مصرف متادون در دوره ی بارداری و شیردهی
عوارض مصرف متادون و مواد مخدر در بارداری
۱۳۹۷-۱۱-۱۱
کلینیک ترک اعتیاد آکسون
نقش خانواده در مراقبت های پس از ترک
۱۳۹۷-۱۱-۱۱
نمایش همه

مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد

مراقبت بعد از ترک اعتیاد

Care after leaving addiction

کلینیک ترک اعتیاد آکسون ، مرکز ترک اعتیاد آکسون : در مقاله مراحل درمان و ترک اعتیاد ، روش ترک اعتیاد و مراحل آن را بررسی کردیم، از ضرورت خدمات روانشناسی و روانپزشکی در ترک اعتیاد صحبت کردیم و روش سم زدایی را شرح دادیم. در این مقاله مراقبت های بعد از ترک و روش و مراحل آن را شرح می دهیم.
مراقبت های بعد از ترک اعتیاد اهمیت بسیاری دارد و برای رسیدن به موفقیت در درمان اعتیاد باید اجرا شود. حتی مصرف کننده‌گانی که تصمیم جدی برای ترک اعتیاد گرفتند نیز خطر بازگشت اعتیاد تهدیدشان می‌کند. طبق آمار، بازگشت به اعتیاد در افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند چیزی حدود 80 % است. مراقبت های بعد از ترک اعتیاد بیمار را حمایت و پشتیبانی می‌کند تا با اراده قوی مصرف مواد اعتیاد آور را ترک کند.
آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد  در این مقاله سعی دارد اهمیت و مراحل مراقب بعد از ترک اعتیاد را بررسی کند.
افرادی که مصرف مواد را کنار گذاشته و درمان اعتیاد را به پایان رسانده‌اند، شاید دچار این سوء تفاهم بشوند که ترک اعتیاد نسبت به مخدر هایی مانند متادون، هرویین ، تریاک یا شیشه به همین سرعت انجام شده و آنها به سلامتی کامل دست یافته‌اند. ترک اعتیاد قدمی مهمی در رسیدن به سلامتی فرد است ولی تا دست یافتن به سلامتی کامل راه زیادی باقی مانده است. سم‌زدایی اولین قدم است، مراقبت های بعد از ترک در چند سال اول ترک اعتیاد اهمیت زیادی دارد و باید رعایت شود.
بیشترین خطر بازگشت به اعتیاد به 60 روز نخست پس از ترخیص از مرکز ترک اعتیاد مربوط می‌شود، البته احتمال بازگشت تا 5 سال پس از ترک وجود دارد. مراقبت های بعد از ترک باید بعد از پایان دوره سم زدایی ادامه پیدا کند. از نظر تخصصی مراقب های بعد از ترک زمانی شروع می شود که ترک اعتیاد به پایان رسیده و بیمار آمادگی بازگشت به جامعه را داشته باشد، اما در واقعیت این مراقب زمانی شروع می شود که درمان ترک شروع شده.
متخصصین و مشاورین ترک اعتیاد در زمان سم زدایی مهارت‌های را به شخص آموزش می‌دهند که برای پاک ماندن و موفقیت در ترک اعتیاد به  آنها نیاز دارد. مراقبت های بعد از ترک اعتیاد تا زمانی که بیمار خود را به نسبت به رسیدن و حفظ یک زندگی سالم متعهد بداند ادامه دارد. افرادی که توانستند بعد از ترک در برابر وسوسه مصرف دوباره مقاوت کنند رمز موفقیت خود را استفاده از خدمات مشاوره و درمان روانشناختی اعتیاد و شرکت در برنامه های مراقب بعد از ترک اعتیاد می‌دانند.
متخصصین کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون برنامه منظم و مدونی برای ترک اعتیاد دارند و که شامل مراقبت های بعد از ترک نیز می‌شود، متخصصین ما سعی می‌کنند در تمام لحظات سخت درمان اعتیاد در کنار بیماران باشند تا این مراحل با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

هدف برنامه مراقب‌های بعد از ترک

هدف نهایی این برنامه  دور نگهداشتن بیمار از مواد اعتیاد آور نیست بلکه هدف نهایی مشارکت فعال خود بیمار در درمان است تا بعد از ترخصی از کلیلنیک ترک اعتیاد بیمار توانایی پاک نگه داشتن خود را داشته باشد و رفتار اعتیاد آور خود را کنار بگذارد. مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد در مقابله با چالش‌های متعدد به روش‌های زیر به بیماران کمک می‌کند:
  • تقویت مهارت کنترل استرس و احساسات که به فرد آموزش داده شده
  • آموزش شناخت محرک‌ها و پیشگیری از بازگشت به اعتیاد
  • آموزش به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بازگشت به اعتیاد در صورت لغزش
  • دسترسی به گروها و افراد پشتیبان که به شخص در دوره ترک اعتیاد کمک می‌کنند
  • حمایت از بیمار برای داشتن انتخاب سالم و درست در زمینه روابط، فعالیت و سبک زندگی
برای ترک اعتیاد بهتر است مرکزی را انتخاب کنید که برنامه های مراقبت پس از ترک اعتیاد داشته باشد. آکسون ، بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران برنامه های ترک اعتیاد و برنامه های مراقبت بعد از ترک اعتیاد را به همه مراجعین خود ارائه میدهد و متعهدانه در تمام مسیر ترک اعتیاد همراه بیمار خواهد بود تا بهبودی کامل حاصل شود.
تقویت مهارت کنترل استرس در مراقبت ترک اعتیاد

تقویت مهارت کنترل استرس در مراقبت ترک اعتیاد

ویژگی مراقبت بعد از ترک اعتیاد موفق:

یک برنامه مراقب بعد از ترک موفق از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که این بخش‌ها مکمل یکدیگر هستند. برنامه‌ای موفق است که شامل بخش های زیر باشد

سلامت:

این  بخش روی خدمات سلامتی متمرکز است. این خدمات کمک می‌کند که شخص بر خماری غلبه کند و علائم آزار دهنده را کاهش دهد. بخش سلامت شامل مراحل زیر است:
  • بررسی مشکلات سوءمصرف مواد و وضعیت روانی بیمار
  • آزمایش اعتیاد به مواد اعتیاد آور و آزمایش ابتلا به بیماری عفونی و hiv
  • آموزش لازم برای حفظ سلامتی روانی و جسمی و مقابله با سوء مصرف مواد
  • درمان دارویی اعتیاد مانند سم زدایی و اختلالات روانی
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون به خصوص روی سلامت افراد بسیار حساس است زیرا تا سلامت جسمی و روانی افراد حاصل نشود ترک اعتیاد امری محال است. این مرکز ترک اعتیاد با همکاری روانشناسان و روانپزشکان متخصص جلسات منظم روانشناسی و مشاوره برگزار میکند و در صورت نیاز بیمار را برای بررسی و آزمایش بیمارهای عفونی به متخصص مربوط ارجاع می‌دهد.

خانه:

هدف از خدمات خانگی، اطمینان پیدا کردن از حضور بیمار در محیطی حمایتی و پایدار بعد از ترک اعتیاد است. یافتن خانه مناسب، برقراری ارتباط با سرویس‌های خدماتی موجود و رفت و آمد به کلینیک به بیمار کمک می‌کند.

هدفمندی

تقویت انگیزه و پررنگ‌تر کردن هدف بیمار موفقیت در درمان اعتیاد را تضمین میکند. جلسات مشاوره به بیمار کمک می‌کند تا به وظایف و مسئولیت خود در قبال خانواده، کار، تحصیل معنا بدهد تا انگیزه لازم برای پاک ماندن را داشته باشد.
هدفمندی وظایف در مراقب‌ بعد از ترک اعتیاد

هدفمندی وظایف در مراقب‌ بعد از ترک اعتیاد

اجتماع:

جنبه اجتماعی نشأت گرفته از احساس تعلق، امید و عشق است و روابط و احساسات قوی در بیمار را بیدار می‌کند. برنامه اجتماعی کمک می‌کند تا بیمار مهارت و توانایی انجام کارهای زیر را بدست آورد:
  • ایجاد شبکه اجتماعی جدید
  • بهبود روابط فعلی
  • ایجاد روابط سالم
  • تبدیل شدن به فردی سالم و  مفید در اجتماع

ایجاد روابط سالم بعد از درمان اعتیاد

ایجاد روابط سالم بعد از درمان اعتیاد

روش مراقب های بعد از ترک اعتیاد

حمایت هم نوعان در موفقیت برنامه مراقب بعد از ترک بسیاری مهم است. تقویت روحیه بیمار و افزایش آگاهی نسبت به اعتیاد از مهم ترین کارکردهای این برنامه است که باعث می‌شود احساس تعلق در بیمار ایجاد شود که با خدمات زیر این اهداف به نتیجه میرسد:

مشاوره:

مشاوره مهم ترین بخش بازتوانی اعتیاد است. زیرا شیوه شناسایی و پیشگیری رفتاری و محرک های که به منجر به سوء مصرف مواد می‌شود را اموزش می‌دهد. جلسات مشاوره بعد از ترک اعتیاد نباید قطع شود و بعد از پایان درمان نیز باید جلسات مشاوره ادامه داشته باشد تا بسیاری از چالش هایی که بیمار با آن مواجه است حل شود، مشکلاتی مانند: افزایش آگاهی خانواده درباره اعتیاد، حل مناقشات خانگی ، استرس شغلی و غلبه بر محرک‌های احساسی قدیمی. مشاوره فردی، خانوادگی و گروهی بخشی از مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد است.
آکسون کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد جلسات تخصصی زیر نظر بهترین مشاورین ترک اعتیاد برای بیماران و مراجع کنندکان خود برگزار میکند و به بررسی مشکلات و چالش های که بیماران با ان دست و پنجه نرم میکنند می‌پردازد و این جلسات حتی بعد از درمان اعتیاد پیدا می‌کند تا فرد آماده بازگشت به جامعه شود.
مشاوره مهم ترین بخش مراقبت بعد از ترک اعتیاد

مشاوره مهم ترین بخش مراقبت بعد از ترک اعتیاد

مشاوره و آموزش خانواده:

خانواده نقش مهمی در موفقیت در ترک اعتیاد مخصوصا بعد از ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد دارد. مشاوره خانواده به بیمار و خانواده اش کمک میکند تا محیطی خانواده سرشار از امید باشد. هرچند خانواده درمانی در زمان ترک اعتیاد و در کلینیک شروع می شود اما این جلسات باید بعد از ترخیص نیز ادامه داشته باشد.
مشاوره و آموزش خانواده بعد از درمان اعتیاد

مشاوره و آموزش خانواده بعد از درمان اعتیاد

مدیریت موردی

مدیریت موردی یکی از مهم ترین بخش های درمان اعتیاد است. فعالیت این گروه بعد از ترخیص از کلینیک شروع می شود درست زمانی که بیمار خود را اماده میکند تا دوباره وارد جامعه شود. مدیر مدیری به فراخور شرایط مانند وکیل مدافع، راهنما، مشاور یا پشتیبان  ظاهر می شود و به او در پیدا کردن پزشک مناسب مسکن مناسب و … کمک می‌کند.

درمان پیشگیری از بازگشت اعتیاد

یکی از وحشتناکترین جنبه های ترک اعتیاد فکر کردن درباره روش های غلبه بر محرک ها، سرکوب میل به مصرف مواد اعتیاد آور و مدیریت موقعیت های پر خطر است. در پیشگیری از بازگشت از طریق جلسات درمان گروهی یا مشاوره فردی مهارت‌هایی را به بیمار آموزش می دهد تا وی بتواند محرک‌های فردی را شناسایی کند و بر انها غلبه کند. این درمان از همان زمان بستری در مرکز ترک اعتیاد آغاز می‌شود و پس از ترخیص ادامه می‌یابد.
آموزش مهارت های غلبه بر محرک‌ها

آموزش مهارت های غلبه بر محرک‌ها

ترک اعتیاد سرپایی

ترک اعتیاد معمولا به صورت بستری در مراکز ترک اعتیاد شروع میشود که بیمار با وجود نظارت 24 ساعته روی سم زدایی متمرکز شده و استرس های روزمره را فراموش می‌کند. متخصص بعد از پایان این دوره توصیه میکند بیمار وارد یک برنامه سرپایی شده ، ضمن بهره مندی از خدمات مثل مشاوره و درمان دارویی فرد بتواند در محل کار و خانه حضور داشته باشد.

 خانه پاک:

ترک محیط امن کلینیک ترک اعتیاد و رورد به جامعه مرحله پر خطری برای بیمار در حال است. خانه پاک محیطی امن و پایدار است که در اختیار بیمارانی گذاشته می‌شود که به تازگی مراحل ترک را پشت سر گذاشته اند تا بتوانند مهارت های خود را برای دور ماندن از مواد اعتیاد تقویت کنند. این خانه ها قوانین سختی دارند به عنوان مثال مصرف مواد در انها ممنوع است، شرکت در جلسات مشاوره خانگی اجباری است، آزمایش اعتیاد به صورت منظم انجام می‎‌شود بیمار باید در کارهای خانه شرکت کند. این قوانین باعث قوی تر شدن شخصیت بیماران می شود.
حرف آخر:
همانظور که در مقاله خواندیم، مراقبت های بعد از بسیار مهم هستند وحفظ سلامتی فرد درمان شده نقش مهمی ایفا میکنند. با توجه به آمار بالای بازگشت به اعتیاد نقش این برنامه پررنگتر شده و اهمیت آن مشخص می شود. این برنامه درست زمانی که فرد تصمیم به ترک گرفته شروع می‍شود و باید بعد از ترک و ترخصی از مرکز ترک اعتیاد نیز ادامه پیدا کند.
کلینیک ترک اعتیاد آکسون برنامه منظمی برای ترک و مراقبت های بعد از ترک اعتیاد به مراجعین خود ارائه میدهد. مانند سم زدایی ، درمان سرپایی اعتیاد تا ضمن استفاده درمان دارویی شخص بتوانند در محل زندگی و محل کار خود نیز حضور داشته باشد.
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون خدماتی مانند مشاوره ترک اعتیاد را به صورت تخخصی و با همکاری روانشناسان و روانپزشکان متخصص در زمینه ترک اعتیاد ارائه میدهد. برای اطلاع از خدمات مرکز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *