کلینیک ترک اعتیاد
اختلال ساختگی چیست؟
۱۳۹۹-۱۲-۰۹
کلینیک ترک اعتیاد
اعتیاد به الکل و اختلال شخصیت خودشیفته
۱۳۹۹-۱۲-۰۹

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، کلینیک روانپزشکی آکسون: اختلالات کمبود توجه یا بیش فعالی که به ADHD نیز معروف است از جمله اختلالات مغزی است که در آن فرد در انجام کارهای روزمره و وظایف خود دچار اشتباهات متعددی از روی بی‌دقتی و کم‌توجهی شده یا کنترلی روی انرژی بدن و حرکات خود ندارد. حدود 3 تا 5 درصد افراد در کودکی یا بلوغ به اختلالات کمبود توجه مبتلا می‌شوند که با گذر زمان و افزایش سن و همچنین مراجعه به روانپزشک این مشکل برطرف می‌شود در غیر این صورت بسیار خطرناک است و باید به درمان آن اهمیت داد.

از آنجایی که به درمان اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی توجه نشده در بزرگسالی علائم آن نمایان می‌شود، این افراد در زمینه‌های مختلفی نظیر رشد تحصیلی، روابط عاطفی و موفقیت‌های اجتماعی در زندگی خود دچار مشکل می‌شوند که امکان سوء مصرف مواد اعتیادآور، بزهکاری، زندانی شدن، شکست‌ در زمینه شغلی، مشکلات ازدواج و طلاق را افزایش می‌دهد. در ادامه این مطلب با بررسی علل و نشانه‌های ADHD و ارتباط آن با اعتیاد به مواد مخدر همراه ما باشید.

کلینیک ترک اعتیاد

علل بروز اختلال کمبود توجه

علل بروز اختلال کمبود توجه

هنوز علت مشخصی برای مبتلایان به این مشکل بیان نشده است اما محققان بر این باور اند که این بیماری بر اثر عوامل ژنتیکی و ارتباط با محیط اطراف فرد شکل می‌گیرد. و همچنین میزان ابتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در پسران سه تا پنج برابر دختران است. پس اگر خانواده‌ای دارای یک عضو با اختلال ADHD است امکان ابتلای فرزند بعدی این خانواده به این بیماری بیشتر است البته نباید تاثیر عوامل محیطی مختلف را در زمان کودکی نادیده گرفت و قبل از آن باید توجه کرد که اگر مادری در زمان باردار خود نسبت به مصرف سیگار، الکل و مواد اعتیاد آور همچون تریاک، متادون و یا هروئین داشته باشد امکان ابتلای فرزند به این بیماری بسیار بیشتر می‌شود.

مرکز ترک اعتیاد

نشانه‌های افراد مبتلا به اختلالات کمبود توجه

نشانه‌های افراد مبتلا به اختلالات کمبود توجه

معمولا افراد دارای اختلال ADHD به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل افرادی است که دارای اختلال بیش فعالی بوده که بسیار بی‌قرار و فعال هستند و بابت تمرکز و توجه در فعالیت‌های خود نیز مشکلی ندارند اما در صورت عدم درمان ممکن است به اختلالات کمبود توجه نیز دچار شوند.

دسته دوم این افراد به اختلال کمبود توجه مبتلا هستند و برخلاف دسته اول بی‌قرار و فعال نبوده و در توجه و تمرکز مشکل دارند. از جمله نشانه‌های افراد دارای اختلال کمبود توجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولا وسایل و لوازم خود را در اثر بی‌دقتی و غیرعمدی گم می‌کنند
  • این افراد توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی کارها و وظایف خود را ندارند
  • این افراد در فعالیت‌ها و وظایف خود از روی بی‌دقتی دچار اشتباه می‌شوند
  • افراد دارای اختلال کمبود توجه معمولا به دستورهای دیگران عمل نمی‌کنند
  • نمی‌توانند روی یک موضوع بیشتر از 5 دقیقه تمرکز و توجه کافی داشته باشند
  • این افراد فراموشکار هستند و نمی‌توانند فقط روی یک موضوع واحد تمرکز کنند
  • افراد مبتلا به این اختلال در صورت ناراحتی از خود عکس‌العمل‌های سریع نشان می‌دهند
  • حتی یک صدای کم نظیر تیک تاک ساعت یا بوق یک ماشین حواس آن‌ها را به راحتی پرت می‌کند
  • این افراد در گفت و گوها معمولا به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش نمی‌دهند بلکه تظاهر به گوش دادن می‌کنند

راه‌های تشخیص بیماری

بهتر است تشخیص و درمان اختلالات کمبود توجه را مخصوصا در بزرگسالان به افراد متخصص و روانشناسان واگذار کنید. اما اگر حداقل شش مورد از نشانه‌های بروز این بیماری را در فرد مورد نظر مشاهده کردید که در مدت طولانی که معمولا نه ماه در نظر گرفته می‌شود وجود داشت و آن فرد نیز دارای حداقل سن پنج سال است، حتما برای درمان و پیگیری بیماری به روانشناس مراجعه کنید. البته تست‌های روان‌شناسی خاصی برای تشخیص این بیماری در بزرگسالان وجود ندارد و برای تشخیص پیشینه رفتاری آن‌ها در کودکی بررسی می‌شود. به یاد داشته باشید که این بیماری در دسته بیماری‌های اعصاب قرار دارد و در موارد شدیدتر باید برای انتقال بیمار اعصاب و روان به مرکز بستری بیمار اعصاب و روان از افراد متخصص کمک گرفت.

کلینیک ترک اعتیاد

ارتباط اختلالات کمبود توجه و اعتیاد

بررسی ارتباط اختلالات کمبود توجه و اعتیاد

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان‌های بهداشت در کشورهای مختلف افرادی که در کودکی به اختلالات کمبود توجه مبتلا بوده‌اند دو برابر بیشتر از سایر افراد به اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر دچار می‌شوند. این افراد که درمان به موقع در آنها صورت نگرفته در بزرگسالی با مشکلات بسیاری از جمله عدم تمرکز، اختلال در حافظه بویژه حافظه کوتاه مدت، عدم توانایی در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، اعتماد به نفس پایین و… مواجه می‌شوند که به دنبال آن برای رهایی از این مشکلات به مصرف مواد مخدر و محرک همچون ماری جوانا، حشیش و شیشه روی می‌آورند مخصوصا یکی از دلایلی که جوانان و نوجوانانی اقدام به مصرف زود هنگام مواد مخدر می‌کنند این است که دارای اختلال کم توجهی هستند.

بنابراین سن شروع مصرف مواد در این افراد کمتر و وابستگی آن‌ها نسبت به انواع مواد مخدر بیشتر است و بر اساس تحقیقات حدود 40 درصد از افرادی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند مبتلا به ADHD و درمان نشده‌اند.

علت تمایل به مصرف مواد مخدر در مبتلایان به اختلال کم توجهی

طبق تحقیقات انجام شده ترشح ماده شیمیایی دوپامین در سلول‌های عصبی انسان‌ها باعث ایجاد احساس آرامش و لذت از زندگی می‌شود. در برخی از افراد به دلایل وراثتی یا محیطی این ماده به صورت طبیعی منتشر نمی‌شود و یا گیرنده این ماده به خوبی عمل نکرده و فرد از این نظر احساس کمبود می‌کند که این مسئله در قالب اختلالات کمبود توجه یا بیش فعالی نمایان می‌شود و در صورت عدم درمان آن تا بزرگسالی اعتماد به نفس، عملکرد و موقعیت اجتماعی فرد را در جامعه متزلزل می‌کند.

مواد اعتیاد آور مختلف نظیر الکل، کوکائین، هروئین، ماری جوانا، حشیش و سیگار به عنوان محرک برای افزایش ترشح و فعالیت دوپامین در سلول‌های عصبی عمل می‌کنند به همین دلیل تمایل این افراد برای مصرف مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند. همچنین نحوه عملکرد نیکوتین موجود در برخی از مواد مخدر و کوکائین در بدن مانند داروهای محرکی است برای کنترل و درمان اختلال کم توجهی و بیش فعالی استفاده می‌شود و افراد با مصرف آن‌ها احساس آرامش و لذت دارند پس به مصرف مواد ادامه داده و به مرور زمان معتاد می‌شوند.

کلینیک ترک اعتیاد

درمان اختلال کمبود توجه

روش درمان اختلالات کمبود توجه و اعتیاد

درمان این اختلال در صورت تشخیص به موقع و مراجعه به روان‌شناس به راحتی امکان‌پذیر است اما به دلیل عدم درمان می‌تواند باعث اعتیاد افراد شود. درمان‌های خانگی برای ترک اعتیاد، بدون حضور یک فرد متخصص بسیار خطرناک است پس حتما به یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه کنید.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور با ارائه بهترین روش ترک اعتیاد و خدماتی همچون، سم‌زدایی فوق سریع UROD، خدمات روان درمانی و روانشناسی آماده ارائه خدمات به بیماران اعتیاد و اعصاب و روان می باشد.

سخن پایانی

با توجه به تمام مطالب بیان شده بهتر است که از کودکی برای تشخیص و درمان اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی اقدام کنید زیرا عدم توجه به این مشکل و ادامه پیدا کردن آن تا بزرگسالی باعث بروز مشکلات بیشتری نظیر اعتیاد به موا مخدر می‌شود. پس اگر متوجه شدید که فرد نوجوان یا جوانی در نزدیکان شما به اعتیاد زود هنگام روی آورده است یکی از عوامل آن می‌تواند اختلال کم توجهی باشد و بهتر است در اسرع وقت به کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه کرده و با روان‌شناسان مربوطه مشورت کنید تا ترک اعتیاد به صورت صحیح و بدون بازگشت انجام شود تا آسیب‌های جسمی و روانی به کم‌ترین میزان خود برسد.

1 Comment

  1. رضا گفت:

    ما زن و شوهر مصرف داریم نمیتونیمم بیاییم مرکز
    میخواهیم با قرص و هماهنگیه شماعزیزان ترک کنیم هزینه رو هم هرچقدر باشه میدم الان خانمم درجه اول هست من بدون هیچ دارویی ترک میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *