کلینیک ترک اعتیاد
الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟
۱۴۰۱-۰۱-۱۳
کلینیک ترک اعتیاد
علائم اعتیاد به متادون
۱۴۰۱-۰۱-۱۳
کلینیک ترک اعتیاد

زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: زولپیدم که به عنوان داروی خوابی تجویز و مصرف می شود، یک داروی ژنریک و یا کلی است. زولپیدم در گروه داروهای غیر بنزودیازپین های آرام بخش و خواب آور طبقه بندی می شود، اما عملکرد آن مشابه با بنزودیازپین ها است. مانند بنزودیازپین ها، زولپیدم بر انتقال دهنده عصبی گابا بوتیریک اسید (GABA) و گیرنده های مغز تاثیر می گذارد. انتقال دهنده عصبی گابا بوتیریک اسید (GABA) تاثیر آرام بخشی بر فعالیت های عصبی دارد. زولپیدم ممکن است اثرات گاما آمینو بوتریک اسید (GABA) را افزایش دهد و باعث ایجاد احساسات آرامبخشی شود که به خواب آلودگی فرد منجر خواهد شد اما سوء مصرف این دارو می تواند خطرات متعددی از جمله وابستگی و اعتیاد را برای مصرف کننده به همراه داشته باشید که در این مقاله به یکی از متداول ترین سوالات بیماران از مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مبنی بر زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟ بپردازیم.

حتما مطالعه کنید: ترک زولپیدوم

همانطور که پیش تر گفتیم، مصرف طولانی مدت زولپیدم باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده می شود و درمان این وابستگی نیازمند دریافت خدمات روان درمانی درکنار درمان جسمانی در مرکز ترک اعتیاد می باشد به همین جهت کلیه برنامه درمان و ترک زولپیدوم در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد.

زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟

سوء مصرف زولپیدم، عوارضی مانند راه رفتن در خواب، گیجی، از دست دادن حافظه یا خواب آلودگی در طول روز را برای صمرف کننده به همراه دارد به همین جهت ممکن است افراد بخواهند بدانند زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟ تا بتوانند چرخه خواب خود را با چرخه دارو در بدن تنظیم و هماهنگ کنند. اما باید بدانید که مدت زمان ماندگاری زولپیدم در بدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

سن

صرف نظر از میزان مصرف این دارو یکی از مهمترین عواملی که بر مدت زمان باقی ماندن زولپیدم در بدن تاثیر خواهد داشت، سن فرد مصرف کننده است. افراد جوان نسبت به سالمندان، معمولاً سریعتر این نوع داروها را متابولیزه می کنند و زولپیدم را سریعتر از بدن خود خارج می کنند.

چربی بدن و شیمی

مشخصات فردی مانند توده بدنی و درصد چربی بدن بر سرعت خروج زولپیدم از بدن تاثیر خواهد گذاشت.

مقدار مصرف

زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟

زولپیدم چه مدت در بدن می ماند؟

میزان داروی مصرف شده ممکن است در سرعت متابولیسم دارو تاثیر بگذارد. همچنین تعداد دفعات مصرف فرد نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. مصرف مکرر یا طولانی مدت منجر به تجمع زولپیدم در بدن می شود، که ممکن است به معنی طولانی تر شدن مدت زمان حذف این دارو باشد. بطور کلی باید بدانید که نیمه عمر زولپیدم، بین دو تا سه ساعت است، که بسیار کوتاه است.  نیمه عمر متوسط ​​این دارو در افراد بزرگسال با وضعیت سالم حدود 2 تا 6 ساعت است.

بنابراین، پس از مصرف زولپیدم، 2 ساعت و نیم طول می کشد تا بدن نیمی از آن را حذف کند. خارج شدن کامل زولپیدم ممکن است از 11 تا 16.5 ساعت طول بکشد. افراد معمولی در طی 14 ساعت پس از مصرف آن، زولپیدم را از بدن خود دفع می کنند. حتی پس از حذف داروی اصلی از بدن، ممکن است متابولیت ها در بدن باقی بمانند. متابولیت هایی که مدت زمان بیشتری طول می کشند، باعث می شوند که زولپیدم در تست های اعتیاد بیشتر از 14 ساعت نشان داده شود. برخی شواهد نشان می دهد که زولپیدم ممکن است به مدت یک تا سه روز از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص باشد.

سخن پایانی

زولپیدم، دارویی آرامبخش و خواب آور می باشد که هرگونه سوء مصرف آن عوارض مخربی همچون اعتیاد بر سلامت مصرف کننده دارد به همین جهت ترک زولپیدم، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد در همین راستا کلیه برنامه درمان و ترک زولپیدم در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *