مرکز ترک اعتیاد
اختلال مسخ شخصیت چیست؟
۱۴۰۱-۱۱-۲۹
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر بی اشتهایی بر اعتیاد
۱۴۰۱-۱۱-۲۹

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف کوکائین، عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که پیش تر در مقاله کوکائین چیست؟ به بررسی آنها پرداخته ایم اما باید بدانید که مصرف کوکائین ممکن است هم بطور مستقیم و هم بطور غیرمستقیم سلامت دندان را تحت تاثیر قرار دهد. عوارض جانبی مصرف کوکاٸین شامل فرسودگی و فساد دندان، سوراخ شدن دهان، تغییر در رژیم غذایی، عادات مسواک زدن و خشکی دهان است که در این مقاله به بررسی تاثیر کوکائین بر پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: کوکائین چیست؟

کوکائین، یک محرک قوی است که باعث ایجاد احساس سرخوشی و لذت شدید می شود، اما ممکن است باعث وابستگی فیزیولوژیکی و روانی نیز شود. اعتیاد به کوکائین با عوارض جانبی مختلفی همراه است، از جمله بیماری و اختلالات مختلف پزشکی، روانی و اجتماعی. با این وجود، مصرف طولانی مدت کوکائین ممکن است سلامت دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مصرف کنندگان کوکائین نسبت به افرادی که این ماده محرک را مصرف نمی کنند، دندان آنها میزان پوسیدگی زیادی دارد و در عین حال تعداد دندان کمتری دارند.

اثرات کوکائین بر سلامت دندانها بر اساس روش مصرف آن متفاوت است. مخصوصاً اگر از مشتقات کوکائین مانند کراک استفاده شود. کوکائین کراک قوی ترین و محبوب ترین شکل این دارو است. کراک را می توان از طریق سیگار دود کرد یا به روش استنشاقی مصرف کرد، در حالی که کوکائین به طور کلی استنشاق می شود، اما ممکن است کراک به صورت خوراکی و با مالیدن آن بر روی لثه نیز مصرف شود.

حتما مطالعه کنید: کراک چیست؟

نکته ای باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک کوکائین و ترک کراک، هر دو نیازمند دریافت خدمات روانی درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد که بهترین رویکرد درمان، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

تاثیر کوکائین بر پوسیدگی دندان

کوکائین، محرکی است که منجر به انقباض رگ های خونی می شود که به انقباض عروقی معروف است.

انقباض عروق منجر به کاهش اکسیژن رسانی به سایر اندام های بدن شده و منجر به نکروز (مرگ سلول به دلیل آسیب دیدگی) خواهد شد. کوکائین، هنگامی که به روش استنشاقی و از طریق بینی مصرف شود، منجر به سوراخ شدن تیغه بینی و بافت اطراف آن می شود. این اثر با ایجاد سوراخی در کام (سقف دهان)، منجر به ایجاد عوارض مختلفی در حفره دهان خواهد شد. سوراخ شدن دهان به این طریق، منجر به مشکلات گفتاری، غذا خوردن و بلع خواهد شد.

مصرف کوکائین باعث دندان قروچه و خشکی دهان می شود

دندان قروچه به فشردن و ساییدن ناخودآگاه دندان ها گفته می شود. بسیاری از افراد حتی بدون مصرف کوکائین نیز در خواب دندان های خود را بر روی هم فشار می دهند و یا دندان قروچه می کنند. با این وجود، مصرف کوکائین ممکن است علائم دندان قروچه را افزایش دهد، در نتیجه باعث درد در ناحیه فک و همچنین شکننده شدن دندان ها شود. خشکی دهان به دلیل کاهش ترشح بزاق روی می دهد. مصرف کوکائین کراک باعث خشکی دهان می شود، که با احتمال افزایش پوسیدگی دندان و بیماری های مرتبط با لثه همراه است.

تاثیر کوکائین بر پوسیدگی دندان

تاثیر کوکائین بر پوسیدگی دندان

مصرف کوکائین باعث فرسایش دندان می شود

فرسودگی دندان یا از بین رفتن پوشش مینای دندان، بطور کلی با ضربه ناشی از قرار گرفتن در معرض اسید همراه است. پودر کوکائین نمکی است (هیدروکلراید کوکائین) که میزان PH کمی دارد (4.5) و اسیدی است. کوکائین به هنگام مصرف آن از راه خوراکی یا حتی در هنگام استنشاق ممکن است با بزاق فرد ترکیب شود که باعث افزایش خاصیت اسیدی بزاق می شود. این ترکیب ممکن است منجر به انحلال و تجزیه ماده معدنی کلسیم فسفات هیدروکسی آپاتیت موجود در دندان شود و باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و همچنین صدمه به بافت سفت عاج زیر مینا شود. ساییدگی دندان و پارگی لثه نیز ممکن است در اثر مسواک زدن بیش از حد در افرادی که احساس سرخوشی زیاد ناشی از مصرف کوکاٸین دارند، رخ دهد.

تاثیر کوکائین بر تغذیه

اگرچه مصرف کوکائین منجر به کاهش مصرف غذا می شود، اما ممکن است منجر به مصرف یک رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات شود.

قندهای موجود در چنین رژیم غذایی، توسط آنزیم های موجود در بزاق هضم می شوند و بستر لازم برای تکثیر باکتری ها را فراهم می کنند، بنابراین خطر ایجاد حفره های دندانی (کرم خوردگی) را افزایش می دهند. مصرف کنندگان کوکائین نیز ممکن است به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت ندهند و به دنبال ترمیم و درست کردن دندان های پوسیده خود نروند، در نتیجه باعث بدتر شدن پوسیدگی دندان و سایر مشکلات مرتبط می شود. همچنین، انجام کارهای مرتبط با دندانپزشکی ممکن است برای آنها دشوار باشد زیرا فعل و انفعالات کوکائین و بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکایین ممکن است باعث تشنج شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر کوکائین بر پوسیدگی دندان پرداختیم و صدمات ناشی از مصرف کوکائین را بررسی کردیم و گفتیم، ترک کوکائین نیازمند دریافت خدمات درمانی در مرکز ترک اعتیاد آکسون می باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به کوکائین دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون، آماده خدمت رسانی به شما هستند. کارشناسان ما بطور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان هستند و در مورد نحوه درمان اعتیاد به شما مشاوره خواهند داد. شما شایستگی برخورداری از آینده ای روشن و بدون اعتیاد را دارید، پس همین امروز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *