کلینیک ترک اعتیاد
مصرف کوکائین و اختلال شخصیت مرزی
۱۴۰۰-۰۳-۲۹
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی
۱۴۰۰-۰۳-۲۹

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف کوکائین، با عوارض جسمی و روانی متعددی همراه است که در مقاله کوکائین چیست؟ به معرفی این عوارض پرداخته ایم. از سوی دیگر مصرف کوکائین اثرات متعددی بر ایجاد و تشدید علائم اختلال های روانی می شود که در مقالات مصرف کوکائین و اختلال شخصیت مرزی، مصرف کوکائین و اختلال اسکیزوفرنی و مصرف کوکائین و اختلال دو قطبی به بررسی آنها پرداخته ایم و در این مقاله قصد داریم تا به رابطه مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته بپردازیم.

حتما مطالعه کنید: کوکائین چیست؟

در این مقاله در مورد رابطه پیچیده بین اعتیاد به کوکائین و اختلال شخصیت وابسته برای شما توضیح خواهیم داد و نحوه تاثیر پذیری آنها از یکدیگر را بیان خواهیم کرد. بنابراین شما را به خواندن این مطلب جالب و بسیار مهم دعوت می کنیم.

حتما مطالعه کنید: اختلال شخصیت وابسته
مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

سوء مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یک اختلال روانی است که در آن فرد برای برطرف کردن نیازهای عاطفی و جسمی خود به افراد زیادی وابسته می شود. این نیازمندی منجر به یک مبارزه طولانی مدت برای دستیابی به یک سبک زندگی مستقل خواهد شد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که افرادی که دارای اختلالات شخصیتی مشابه هستند ممکن است در برابر اعتیاد به کوکائین آسیب پذیرتر باشند. زمانی که فردی به ماده ای اعتیاد دارد و همزمان با یک اختلال روانی دست و پنجه نرم می کند، منجر به ایجاد وضعیتی به نام تشخیص دوگانه خواهد شد.

تشخیص دوگانه نیازمند درمان همزمان اختلال مهم روانی فرد و اعتیاد همزمان با آن است. افرادی که مبتلا به تشخیص دوگانه هستند غالباً متوجه خواهند شد که در صورت ابتلا به یک اختلال روانی، اعتیاد بدتر خواهد شد و بر عکس. متاسفانه، ممکن است کسانی که مبتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند، برای درمان مشکلات و یا کاهش علاٸم و احساساتی که اختلال آنها ممکن است ایجاد کند، به مصرف کوکائین روی می آورند.

تاثیر کوکائین بر اختلال شخصیت وابسته

مصرف کوکائین ممکن است بر اختلالات مختلف روانی، از جمله اختلال شخصیت وابسته تأثیر بگذارد. مصرف کوکائین ممکن است منجر به موارد زیر شود:

انزوای اجتماعی مضاعف

ضعف در تصمیم گیری

کاهش احتمال پیروی از برنامه های درمانی یا دارویی

بدتر شدن علائم اختلال روانی

این عوامل مختلف ناشی از مصرف کوکائین، بر اختلال شخصیت وابسته تاثیر منفی میگذارد و منجر به عوارض درمانی می شوند که وضعیت اختلال شخصیت وابسته را بدتر خواهد کرد.

اما موارد گفته شده تنها بخشی از تاثیرات سوء مصرف کوکائین بر اختلال شخصیت وابسته می باشد و تنها رویکرد درمانی موثر، ترک کوکائین، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد.

مرکز ترک اعتیاد

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

انزوای اجتماعی مضاعف

انزوای اجتماعی مضاعف که ناشی از مصرف کوکائین است، بر روی فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته تأثیر می گذارد.

این انزوا موجب می شود حمایت اجتماعی مورد نیاز برای پیگیری درمان ها و یا استفاده از دارو نادیده گرفته شود. همچنین مشاهده کنندگان خارجی که می توانند تشخیص دهند چه زمانی علائم اختلال شخصیت وابسته در حال بدتر شدن هستند یا نیاز به درمان اضافی دارند، حذف شود.

ضعف در تصمیم گیری

مصرف کوکائین منجر به کاهش توانایی در تصمیم گیری درست می شود. این تغییر ممکن است موجب کاهش تمایل افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته برای پیگیری درمان های لازم شود. عدم درمان و یا درمان نامناسب، ممکن است آنها را به سمت انتخاب نادرست سوق دهد که منجر به پیامدهای حقوقی و یا مشکلات سلامتی در طولانی مدت خواهد شد.

کاهش پیگیری جهت درمان

کوکائین به دلیل اینکه مدت زمان زیادی برای به دست آوردن نیاز دارد، مصرف آن ممکن است یک عامل حواس پرتی عمده برای زندگی فرد به شمار رود. مصرف کوکائین همچنین ممکن است باعث شود افراد برای سایر جنبه های زندگی خود اهمیت کمتری قاٸل شوند. این احساسات ممکن است دست به دست هم داده و موجب شود فرد از درمان اختلال شخصیت وابسته خود غافل بماند. عدم درمان مناسب، ممکن است موجب بدتر شدن علائم این نوع اختلال شود.

تشدید علاٸم

مصرف کوکائین موجب تشدید علائم اختلال روان می شود. مصرف کوکائین نه تنها در روش های درمانی که برای اختلال شخصیت وابسته توصیه می شود تداخل ایجاد می کند، بلکه ممکن است علائم این نوع اختلال را بدتر کند.

کلینیک ترک اعتیاد

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

آیا مصرف کوکائین باعث اختلال شخصیت وابسته خواهد شد؟

گاهی اوقات عوامل محیطی یا ژنتیکی که احتمال اعتیاد به کوکائین را در فرد افزایش می دهد، احتمال ابتلا به اختلال شخصیت وابسته را نیز افزایش می دهد. این رابطه به این معنی است که فردی که نسبت به کوکائین اعتیاد دارد و یا به اختلال شخصیت وابسته مبتلا است ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال دیگر قرار گیرد.

اگرچه ممکن است عاملی اساسی وجود داشته باشد که نشان می دهد اختلال شخصیت وابسته و اعتیاد به کوکائین به هم ربط دارند، اما شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوکائین و یا سایر مواد مخدر ممکن است خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت وابسته را افزایش دهد.

افرادی که احتمال ابتلا به اختلال شخصیت وابسته در آنها زیاد است اما این اختلال را ندارند، ممکن است با شروع مصرف کوکائین به این نوع اختلال مبتلا شوند. تشخیص اینکه آیا اختلال شخصیت وابسته به دلیل مصرف کوکائین بوجود آمده است کمی دشوار می باشد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوکائین احتمال ایجاد اختلال شخصیت وابسته را افزایش می دهد.

اگر با اعتیاد به کوکائین دست و پنجه نرم می کنید و یا برای درمان اختلال شخصیت وابسته خود، کوکاٸین مصرف می کنید، تنها رویکرد درمانی موثر، درمان اختلال شخصیت وابسته و ترک کوکائین بصورت همزمان در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته

سخن پایانی

کوکائین، محرک بسیار قوی است که اعتیاد به این مخدر علاوه بر عوارض روانی و جسمانی متعددی که برای مصرف کننده به همراه دارد باعث ابتلا و یا تشدید اثرات روانی و اختلالات شخصیتی همچون اختلال شخصیت وابسته، می گردد و خدمات درمان و ترک کوکائین در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این فرصت را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به اصلاح مشکلات و اختلالات روانی خود بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمانی و دریافت مشاوره رایگان بستری می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *