رابطه اعتیاد و خودکشی
۱۳۹۸-۰۸-۱۱

شربت تریاک چیست؟

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : تنتور افیون و مخلوط افیون از نام‌های دیگر شربت تریاک هستند، این ماده در حقیقت یک داروی گیاهی با رنگ قرمز مایل قهوه‌ای و دارای طعم بسیار تلخی است.

شربت تریاک تمامی آلکالوئید‌های کدئین ، مرفین و تریاک را دارد و از‌آنجایی‌که غلظت مرفین در آن بالاست به عنوان یک مخدر نیز شناخته می‌شود، هرچند در گذشته از آن برای درمان برخی بیماری‌ها مخصوصا به عنوان ضد درد و رفع سرفه استفاده می‌شد.

به این شربت به این دلیل که تمامی آلکالوئیدهای تریاک را دارد، تریاک هم می‎‌گویند. پزشکان در انگلستان و آمریکا این شربت را با اسم لادانوم و به شکل دارو برای بعضی بیماران تجویز می‌کنند.

حتما مطالعه کنید: تریاک چیست؟

با اینکه این دارو به‌صورت محدود مصرف می‌شود و بیشتر برای درمان بیماری اسهال و کم کردن اثرات قطع مصرف در نوزادان معتاد و به دنیا آمده از مادران مصرف‌کننده مواد مخدر است ولی سازمان غذا و داروی آمریکا FDA اعلام کرده که میزان دسترسی به این دارو در آمریکا مخاطره‌آمیز شده است.

تاریخچه لادانوم

پاراسلسوس کیمیاگر متولد اتریش شهر سالزبوگ اولین کسی بود که متوجه شد آلکالویئدهای تریاک در الکل بسیار بهتر حل می‌شوند نسبت به آب. او با توجه به تجربه زیادی که در محلول تریاک داشت به محلول اوتی دست یافت که برای تسکین درد به استفاده کرد، لادانومی که پاراسلسوس ساخت متفاوت از دیگر شربت‌های تریاک بود.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

تا قرن نوزدهم از این دارو برای تسکین درد و یا خواب‌آوری استفاده می‌شد اما قرن بیستم که اعتیادآور بودن تریاک و مشتقاتش بیشتر مورد توجه قرار گرفت برای مصرف آن محدودیت‌های قائل شدند و بعدازآن بود که وجود برچسب شامل مواد افیونی برای این داروهای الزامی شد. در اواخر قرن بیست از این دارو برای درمان اسهال شدید نیز استفاده می‌کردند.

شیشه حاوی لادانوم یا شربت تریاک

مهم‌ترین نگرانی در مورد تجویز این دارو، مصرف نادرست این شربت است، ممکن است برخی افراد برای درمان و تسکین درد از شربت تریاک استفاده نکنند بلکه از این شربت برای تفریح و لذت‌جویی استفاده کنند، به همین دلیل مسئله نظارت دقیق روی توزیع این دارو مطرح است و باید یک پزشک دوره‌ دیده این دارو را برای بیمار تجویز کند.

تأثیرات و عوارض شربت تریاک

اثرات این دارو مشابه اثرات مرفین، کودئین، اکسی کدون، هروئین و متادون است. اگر از این دارو به‌عنوان مخدر و با میزان زیاد استفاده شود احساسات سرخوشی و لذت به فرد دست می‌دهد. این دارو باعث تسکین درد و کاهش اضطراب می‌شود.

حتما مطالعه کنید: مرفین چیست؟

بعضی مصرف کننده‌گان عوارض زیر را تجربه می‌کنند:

• خارش
  • کسالت
  • از دست دادن اشتها
  • خشکی دهان
حتما مطالعه کنید: هروئین چیست؟

سوء‌مصرف شربت تریاک

سوءمصرف مواد به مواردی گفته می‌شود که فرد دوز بیشتر از میزان در نظر گفته‌شده دارد، استفاده مکرر و بیش ازآنچه پزشک توصیه کرده یا حتی مصرف بعد از درمان می‌گویند. فردی که به این ماده سوءمصرف دارد شاید به برخی رفتارهای که اشاره خواهیم کرد دست بزند:

• ممکن است برای تهیه نسخه آن به چندین پزشک یا داروخانه مراجعه کند.
  • شربت تریاک را از کسی که با تجویز پزشک آن را مصرف می‌کند بگیرد.
  • آن را با قیمت بالا از بازار سیاه تهیه کند.
  • اعتیاد به شربت اپیوم.

وابستگی به این شربت تحمل مصرف کننده را نسبت به این دارو و حتی دیگر مخدرها افزایش می‌دهد. افزایش تحمل یعنی مغز مصرف کننده با این مواد شیمیایی سازگار شده و دیگر نمی‌تواند همچون گذشته فعالیت کند و فرد مجبور است برای رسیدن به احساس خوب دوز مصرف را بالا ببرد.

فردی که به لادانوم معتاد است در زمان محرومیت و محدودیت مصرف این ماده احساس ولع شدید نسبت به مصرف پیدا می‌کند و اگر این مدت زمان کمی طولانی‌تر شود دچار علائم خماری می‌شود. مصرف لادانوم علاوه بر اعتیاد جسمی اعتیاد روانی نیز دارد. در اعتیاد روانی فرد عادت به مصرف ماده مخدر دارد و تصور می‌کند که ترک این مواد بسیار سخت است.

این شخص تصور می‌کند که برای آرام کردن و دور شدن از فشار روانی و مشکلات باید از این مواد استفاده کند. شاید مصرف‌کننده قبل از شروع مصرف شربت اپیوم بیماری مزمنی داشته و ترس دارد با قطع این شربت، دوباره درد و ناراحتی‌اش شروع شود.

بهترین مرکز ترک اعتیاد

فشار روانی یکی از علل روی آوردن به شربت تریاک

در آکسون ، بهترین مرکز ترک اعتیاد ، برای اینکه درمان‌جویان بتوانند با فشارهای روانی و مشکلات خود روبه‌رو شوند خدمات روانشناسی و روانپزشکی ارائه میشود که این جلسات متعدد به عنوان مشاوره فردی، خانوادگی و یا گروهی مهارت‌های موردنیاز را به آنها آموزش می‌دهند.

اعتیاد به این شربت می‌توانید تمامی جنبه‌های زندگی فرد از زندگی شخصی، تحصیلی یا شغلی تا زندگی اجتمای او را تحت تاثیر قرار دهد و دیگر نمی‌تواند تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌هایش داشته باشد. در لحظات بیداری به فکر مصرف دوباره شربت است اینکه چه ساعتی و کجا مصرف کند. تفریحات و سرگرمی‌هایشان کنار می‌گذارند تا پول بیشتری برای خرید شربت داشته باشند.

برخی افراد مبتلا به اعتیاد به‌دفعات سعی کردند که مصرف این دارو را ترک کنند اما در این راه شکست خورده اند، همه افرادی که اعتیاد دارند تمایل ندارند بپذیرند که باید درمان شوند. برای درمان این افراد باید یک گام اساسی و بزرگ برداشته شود. درهرصورت با روش‌های متخصصین درمان اعتیاد در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر ارائه می‌دهند می‌شود اعتیاد به این ماده را درمان کرد.

بیش‌مصرفی یا اودوز با شربت اپیوم

گرچه شربت تریاک یک مسکن عالی و فوری برای بسیاری از دردها و ناراحتی‌هاست ولی نباید بیش‌ از اندازه مصرف شود زیرا منجر به علائم کشنده می‌شود در ادامه شایع‌ترین علائم اوردوز یا لادانوم را معرفی می‌کنیم:

نارسایی تنفسی:

شربت اپیوم مقدار زیادی الکل مخصوصا اتانول دارد، مصرف زیاد این ماده می‌توان باعث سیستم تنفسی را با مشکل مواجه کند.

سرخوشی:

منظور همان نشئگی و احساس نیروی جسمانی زیاد است که یکی از مهم‌ترین دلایل رواج لادانوم و اعتیاد بسیاری در دوره ویکتوریا بود.

تنگی مردمک چشم:

یکی از تأثیرات مخدرهایی مانند شربت اپیوم این است که حتی در تاریکی موجب تنگ شدن مردمک چشم می‌شود.

یبوست:

این مواد به دلیل وجود تریاک که روی گیرنده‌های خاص در سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارند حرکات لوله گوارش را مهار می‌کند، به همین دلیل در درمان اسهال از این دارو استفاده می‌شود. مصرف زیاد این دارو می‌تواند اجابت مزاج را در مصرف‌کننده دشوار کند.

بی‌قراری:

این شربت می‌تواند نظم شیمی مغز را نیز بر هم بزند و مصرف‌کننده بعد از احساسات سرخوشی دچار افسردگی عمیق شود، معمولاً این افراد دچار نوسانات خلقی شدیدی هستند و برای رهایی از احساسات منفی مجبور به مصرف دوباره هستند.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

بی‌قراری و تشویش

درمان اعتیاد به شربت تریاک

همان‌طور که اشاره کردیم درگذشته از شربت اپیوم برای درمان برخی بیماری‌ها و یا تسکین درد استفاده می‌شد، ولی در حال حاضر مسکن‌های عرضه‌شده که بسیار ارزان‌تر هستند و در دسترس همگان قرار دارند. امروزه از این شربت بیشتر برای پیشگیری از علائم خماری در نوزادان معتاد و یا درمان اسهال در بزرگ‌سالان استفاده می شود. این ماده مثل همه مخدرها بسیار اعتیادآور است و در مصرف آن باید دقت زیادی کرد.

حتما مطالعه کنید: اعتیاد در نوزادان

سه مورد زیر از راه‌های اصلی ترک اعتیاد به این شربت عبارت هستند از:

بستری در بیمارستان:

فرد معتاد باید بیست و چهار ساعت در بیمارستان بستری شود تا در این مدت تحت نظر باشد. اگر دفعات قبلی که برای درمان اعتیاد اقدام کرده با شکست مواجه شده یا علائم ترک شدید باشد بستری شدن الزامی است.

درمان بستری:

در این درمان فرد برای مدتی در کلینیک ترک اعتیاد خصوصی یا عمومی زندگی می‌کند یا بستری می‌شود. این مراکز امکاناتی دارند که فرد بتواند برای مدتی در آن زندگی کند مانند یک استراحتگاه. مدت‌زمان بستری بودن در این اقامتگاه به الگوی مصرف، مدت‌زمان و نیازهای خاص او بستگی دارد.

با توجه به امکانات و خدمات رفاهی و درمانی مرکز ترک اعتیاد آکسون مانند سالن ورزش، پرستاری بیست و چهارساعته و در فضای لوکس این مجموعه را به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در ایران و خاورمیانه تبدیل میکند، از خدمات کلینیک ترک اعتیاد آکسون میتوانیم به سم زدایی سریع و سرم زدایی فوق سریع اشاره کنیم که با توجه به شرایط فیزیکی و هر فرد به او ارائه می‌شود.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

درمان بستری ترک اعتیاد

درمان سرپایی:

در شرایطی که بیمار نیاز داشته باشد به فعالیت و کارهای روزانه‌اش رسیدگی کند از این روش درمانی استفاده می‌کنند. در این روش بیمار باید گزارش روزانه‌ای بر اساس یک اصول منظم از شرح‌حال خود تهیه و به پزشک ارائه دهد و برای اینکه اطمینان حاصل شود بیمار درمان را ترک نکرده به‌طور منظم آزمایش مخصوص مواد مخدر انجام می‌دهد.

سخن پایانی:

هرچند شربت تریاک می‌تواند در درمان یا تسکین برخی دردها مفید است ولی امروزه بیشتر به عنوان ماده مخدر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده به دلیل ساختار شیمیایی که دارد بسیار اعتیادآور است. این شربت را فقط با تجویز و نظارت پزشک مصرف کرد.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون با مجوز رسمی بستری از وزارت بهداشت فعالیت می‌کند و فضایی فراهم آورده تا درمان جویان بدون هیچ دغدغه و نگرانی اقدام به درمان اعتیاد کنند، همچنین کلینیک ترک اعتیاد آکسون فضایی جداگانه و مختص بانوان تدارک دیده که برای اطلاع از خدمات و مشاوره رایگان بستری میتوانید با مشاورین مجموعه تماس بگیرید.

0/5 ( 0 بازدید )