کلینیک ترک اعتیاد
اسپیدبال
۱۴۰۰-۰۵-۲۶
مرکز ترک اعتیاد
تفاوت هروئین و کراک
۱۴۰۰-۰۵-۲۶

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: تمام کودکان مستحق حمایت و آسایش ناشی از پرورش یافتن و بزرگ شدن در خانواده ای مستحکم هستند. متأسفانه بسیاری از کودکان محروم از این نیاز اساسی پرورش می یابند و بزرگ می شوند. بر اساس گزارش اتحادیه ملی کودکان، سالانه میلیون ها کودک هستند که در سراسر جهان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. به گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، حدود یک سوم تا دو سوم این موارد سوء رفتار با کودکان ناشی از سوء مصرف مواد است.

حتی والدینی که تمام تلاش خود را برای ایجاد بنیان عشق و حمایت به کار می برند، ممکن است در مواجه با اعتیاد دچار تزلزل شوند.

بسیاری از همین بزرگسالان ممکن است در دوران کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته باشند و الگوی فرزندپروری را عمیقا تثبیت کرده و متوقف کردن آنها برای آنها دشوار باشد، چه برسد به تشخیص. ماه آوریل ماه ملی پیشگیری از کودک آزاری است و فرصتی برای والدین و جوامعی است که از آنها حمایت می کنند تا قدمی به سوی عقب بردارند، به گذشته و حال فکر کنند و برای داشتن آینده ای بهتر برای والدین و کودکان تلاش کنند.

تشخیص کودک آزاری

اعتقاد بسیاری از مردم بر این است که کودک آزاری رفتار زشت و اشتباهی است، اما در واقع تعداد کمی از مردم تصور واضحی از کودک آزاری دارند. به همین دلیل، برخی از رفتارهایی که به کودکان آسیب می رساند، ممکن است نادیده گرفته شده و به آنها پرداخته نشود.

رابطه اعتیاد و کودک آزاری

رابطه اعتیاد و کودک آزاری

اگر چه اغلب در مورد کودک آزاری جسمی یا جنسی صحبت می شود، سایر فرم های کودک آزاری کمتر آشکار است، اما به همان اندازه آسیب رسان هستند. بسیاری از مردم اینگونه تصور می کنند که کودک آزاری فقط توسط والدین کودک انجام می شود، اما ممکن است توسط سایر افراد بزرگسال مانند معلمان، غریبه ها، همسایه ها و سایر اعضای خانواده نیز صورت پذیرد. بطور کلی چهار نوع کودک آزاری وجود دارد:

کودک آزاری یا سوء استفاده جسمی

شامل ​​هر موردی است که والدین یا مراقبان او باعث صدمه و آسیب فیزیکی به صورت عمدی به کودک شوند. این ممکن است شامل ضربه زدن، زدن، سوزاندن، بریدن یا پرتاب کردن کودک باشد.

سوء استفاده جنسی

هر موردی که در آن یک فرد بزرگسال کودکی را در اعمال جنسی شرکت دهد یا از آنها برای مقاصد جنسی خود استفاده کند. در بسیاری از موارد، این نوع سوء استفاده، آسیب رسان ترین نوع کودک آزاری است زیرا می تواند شامل سوء استفاده فیزیکی، روانی و نادیده گرفتن شود.

خشونت روانی

سوء استفاده عاطفی نیز نامیده می شود، خشونت روانی به حالتی گفته می شود که مراقبت کننده، صدمات عاطفی شدیدی ایجاد کند و یا مانع رشد ذهنی و اجتماعی کودک شود. این مثال ها شامل نادیده گرفتن، استفاده از الفاظ رکیک برای صدا زدن آنها، توهین کردن به آنها، تهدید به خشونت یا اجازه دادن به کودک برای مشاهده سوء استفاده عاطفی شخص دیگر می باشد.

غفلت یا نادیده گرفتن

هر موردی که والدین یا مراقبت کننده کودک، مراقبت و محبت لازم و کافی را به کودک ارائه ندهند.

ممکن است شامل غفلت فیزیکی، عدم نظارت کافی، غفلت پزشکی، غفلت احساسی و غفلت آموزشی باشد. رفتارهای ناشایسته، انواع مختلفی دارد، اما وجه مشترکی که همه انواع کودک آزاری و سوءاستفاده دارد، تأثیرات عاطفی عمیقی است که آنها بر کودکان می گذارند.

صرف نظر از نوع آن، نتیجه نهایی سوء استفاده یکسان است، کودکی که احساس بی ارزشی، ناامنی و تنهایی می کند. آیا رفتار خود و یا والدین خود را در برخی از توصیفاتی که در قسمت های قبل ذکر کردیم می بینید؟ هر چقدر هم که دردناک باشد، شناخت کودک آزاری اولین قدم برای جلوگیری از آن است.

کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اعتیاد و کودک آزاری

شکستن چرخه کودک آزاری

اگر شما در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید یا با والدینی زندگی کرده اید که با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کردند، در زمان تربیت فرزندان خود ممکن است خاطرات و احساساتی که ممکن است در تمام عمر سرکوب کرده اید زنده شوند.

این احساسات ممکن است غافلگیرکننده، شگفت انگیز و حتی کمی ترسناک باشد. ممکن است بتوانید بر عصبانیت خود غلبه کنید با احساساتی که شبیه شما نیست و از تغییرات بوجود آمده احساس درماندگی کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که این احساسات بخشی از آن چیزی است که شما را به سمت مصرف مواد سوق می دهد. اما نباید اینگونه ادامه دهید. شما می توانید روش های جدیدی را برای شکستن این چرخه و الگوهای قدیمی بیاموزید، منشا آنها را پیدا کنید و احساسات خود را کنترل کنید. شما می توانید چرخه کودک آزاری را بشکنید.

شما می توانید واکنش های خود را تغییر دهید و از کودک خود حمایت کنید:

مهارت های فرزندپروری سالم تر را توسعه دهید. آموختن روش تادیب مناسب و تکنیک های فرزندپروری کمی دشوار است، به ویژه اگر در خانواده ای ناکارآمد بزرگ شده باشید. خواندن کتاب های مربوط به والدین و شرکت در کلاس ها و سمینارها می تواند به شما در یادگیری روش های سالم ارتباط با فرزندتان کمک کند.

نحوه کنترل احساسات خود را یاد بگیرید. اولین قدم برای کنترل احساسات این است که تشخیص دهید این احساسات وجود دارند. اگر در خانه ای ناکارآمد بزرگ شده اید یا در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، دسترسی به احساسات و بیان مناسب آن ها بسیار دشوار خواهد بود. با توسعه هوش هیجانی خود، می توانید آنچه درون شما می گذرد را بهتر درک کنید و مانع از حمله احتمالی خود شوید. از خودتان مراقبت کنید.

در صورتی که زمانی را برای برآوردن نیازهای اساسی خود اختصاص ندهید، به احتمال زیاد تحت فشار قرار گرفته و عصبانی خواهید شد. اطمینان حاصل کنید که هر شب حداقل 7 ساعت بخوابید. سه وعده غذایی سالم میل کنید. در صورت امکان مقداری از وقت خود را به ورزش اختصاص دهید. سلامتی و توانایی فرزندپروری شما تحت تاثیر ورزش و استراحت و تغذیه مناسب قرار خواهد گرفت.

مرکز ترک اعتیاد

رابطه اعتیاد و کودک آزاری

درخواست کمک کنید

شکستن چرخه سوء استفاده از کودکان ممکن است کمی دشوار باشد، به خصوص اگر خود شما نیز با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید. اگر سوء مصرف را تجربه کرده اید، ممکن است این الگوها عمیقا برای شما جا افتاده باشند. از طریق درمان حرفه ای اعتیاد، می توانید پی به گذشته خود ببرید، زمان حال خود را دریابید و آینده بهتری را برای خود و فرزندان خود مهیا کنید.

سخن پایانی

اگر والدینی هستید که با مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، غلبه بر اعتیاد فقط به شما کمک نخواهد کرد، بلکه تجربه زندگی ایده آل را برای فرزند شما نیز فراهم خواهد کرد. هیچ وقت برای تغییر دیر نیست، برای دریافت کمک به منظور درمان و ترک اعتیاد هرگز دیر نیست. روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های درمانی می توانید بصورت شبانه روزی در تمامی ایام هفته با کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *