کلینیک ترک اعتیاد
اختلال پرخوری چیست؟
۱۴۰۱-۰۵-۱۵
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد
۱۴۰۱-۰۵-۱۵

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: مصرف طولانی مدت الکل، مسکن های تجویز شده توسط پزشک، داروهای آنتی کولینرژیک و محرک هایی همچون ماری جوانا ممکن است احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه درمانی باید اختلال زوال عقل و اختلال سوء مصرف مواد به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند. اختلال زوال عقل یک سندرم بالینی است که شامل اختلالات شناختی است و به طور کلی با پیری و بالا رفتن سن افراد ارتباط تنگاتنگی دارد و در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

اختلال شناختی و سایر علائم رفتاری و روانی که در اختلال زوال مشاهده می شود، به دلیل آسیب عصبی ناشی از بیماری های مختلف ایجاد می شود. مصرف طولانی مدت الکل، مخدرهای غیرقانونی و داروهای تجویز شده نیز خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را افزایش می دهد. اگرچه مصرف مواد ممکن است باعث ایجاد یا افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل شود، اما نقش زوال عقل در سوء مصرف مواد به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

اگرچه مصرف الکل و مواد مخدر غیرقانونی با افزایش احتمال ابتلا به اختلال شناختی مرتبط است، شواهد در مورد اینکه آیا این داروها، به استثنای الکل، می توانند به خودی خود باعث زوال عقل شوند یا خیر، متفاوت است. با این وجود، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سوء مصرف مواد مخدر و داروهای تجویز شده توسط پزشک ممکن است مسیرهایی که به اختلال شناختی کمک می‌کنند و منجر به علائم زوال عقل می‌شوند را تحت تاثیر قرار دهند.

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

مصرف الکل و اختلال زوال عقل

ارتباط بین مصرف طولانی مدت الکل و زوال شناختی موضوعی است که مورد بحث واقع شده است. مصرف میزان کم الکل با کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل نسبت به مصرف متوسط ​​یا زیاد الکل یا حتی اجتناب از مصرف ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر برای افراد سالمند نیز صدق می کند. مصرف طولانی مدت و شدید الکل ممکن است در دسترس بودن مواد مغذی مانند تیامین (ویتامین B) که مورد نیاز مغز است را دچار اختلال کند یا مستقیماً باعث مسمومیت عصبی شود که منجر به زوال عقل ناشی از مصرف الکل می‌ شود. مصرف طولانی مدت الکل همچنین با پاتولوژی های مرتبط با عروق از جمله فشار خون بالا، سکته هموراژیک و نارسایی قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

مصرف ماری جوانا و اختلال زوال عقل

مصرف طولانی مدت ماری جوانا با کاهش روند یادگیری، حفظ و بازیابی خاطرات ارتباط تنگاتنگی دارد و ممکن است احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. علاوه بر این، مدت زمان مصرف ماری جوانا با میزان کاهش یادگیری و حافظه مرتبط است. برخی از محققان بر این باورند که ماری جوانا دارای اثرات محافظت کننده عصبی است، اما در کارآزمایی بالینی کوچکی که انجام شده است و اثرات ماری جوانا بر زوال عقل را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است، هیچ اثر مفیدی نشان داده نشده است.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

داروهای آنتی کولینرژیک و اختلال زوال عقل

داروهای آنتی کولینرژیک عملکرد انتقال دهنده عصبی استیل کولین که در عملکردهای مختلفی از جمله حرکات عضلانی نقش دارد را مهار می کنند. داروهای آنتی کولینرژیک برای بیماری های مربوط به مثانه، بیماری پارکینسون و افسردگی تجویز می شوند. با این حال، استیل کولین همچنین نقش مهمی در سیستم عصبی مرکزی ایفا می کند و در متعادل کردن توجه و عملکردهای مرتبط با حافظه نقش مهمی را ایفا می کند. بر اساس این نقش، مصرف زیاد داروهای آنتی کولینرژیک باعث ایجاد اختلال در مهارت شناختی خواهد شد و با افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل همراه است. مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است منجر به تغییرات طولانی مدت در نورون های کولینرژیک در مغز شود که منجر به اختلال شناختی می شود. مصرف طولانی مدت داروهای آنتی کولینرژیک همچنین ممکن است باعث ایجاد التهاب در مغز شود که منجر به از بین رفتن نورون ها می شود.

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

مصرف مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک و اختلال زوال عقل

مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک از جمله بنزودیازپین‌ها مانند والیوم و آلپرازولام معمولاً برای درمان اختلال اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌ شوند، اما مصرف طولانی‌ مدت بنزودیازپین‌ها با افزایش احتمال زوال عقل مرتبط است. مصرف زیاد مسکن‌ ها به‌ شکل مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) نیز با افزایش احتمال زوال عقل مرتبط است.

آیا اختلال زوال عقل منجر به سوء مصرف مواد خواهد شد؟

اگرچه سوء مصرف مواد ممکن است اثرات مسموم کنندگی عصبی داشته باشد و منجر به زوال عقل شود، اما در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که نقش سببی و علتی زوال عقل را در اختلالات مصرف مواد نشان دهد. این کمبود اطلاعات ممکن است به دلیل نقص شناختی و عملکردی ناتوان کننده زوال عقل باشد که ممکن است از دسترسی به داروها جلوگیری کند. با این وجود، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است برای افراد مبتلا به زوال عقل داروهای نامناسب تجویز شود. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها اغلب دارای اختلالات همراه مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب و دیابت هستند.

این افراد همچنین اغلب علائم روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با خواب را نشان می دهند. تداخل بین داروهای تجویز شده برای علائم روانشناختی و اختلالات همراه ممکن است منجر به عوارض جانبی شود. مطالعات نشان می‌ دهد که برای بسیاری از بیماران مبتلا به زوال عقل، داروهای بیشتری به همراه داروهایی که باعث واکنش‌ های نامطلوب می‌شوند، تجویز می‌ شود. الکل رایج ترین ماده ای است که توسط سالمندان مورد سوء مصرف قرار می گیرد و پس از آن داروهای تجویز شده قرار دارند. تحقیقات علمی و اطلاعات کافی در مورد موادی که معمولاً توسط بیماران مبتلا به زوال عقل مورد سوء مصرف قرار می‌ گیرند، وجود ندارد، اما افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است به منظور کاهش علاٸم روانشناختی خود به سوء مصرف موادی مانند الکل و مسکن های مخدر تجویز شده توسط پزشک مبتلا شوند.

زیر مجموعه‌ های خاصی از زوال عقل مانند زوال عقل عروقی یا فرونتوتمپورال، که منجر به مهارگسیختگی رفتار و رفتار تکانشی می‌ شود، گزارش شده است که منجر به رفتارهای نامناسب، اعتیاد به اینترنت و سوء مصرف مواد مخدر و الکل می‌ شود.

کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل

ترک اعتیاد و درمان زوال عقل

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل پرداختیم اما باید بدانید که برای دستیابی به بهترین نتیجه درمانی، درمان همزمان زوال عقل و اختلال مصرف مواد ضروری است. افراد مبتلا به زوال عقل گاهی اوقات به منظور خود درمانی و کاهش علاٸم روانی افسردگی و اضطراب و همچنین سایر مشکلات مربوط به رفتار خود، به مصرف الکل و سایر مواد مخدر روی می آورند. از سوی دیگر، اختلالات مصرف مواد ممکن است علاٸم اختلالات شناختی موجود در بیماران مبتلا به زوال عقل را بدتر کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. مرکز ترک اعتیاد آکسون، تخصص خاصی در زمینه درمان اعتیاد و اختلالات روانی همزمان دارد. برای تجربه زندگی بدون مواد مخدر و داشتن آینده ای روشن همین امروز با یکی از کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی تهران تماس بگیرید تا درباره گزینه های درمانی ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *