مرکز ترک اعتیاد آکسون
تاثیر والدین معتاد روی فرزندان
۱۳۹۸-۰۶-۳۰
بهترین مرکز ترک اعتیاد
تفاوت جنسیتی در اعتیاد و درمان آن
۱۳۹۸-۰۶-۳۰
نمایش همه

ورزش و ترک اعتیاد

ورزش و ترک اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : ورزش نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد ایفا می‌کند همانطور که در مقاله زندگی جدید بعد از ترک اعتیاد خواندیم ورزش در ترک اعتیاد بدون بازگشت نیز تاثیر مهم و غیر قابل انکاری دارد به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله اهمیت ورزش کردن در دوران ترک و ورزش‌های مناسب این دروان را بررسی کنیم.

ورزش بعد از ترک اعتیاد

دوران ترک اعتیاد طاقت فرسا است و برای اینکه شخص به اصطلاح پاک بماند نیاز به روحیه‌ای بسیار قوی دارد. اعتیاد و سوء مصرف آسیب‌های زیاد به جسم و ذهن مصرف کننده وارد کرده، برای رسیدنبه سلامتی کامل و حفظ آن پس از ترک اعتیاد نباید از سلامت جسم غافل شد، ورزش منظم حتی در مدت زمان کم به عنوان مثال پیاده روی ۳ بار در هفته می‌تواند در کاهش میل به مواد مخدر تأثیر مثبتی داشته باشد و خستگی و استرس را کاهش دهد و باعث ایجاد احساسات مثبت در فرد می‌شود.

بی‌شک ورزش آسیب‌های بدن را ترمیم می‌کند، و به دلیل رشد بافت‌های عضلانی جدید و بهبود فیزیولوژی کلی بدن باعث می‌شود بدن سریع‌تر التیام پیدا کند. یکی دیگر از تأثیرات مهم ورزش این است که باعث رشد بافت جدید مغزی و ترمیم آسیب‌های مغزی مخصوصاً ترمیم گیرنده‌های سروتونین و دوپامین می‌شود که در دوران اعتیاد به شدت آسیب دیده بودند.

مرکز ترک اعتیاد

تاثیر مثبت پیاده‌روی در ترک اعتیاد

اهمیت ورزش در دوران پس از ترک اعتیاد

افرادی که به مصرف مواد اعتیادآور روی می‌آورند نسبت به بهداشت و سلامت خود بی‌توجه می‌شوند، به همین دلیل آسیب زیادی به جسم و ذهنشان وارد می‌شود. درمان آسیب‌های که در اثر بی‌توجهی و مصرف مواد مخدر به جسم واردشده و همچنین ترمیم ارتباط بین ذهن و جسم در دوران ترک اعتیاد بسیار مهم است.

آکسون، مجهزترین و بهترین کلینیک ترک اعتیاد و تنها مرکز تخصصی ترک اعتیاد ، امکانات لازم برای ورزش درمانی که تأثیر بسیار مفیدی در دوران ترک دارد را تدارک دیده است.

ورزش باعث کاهش استرس می‌شود

ورزش استرس جسمی و روانی را کاهش می‌دهد، زمان فعالیت‌های روزمره و کار کردن و حتی در حالتی مانند تماشای تلویزیون بدن انسان تحت‌فشار قرار می‌گیرد، این فشار به دلیل وضعیت نامناسب اندام‌ها در زمان فعالیت و کار کردن ایجاد می‌شود، حرکت دادن بدن می‌تواند این تنش را کاهش دهد و باعث از بین رفتن احساس فشار و سرکوب در فرد شود.

ورزش به ویژه زمانی که منظم و متمرکز باشد با به‌کارگیری این انرژی‌های جسمی و روحی اجازه نمی‌دهد احساسات و انرژی‌های سرکوب شده به شکلی مخرب در انسان بروز کند. متخصصین درمان اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون تاکید زیادی روی داشتن برنامه ورزشی منظم در دوره ترک دارند.

تأثیر مثبت ورزش روی مغز

ورزش کردن باعث ترشح اندروفین در بدن می‌شود، این ماده به‌صورت طبیعی بی‌خطر است احساس شادی و سرخوشی را در فرد پدید می‌آورد، اندروفین‌ها در حقیقت بسیار شبیه به مخدرهای مانند مرفین و دیگر مشتقات تریاک هستند که مصرف مواد اعتیادآور نظم طبیعی این ماده شیمیایی را در بدن فرد برهم زده و مصرف‌کننده توانایی لذت بردن و احساس شادی و رضایت را از دست می‌دهد.

با ورزش منظم و مدام در زمان ترک یا پس از ترک اعتیاد، میزان اندورفین در بدن به حد طبیعی می‌رسد که باعث می‌شود بیمار حس بهتری داشته باشد، ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون شاهد هستیم بیمارانی که ورزش می‌کنند از روحیه بهتری برخوردارند و زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسند.

حتما مطالعه کنید: تریاک چیست؟ 

ورزش، مدیتیشنی در حال حرکت

ورزش نوعی مدیتیشن در حال حرکت است، زیرا فرد به‌غیراز بهبود سلامت جسم از فواید روحی و عاطفی مدیتیشن نیز بهره‌مند می‌شود. زمان ورزش می‌توانید افکار را روی سلامتی متمرکز کنید و مشکلات و مسائلی که با آن درگیر هستید را برای لحظاتی هرچند کوتاه فراموش کنید.

ورزش ذهن را باز و شفاف می‌کند و حس مثبت و جوانی به انسان می‌دهد که این احساسات در دوران پرتنش ترک اعتیاد و پس از ترک کمک بزرگی به فرد در مدیریت علائم می‌کند.

ورزش و تغییر دیدگاه

ورزش منظم علاوه بر افزایش اعتماد به نفس باعث تغییر دیدگاه و مثبت اندیشی می‌شود، افسردگی و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد. با ورزش کردن شخص احساس پیشرفت غرور و ارزشمند بودن را تجربه می‌کند، فرد با رسیدن به معیارهای که تعیین کرده احساس موفقیت می‌کند و روحیه قوی برای ادامه مسیر و بهبودی کامل پیدا می‌کند.

بهترین مرکز ترک اعتیاد ، آکسون برای رفاه حال بیماران فضای برای ورزش با تجهیزات ورزشی مناسب برای ورزش در نظر گرفته و تأثیر مثبت ورزش همراه با دیگر اقدامات درمانی در بین درمان جویان مشاهده کرده است.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

ورزش اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

ورزش منظم باعث افزایش انرژی در فرد می‌شود و الگوی خواب را نیز تنظیم می‌کند که باعث افزایش سطح سلامت فرد می‌شود و درنهایت انرژی و روحیه مثبتی که ورزش در فرد ایجاد کرده در مدیریت بهتر زندگی و تحمل دوران سخت پس از ترک به فرد کمک بزرگی می‌کند.

ورزش‌های مناسب در دوران ترک اعتیاد

یوگا

یوگا بخش ثابت برنامه‌های درمانی است، حالت و حرکات مختلف این ورزش فواید بی‌شماری برای جسم و ذهن افراد دارد. حرکات ملایم در یوگا فردا را به آرمش می‌رساند و استرس و اضطراب را در فرد از بین می‌برد یوگای قدرت بدن را تقویت می‌کند و باعث آزاد شدن دوپامین و درنتیجه احساس نشاط می‌شود.

تمرینات قدرتی

گرچه ورزش‌های دو و پیاده روی بیشتر مورد توجه قرار گرفته ولی نباید از مزایایی ورزش‌های مانند وزنه برداری غافل شویم. بیماران در حال ترک با اختلال در نظم خواب مواجه هستند و همین زنگ خطری است برای شروع مصرف دوباره. تمرین‌های قدرتی و وزنه‌برداری و تمرین‌های پرورش اندام مانند حرکت شنا به مرور زمان باعث تنظیم شدن خواب می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد

تمرینات قدرتی

گردش و پیاده‌روی

گردش در فضای آزاد و لذت بردن از محیط دوپامین بدن فرد را افزایش می‌دهد، نتیجه برخی مطالعات نشان داده یک پیاده روی 15 دقیقه‌ای ساده میل به مصرف مخدرها را سرکوب می‌کند، قدم زدن در یک محیط روح‌ بخش باعث رشد سلول مغزی جدید و بهتر شدن عملکرد مغز می‌شود.

ورزش‌های گروهی

پرتاب کردن توپ بسکتبال درون حلقه یا ضربه زدن به توپ فوتبال به همراه دوستان می‌تواند سودمندتر از یک ورزش ساده باشد زیرا همدلی و همراهی که در یک ورزش دوستانه بین افراد شکل می‌گیرد برای تقویت روحیه بیمار در حال ترک بسیار ضروری است.

شکل‌گیری روابط جدید که حول مصرف مواد اعتیادآور نیست کمک بزرگی است تا فردی که به دلیل اعتیاد خود را دور از جامعه می‌دید احساس کند دوباره جزئی از جامعه شده است ورزش‌های گروهی این تأثیر مثبت را دارد و روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند.

مرکز ترک اعتیاد

ورزش‌های گروهی

سخن آخر:

همانطور در مقاله خواندیم ورزش تاثیر مثبتی در زندگی بیماران در حال ترک دارد و می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. خاطراتی که در زمان ورزش درمانی شکل می‌گیرد، به بیمار یادآوری میکند که همچنان توانایی غلبه بر مشکلات را دارد. بیماران در دوران ترک اعتیاد به بیمار مهارت‌های ضروری، مانند روش‌های خودیاری و نوشتن، برای پاک ماندن آموزش داده می‌شود و از طرفی نیز بیمار با فراگرفتن حرکات ورزشی مانند یوگا یا یک برنامه ورزشی دیگر، بدن و ذهن سالم‌تری خواهد داست.

کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون نیز در کنار خدمات مختلف مانند سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع و یا روانشناسی و روانپزشکی که برای درمان جسمی و ذهن بسیار ضروری است نسبت به ورزش درمانی نیز توجه ویژه‌ای دارد، به همین دلیل فضا و تجهیزات لازم برای ورزش درمانی را در مرکز مهیا کرده است تا بیماران بتوانند هرچه بهتر این دوران را سپری کنند. برای اطلاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *