کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر ورزش بر اعتیاد
۱۴۰۰-۱۱-۰۹
کلینیک ترک اعتیاد
علائم مصرف شیشه
۱۴۰۰-۱۱-۰۹

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: فردی است که الکل مصرف می کند، با رفتارهای خود، خانواده و کسانی که دوستشان دارد را آزار می دهد. زمانی که سخن از رفتار های آزار دهنده و بالقوه اعتیادآور به میان می آید، با این وجود که به عزیزان شما شک داریم، به آنها اعتماد می کنیم. تشخیص اعتیاد و مصرف الکل در گروی شناخت علائم اعتیاد می باشد به همین جهت در این مقاله به بررسی علائم مصرف الکل خواهیم پرداخت. اگر فکر می کنید که یکی از اعضای خانواده یا عزیزان شما با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند، در ابتدا بهتر است با یک متخصص کلینیک ترک اعتیاد آکسون مشورت کنید. یک شروع خوب می تواند درک رفتارها و دلیل آنها باشد. در برهه ای از زمان، بسیار مهم است که رفتارهای یک فرد مبتلا به اعتیاد به الکل را بپذیریم و بدانیم که ممکن است زمان تغییر فرا رسیده باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

علائم مصرف الکل

تشخیص برخی از رفتارها در فردی که الکل مصرف می کند دشوار است، زیرا این افراد کسانی هستند که معمولا با آنها در ارتباط هستید. رفتارهای غیرعادی و غیر قابل قبول به مرور زمان در آنها بیشتر نمایان خواهد شد، یا بعضی از رفتارهای اشتباه در آنها، قبل از اینکه متوجه آن شوید، برای شما عادی می شوند. این گونه موارد عبارتند از:

مصرف الکل به صورت کنترل شده و کنترل نشده

افراد الکلی، از الگوهای مصرف الکل کنترل شده و کنترل نشده پیروی می کنند. در الگوی کنترل‌شده، فرد مصرف الکل خود را در روز به اندازه ای محدود می‌ کند تا علائم ترک الکل مانند سردرد و … را تجربه نکند. بعضی از دوره‌ های مصرف کنترل‌ شده ممکن است ۳ تا ۵ روز طول بکشد که فرد در این مدت اصلاً الکل مصرف نمی کند. در الگوی مصرف کنترل‌ نشده، فرد با زیاده روی در مصرف الکل یا غش می کند و یا بیهوش می شود و یا چند روز به طور مداوم مقدار زیادی الکل مصرف می کنند. وقتی فرد الکل مصرف نمی کند، بی قرار و بداخلاق می شود و احساس نارضایتی و بدبختی می کند. الکل و رفتارهای بدی که ایجاد می کند را از زندگیتان حذف کنید.

وابستگی زیاد و دائمی به الکل

یک علامت خطری که نشان می دهد فردی به الکل وابسته شده این است که به طور مداوم برای آن برنامه ریزی می کند. مثلا اینکه همیشه به جاهایی رفت و آمد می کند که الکل می فروشند یا الکل را برای دفعه های بعد خود ذخیره می کند یا در مورد جاهایی که می تواند الکل پیدا کند سوال می پرسد. در صورتی که این رفتارها از او سر می زند، باید بلافاصله متوجه وابستگی فرد به الکل شوید. اعتیاد به الکل، معمولا ناشی از اضطراب فرد است و ترس از اینکه الکل پیدا نکند هم او را مضطرب تر می کند. اگر فردی نیاز دارد که الکل را در خانه و یا به همراه خودداشته باشد حتی اگر تصمیم به مصرف آن نداشته باشد، نشان دهنده وابستگی اساسی فرد به الکل است.

نداشتن انگیزه و هدف در زندگی

یکی از مهم ترین تغییرات شخصیتی در افرادی که الکل مصرف می کنند، کاهش بازده آنها در محل کار یا مدرسه و بهانه گیری های مکرر است. مست بودن، بیکار بودن یا از دست دادن شغل و ترک تحصیل باعث شکست های دوره ای می شود و این شکست ها منجر به تداوم مصرف الکل خواهد شد. علاوه بر این،غافل شدن از خانواده، روابط پر تنش و خود آزاری نیز به دلیل مصرف الکل ایجاد می شود. البته اینطور نیست که افرادی که الکل مصرف می کنند بی مسئولیت باشند و به عزیزانشان اهمیت نمی‌ دهند، بلکه این مسئولیت ها برای آنها بسیار سنگین است.

تغییرات در خلق و خوی

ممکن است متوجه تغییر رفتار در یکی از اعضای خانواده خود شوید. مثلا فردی که دارای شخصیتی آرام بوده ناگهان پرخاشگر می شود. بطور کلی ترک الکل باعث نوسانات خلقی می شود و همچنین ممکن است به علت کاهش مهارت های فرد در اثر مصرف بی رویه الکل باشد. با شدت گرفتن همه این عوامل احتمال بروز مشکلات روانی از جمله اضطراب و اختلالات دو قطبی افزایش خواهد یافت. تشخیص دوگانه اعتیاد اثرات طولانی مدتی را ایجاد می کند که به مراقبت های حرفه ای نیاز دارد.

مشکلات مالی

اعتیاد به الکل هزینه های زیادی در بر خواهد داشت. جدا از پولی که برای الکل خرج می شود، وابستگی به الکل ممکن است مشکلات مالی دیگری مانند مشکلات قانونی، ورشکستگی و باختن تمام زندگی خود با شرکت در قمار به وجود آورد. ممکن است به دلیل مصرف الکل شما قادر به حضور در محل کارتان نباشید و بنابراین شغل خود را از دست دهید. مشاهده نشانه‌ هایی از نوشیدن بیش از حد الکل و درگیری با مشکلات مالی به طور همزمان، میتواند یک هشدار باشد.

هر یک از این رفتارها هشداری است که نشان می دهد فردی که برای شما بسیار عزیز است ممکن است به کمک و حمایت شما نیاز داشته باشد. پیشنهاد می کنیم برای شروع روند درمان حتما با مشاورین متخصص کلینیک ترک اعتیاد اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران مشورت کنید. ارزیابی نیازهای فردی که الکل مصرف می کند، بخشی از برنامه ریزی برای درمان است.

علائم مصرف الکل

علائم مصرف الکل

تاثیر مصرف الکل بر خانواده

اعتیاد به الکل یا الکلیسم، معمولا به عنوان یک بیماری خانوادگی شناخته می شود، زیرا به جز فرد مصرف کننده، تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتیاد ممکن است در هر خانواده ای اتفاق بیفتد، پس به اشتراک گذاری تجربیات با دیگران می تواند بسیار مفید واقع شود.

مصرف الکل بطور معمول تأثیر بسزایی بر روابط عاشقانه افراد دارد. مطالعات نشان می دهد که زن و شوهر ها معمولا با هم الکل مصرف می کنند. نیمی از زوج‌ ها با هم الکل مصرف می کنند و عادات مصرف خود را با یکدیگر تطبیق می دهند. مثلا اگر یکی زیاد مصرف کند، بر دیگری هم  تاثیر می گذارد و باعث می شود او هم زیاد مصرف کند. مصرف بیش از حد الکل منجر به نارضایتی از رابطه، بحث و دعوا، خشونت خانگی و جدایی می شود.

اگر زوج هایی که الکل مصرف می کنند، فرزند هم داشته باشند، اوضاع بدتر خواهد شد. بزرگ شدن در خانواده ای که تحت تأثیر مصرف الکل قرار دارد می تواند اثرات طولانی مدت در کودک داشته باشد. علاوه بر نگرانی برای اینکه کودکان هم دچار سوء مصرف الکل شوند، ممکن است با مشکلات رشدی، اعتماد به نفس و یا درک زندگی روبرو شوند و احساس گناه، افسردگی، اضطراب یا خشم داشته باشند. درست است که شواهدی مبنی بر ژنتیکی بودن اعتیاد به الکل وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض الکل و اعتیاد پیدا کردن به آن، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

فردی که الکل مصرف می کند، تمام اعضای خانواده از جمله پدر و مادر و خواهر و برادر را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که یک فرد به خود و زندگی‌اش صدمه وارد می کند و در عین حال پیشنهادات کمک از جانب دیگران را رد می کند، با تجربه ای تلخ روبرو خواهد شد. در نهایت، فرد به یک تلاش جمعی و تخصصی برای رهایی از این مشکل نیاز خواهد داشت. خوشبختانه، منابع بسیار خوبی برای کمک به مشکلات مربوط به مصرف الکل وجود دارد. روش های زیادی وجود دارد که اعضای خانواده می توانند با استفاده از آنها به ایجاد یک تغییر مثبت در عزیزانشان کمک کنند.

چگونه به فرد مبتلا به اعتیاد الکل کمک کنیم؟

برای درمان سوء مصرف الکل، روش های ثابت شده ای وجود دارند. بسیاری از مراقبت های مرکز ترک اعتیاد و برنامه های درمانی استفاده می کنند. اعتیاد نیز همانند افرادی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند، چند وجهی و پیچیده است. در روند درمان متغیرهای زیادی وجود دارد که به خانواده ها پیشنهاد می کنیم برای تشخیص آنها، از افراد متخصص کمک بگیرند. در اینصورت می توانید روش های موثر را پیدا کرده و از آنها برای درمان استفاده کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که به شما پیشنهاد می کنیم آنها را مورد بررسی قرار دهید:

یک راهنمای حرفه ای پیدا کنید

اگر فکر می‌کنید که یکی از عزیزانتان به الکل اعتیاد دارد، در درجه اول باید این مشکل را پیدا کرده و از دیگران کمک بخواهید. اعتیاد که به عنوان یک بیماری شناخته می شود، تنها بیماری است که فرد مبتلا و خانواده اش فکر می کنند می توانند آن را در خانه درمان کنند. همچنین تنها بیماری است که فرد تمایل دارد در این وضعیت بماند و به دیگران ثابت کند که حالش خوب است و هیچ گونه مشکلی ندارد.

آنها را به یک متخصص معرفی کنید

به دلیل وابستگی عاطفی و روابطی که در خانواده وجود دارد، اعضای خانواده نمی توانند در این امر به تنهایی دخالت کنند. هر چقدر هم که تلاش کنید، بدون مشورت با یک متخصص، ممکن است راه را اشتباه بروید. درمان در خانه به مرور به امری عادی تبدیل شده و به فراموشی سپرده خواهد شد. بنابراین موفقیت آمیز نخواهد بود.

ارائه حمایت سازنده

اعتیاد به الکل یا الکلیسم، یک بیماری مزمن و پیشرفت کننده است. شاید فرد بداند که باید تغییر کند، اما نمی داند چگونه با این وابستگی مقابله کند. اگر به آنها اطلاع دهید که با شرکت در جلسات درمان و مشورت با یک متخصص می توانند خودشان را تغییر دهند، کمک زیادی به آنها کرده اید.

با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید

تا زمانی که اوضاع غیرقابل تحمل نشود، خانواده ها به فکر چاره نمی افتند. فقط چند بار به فرد گوشزد می کنند که باید تغییر کند و بعد او را رها می کنند. زمانی که اوضاع وخیم می شود، مشورت با یک متخصص می تواند موثر واقع شود. اگر فرد را به حال خودش رها کنیم، یک روز الکل مصرف می کند و یک روز به دنبال تغییر است. اما برای اینکه او را مصمم کنیم تا درمان را شروع کند، باید از یک متخصص کمک بگیریم. متخصص شخصی بیطرف است که بدون توجه به عواطف و احساسات، کارش را انجام می دهد. انجام برخی از روش های درمانی و مشاوره ها بهتر از عدم انجام آن است. گاهی اوقات باید تمام راه ها را امتحان کنیم تا به بهترین راه برسیم.

ترک الکل

ترک الکل

ترک الکل

در این مقاله به بررسی علائم مصرف الکل پرداختیم اما باید بدانید که انجام این روش ها و ایجاد تغییر، کاری بسیار دشوار است. هنگامی که تصمیم گرفتید به فردی کمک کنید، باید با تیمی از متخصصان مشورت کرده و منابع مناسب را جمع آوری کنید. مشاورین ما در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، کمک به شما و خانواده برای ایجاد تغییری بزرگ در عزیزان شماست که با مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند و شما به مشاهده علائم مصرف الکل می توانید کمک بزرگی به او کنید. اگر برای حرکت رو به جلو در کنار کسی که برایتان بسیار مهم است آمادگی دارید، لطفاً فرصت را از دست ندهید و همین امروز برای مشاوره با کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *