مرکز ترک اعتیاد
زندگی جدید بعد از ترک اعتیاد
۱۳۹۸-۰۶-۱۶
مرکز ترک اعتیاد آکسون
تاثیر والدین معتاد روی فرزندان
۱۳۹۸-۰۶-۱۶
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

مراحل بازگشت به اعتیاد و راه‌های پیشگیری

مرکز ترک اعتیاد ، کلینیک ترک اعتیاد : لغزش پس از ترک و وسوسه شدن برای مصرف مجدد مخدرها، اتفاقی است که ممکن است برای افرادی که حتی با تمایل خود اقدام به ترک اعتیاد و قطع مصرف مواد اعتیادآور کرده‌اند، پیش بیاید اما با آگاهی از دلایل و علائم بروز این اتفاق می‌توانیم آن را کنترل کنیم، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از درمان سم زدایی مواد مخدر کنترل و مراقبت خانواده از فرد مصرف کننده تاثیر چشم گیری در عدم بازگشت بیمار به مصرف مجدد دارد.

خانواده فرد مصرف کننده ممکن است بعد از بازگشت تمایلات فرد به مصرف مخدر از او دل سرد شوند و فکر کنند که مراحل درمان به پایان رسیده است، اما این باور کاملا اشتباه است و خانواده باید با نقش حمایتی خود مراحل درمان را ادامه دهند، در این دوره زمانی نقش خانواده و دوستان بسیار با اهمیت است و باید با رفتارهای کنترل شده و مناسب از بیمار حمایت کنند که در مقاله نقش خانواده در مراقبت‌های پس از ترک به بخشی از این رفتارها اشاره کرده ایم.

مرکز ترک اعتیاد

حمایت خانواده پس از ترک

 

در ادامه این مقاله به بررسی علل و راه های پیشگیری از مصرف مجدد مخدر می‌پردازیم.

مصرف مخدر پس از ترک:

مواد مخدر تاثیرات غیرقابل جبرانی بر روی مغز فرد مصرف کننده میگذارد، به همین جهت شاید افرادی که درگیر مصرف مخدرهای مانند، تریاک ، شیشه و هروئین نیستند نتوانند درک کنند که یک فرد چگونه می‌تواند برای حتی یکبار مصرف مواد خانواده و اطرافیانش را فدا کند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن تاثیر است که مواد اعتیاد آور روی مغز مصرف کننده می‌گذارد

مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر روی مغز فرد می‌گذارد؟

مصرف مواد مخدر باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود، دوپامین نیز به سیستم پاداش مغز معروف است، ترشح دوپامین بر اثر مصرف مواد مخدر چنان احساس لذتی برای فرد ایجاد میکند که مصرف کننده حتی خطر مرگ را برای مصرف مجدد به جان می‌خرد، اگر تا کنون با فرد معتادی برخورد داشته باشید متوجه می‌شوید اعتیاد بر سایر رفتارها و جنبه های زندگی او تاثیر گذاشته است، فرد درگیر اعتیاد دیگر توانایی بررسی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات را ندارد، تاثیرات مواد مخدر بر روی مغز به اندازه ای زیاد است که فرد دیگر به سایر جنبه‌های زندگی فکر نمی‌کند و همه‌ تمرکزش بر روی مصرف مخدر است.

کلینیک ترک اعتیاد

تاثیر مواد اعتیادآور روی مغز

مراحل بازگشت به مصرف مجدد مخدر:

در بسیاری از افراد این باور وجود دارد که اعتیاد غیر قابل درمان است و درنهایت حتی افرادی که ترک کرده‌اند نیز به مصرف مجدد روی می آورند.

احتمالا بارها در اطراف خود کسانی را که پس از ترک به سمت مجدد روی آورده‌اند را مشاهده کرده اید، اما این ملاک تصمیم گیری درست نیست چرا که ترک اصولی وابستگی به مواد مخدر به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انتخاب مرکز ترک اعتیاد مناسب است،

کلینیک ترک اعتیاد آکسون با کادری مجرب و حرفه‌ای متشکل از بهترین روانشناسان و روانپزشکان آماده ارائه خدمات مشاوره ای و درمان وابستگی به انواع مخدر ها مانند ترک تریاک ، ترک شیشه ، ترک هروئین ، ترک حشیش و سایر مخدرها حتی ترک الکل و ترک سیگار هستند.

بازگشت به سمت مصرف مجدد مواد اعتیاد‌آور به سه بخش عاطفی، روانی و فیزیکی تقسیم می‌شود و نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است متاسفانه درصد زیادی از افرادی که غیر اصولی درمان شده‌اند به مصرف مجدد مواد مخدر روی می‌آورند. بازگشت به اعتیاد و مصرف مجدد مواد اعتیادآور یک فرآیند است که باید آن رابشناسیم تا با آگاهی از اعلائم مصرف دوباره بتوانمی از آن پیشگیری کنیم.

بازگشت عاطفی

بازگشت عاطفی، اولین مرحله از بازگشت افراد به سوی مصرف مجدد مواد مخدر است، مصرف کننده مواد مخدر با احساساتی مانند اضطراب، خشم و بی‌قراری، کاهش اشتها و اختلال در خواب دست و پنجه نرم می‌کند که باعث می‌شود فرد درمان شده به فکر مصرف مجدد بیفتد.

این احساسات ریشه و علت اصلی اعتیاد فرد هستند،  زیرا مصرف کننده از آنجایی که نتوانسته  این احساسات منفی و هیجانات را کنترل کند به مصرف این مواد افیونی پناه برده است و حتی بعد ترک نیز همین افکار و احساسات  باعث وسوسه در او می‌شود.

با آگاهی ازنشانه‌های عود عاطفی می‌توانیم از ورود فرد به مراحل بعدی جلوگیری کنیم، به عنوان مثال فرد می‌تواند با مراجعه به روانشناس دلایل اصلی گرایش به اعتیاد را در خود بشناسد و به کمک درمانگر مسائل را حل کند.

بهترین مرکز ترک اعتیاد

مراجعه به روانشناس برای شناسایی دلیل گرایش به اعتیاد

بازگشت روانی

بازگشت روانی، مرحله دوم فرایند بازگشت به مصرف دوباره است. در این مرحله در ذهن بیمار یک جنگ بین افکاری که او را ترغیب به مصرف می‌کنند با افکاری که می‌خواهند او در مسیر بلند سلامت باقی بماند، در حال وقوع است.

همیشه بخشی از وجود فرد تمایل به مصرف دوباره مواد دارد، به همین دلیل که اعتیاد را یک بیماری مزمن می‌نامیم، با ادامه افکار وسوسه‌انگیز احتمال شکست و بازگشت مجدد به اعتیاد بیشتر می‌شود.

اگر در این مرحله فرد با عوامل محرک (دوستان، مکان‌های مصرف و لوازمی که با آن‌ها مواد مصرف می‌شده و… ) مواجه شود؛ مقابله با وسوسه مصرف بسیار دشوار و در بیشتر مواقع غیرممکن می‌شود. به همین خاطر باید تلاش کرد تا تمام آن چیزهایی که فرد را به یاد مصرف می‌اندازد از دسترس دور نگه داشت.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

مواجه شدن با افکار مختلف بعد از ترک اعتیاد

بازگشت فیزیکی:

بعد از گذشت از دو مرحله فوق اگر برای درمان فرد اقدامی انجام نشود، طولی نمی‌کشد که فرد به مصرف مجدد روی بیاورد، این مرحله عود فیزیکی نام دارد، در این زمان حتی یکبار مصرف می‌تواند منجر به بازگشت و حتی بالا رفتن دوز مصرفی شود، چرا که بسیاری از افراد پس از این کار احساس شکست و ضعف شدید می‌کنند.

این احساسات فرد را دوباره در حالت عود عاطفی قرار می‌دهند و احتمال مصرف را افزایش می‌دهند. به این ترتیب نشانه‌های اعتیاد مجدداً شروع خواهند شد.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

بازگشت فیزیکی به اعتیاد

به همین دلیل است که خدمات درمان اعتیاد در این مرکز ترک اعتیاد ، بعد از درمان به اتمام نمی‌رسد و مشاورین روانپزشک و روانشناس حاضر در این کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد تا مدت‌ها پس از درمان همراه بیمار خواهند بود، به همین دلیل است که کلینیک ترک اعتیاد آکسون را به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد می شناسند.

پیشگیری از مصرف دوباره

مصرف کننده و خانواده‌اش باید بدانند که روند ترک اعتیاد بعد از سم زدایی و ترخصیح از کلینیک نیز ادامه پیدا می‌کند، فرد درمان شده نیاز به حمایت اعضای خانواده و اطرافیان دارد، همچنین یادگیری نحوه مدیریت و تشخیص عواملی منجر به مصرف می‌شود می‌تواند کمک کند تا از عود دوباره پیشگیری کرد، در زیر برخی از نکات مفید برای کاهش یا اجتناب از عود اعتیاد وجود دارد:

  • به اندازه کافی بخوابید.
  • رژیم غذایی متعادل با شکر تصفیه شده کم و سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده بخورید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • روش‌های کل‌گرا را برای کنترل استرس به طور طبیعی مانند یوگا و مدیتیشن در نظر بگیرید.
  • از مصرف کافئین اجتناب کنید.
  • در تمام جلسات درمان و مشاوره شرکت کنید.
  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید و به صورت منظم در جلسات شرکت کنید.
  • هر داروی تجویز شده یا مکمل را همانطور که دستور داده شده است مصرف کنید.
  • یک ارزیابی پزشکی و روانی کامل برای اطمینان از اینکه هر گونه اختلالات مشترک نیز مدیریت می‌شود، انجام دهید.
  • از افراد، مکان‌ها یا چیزهایی که با مصرف قبلی مواد مخدر یا مصرف الکل مرتبط هستند جلوگیری کنید.
  • افراد مثبت و مشوق را دور خودتان جمع کنید.
  • کارهای خلاقانه‌ای مانند نقاشی، مجسمه سازی، نوشتن، رقصیدن و یا بازی انجام دهید.
  • از دیگران کمک بگیرید ولی متکی به خودتان باشید و سعی کنید از دیگران بیش از حد انتظار نداشته باشید.
  • ذهنتان را مشغول کنید.
  • هنگامی که به کمک نیاز دارید، درخواست کمک کنید.
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

پیوستن به گروهای حمایتی

سخن پایانی:

به یاد داشته باشید تنها بخشی از اعتیاد منجر به وابستگی جسمانی می‌شود و بخش عمده آن مربوط به وابستگی روانی است که درمان مناسب باید شامل  هر دو جنبه جسمانی و روانی اعتیاد شود.

همانطور که در مقاله گفتیم درمان اعتیاد نیاز به همیاری و صبوری خانواده فرد مصرف کننده دارد تا بدون هیچگونه لغزشی تمامی مراحل درمان به خوبی طی شود، کلینیک آکسون در فضایی آرام، لوکس و با فراهم کردن امکانات رفاهی و هتلینیگ، بی‌شک بهترین مرکز ترک اعتیاد در سراسر ایران و حتی خاورمیانه میباشد، متخصصین درمان اعتیاد  مجموعه  همراه شما هستند تا تمام مراحل درمان به بهترین صورت انجام بگیرد و در کوتاه‌ترین مدت زمان به بهبود کامل برسید، برای اطلاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *