کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر الکل بر کیسه صفرا
۱۴۰۱-۰۳-۲۵
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ناپروکسن
۱۴۰۱-۰۳-۲۵
نمایش همه

تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: مصرف الکل سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و باعث آسیب پذیری بیشتر بدن در برابر عفونت هایی با منشا باکتریایی و ویروسی شود. سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و از سلول ها و پروتئین های متعدد و زیادی تشکیل شده است که عفونت ها را تشخیص داده و به آن ها حمله می کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن غالبا به منظور شناسایی و ارائه پاسخ به عفونت ها نیاز به زمان دارد. این موضوع دلیل آن را نشان می دهد که چرا زمانی که دچار عفونت می شوید، علائم و نشانه هایی را دارید که با پیشرفت کردن عفونت، این علائم هم بدتر می شوند. سپس بهبودی نسبی پیدا می کنید و دلیل این بهبودی قوی شدن سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی است که می تواند باعث متوقف ساختن عفونت و همچنین از بین بردن آن شود. از آنجایی که الکل توانایی سرکوب سیستم ایمنی بدن را دارد، احتمال آن که زمان بیشتری لازم باشد تا بدن توانایی تشخیص عفونت در حال گسترش را پیدا کند و نسبت به آن پاسخ مناسبی ارائه دهد، زیاد است. این موضوع می تواند باعث شود که علائم عفونت بیشتر از گذشته بروز پیدا کنند و حتی شدیدتر نیز شوند. در برخی از موارد امکان آن وجود دارد که سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی قدرت مقابله و سرکوب عفونت را نداشته باشد که در این صورت، امکان ادامه یافتن عفونت تا زمانی که به مرز خطر و وضعیت قرمز برسد و یا آن که به وسیله آنتی بیوتیک درمان شود، وجود دارد.

تاثیرات بلند مدت مصرف الکل بر روی سیستم ایمنی بدن

استفاده طولانی مدت از الکل باعث بروز مشکلات مزمنی در سیستم ایمنی مصرف کننده می شود و این در حالی است که تاثیرات واقعی الکل بر روی سیستم ایمنی بدن در سطح شیمیایی و سلولی پیچیده است، اما (طی تحقیقات صورت گرفته)، نشان داده شده است که استفاده طولانی مدت از الکل در هر قسمت از سیستم ایمنی بدن می تواند تاثیر به سزایی بگذارد. مصرف الکل خطر مبتلا شدن به عفونت را به شکل ویژه ای بالا می برد، حتی فرد الکلی به عفونت هایی دچار می شود که افراد سالم و غیر الکلی به آن عفونت ها مبتلا نمی شوند. بروز این تغییرات مزمن می تواند علاوه بر سرکوب کردن قسمت های مختلف سیستم ایمنی بدن، باعث ایجاد التهاب در سیستم ایمنی نیز شود که در حالت عادی برای افراد اتفاق نمی افتد به خودی خود همین به هم ریختگی و سرکوب سیستم ایمنی می تواند در نهایت باعث تاثیرات مخرب و مشکلات جسمی و روحی دیگری نیز شود.

سوء مصرف الکل چیست؟

موسسه بین المللی سو مصرف الکل (NIAAA)، سومصرف الکل در افراد را اینگونه تعریف می کند: “طبق نظر این سازمان زمانی می گویند فردی زیاد الکل خورده است که در خانم ها بیشتر از روزی 3 لیوان و در آقایان بیشتر از روزی 4 لیوان الکل مصرف شده باشد.” با این وجود حتی خوردن روزانه الکل با کمتر از این مقدار هم می تواند بر روی سلامتی سیستم ایمنی بدن افراد تاثیرات منفی را برجای بگذارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده الکل در مقدار بسیار کم حتی می تواند اثرات مثبتی را هم بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. با تمام این ها، این تحقیق هنوز به درستی انجام نشده و جای بحث بسیار زیادی دارد. در نهایت، اگر بخواهیم از سو اثرات مصرف الکل بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری به عمل آوریم، بایستی به طور کامل مصرف این ماده را کنار بگذاریم. با این حال افرادی که به مقدار کم الکل می خورند (به طور مثال زنان کمتر از یک لیوان و مردان کمتر از دو لیوان در روز) ممکن است نسبت به افرادی که زیاد الکل می خورند، تجربه بیشتری در خصوص تاثیر منفی الکل بر روی سیستم ایمنی بدنشان داشته باشند.

تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن

تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن

بیماری های مرتبط با مصرف الکل

در حالی که بطور قطع می دانیم الکل باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود، باید این را هم به دانسته هایمان اضافه کنیم که مصرف الکل می تواند منجر به ایجاد بسیاری از بیماری ها و شرایط نامساعد برای بدن شود. برخی از تاثیرات منفی که الکل بر روی سلامت افراد می گذارد به شرح زیر هستند:

بیماری های عفونی

افزایش خطر ابتلا به سکته

درگیر شدن با بیماری های قلبی

افزایش خطر انواع مختلفی از سرطان ها

کندی حافظه و مشکلات مربوط به یادگیری

سخن پایانی

موارد فوق، تنها بخشی از عوارض مصرف الکل می باشد و در مقاله الکل چیست؟ به بررسی کامل عوارض سوء مصرف این روانگردان پرداخته ایم. اما موارد گفته شده نیز به تنهایی می توانند زندگی مصرف کننده را مختل کنند و رفع این علائم و ترک الکل نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون  می باشد. به دلیل آن که سیستم ایمنی بدن به خاطر سو مصرف الکل سرکوب می شود، خطر ابتلا به بیماری های عفونی نیز در پی آن افزایش پیدا می کند. حتی اگر فرد بهبودی هم پیدا کند، این مسئله می تواند پروسه بهبودی را مشکل تر و کندتر سازد. HIV و هپاتیت C دو مورد از خطرناک ترین و جدی ترین بیماری های عفونی که در اثر سو مصرف الکل به وجود می آیند.

هر دو مورد می توانند با استفاده از سرنگ های آلوده و یا رابطه های جنسی پر خطر و محافظت نشده، منتقل شوند. نقش منفی الکل در این میان در مهار بیماری و همچنین تشخیص درست آن است. الکل امکان به وجود آمدن شرایط خطرناک را بیشتر کرده و با اثراتی که بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد، خطر ابتلا به عفونت ها را نیز بالا می برد. اگر به دنبال ترک الکل هستید، روانپزشک و تیم روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *