غلبه بر وسوسه مصرف بعد از ترک مواد مخدر
۱۳۹۸-۰۱-۲۴
مواد مخدر و سرطان
مواد مخدر و سرطان
۱۳۹۸-۰۱-۲۴
نمایش همه

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

کلینیک ترک اعتیاد ، مرکز ترک اعتیاد آکسون: کسانی که با فرد معتاد در ارتباط هستند همیشه این سوال را دارند که چطور فرد معتاد را به ترک تشویق کنند. در مقاله نقش خانواده در مراقبت های پس از ترک به وظایف خانواده در برابر فردی که اعتیاد را ترک کرده پرداختیم و گفتیم که چطور خانواده می‌تواند به سلامتی و ترک موفق فرد معتاد کمک کند. اما برای اینکه فرد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق کنیم چه باید کرد؟

کمک به افرادی که اعتیاد دارند بسیار سخت و پیچیده است، مخصوصا اگر خودشان تمایلی به بهبودی نداشته باشند یا تصور کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد. گاهی فرد متوجه مشکل خود هست و حتی تلاش می‌کند تا مصرف مواد را کنار بگذارد ولی تغییراتی که مصرف مواد در سیستم مغزی او ایجاد کرده این احتمال را غیر ممکن می‌کند.

حتی اگر این افراد متوجه تاثیرات منفی مواد اعتیاد آور بشوند نیز ترک سریع و یکباره چندان موفقیت آمیز نخواهد بود، طبق بررسی و تحقیقات انجام شده، ترک اعتیاد بدون مشاوره روانشناسی ، روانپزشکی و کمک پزشکی چندان موفقیت آمیز نخواهد بود و خطر بازگشت به اعتیاد همیشه وجود دارد، گرچه درمان قطعی بیماری اعتیاد هنوز پیدا نشده ولی مشخص شده که با برنامه ریزی خاص برای بسیاری از افراد موفقیت آمیز بوده است. درمان باید زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد و در مراکز ترک اعتیاد که متخصص ترک اعتیاد نیز حضور دارد انجام شود.

مصرف مواد اعتیاد آور مشکلی جدی به حساب می‌آید و دریافت کمک به شیوه‌ای صحیح امری حیاتی و ضروری است. هرچند کمک به فردی که نمی‌خواهد درمان شود بسیار سخت است.

حمایت از کسی که کمک را نمی‌پذیرد

اعتیاد بیماری و اختلال جدی است، مشاهده دوست یا عزیزی در خانواده که گرفتار اعتیاد شده است بسیار دشوار و دلهره آور است، هرچند شما به تنهایی نمی‌توانید به آن شخص کمک کنید ولی می‌توانید او را برای رسیدن به سلامت کامل حمایت و راهنمایی کنید، اما اگر آن شخص کمک و همراهی شما را نخواهد چه باید کرد؟ در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم:

اول خودتان قبول کنید

اگر خودتان هنوز در مرحله انکار این مشکل هستید نمی‌توانید به او کمک کنید. برای بسیاری از افراد پذیرفتن این مسئله که مشکل آنها تا این حد جدی و آزار دهنده شده بسیار سخت است، با پذیرفتن و هضم این مشکل می‌توانید همراه و حمایت کننده مناسب برای آن فرد معتاد در خانواده باشید.

قبول این مسئله که مشکل اعتیاد در خانواده وجود دارد در روند درمان اعتیاد بسیار مهم است، بسیاری از خانواده‌های که برای ترک اعتیاد فرزندنشان به کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه می‌کند هنوز اعتیاد عزیزشان را نپذیرفته‌اند، پذیرش این مسئله از طرف خانواده و دوستان در روند ترک اعتیاد بسیار مهم است.

قدم اول کمک، پذیرش اعتیاد

قدم اول کمک، پذیرش اعتیاد

مطالعه و تحقیق کنید

برای اینکه به موضِع خود در قبال فرد معتاد اعتبار ببخشید باید درمسائل پزشکی فرد مداخله کنید، اگر ندانید که عزیزتان با چه مشکلات جسمی و روحی مواجه است نمی‌توانید به او کمک کنید و درک او برای شما بسیار دشوار می‌شود، تحقیق کنید مخصوصاً درباره مواد مخدری که عزیزتان مصرف می‌کند و اثرات ان را بشناسید تا درک بهتری از وضعیت او داشته باشید.

سایت مرکز ترک اعتیاد آکسون در قسمت وبلاگ مطالب مفیدی درباره اعتیاد دارد. همچنین در قسمت مواد اعتیاد آور انواع مواد مخدر و محرک معرفی شده است که می‌توانید از آن مطالب استفاده کنید.

مطالعه و تحقیق درباره اعتیاد

مطالعه و تحقیق درباره اعتیاد

وضعیت را تحلیل کنید

اعتیاد مراحل مختلفی دارد و تعیین وضعیت و مرحله اعتیاد فرد مهم است، گفت و گوی رو در رو با شخص و بیان اینکه خیلی وقت است به مواد وابسته شده فرق دارد. اگر شما بتوانید مشخص کنید که آن فرد در کدام مرحله اعتیاد است برای او بسیار مفید خواهد بود و به برنامه ریزی صحیح ترک اعتیاد آن کمک بزرگی می‌کند.

با اقدامات پزشکی شروع کنید

کسی که درگیر اعتیاد باشد دچار اختلالات متعدد روانی و جسمی می‌شود، به او شرکت در جلسات درمانی بصورت منظم را پیشنهاد دهید و از قبل به پزشک درباره اعتیاد عزیزتان اطلاع دهید تا پزشک بهتر مشکل را تشخیص دهد و دلیل اصلی بهانه جویی فرد را متوجه شود.

پزشک می‌تواند اقداماتی را پیشنهاد کند که برای فرد معتاد روشن کننده وضعیتش باشد، در بسیاری از موارد اگر کسی خارج از دایره خانواده مشکل را تشخیص دهد برای معتادان بسیار اثر بخش‌تر خواهد بود.

کمک‌های پزشکی، شامل خدمات مشاوره و روانشناسی برای شروع درمان و در نهایت درمان سم‌‎زدایی می‌ باشد که تمام این خدمات در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران زیر نظر متخصصین ترک اعتیاد و با آخرین دانش روز انجام می‌‌شود.

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

متوقف کردن حمایت مالی معتاد

اگر تا قبل از این همیشه برایتان سوال بود که این مقدار پول را برای چه کاری نیاز دارد یا برای چه کاری می‌خواهد حالا به جواب خود رسیده‌اید.  اگر یک بررسی عمیق انجام دهید به شما نشان می‌دهد که همیشه از اعماق قلب می‌دانستید یک جای کار می‎‌لنگد و نهایتا باید بپذیرید که شما تامین کننده مالی فرد معتاد بودید.

بعضی از افراد که برای درمان عزیزشان به کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون مراجعه می‌کنند نمی‌خواهند باور کنند که خودشان تامین کننده اصلی فرد معتاد هستند، یا فرد معتاد آنها را برای تامین هزینه‌ها تحت فشار قرار داده است. یکی از راه‌های کمک به فرد معتاد قطع تامین مالی است.

برای این کار دلایل موجهی بیاورید اگر شخص معتاد احساس کند همه به او پرخاش می‌کنند امکان دارد برای چند روز ناپدید شود این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد به هر حال باید از پرداخت پول به فرد معتاد پرهیز کنید.

متوقف کردن حمایت مالی

متوقف کردن حمایت مالی

از او حمایت کنید

بدون هیچ توضیحی بگذارید فرد معتاد بفهمد که شما از او حمایت می‌کنید و پشت او را خالی نمی‌کنید. باید به او نشان بدهید که قصدتان کمک کردن بدون جنجال و هیاهو است. اگر شما پیوسته یک سطح حمایتی را به فرد معتاد نشان دهید او نیز به حمایت و کمک شما پاسخ خواهد داد و خیلی زود  راجع به اعتیاد خود با شما صحبت می‌کنند و  برای حل این مشکل از شما کمک می‌خواهد. با این کار تمام مراحل آسان‌تر خواهد شد.

در بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران ، آکسون شاهد هستیم، افرادی که از سمت دوست یا یکی از اعضای خانواده حمایت می‌شود روند بهبودی را سریع‌تر و بهتر طی می‌کنند.

به فرد معتاد احساس گناه ندهید

اتمام حجت کردن را با احساس گناه دادن به فرد و مقصر دانستن یکی نکنید، به هیچ وجه نباید او را با احساس گناه وادار به ترک کنید. عباراتی مانند «چطور تونستی با من این کارو بکنی» یا هر عبارتی که به فرد معتاد احساس گناه بدهد تاثیر منفی خواهد داشت.

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

تشویق به ترک مواد و دریافت کمک

به راحتی می‌‌توان تشخیص داد که شما او را تشویق به تغییر می‌کنید یا کس دیگری او را تشویق به ترک می کند. به هر حال تنها حمایت ملاک است چه از طریق درمان گر یا روش‌های دیگر، شما بهتر از هرکس دیگری می‌توانید او را تشویق به درمان کنید مخصوصا اگر شخص مهم و تاثیر گذاری در زندگی او باشید.

کجای کار هستید

اگر همه اقداماتی که انجام داده اید شکست خورده است، اولین راه ادامه و تمام کردن تلاش‌هایتان است تا بتوانید عزیزتان را از دام اعتیاد نجات دهید، همچنین او به توجه و حمایت نیاز دارد. اقدامات قبلی خود را ارزیابی کنید. شما بهتر می‌توانید تعیین کنید که آیا تلاشتان در بهبودی او اثربخش بوده یا باید برنامه دیگری را در پیش بگیرید؟

مداخله یا اتمام حجت

تنها گزینه باقیمانده برای شما مداخله یا اتمام حجت است. این کار برای دو طرف سخت خواهد بود و همیشه در ذهن فرد معتاد به عنوان نقطه‌ای مهم ثبت خواهد شد.

شاید اتمام حجت شما از نظر عاطفی او را تحت تاثیر قرار دهد ولی فوایدی که اتمام حجت کردن دارد بسیار مهم است. با اتمام حجت کردن با فرد معتاد این فرصت پیش می‌آید تا خانواده نگرانی و رنجی که کشیده با شیوه‌ای سالم بیان کند.

با اجبار و مجبور کردن فرد معتاد، او نمی‌تواند مسیر سلامت و بهبودی را طی کند، حتی اگر مجبور به استفاده از قوه قهریه و اتمام حجت کردن شدیم فرد باید با خواست، میل و رضایت خود به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کند.

برای هر شخصی روش خاصی جواب گو می باشد، اتمام حجت باید به عنوان موثرترین روش برای کمک به شخص مبتلا به اعتیاد به کار گرفته شود.

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم؟

سخن آخر:

برای اینکه بتوانیم به فردی از اعضای خانواده که درگیر اعتیاد شده کمک کنیم، هم باید خودمان قبول کنیم که چنین مسئله‌ای وجود دارد و هم اینکه اطلاعات خود را نسبت به اعتیاد و نوع مخدری که فرد استفاده می‌کند بالا ببریم، ضمن اینکه برای بهبودی فرد باید حتماً زیر نظر متخصص ترک اعتیاد انجام شود.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون با امکانات رفاهی، هتلینگ و پذیرش شبانه روزی به شهروندان خدمات ترک اعتیاد و سم زدایی ارائه می‌دهد. برای اطلاع از چگونگی و نوع خدمات با ما تماس بگیرید.

9 Comments

  1. علی بیک گفت:

    خیلی خوب بود

  2. a گفت:

    من داداش بزرگم معتاده و نمیخوام مامانمم بدونه خودمم سنی ندارم چیکار کنم اخه:(

  3. ساره گفت:

    من همسرم تازه فهمیدم اعتیاد به تریاک داره به گفته خودش حدود چهار پنج ساله
    خیلی عصبیه و تند و خشن رفتار میکنه و به خاطر مسئله اعتیادش خیلی بینمون بحث و جنجال پیش میاد
    نمیدونم جطوری با این مسئله کنار بیام و چطوری باید باهاش رفتار کتم
    نمیتونم ب خانوادم هم بگم از نظر مالی هم خیلی دغدغه داریم به هیچ عنوان هزینه مشاوره و یا کمپ را ندارم به من بگید جیکار کتم
    خواهش میکنم

    • اتیلا گفت:

      سلام..من هم یه معتاد هستم ولی بهترین راه اینه که بهش بگین ک با بقیه خودشو مقایسه کنه با نزدیکترین افراد خونواده..همش باهاش باخوبی حرف بزنیم و به موفقیت ها پیشرفت هایی ک میتونه داشته باشه تو یه مدت باهاش درمون بزارین و هیی بهش روحیه بدین..اینهارو ک گفتم خوده لنده محتاجش هستم ..و میخوام ترک کنم و به کسی محتاجم ک بهم‌روحیه بده خوبه که همسرتون شمارو داره..پس شما اولین نفر برای کمک بحال شوهرتون هستین

  4. کرمی گفت:

    من داما دم شیشه مصرف می کنه
    بعضی اوقات تهدید می کنه و وسیله خونه رو می شکنه
    خودش قبول نمی کنه که معتاد شده و خانواده داماد م نمک روی زخم دخترم هستند و می گویند به ما ربطی نداره وما دخالت نمی کنیم
    تو دروغ می گی پسرمان معتاد شده
    اگر معتاد شده تقصیر تو
    می خ آیتم عاجزانه ازتون درخواست کمک کنم

  5. مومن نسب گفت:

    سلام کارگرمون یه پسر جوان افغان هست که معتاد بود و ترک کرد ولی دوباره الوده شده . چطور میتونیم بهش کمک کنیم؟ ایا داروهایی هست که هم از نظر روانی و هم از نظر پاکسازی سموم کمک کنه و بتونیم خودمون تهیه کنیم ؟ ممنون میشم جوابم رو بدید؟

  6. آدم تنها. گفت:

    سلام.من به مدت۳تت۴ساله ک اعتیاد به شیره دارم..خودم ورزشکار بودم بخاطر درد پام مجبور شدم مواد مصرف کنم الان هم خسته شدم ولی با اینکه وضع مالیم خیلی خرابه نمیدونم‌ چجوری برنامه بریزم که تو خونوادم برای خوراک کمو کسری مبارک.میخوام ۳روز دردو تحمل کنم ولی ترسم فقط بخاطر خونوادم ک تو این دوره ترک تنهام بزارم درکل نمیدونم‌ چیکار کنم ..لطفا کمکم کنید که بتونم راحت ازین درد خلاص بشم.بنده ورم معده دارم.قوذک پایه چپم ترک داره و ازهمونجا در رفتگی داره.شوک عصبی دارم.مهره کمرم بازه..اینها دلیل مصرفم هستن..خواهشا بهم کمکم کنین

  7. لیلا گفت:

    باتشکر از مطالب آموزنده و پر مفهوم تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *