تاثیر مصرف کوکائین بر اختلال خواب
۱۴۰۰-۰۷-۲۷
کلینیک ترک اعتیاد
اختلال پرخوری عصبی چیست؟
۱۴۰۰-۰۷-۲۷

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: به نظر می رسد دیگران را مقصر دانستن، بخشی از ذات و طبیعت انسان است. برای بسیاری افراد، یافتن مقصر و یا تقصیر را گردن دیگران انداختن راحت تر از پرداختن و رسیدگی به مشکل است. این مساله با فرهنگ افراد عجین شده است. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان اغلب قبل از یافتن راه حل، در برخی شرایط دشوار به دنبال مقصر می گردند. خواه یک مکانیسم دفاعی طبیعی باشد یا نه، هرکسی یا هر چیزی را که در شرایط سخت مقصر بدانیم ممکن است بیان کننده موقعیت ها و اقدامات فردی و اجتماعی می باشد که در این مقاله به بررسی یک سوال مهم مبنی بر ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟ خواهیم پرداخت.

در مطالعاتی که اخیرا انجام شده، تقریبا 400 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند تا درک مردم از اعتیاد و تأثیر خانواده بر اعتیاد را مورد ارزیابی قرار دهند. از این 400 شرکت کننده، 63.43 درصد شخصی را سرزنش کردند که ممکن است اگر نام ببریم تعجب کنید:

درست است آنها خودشان را مقصر می دانستند. این نتیجه بسیار واضح بود زیرا نشان می دهد که بیش از نیمی از شرکت کنندگانی که با اختلال مصرف مواد (SUD) دست و پنجه نرم می کنند خودآگاهی دارند و به طور بالقوه به دنبال درمان اعتیاد خود هستند. خودآگاهی موجب می شود شرایط وخیم به فرصتی برای ایجاد تغییر در رفتار، باورها و همچنین محیط اطراف تبدیل شود. نتایج این نظرسنجی با عقاید یا قضاوت های رایج اجتماعی که اغلب مرتبط با افرادی است که با اختلالات مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، متضاد است. در ادامه به پاسخ این سوال مهم “ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟” خواهیم پرداخت.

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی تعیین کنند که چه کسی یا چه چیزی را مقصر اختلال مصرف مواد خود بدانند. این انتخاب برای مقصر دانستن عوامل دیگری غیر از خود فرد، اغلب تصمیم آگاهانه ای نیست، بلکه ممکن است بخشی از ماهیت فردی باشد که با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند.

هیچ کس نمی تواند به طور قطعی به این نتیجه برسد که چرا برخی از افراد، به ویژه افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، زمان مواجه شدن با سختی ها و مشکلات، تمام تقصیرات را به گردن افراد یا عوامل دیگر می اندازند، اما دلایلی وجود دارد که توضیح می دهد که چرا افرادی که با اختلالات مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند سعی می کنند خود را تبرٸه کرده و دیگران را مقصر بدانند. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس شرمساری

افرادی که با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در هنگام سرمستی، نسبت به اعمال یا رفتارهای خود شرمنده شوند و با اعتراف به اینکه مقصر اصلی انتخاب هایی که کرده اند خود آنها بوده اند، ممکن است اعمال و رفتار آنها شرم آورتر باشد. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به اختلال مصرف مواد می باشد ممکن است به جای اعتراف به این واقعیت که دلیل تاخیر هر روز او خستگی است، این واقعیت را مورد انتقاد قرار می دهد که با وجود طرفداری از رئیس، ترفیع نگرفته است.

آنها هنوز آمادگی تغییر را ندارند. زمانی که فردی اعتراف می کند که در ابتلا به سوء مصرف خود مقصر است، اغلب به این معنی است که مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرد و چیزی در زندگی آنها منجر به این تغییر شده است. با این وجود، اغلب اوقات افرادی که مبتلا به اختلال مصرف مواد هستند، آمادگی تغییر را ندارند.

آنها بر این باورند که اعتیاد آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. یکی از علایم اعتیاد فعال، انکار آن است.

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

افرادی که مبتلا به اختلال مصرف مواد هستند، به جای اینکه سوء مصرف مواد خود را به عنوان یک مشکل بپذیرند، آن را به عنوان یک راه حل در نظر می گیرند. هر گونه پیشنهادی که به آنها بگوید مواد مخدر و الکل موجب ایجاد شرایط بد آنها شده است، شیوه زندگی آنها را به چالش خواهد کشاند. به همین دلیل، افرادی که مبتلا به سوء مصرف مواد هستند به سختی می پذیرند که مقصر تمام تصمیمات ضعیف، خودشان هستند زیرا ذهن آنها کاملاً به این باور رسیده است که آنها مقصر نیستند.

حتما مطالعه کنید: الکل

آنها از ابتلا به اعتیاد خود آگاهی ندارند. خواه مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند و یا بعد از اتمام کار یک فنجان نوشیدنی الکلی بنوشند، برخی از افراد ممکن است متوجه نشوند که دچار اختلال مصرف مواد شده اند. وقتی مصرف مواد مخدر جزء لاینفک زندگی فرد می شود، درک شدت اعتیاد یک چالش بزرگ برای فرد محسوب می شود. پذیرفتن و قبول مشکل اختلال در مصرف مواد، اولین قدم به سوی بهبودی است.

عوامل دیگری در این زمینه نقش ایفا می کنند. یافتن ریشه اعتیاد بسیار دشوار و پیچیده تر از یافتن شخص یا چیزی است که تقصیرها را به گردن او بیندازیم. سابقه خانوادگی، سابقه پزشکی، محیط، تحصیلات و سایر تجربیات در ابتلا فرد به اعتیاد نقش مهمی را ایفا می کنند. ترکیب این عوامل موجب می شود پذیرفتن یا حتی درک نقشی که فرد مبتلا به سوء مصرف، به آن اعتراف کرده است را دشوارتر شود.

آیا اعتیاد یک مسئله خانوادگی است؟

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، ارتباط بین سابقه خانوادگی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و مقابله افراد با سوء مصرف مواد لزوما آن چیزی نیست که افراد انتظار دارند. اگرچه 69.5 درصد از شرکت کنندگان گزارش کرده اند که سابقه خانوادگی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند، فقط 27.5 درصد از این افراد گزارش کردند که با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم کرده اند.

این نتایج، سایر مطالعات از جمله مطالعه انجمن روانشناسی آمریکا (APA) را مورد حمایت قرار می دهد که بیان می کند حداقل نیمی از احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد (SUD) در افراد، به ژنتیک آنها مرتبط می باشد. انجمن روانشناسی آمریکا، حتی بر این باور است که یک ژن خاص وجود دارد که می تواند در آینده احتمال ابتلای فرد به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را پیش بینی کند.

با درک این حقیقت که اعتیاد در واقع یک بیماری است، محققان به دنبال ژنتیک هستند تا مشخص کنند که آیا این احتمال وجود دارد که فردی که بدنیا می آید در آینده با مشکل سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم کند یا خیر. آنها کشف کرده اند که مانند سایر بیماری ها، اعتیاد ممکن است یک مشکل بسیار پیچیده باشد. به گفته مرکز یادگیری علوم ژنتیک، اعتیاد ممکن است ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی باشد. مرکز یادگیری علوم ژنتیک نشان می دهد که دانشمندان هرگز فقط یک ژن اعتیاد پیدا نمی کنند.

این مرکز ادعا می کند که چندین ژن، علاوه بر عوامل محیطی، ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوء مصرف مواد قرار دهند و یا این عوامل و ژن ها یکدیگر را خنثی می کنند.  داشتن ژن اعتیاد دلیل بر این نیست که فرد حتما مبتلا به اعتیاد خواهد شد، فقط به این معنی است که باید بیشتر مراقب باشد. وجود این ژن نشان می دهد که اگر فردی ژن را داشته باشد، ترک و متوقف کردن سوء مصرف مواد برای او دشوارتر خواهد شد یا ممکن است هنگام ترک سیگار، علائم ترک شدیدتری را تجربه کند.

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

الکل یک موضوع خانوادگی

میراث خانوادگی در اکثر کشورها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و از ایالتی به ایالت دیگر یا حتی از کشوری به کشور دیگر در حال انتقال هستند. اعتیاد نیز یک بیماری است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

نظرسنجی اخیر نشان داده است که رابطه بین نوع ماده ای که فرد و اعضای خانواده آنها با آن دست و پنجه نرم می کردند تقریباً یکسان بوده است. 85.5 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که الکل، ماده ای بود که اعضای خانواده آنها با آن دست و پنجه نرم می کردند و 62.7 درصد گزارش کردند که آنها با اختلال مصرف الکل دست و پنجه نرم می کردند یا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

شواهد نشان می دهد که تاثیر اختلال در مصرف مواد یکی از اعضای خانواده بر احتمال ابتلا به اعتیاد سایر اعضای خانواده تاثیر منفی خواهد گذاشت. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، الکل رایج ترین ماده ای است که مورد سوء مصرف قرار می گیرد. این امر نشان می دهد تصادفی نیست که موسسه ملی سوء مصرف الکل گزارش می دهد که فرزندان افرادی که دارای اختلال مصرف الکل هستند نسبت به افرادی که سابقه اعتیاد به الکل در خانواده خود ندارند، بین 4 تا 10 برابر بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد به الکل قرار دارند.

کودکانی که والدین مبتلا به اختلال مصرف الکل دارند نیز احتمال بیشتری دارد که قبل از 27 سالگی به نوشیدن الکل روی آورند و نسبت به افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به اعتیاد به الکل ندارند، سریعتر مراحل اعتیاد به الکل را سپری می کنند.

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

یک رابطه مشابه بین بزرگترین عامل اصلی در اختلال مصرف مواد اعضاء خانواده و افراد وجود داشت. شرکت کنندگان اظهار داشتند که بزرگترین علت اصلی اعتیاد اعضای خانواده آنها بیماری روانی (31 درصد) بود، در حالی که 35 درصد آنها نیز معتقد بودند که بیماری روانی بزرگترین علت اعتیاد در خود آنها است. همانند اعتیاد، سلامت روان نیز یک مساله ارثی است. بر طبق نظر شورای ملی وابستگی به الکل و مواد مخدر، فردی که سابقه خانوادگی در ابتلا به اعتیاد دارد دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی و مصرف مواد قرار دارد که به آن اختلالات همزمان نیز گفته می شود.

به گفته موسسه مطالعات خانواده، کودکانی که در محیطی با والدین یا بستگان دارای اختلال مصرف مواد بزرگ می شوند، بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند. سوء مصرف مواد والدین یا خویشاوندان ممکن است رشد کودک را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به اختلالات رفتاری و روانی شود.

علاوه بر این، کودکانی که با بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کنند در معرض خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد نیز هستند. بر طبق گفته های سازمان سوء مصرف مواد و خدمات سلامت روان، افراد بزرگسالی که با هرگونه اختلال روانی دست و پنجه نرم می کنند، 18.2 درصد نیز مبتلا به اختلال مصرف مواد بودند. از سوی دیگر، 6.3 درصد از افراد بزرگسال که فاقد بیماری روانی بودند نیز با اعتیاد دست و پنجه نرم می کردند.

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟

سخن پایانی

این واقعیت که بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی به نقش خود در اختلال مصرف مواد اعتراف کرده اند، نشان می دهد که چگونه خودآگاهی می تواند به عنوان عاملی برای تغییر به شمار رود. زمانی که فردی بتواند بر اعمال و عوامل تاثیرگذار بر زندگی خود تسلط پیدا کند، می تواند قدم هایی در جهت بهبودی بردارد.

خودآگاهی، به فردی که دارای اختلال مصرف مواد است اجازه می دهد تا تشخیص دهد که افکار و احساساتش او را به کجا خواهد کشاند و تغییرات لازم را مانند شرکت در درمان اعتیاد بوجود آورد. در این مقاله به بررسی ابتلا به اعتیاد تقصیر چه کسی است؟ پرداختیم اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک اعتیاد، امری بسیار تخصصی است که باید تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی مجرب انجام بگیرد به همین جهت به شما پیشنهاد می کنیم تا برای درمان اعتیاد خود به کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *