کلینیک ترک اعتیاد
اعتیاد به الکل و اختلال شخصیت خودشیفته
۱۴۰۰-۰۱-۱۴
رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل
رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل
۱۴۰۰-۰۱-۱۴

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: برخی از ترکیبات هستند که وقتی با هم استفاده میشوند بسیار مفید هستند، مانند کره بادام زمینی و ژله، اما ترکیب و مصرف همزمان برخی از آنها مانند مواد مخدر و الکل پیامد های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت به همین جهت در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل خواهیم پرداخت.

متاسفانه به نظر می رسد در تمامی جوامع، مصرف این ترکیب فوق العاده خطرناک و کشنده، روز به روز بیشتر میشود. متادون یکی از داروهایی است که معمولاً به همراه الکل مصرف می شود. حتی مصرف متادون به تنهایی، می تواند خطرناک باشد، چه برسد به این که با الکل ترکیب و مصرف شود که بسیار خطرناک تر خواهد بود.

مهمترین سوالی که در ذهن خطور می کند این است که: عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل می باشد؟ چه چیزی باعث می شود این ترکیب، بسیار خطرناک شود؟ اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حال دست و پنجه نرم کردن با ترک اعتیاد به متادون و یا الکل هستید، متخصصان ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما هستند.

مرکز ترک اعتیاد

متادون چیست؟

متادون چیست؟

متادون یک نوع مواد مخدر افیونی است که اغلب برای تسکین درد تجویز می شود. به عنوان داروی مسکنی که توسط پزشک تجویز می شود، سیستم عصبی مرکزی را دچار رکود می کند، که به طور اساسی نحوه واکنش بدن نسبت به درد را تغییر می دهد. همچنین معمولاً در مرحله ترک اعتیاد به مواد مخدر مثل ترک هروئین توسط برخی از مراکز درمانی استفاده می شود، زیرا موجب کاهش علائم ترک می شود.

توصیه:

به هیچ عنوان مصرف متادون جهت ترک اعتیاد به مواد مخدر را توصیه نمی کنیم. سوء مصرف متادون سبب ایجاد وابستگی شدید جسمانی و روانی به این شبه مخدر خواهد شد که ترک متادون از سایر مخدرها دشوارتر خواهد شد.

سوء مصرف متادون عوارض جانبی مختلفی دارد که در بخش بعدی به طور مفصل در مورد آن توضیح خواهیم داد. همچنین بسیاری از بیماری ها هستند که ممکن است در اثر مصرف متادون بغرنج شده و در فرآیند درمان ایجاد اختلال کند، مانند بیماری های قلبی، آسم شدید و عدم تعادل الکترولیت ها. به همین دلیل است که استفاده از این دارو فقط باید با تجویز پزشک در موارد خاص و بر طبق دستورالعمل و اجتناب از ترکیب آن با سایر مواد از جمله الکل صورت پذیرد.

عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل

عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل

عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل

حتی اگر از متادون طبق دستورالعمل پزشک استفاده شود، اثرات مخرب و زیان آور خود را روی بدن و مغز خواهد گذاشت. همچنین مصرف الکل به میزان زیاد، ممکن است منجر به پیامدهای زیانبار، خطرناک و حتی کشنده شود. در واقع، بر طبق مطالعات انجام شده توسط موسسه ملی سوء مصرف الكل و اعتياد به الكل (NIAAA)، برآورد می شود كه سالانه 88000 نفر (تقریباً 62000 مرد و 26000 زن) از طریق بیماری های مرتبط با الكل جان خود را از دست می دهند و الكل به عنوان چهارمین علت اصلی قابل پیشگیری از مرگ در ایالات متحده محسوب می شود.

علی رغم خطرات احتمالی، این دو ماده هنوز هم توسط بسیاری از افراد به طور ترکیبی و همزمان با هم استفاده می شوند که منجر به خطرات احتمالی بیشتری خواهد شد. برخی از اثرات زیانبار و جبران ناپذیر استفاده از متادون و یا الکل به شرح زیر است:

  • تنفس ضعیف (متادون)
  • تعریق زیاد (متادون)
  • تشنج (متادون)
  • خستگی بیش از حد (متادون)
  • اختلالات گفتاری (الکل)
  • قضاوت نادرست (الکل)
  • حالت تهوع و استفراغ (هر دو)
  • تاری دید (هر دو)
  • سرگیجه یا خواب آلودگی (هر دو)
  • غش و یا بیهوشی (هر دو)

مواردی که ذکر کردیم، تنها عوارض جانبی کوتاه مدت استفاده از این مواد مخدر بود که به طور کلی در نظر گرفته می شود. اما در مصرف بیش از حد الکل، می توان به چند عارضه جانبی داخلی و طولانی مدت استفاده از این مواد اشاره کرد که شامل سیروز، فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب می باشد. البته، بدترین عارضه جانبی ممکن برای استفاده از هر ماده، مرگ باشد که نتیجه مستقیم سایر عوارض است. به عنوان مثال تنفس ضعیف که بیش از حد ضعیف شود.

خطرات ناشی از مصرف همزمان متادون و الکل

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، اثرات زیان آور مصرف متادون و الکل جداگانه حتی بدون ترکیب کردن این مواد می تواند بسیار جدی باشد. متاسفانه، این امر باعث نخواهد شد که افراد در هنگام مصرف متادون از الکل استفاده نکنند. یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که فرد قبل از تجویز متادون، الکل مصرف کرده باشد، بنابراین فرد احساس می کند که ادامه این کار مشکلی برای او ایجاد نخواهد کرد. دلایلی که متادون و الکل هرگز نباید با هم ترکیب شوند به شرح زیر است:

  • هر دوی این مواد بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند، بنابراین ترکیب این دو باهم، اثرات زیانبار بر مغز و سیستم عصبی را افزایش می دهد.
  • متادون می تواند اثرات الکل را در برخی افراد افزایش دهد، که ممکن است منجر به مسمومیت با سرعت بیشتری شود.
  • ترکیب متادون و الکل، که هر دو عامل کاهنده میزان فعالیت سیستم عصبی یا عضلات هستند، می تواند منجر به مشکلات تنفسی، کند شدن ضربان قلب، کما و حتی مرگ شود.
مرکز ترک اعتیاد

ترک متادون و ترک الکل

ترک متادون و ترک الکل

در ابتدای مقاله به عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل پرداختیم. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به متادون اعتیاد دارید و یا مبتلا به سوء مصرف الکل هستید، خواه جداگانه و یا ترکیبی از هردو، باید در اسرع وقت به دنبال درمان آن باشید. بسیاری از عوارض سوء مصرف متادون و الکل کاملاً قابل درمان و برگشت پذیر هستند، بنابراین زمان آن فرا رسیده است که به دنبال یاری گرفتن از افراد متخصص باشید. کلینیک ترک اعتیاد آکسون برنامه های درمانی مختلفی را ارائه می دهد که به مشکلات مختلف سوء مصرف مواد از جمله ترک متادون و ترک الکل می پردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و بازگشت به سلامتی همین امروز با کلینیک ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید و با یکی از متخصصان آموزش دیده ما در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی:

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هم زمان متادون و الکل پرداختیم و بیان کردیم که مصرف همزمان این مواد، عوارض جبران ناپذیری همچون مرگ برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت به همین جهت تنها راه جلوگیری از بروز این عوارض ترک متادون و ترک الکل تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون می باشد.

10 Comments

  1. سیاوش گفت:

    سلام، سوال دارم:آیا شخصی که مدت پنج شش سال است که روزانه حدودا شصت میلی قرص متادون مصرف میکند میتواند به جای متادون شربت تریاک ایپیوم را جایگزین نماید چونکه یک نفر دکتر کلینیک ترک اعتیاد اظهار داشت که عوارض ایپیوم خیلی کمتر از متادون میباشد و به مصرف کننده از نظر جسمی و روحی آسیب کمتری میرساند لطفا راهنمایی فرمائید تشکر

    • Ali گفت:

      اپیوم یا شربت تریاک فقط روی گیرنده u k q که گیرنده اپیومی هستند اثر داره شبیه اندروفین بدنه و اثرش تو بدن ۶ساعته ولی متادون یعنی مصرف تریاک و شیشه و اثرش ۲۴تا ۷۲ساعته و سیستم اندروفین بدن نابود میکنه برای همین ترکی سخت و طولانی داره تا بدن برگرده به روز اولش ولی تریاک دردش ۳روزه نه ۳ماه

    • Ali گفت:

      اپیوم یا شربت تریاک فقط روی گیرنده u k q که گیرنده اپیومی هستند اثر داره شبیه اندروفین بدنه و اثرش تو بدن ۶ساعته ولی متادون یعنی مصرف تریاک و شیشه و اثرش ۲۴تا ۷۲ساعته و سیستم اندروفین بدن نابود میکنه برای همین ترکی سخت و طولانی داره تا بدن برگرده به روز اولش ولی تریاک دردش ۳روزه نه ۳ماه

      پزشک خوبی بوده راست گفته معمولا ملتو میندازن تو قرص و شربت شیمیایی. حتما اینکارو بکن درسته محرک نیست و یکم سخته ولی بهتره کاملا

  2. مرجان گفت:

    لطفا در رابطه با مشروبات که به طور دستی ساخته میشوند و در همه جای ایران رایج هست بیشتر اطلاع رسانی کنید سه ماه پیش پسرم به دلیل استفاده از این مشروبات فوت شد که بعد از سه ماه پزشکی قانونی دلیل فوت را الکل اتانول مخلوط با متادون تشخیص داد همین یک پسر را داشتم زندگی برایم بی معنا شده اطلاعاتی راجع به این موضوع نداشتم و فرزندم را ازدست دادم خواهشها خانواده ها را در جریان بگذارید

  3. نگین گفت:

    سلام دوستان من نامزد ۲۲ سالم رو از دست دادم بخاطر مصرف متادون همراه با ترامادول دچار تشنج پشت فرمان در جاده شد و در جا فوت کرد به خودتون و عزیزانتون رحم کنید .

  4. مهدی گفت:

    سلام. فاصله مصرف متادون و مشروب تا چه زمان خطر مرگ دارد؟ فکر میکنم برای پیش گیری باید از قدم اول شروع کرد

  5. سامان کابینی گفت:

    سلام ببخشید من چندین ساله مادون میخورن از ترامادول شروع کردم دیدم خطرات تشنج داره جایگزین کردم با مادون اولش از روزی ۶۰ شروع کردم یعنی بدونه قرص ۴۰ میخوردم با بدونه ۲۰ که دیدم اعصابم و داغون کرده شبا تو خواب پرواز میکنم این عصبی دارم. یواش یواش کم کردم الان خوشبختانه کردم روزی بدونه بیست. یعنی چهار تا پنج روزی میخورم الان هم هر روز بدونه ۵ رو چهار قسمت میکنم هر هفته یک قسمت شو کم میکنم هیچ مشکلی هم ندارم اصلا معلوم نمیکنه؟ دارم کم میکنم نه تو بدن درد نه تو اعصاب نه تو ناراحتی و افسردگی هیچ اثر منفی ندارم خواستم بگم مادون رو اصولی کم کنین بعد ترک کنین من سه نفر رو که مصرف شون از من پایین تر بوده رو ترک دارم الان یه ساله ترک کردن‌ بدون بازگشت امید تون بخدا باشه. اون اینکه یکم حوصله به خرج بدین قشنگ روزا رو بشمرین هر هفته فقط ۱ میلی کم کنین. یعنی اگه روزی بدونه ۲۰ میخورین بکنیم ۱۹ یه هفته ۱۹ بخوریم بعد بکنیم ۱۸. دقیقا من که اینجوری ترک دادم میگن تا بیاد رو ۵ هیچ اثر منفی نداره وقتی رسید به ۵ یکم سخت میشه اون موقع به جای هر هفته هر سه هفته ۱ میلی کم کنین اگه بازم ازین شدیم با آمپول کترولاک درد دیدنتون رو کم کنین

  6. Sharifi گفت:

    هر موادی رو که مصرفش طولانی تر بشه ترکش هم سخت تر میشه میخواستم بپرسم متادون مثلا دوسال با ۵,6 سال تو ترک کردنش هم فرقی داره؟ هردو یه امدازه مصرف کرده باشن؟ البته کاملا منظم نمیخورم دوساله معمولا روزی ۲۴ سی سی مصرف میکنم گاهی اوقات کمترو بیشتر ۲تا ۴۰ یا۵تا
    به هیچ وجه ترامادول نخورین چون این چندسال واقعا آشغال شده سریع تشنج میاره خصوصا اگه متادون مصرف میکنین
    قبلا بعد ۲۰ ورق ترامادول احتمال تشنج بود الان با یکی دو ورق تشنج میزنن خواهش میکنم سمتش نرین خیلی مخ مخه داشتین یه بار سیگاری بزنین از فکرتون بپره تا بعدا یه فکری بکنین برا سرگرم کردن تون

  7. علی م گفت:

    کسی هست کمکم کنه من روزی دوتا ۴۰ و یک بیست میخورم چکار کنم ترک کنم بخدا داغونم نمیدونم چکار کنم کسی میدونه من چطور ترک کنم

  8. ناصر علی مجیدیان خلیلی گفت:

    طبق نظر پزشک بی وجدان ترياک رو با متادون ترک کردم ولی متادون از آن زمان mmt شدم دوازده ساله مصرف می کنم چگونه‌ ترک کنم ترک شیره ترياک فوقش یک هفته درد همه اجزای مختلف بدن کار داره متادون روزی ۱۴ سی‌سی مصرف به مدت پانزده سال چند ماه باید درد بکشم؟؟طوری شدم که تایپ هم می کنم،هر پنج کلمه دو دقیقه خستگی می گیرم که اثر متادون استاین mmt یا مصرف دائمی متادون طبق نظر پزشک بوده.الان من چگونه‌ ترک کنم گذشته از این روزی شصت میلی هم ریتالین در دوازده سال مصرف می کنم چه کار کنم؟؟راه علمی ندارد ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *