کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ماری جوانا
۱۴۰۱-۰۹-۱۲
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر کوکائین بر اختلال اضطراب
۱۴۰۱-۰۹-۱۲
نمایش همه

تاثیر مصرف الکل بر اسپاسم عضلات

کلینیک ترک اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف الکل که از پرمصرف ترین مواد در جامعه می باشد عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و ترک الکل، نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و روانشناسی می باشد و هر گونه ترک خودسرانه آن تنها باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده خواهد شد که یکی از شایع ترین علائم سندرم ترک الکل، لرزش، گرفتگی و اسپاسم می باشد که در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف الکل بر اسپاسم عضلات خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

همانطور که گفتیم، یکی از علائم رایج ترک الکل، سندروم ترک اعتیاد، لرزش یا اسپاسم و گرفتگی عضلات است. اگر با مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنید و بطور ناگهانی نوشیدن الکل را متوقف کنید، ممکن است علائم سندرم ترک الکل را تجربه کنید. ترک اعتیاد به الکل علائم مختلفی دارد که شدت و ضعف آنها متفاوت است.

تاثیر مصرف الکل بر اسپاسم عضلات

وقتی الکل می نوشید، نوشیدن الکل مواد شیمیایی موجود در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. دو ماده شیمیایی مغزی که تحت تاثیر نوشیدن الکل قرار می گیرد شامل گاما-آمینوبوتیریک اسید و گلوتامات است. این مواد شیمیایی اثرات متضادی در مغز دارند. گلوتامات معمولا مغز را تحریک می کند در حالی که گاما-آمینوبوتیریک موجب آرامش و کاهش فعالیت مغز می شود. با نوشیدن الکل، تاثیر گاما-آمینوبوتیریک در مغز افزایش می یابد. در عوض، مغز شما نسبت به گلوتامات بسیار حساس می شود. اگر به طور ناگهانی نوشیدن الکل را متوقف کنید، مغز شما ممکن است به دلیل افزایش دریافت گلومات و کاهش دریافت گاما-آمینوبوتیریک بیش از حد هیجان زده شود. نتیجه این تغییرات شیمیایی در مغز، منجربه بروز مجموعه ای از علائم مختلف سندروم ترک اعتیاد، از جمله لرزش و اسپاسم عضلات خواهد شد. لرزش عضلات در سندروم ترک اعتیاد ممکن است از لحاظ شدت و ضعف متفاوت باشد. اما شما ممکن است علاٸم زیر را تجربه کنید:

به هیچ وجه لرزش را تجربه نکنید

لرزشی را تجربه کنید که دیگران نمی توانند ببینند، اما شما آن را در هر دو دست خود احساس می کنید

لرزشی را تجربه کنید که فقط در صورت بالا بردن بازوها اتفاق می افتد

لرزش شدیدی را تجربه کنید که حتی در حالت استراحت بازوها رخ می دهد

ممکن است متوجه شوید که با افزایش مدت زمان سندروم ترک اعتیاد، علاٸم شما بدتر می شود. بسته به شدت لرزش و سایر علائم این سندروم، پزشک ممکن است برای کمک به شما در روند ترک، دارو تجویز کند. لرزش و اسپاسم عضلانی ناشی از سندروم ترک اعتیاد، معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می رود. با این وجود، این بدان معنا نیست که اگر فکر می کنید مبتلا به سندروم ترک اعتیاد شده اید، باید منتظر لرزش باشید. به دلیل این که سندروم ترک اعتیاد ممکن است منجر به مشکلات مهم مرتبط با سلامتی شود، بسیار مهم است که سندروم ترک اعتیاد (AWS) را تحت نظارت پزشک پشت سر بگذارید.

از ایمن ترین و بهترین روش های مقابله با این علائم و سندروم ترک الکل و اعتیاد، ترک بستری تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

تاثیر مصرف الکل بر اسپاسم عضلات

لرزش در مقایسه با تشنج ناشی از ترک الکل

بسیار مهم است که بدانیم تمام اسپاسم های عضلانی در روند ترک الکل یکسان نیستند. برخی از افراد در روند ترک الکل فقط لرزش خفیف دست یا عضله را تجربه می کنند. اما سایر افراد مشکلات جدی تری مانند تشنج کامل بدن را تجربه خواهند کرد. بسیاری از افراد لرزش عضلانی را تجربه می کنند که حدودا شش ساعت پس از آخرین بار مصرف الکل شروع می شود. اگر قرار باشد که تشنج کنید، معمولاً ظرف 48 ساعت پس از مصرف الکل اتفاق خواهد افتاد. تشخیص میزان شدت و ضعف اسپاسم دشوار است و یا پیش بینی اینکه آیا شما در معرض حمله تشنج یا بیماری به نام هذیان خمری قرار خواهید گرفت یا خیر امکان پذیر نیست، به همین دلیل بسیار ضروری است که از سم زدایی از الکل و مراحل ترک آن بدون کمک پزشک خودداری کنید.

حتی اگر بعد از نوشیدن کمی الکل، دچار انقباض خفیف عضلانی شدید و شروع به ترک الکل کردید، ممکن است علائم بدتری را تجربه کنید. بنابراین، روند ترک الکل باید تحت مراقبت پزشک انجام شود. در صورت عدم کنترل صحیح، در روند ترک الکل ممکن است با عوارض خطرناک و یا حتی کشنده مواجه شوید.

لرزشی که دلیل آن آسیب مغزی ناشی از مصرف الکل است

بعضی از افراد حتی اگر مبتلا به سندروم ترک اعتیاد نباشند، ممکن است با نوشیدن الکل دچار ارزش شوند. مصرف الکل ممکن است به بخشی از مغز به نام مخچه (که مسٸولیت فعالیت حرکتی شما را بر عهده دارد) آسیب برساند. داشتن مخچه سالم به این معنی است که از تعادل و هماهنگی خوبی برخوردار هستید و می توانید عضلات خود را با یک حرکت نرم و روان، حرکت دهید. در صورتی که مخچه شما به دلیل نوشیدن زیاد و طولانی مدت آسیب دیده باشد، ممکن است متوجه تغییراتی در حرکات عضلانی خود شوید. به ویژه، اگر دست خود را دراز کنید ممکن است لرزش آن را به وضوح مشاهده کنید. این نوع لرزش مربوط به سندروم ترک الکل نیست و ممکن است در اثر نوشیدن زیاد الکل به مرور زمان به مغز شما آسیب رسیده باشد. متاسفانه، این نوع لرزش معمولاً برگشت پذیر نیست.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف الکل بر اسپاسم عضلات پرداختیم و دلایل آن را بررسی کردیم، اما باید توجه داشته باشید که اگر شما یا یکی از عزیزانتان در تلاش برای ترک الکل هستید، مشاورین روانشناسی و روانپزشکی مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد و بهبودی شما به سادگی امکان پذیر است. متخصصان آموزش دیده و دلسوز ما در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، می توانند در هر مرحله ای از روند بهبودی از مصرف الکل که باشید شما را همیاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *