مرکز ترک اعتیاد
مصرف کوکائین و اختلال شخصیت وابسته
۱۴۰۰-۰۴-۰۵
مصرف ماری جوانا و اختلالات روانی
۱۴۰۰-۰۴-۰۵

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی غالباً به طور همزمان اتفاق می افتند به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی خواهیم پرداخت. در خصوص درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی و ترک کوکائین نیز باید بدانید که ضروری است درمان این دو اختلال بصورت همزمان انجام بگیرد به همین جهت کلیه برنامه درمانی در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این فرصت را می دهد تا به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یک اختلال روانی است که درک درستی از آن صورت نگرفته است.

افراد مبتلا به این اختلال در ابراز همدلی و همدردی و یا درک احساسات دیگران مشکل دارند. به دلیل این مسٸله بغرنج، آنها ممکن است رفتارهایی مغایر و متضاد با هنجارهای اجتماعی داشته باشند. در بسیاری از موارد، به ویژه با درمان مناسب و زودهنگام، افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی زندگی سالم و رضایت بخشی را ادامه خواهند داد، اگرچه ممکن است موقعیت های اجتماعی را به گونه دیگری تجربه کنند.

رسانه ها، اغلب افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را به عنوان مجرم به تصویر می کشند، که در واقع این گونه نیست. اگر چه ممکن است افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیشتر اوقات مرتکب جرم شوند، رفتارهای ضد اجتماعی گاهی اوقات به عنوان آزار رساندن به دیگران و یا صرفاً رعایت نکردن امنیت خود و دیگران نشان داده می شود. سوء مصرف مواد محرک مانند کوکائین یکی از این رفتارهای ضد اجتماعی است.

حتما مطالعه کنید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی
مصرف کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی

رواج کوکائین و اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلالات مصرف مواد اغلب در بین افراد با اختلالات شخصیتی مختلف شیوع دارد.

وابستگی به کوکائین، غالباً با نوعی اختلال شخصیت در ارتباط است و مطالعات مختلف نشان می دهد که 11 تا 20 درصد از افراد وابسته به کوکائین نیز مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند و افرادی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا هستند و اعتیاد به کوکائین نیز دارند به مدت متوسط 10.95 سال این ماده مخدر را مصرف کرده اند.

نحوه تاثیرگذاری کوکائین بر افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی نسبت به افرادی که فاقد این بیماری هستند، بیشتر مستعد انجام اعمال مجرمانه می باشند. مصرف کوکائین احتمال رفتارهای خشونت آمیز را افزایش می دهد. مصرف کوکائین باعث توهمات و هذیان های پارانوئید و بدبینانه (کج خیالی) می شود، که باعث می شود افراد به طور تهاجمی و پرخاشگرانه رفتار کنند، به ویژه هنگامی که نیت و تمایل به انجام این نوع رفتارها از قبل وجود دارد.

افراد مبتلا به اختلال در مصرف کوکائین، رفتارهای ضد اجتماعی بیشتری در سبک زندگی خود نشان می دهند. به عنوان مثال، این افراد برای بدست آوردن پول و هزینه خرید مواد مخدر ممکن است به سرقت یا تن فروشی متوسل شوند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) معمولاً هنگامی که مرتکب جرم و دروغگویی می شوند و به دیگران آسیب می رسانند، احساس گناه و پشیمانی نمی کنند. بنابراین، به احتمال زیاد برای دریافت مواد خود به این نوع رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه روی می آورند.

کلینیک ترک اعتیاد

مصرف کوکائین

آیا سوء مصرف کوکائین باعث ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی می شود؟

اگرچه اختلال شخصیت ضد اجتماعی به عنوان یک عامل خطر برای وابستگی به کوکائین به شما می رود، اما هنوز به طور کامل مشخص نشده که برعکس این قضیه نیز صادق باشد.

علل حقیقی اختلال شخصیت ضد اجتماعی هنوز ناشناخته است. اگرچه هنوز هم به طور قطعی مشخص نیست، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که احتمالاً رابطه ای بین مصرف کوکائین و ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی احتمالاً به اختلالات خلقی ناشی از مصرف مواد مانند افسردگی یا روان پریشی مبتلا هستند. علاوه بر علت و عوامل مستقیم، اختلالات مصرف کوکائین دارای برخی از عوامل مشترک خطر با اختلال شخصیت ضد اجتماعی است. این عوامل عبارتند از:

والدینی که دارای اختلال مصرف مواد هستند

کودک آزاری

سایر اختلالات شخصیتی

ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است پیش زمینه ای برای اختلالات مصرف مواد مانند مصرف کوکائین باشد.

با این وجود، امکان کنترل و درمان موفقیت آمیز هر دو با هم وجود دارد. اغلب، بیماران مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی ابتدا به دلیل مشکلات حقوقی یا مالی ناشی از مصرف این محرک، به دنبال درمان می روند.

اگرچه تصور می شود اختلالات شخصیتی الگوهای مادام العمر رفتاری هستند، علائم آنها را می توان به طور موثری کنترل و درمان کرد. برای افراد مبتلا به اختلالات همزمان مصرف مواد، هر دو اختلال باید همزمان درمان شوند تا موفقیت مورد انتظار بدست آید. علاوه بر درمان پزشکی برای ترک کوکائین، اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) و مصرف کوکائین معمولاً به طور همزمان از طریق روان درمانی، درمان می شوند.

یکی از انواع روان درمانی ها، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) است که نوع تخصصی از درمان شناختی – رفتاری می باشد و از موفقیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات از داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک، برای کمک به کاهش علائم خاصی مانند افسردگی یا اضطراب استفاده می شود.

سخن پایانی

اختلال در مصرف مواد اعتیاد آور مانند وابستگی به کوکائین، اغلب با رفتارهای زیان بخش و ضد اجتماعی همراه است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف کوکائین و اختلال رفتاری ضداجتماعی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید برای درمان هر دو نوع اختلال اقدام کنید. ترک کوکائین در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان اعتیاد خود به درمان اختلالات روانی خود نیز بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *