کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای
۱۴۰۱-۰۴-۱۱
کلینیک ترک اعتیاد
اختلال سازگاری چیست؟
۱۴۰۱-۰۴-۱۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: جالب است بدانید که الکل، بصورت غیر مستقیم بر دیابت تاثیر خواهد گذاشت. اگر مبتلا به دیابت هستید در این مقاله شما را با تاثیر مصرف الکل بر دیابت آشنا خواهیم کرد و به تاثیر مصرف الکل بر دیابت خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

دیابت چیست؟

دیابت، بیماریی است که بدن در نحوه استفاده از غذا به عنوان انرژی برای پردازش آن دچار مشکل می شود. زمانی که غذا را هضم می کنیم، به قند یا گلوکز تجزیه و تبدیل می شود که سلول های ما از آن برای انرژی استفاده خواهند کرد. عضو کوچکی به نام لوزالمعده مسئول تولید انسولین است، هورمونی که گلوکز را به سلولهای بدن ما وارد می کند. اگر به دیابت مبتلا هستید، بدن شما نمی تواند انسولین کافی برای عملکرد مناسب تولید کند و یا نمی تواند از انسولین به شیوه صحیح استفاده کند.

وقتی چنین اتفاقی می افتد، سلول های بدن شما از منبع انرژی خود محروم می مانند. در عوض، گلوکز در خون شما جمع شده و باعث افزایش میزان قند خون خواهد شد. دیابت یک بیماری قابل کنترل است اما ممکن است منجر به عوارض جدی از قبیل نارسایی کلیه، بیماری های قلبی عروقی و نابینایی شود. دیابت یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر است که به دیابت نوع 1 و نوع 2 تقسیم می شود، که با یکدیگر متفاوت هستند.

دیابت نوع 1 چیست؟

دیابت نوع 1، که قبلاً مرض قند نوجوانان و یا دیابت وابسته به انسولین نامیده می شد و اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود. دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به سلول های بتای لوزالمعده شما که مسٸولیت تولید انسولین را بر عهده دارد، حمله می کند. وقتی سلول های بتا از بین می روند، بدن شما دیگر قادر به تولید انسولین نیست. مصرف انسولین بطور کلی برای کنترل دیابت نوع 1 بسیار ضروری است.

دیابت نوع 2 چیست؟

اگرچه دیابت نوع 2 قبلاً به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد، این بیماری در کودکان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد و امروزه بیشتر به آن دیابت نوع 2 می گویند.

عوامل خطرساز دیابت نوع 2 عبارتند از:

داشتن اضافه وزن

سن 45 سال به بالا

تشخیص پیش دیابت

مصرف بیش از حد الکل

داشتن فعالیت بدنی کمتر از سه بار در هفته

داشتن پدر و مادر، برادر و یا خواهری با این شرایط

داشتن سابقه دیابت در دوران بارداری یا داشتن نوزادی که هنگام تولد بیش از 4.5 کیلو وزن داشته باشد

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

هنگامی که به دیابت مبتلا هستید، بسیار مهم است که تحت نظر پزشک، میزان قند خون خود را با دقت کنترل کنید. قند خون می تواند در افراد دیابتی از خیلی زیاد تا خیلی کم متغیر باشد. میزان قند خونی که بیش از حد بالا باشد هیپرگلیسمی نامیده می شود، در حالی که قند خون که خیلی پایین باشد هیپوگلیسمی نامیده می شود. اگرچه پزشک به شما می گوید که میزان قند خون مشخص شما چقدر است، اما بطور کلی، اگر با معده خالی و ناشتا آزمایش قند خون دهید، میزان طبیعی قند خون باید 80 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

الکل به روش های مختلف می تواند بر قند خون تاثیر بگذارد و ممکن است باعث افزایش یا کاهش قند خون شود. در بیشتر موارد، تاثیر الکل بر قند خون بستگی به این دارد که با معده پر یا معده خالی الکل بنوشید. مصرف الکل با معده خالی یا چند ساعت بعد از غذا ممکن است باعث کاهش قند خون شود. مصرف سه تا چهار فنجان الکل در روز ممکن است باعث افزایش قند خون شود، بخصوص اگر وعده های غذایی خود را به طور کامل بخورید. مصرف الکل به مقدار کم همراه با وعده های غذایی ممکن است تاثیر زیادی در قند خون شما نداشته باشد.

آیا افراد دیابتی می توانند الکل مصرف کنند؟

اگر دیابت دارید پیشنهاد ما این می باشد که از مصرف الکل خودداری نمایید و در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید چون تنها مرجع تشخیص این موضوع پزشک معالج شما می باشد . ما در ادامه این مقاله شما را با خطرات ناشی از مصرف الکل برای افراد دیابتی آشنا خواهیم کرد.

خطرات ناشی از مصرف الکل برای افراد دیابتی چیست؟

الکل ممکن است باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود

مصرف مقادیر زیاد الکل ممکن است باعث کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش قند خون شود، به خصوص اگر الکل را با معده خالی بنوشید. چنین حالتی ممکن است پس از مصرف تا 24 ساعت طول بکشد.

الکل ممکن است باعث افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) شود

اگر مقدار زیادی الکل بنوشید، در صورتی که وعده های غذایی خود را به طور منظم بخورید، مصرف الکل باعث افزایش قند خون خواهد شد. این امر به ویژه در صورت مصرف نوشیدنی های الکلی که حاوی مقادیر زیادی قند می باشند، مانند لیکور و نوشیدنی های ترکیبی، صدق می کند.

الکل ممکن است در مصرف داروها تداخل ایجاد کند

هم الکل و هم برخی داروهای مخصوص دیابت مانند انسولین، باعث کاهش سطح گلوکز خون می شوند. بنابراین، ترکیب این مواد با یکدیگر، خطر کاهش قند خون را افزایش می دهد.

الکل ممکن است عملکرد کبد را نیز دچار اختلال کند

زمانی که الکل مصرف می کنید، قسمت بیشتر آن در کبد متابولیزه می شود. این امر موجب می شود تا از تنظیم موثر قند خون در کبد جلوگیری شود، به همین دلیل بررسی میزان قند خون قبل از مصرف الکل بسیار مهم است. مصرف الکل در زمان کاهش میزان گلوکز خون ممکن عواقب بسیار خطرناکی را بدنبال داشته باشد.

الکل ممکن است موجب کاهش آب بدن شود

در صورت ابتلا به دیابت، کمبود آب بدن به راحتی جبران می شود زیرا قند خون بالا موجب افزایش ادرار می شود. به دلیل این که الکل موجب از دست دادن آب بدن نیز می شود، مصرف الکل در زمان ابتلا به دیابت احتمال کم آب شدن بدن را افزایش خواهد داد.

 تاثیر مصرف الکل بر دیابت

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

آیا مصرف الکل باعث ابتلا به دیابت خواهد شد؟

مصرف  الکل ممکن است به تنهایی باعث ابتلا به دیابت نشود، اما می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. نقشی که الکل در ابتلا به دیابت ایفا می کند، بحث برانگیز است و مطالعات مختلف نتایج متناقضی را در این زمینه اراٸه داده اند. برخی از اطلاعات نشان داده اند که مصرف مقادیر زیاد الکل ممکن است این خطر را افزایش دهد. با این حال، متخصصان فکر می کنند که الکل ممکن است به چندین روش مختلف باعث ایجاد دیابت نوع 2 شود، از جمله:

در نحوه واکنش بدن نسبت به کربوهیدرات ها و متابولیسم گلوکز برای کاهش حساسیت آن به انسولین تغییراتی ایجاد می کند.

زمینه را برای دریافت کالری اضافی فراهم می کند

ایجاد مشکلاتی در لوزالمعده، مانند پانکراتیت

زمینه را برای چاقی فرد فراهم می کند

ایجاد اختلال در کبد

دلایلی که اعتیاد به الکل با دیابت ارتباط تنگاتنگی دارد

دیابت، از عوارض جانبی پانکراتیت به شمار می رود. که در درجه اول ناشی از مصرف بیش از حد الکل است.

مصرف مقدار زیاد الکل بدن شما را نسبت به انسولین که نوعی محرک برای ابتلا به دیابت نوع 2 است، حساس خواهد کرد.

الکل، یک عامل موثر در افزایش وزن محسوب می شود. هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، احتمال اضافه وزن بیشتر خواهد شد، که یکی از عوامل مهم و خطرناک در ابتلا به دیابت نوع 2 است.

سخن پایانی:

در این مقاله به بررسی کامل تاثیر مصرف الکل بر دیابت پرداختیم و خطرات ناشی از مصرف الکل برای افراد دیابتی را بررسی کردیم نکته ای که باید ببه آن توجه داشته باشید این است که الکل، عوارض روانی و جسمانی متعددی برای بیماران به همراه خواهد داشت اما خوشبختانه بسیاری از این عوارض بعد از ترک الکل در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، قابل درمان و بهبودی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *