کلینیک ترک اعتیاد
اختلال سازگاری چیست؟
۱۴۰۱-۰۴-۲۵
کلینیک ترک اعتیاد
اختلال پرخوری چیست؟
۱۴۰۱-۰۴-۲۵

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: در صورت داشتن استرس ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال سازگاری و سوء مصرف مواد باشید. اختلال سازگاری زمانی اتفاق می افتد که استرس بر مهارت های مقابله ای فرد غلبه می کند و منجر به ایجاد تغییراتی در احساسات و اعمال او شود. بطور خلاصه، فرد در سازگاری با شرایط جدید با مشکل مواجه می شود و این استرس باعث می شود فرد رفتارهای غیر طبیعی از خود نشان دهد که در مقاله اختلال سازگاری چیست؟ به بررسی و معرفی کامل آن پرداخته ایم و در این مقاله رابطه اعتیاد و اختلالات سازگاری را بررسی خواهیم کرد.

حتما مطالعه کنید: اختلال سازگاری چیست؟

از آنجایی که استرس با سوء مصرف مواد ارتباط تنگاتنگی دارد، معمولاً افرادی که دارای اختلال سازگاری هستند، دارای اختلال مصرف مواد نیز هستند.

در برخی موارد، ممکن است فرد قبل از تجربه عامل استرس زا که باعث اختلال سازگاری می شود، دچار سوء مصرف مواد شود. در موارد دیگر، آنها ممکن است برای مقابله با استرسی که منجر به اختلال سازگاری در آنها می شود، به مصرف مواد مخدر روی آورند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مبتلا به اختلال سازگاری هستید، مهم است که از خطرات احتمالی و مشکلات مرتبط با سوء مصرف مواد آگاه باشید که بهترین رویکرد مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی آکسون و دریافت مشاوره از مشاورین روانشناسی و روانپزشکی این مرکز می باشد.

رابطه اعتیاد و اختلالات سازگاری

هنگامی که تغییرات مهم در زندگی خیلی سریع اتفاق بیفتد یا خیلی ریشه ای باشد، استرس، اضطراب یا افسردگی ممکن است مزمن شده و منجر به ایجاد اختلال سازگاری شود. وسوسه فرار از آشفتگی احساسی موجود با مصرف مواد مخدر یا الکل ممکن است به حدی قوی باشد که این الگوی رفتاری را به سرعت به اعتیاد تبدیل کند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

تاثیر اعتیاد بر اختلال سازگاری

بسیاری از انواع داروها اعتیادآور هستند، از جمله اوپیوئیدها، بنزودیازپین ها، الکل و داروهای خواب آور. گاهی اوقات، افراد مبتلا به اختلال سازگاری به داروهایی که ممکن است برای اضطراب، درد، افسردگی یا مشکلات مربوط به خواب آنها تجویز شود عادت کنند. علاوه بر خطر وابستگی، خطرات سوء مصرف این داروها همچنین شامل فراموشی موقتی می شود. در فراموشی موقتی، ممکن است فرد از کاری که انجام می دهد آگاه نباشد. بنابراین، آنها ممکن است کارهایی را انجام دهند که ممکن است منجر به آسیب یا مشکلاتی شود که پیگرد قانونی را به همراه داشته باشد. برای افراد مبتلا به اختلالات سازگاری، فراموشی موقت، موجب ایجاد استرس بیشتری در آنها می شود و ممکن است باعث بدتر شدن علائم آنها شود.

رابطه اعتیاد و اختلال سازگاری

اختلال سازگاری و مصرف الکل

اختلال سازگاری و مصرف الکل

الکل بطور موقت الگوهای تفکر منفی را متوقف می کند، اضطراب را کاهش می دهد و احساس بهبودی کمی ایجاد می کند. نوشیدن مشروبات الکلی نیز به طور کلی دسترسی آسان تری دارد و قابل قبولتر از سایر مواد است. به همین دلیل، افراد مبتلا به اختلالات سازگاری اغلب با سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند.

متاسفانه، سوء مصرف الکل ممکن است مشکلات جدی را برای افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند ایجاد کند. مشروبات الکلی احتمال بروز رفتارهای خطرناک و خود تخریبی را افزایش می دهد و ممکن است احتمال افکار و رفتارهای خودکشی را افزایش دهد، که در حال حاضر این امر در افراد مبتلا به اختلالات سازگاری بیشتر مشاهده می شود. هنگامی که فرد هوشیار است، نوشیدن مشروبات الکلی نیز باعث تشدید افسردگی و اضطراب او خواهد شد. بنابراین، در طولانی مدت علائم اختلال سازگاری ممکن است با نوشیدن الکل بدتر شود. اما نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشته باشید این است که وابستگی به الکل علاوه بر جنبه جسمانی که دارد، روانی نیز هست به همین جهت ترک الکل، نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و روانپزشکی می باشد.

اختلال سازگاری و مصرف ماری جوانا

اختلال سازگاری و مصرف ماری جوانا

اختلال سازگاری و مصرف ماری جوانا

افراد مبتلا به اختلالات سازگاری ممکن است به منظور کاهش علائم این اختلال به مصرف ماری جوانا روی آورند. قابلیت دسترسی به ماری جوانا به طور فزاینده ای رو به افزایش است و مانند الکل، اثرات آرام بخشی را ایجاد می کند. با این وجود، ماری جوانا همچنین ممکن است باعث شود مردم از زندگی واقعی خود دور بمانند. مصرف ماری جوانا باعث ایجاد حالات زیر می شود:

مسخ شخصیت، اختلالی است که در آن افراد احساس می کنند هویتشان از بدنشان جدا شده است. امکان دارد آنها تجربیات غیر واقعی بودن، مشاهده گر بیرونی بودن، یا کرختی هیجانی یا جسمانی داشته باشند.

مسخ واقعیت، اختلالی که در آن، افراد احساس می کنند محیط اطرافشان غیر واقعی است یا از آن جدا هستند. قوه ادراک خود را از دست می دهند و احساس می کنند که گویی جهان تحریف شده یا غیر واقعی است.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

تجزیه فیزیکی یا تجربیات خارج از بدن

مانند الکل، ماری جوانا اغلب با از بین رفتن اثرات دارو علائم اضطراب و افسردگی را بدتر می کند. ماری جوانا همچنین ممکن است باعث بروز اضطراب و وحشت شدید در برخی افراد شود و علائم را برای افرادی که دچار اضطراب هستند تشدید کند.

اختلال سازگاری و داروهای تجویز شده توسط پزشک

بسته به علائم اختلال سازگاری فرد، پزشک ممکن است داروهایی برای بهبود خلق و خو، اضطراب یا مشکلات مربوط به خواب او تجویز کند. این داروها ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی، آرامبخش یا خواب آور باشند. از آنجا که این داروها معمولا باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی می شوند، نباید به همراه الکل یا داروهای دیگر استفاده شود.  ترکیب آنها با داروهای دیگر ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود. علاوه بر این، برخی از داروهایی که تجویز می شوند احتمال ایجاد وابستگی در آنها زیاد است و فقط باید طبق دستور پزشک استفاده شوند.

رابطه اعتیاد و اختلالات سازگاری

بسیاری از افراد، با مصرف مواد به منظور تلاش برای کنار آمدن با اختلال روانی خود و یا داشتن احساس بهتر بعد از متحمل شدن یک فقدان یا شکست ناگهانی اولین قدم را در مسیر اعتیاد بر میدارند. زمانی که عوامل استرس زا سریع برطرف نشوند، افراد ممکن است به جای اینکه توجه و تلاش خود را برای رفع مشکل متمرکز کنند به تلاش برای داشتن احساس بهتر تغییر می دهند. این امر ممکن است باعث شود که آنها دوز مصرفی مواد خود را افزایش دهند و در نتیجه به سوء مصرف مواد مبتلا شوند.

بر اساس مطالعه ای که روی افراد مبتلا به اختلال سازگاری انجام شده است، 59 درصد مدتی بعد به سوء مصرف مواد جدید مبتلا شدند. در واقع، برخی از پزشکان تصور می کنند که مردم موادی را انتخاب می کنند که به بهترین نحو مشکلات زمینه ای اختلالات روانی آنها را جبران کند. به عنوان مثال، فردی که مضطرب است ممکن است برای کاهش اضطراب خود، داروی ضد افسردگی ( که کاهنده فعالیت سیستم عصبی مرکزی است) را انتخاب کند.

رابطه اعتیاد و اختلال سازگاری

رابطه اعتیاد و اختلال سازگاری

ترک اعتیاد و درمان اختلال سازگاری

گزینه های درمانی مختلفی برای افرادی که دارای اختلالات سازگاری هستند و با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند وجود دارد. درمان های ترکیبی که شامل درمان گروهی و فردی هستند به شما در درمان درد کمک خواهند کرد و در عین حال نحوه کنترل تمایلات و جلوگیری از محرک های مصرف مواد را نیز خواهید آموخت. اگر با اختلال مصرف مواد و همچنین اختلال سازگاری دست و پنجه نرم می کنید.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلالات سازگاری پرداختیم و روش درمان و ترک اعتیاد آن را بررسی کردیم اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. متخصصان مجرب و آموزش دیده ما به شما در برطرف کردن مشکلات و تجربه زندگی بهتر و آینده ای روشن و به دور از هرگونه اعتیاد و اختلال کمک خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *