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند. هنگامی که آنها مسئولیت را بر عهده گرفتند، بهبودی آسان تر بدست خواهد آمد. آنها همچنین به حمایت نیاز دارند تا:

عزت نفس از نوع بهتری بدست آورند

توانایی صحبت با خانواده خود را به دست آورند

مهارت های پیشگیری از بازگشت اعتیاد را بیاموزند

یاد بگیرند که چگونه واکنش های هیجانی خود را کنترل کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *