کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال زوال عقل
۱۴۰۱-۰۵-۲۲
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مصرف شیشه بر سلامت دندان
۱۴۰۱-۰۵-۲۲

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اگر چه اینترنت به روش های شگفت انگیزی به جهان خدمت می کند، اغلب یک شمشیر دو لبه است. بسیاری از محققان و متخصصان اینترنت را با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل مورد مقایسه قرار داده اند، تا حدودی به دلیل عدم توانایی مردم در استفاده از این فناوری به مدت چند روز یا چند هفته. پیدایش پلتفرم های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و سایر کانال ها، فقط قدرت اینترنت را به عنوان تاثیر گذار اصلی در جامعه امروز تقویت کرده است. به همین دلیل، رسانه های اجتماعی تاثیر زیادی بر انتخاب ها و فعالیت های روزانه خواهند داشت. اگرچه برخی افکار و اقدامات بی ضرر یا زودگذر هستند، اما تأثیر سوء مصرف مواد مخدر یا الکل ممکن است اثرات مخرب طولانی مدتی داشته باشد. به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

بر طبق نظرسنجی که انجام شده و از مردم درباره قدرت اینترنت و اینکه آیا این قدرت می تواند افراد را در آزمایش یا سوء مصرف مواد مضر تحت تاثیر قرار دهد، سوال کرد. برخی از سوالاتی که در نظرسنجی طراحی شده است عبارتند از:

تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد

تاثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت بر زندگی افراد تا چه اندازه قدرتمند است و مردم چقدر از زمان خود را در طول روز به گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی سپری می کنند؟

آیا تهیه دارو به صورت آنلاین آسان تر است یا حضوری؟

آیا به لطف اینترنت جستجوی درمان اعتیاد آسان تر است؟

آیا افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از این فناوری استفاده نمی کنند، احتمال بیشتر یا کمتری دارد که دچار اعتیاد شوند؟

قدرت اینترنت و رسانه های اجتماعی

جامعه قبل از اینترنت و رسانه های اجتماعی چگونه زنده ماند؟ به نوعی توانست دوام آورد، اما این تصور برای کسانی که به راحتی با شبکه های اجتماعی عادت کرده اند بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

همانطور که پاسخ های نظرسنجی تایید می کند، اکثریت قریب به اتفاق مردم هر روز چندین ساعت را یا در اینترنت گشت و گذار می کنند یا به وب سایت های اجتماعی مورد علاقه خود می پردازند. از 399 پاسخ دهنده، 210 نفر (52.63 درصد) گفتند که آنها چندین بار در روز از اینترنت استفاده می کنند و 81 نفر (20.3 درصد) گفتند که تمام روز آنلاین هستند. فقط 108 نفر از پاسخ دهندگان (حدود 27 درصد) گفتند حداکثر یکبار در روز از اینترنت استفاده می کنند.

قدرت اینترنت و رسانه های اجتماعی را نیز مد نظر قرار دهید. فیس بوک به دلیل تأثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری 2016 در مرکز بحث های سیاسی قرار دارد. این امر همراه با مدت زمانی که بسیاری از مردم برای استفاده از این فناوری ها صرف می کنند، به شبکه های اجتماعی قدرت نفوذ فوق العاده خطرناکی را بر مردم اعطا می کند. این فناوری اکنون به حدی رسیده است که اگر در گوگل نکات مهم لباسشویی را جستجو کنیم، به احتمال زیاد یک تبلیغ بنر برای مواد شوینده دریافت خواهیم کرد. اگر اخبار مربوط به یک بازی فوتبال یا بیسبال را جستجو کنیم، ممکن است تبلیغاتی در مورد پروازهای ارزان قیمت به یکی از شهرهای ارائه شده در بازی دریافت کنیم. راه های دیگری نیز وجود دارد که اینترنت می تواند بر افراد جامعه تأثیر بگذارد و یکی از این راه ها، به ویژه تصمیمات و فعالیت های اجتماعی است.

رسانه های اجتماعی، در واقع، روشی برای تعامل افراد جامعه با یکدیگر به شیوه عمومی است. مردم اطلاعاتی در مورد زندگی خود، مشاغل جدید، روابط، به روزرسانی خانواده یا چیزهای ساده ای مانند برنامه سرگرم کننده آخر هفته پیش رو را ارسال می کنند. رسانه های اجتماعی روشی آسان برای پیوند دادن شبکه گسترده دوستان و افراد خانواده در یک بستر است. رسانه های اجتماعی همچنین راهی آسان برای مقایسه زندگی افراد با دیگران است که مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد خود را ایجاد می کند.

شاید یکی از دوستان در مورد سرگرمی آخر هفته خود صحبت کند و حسادت در درون فردی که این مطلب را می خواند افزایش یابد. شاید یک دوست دختر یا دوست پسر سابق اعلام کند که با یک فرد جدید در رابطه هستند و احساس تنهایی را در او ایجاد کند. فرد هر چیزی را که تجربه کند، پلتفرم های رسانه های اجتماعی بر نحوه نگرش مردم نسبت به خود تأثیر بسزایی دارند. این امر برای نوجوانان و جوانان بسیار شایع است، که گاهی به دلیل رسانه های اجتماعی از آزار سایبری (فضای مجازی) رنج می برند.

آیا این امر بر تصمیمات سوء مصرف مواد مخدر یا الکل تاثیر می گذارد؟ آیا افرادی که در فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت یا توییتر فعال هستند به دلیل تأثیرات شخص دیگری در اینترنت و شبکه های اجتماعی، بیشتر مواد مخدر مصرف می کنند؟ چه كساني بيشتر در معرض خطر در اين شرايط هستند: نوجوانان، بزرگسالان، يا اينكه تمام سنین به يك اندازه تحت تاثیر قرار می گیرند؟

تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد

تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد

آیا رسانه های اجتماعی دروازه ای برای سوء مصرف مواد مخدر هستند؟

اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی همچنان به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح است. عوامل موثر زیادی در افزایش آمارهای اعتیاد وجود دارد، از جمله افزایش شیوع سوء مصرف داروهای تجویز شده و اپیدمی شبه افیونی.

آیا اینترنت و رسانه های اجتماعی یکی دیگر از دلایل اصلی اعتیاد به مواد مخدر و الکل محسوب می شوند؟

تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان نظرسنجی ( 196 نفر از 399 نفر) معتقدند اینترنت و رسانه های اجتماعی به اعتیاد ربط دارند. تقریباً 30 درصد معتقدند که آنها به هم ربط ندارند و حدود 21 درصد نیز “مطمئن” نیستند. افرادی که شک دارند که بین این دو ارتباط وجود دارد، دلایل مختلفی را اراٸه می دهند، از جمله:

اینترنت و رسانه های اجتماعی حاوی تصاویر زیادی از مصرف مواد مخدر (53.57 درصد از پاسخ دهندگان) است، اینترنت و رسانه های اجتماعی بطور فعالانه ای مصرف مواد مخدر را ترویج می کنند (62 نفر از پاسخ دهندگان، 31.63 درصد)، اینترنت و رسانه های اجتماعی درمان اعتیاد را تشویق می کنند (17 نفر از پاسخ دهندگان، 8.67 درصد).

همچنین از پاسخ دهندگان این نظرسنجی پرسیده شد که بیشترین عامل تاثیرگذار در اعتیاد به مواد مخدر در سال 2018 کدام است و 42 نفر (10.53 درصد) “فرهنگ پاپ یا عامه (که شامل رسانه های اجتماعی و اینترنت می شو)” را انتخاب کردند. بسیاری از افرادی که از نمادهای فرهنگ عامه در رسانه های اجتماعی پیروی می کنند، این افراد را در حال تجلیل از مصرف مواد مخدر و الکل مشاهده می کنند. این امر ممکن است بر افراد، به ویژه نوجوانان و جوانان که بیشتر به دنبال افراد مشهور هستند، تأثیر بگذارد تا خودشان این مواد مخدر را تجربه کنند.

رسانه های اجتماعی و اینترنت چهارمین گزینه منتخب برای این سوال بود. حدود 26 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی “در دسترس بودن داروهای تجویز شده توسط پزشک” را انتخاب کردند. 19 درصد از پاسخ دهندگان، انکار اعتیاد را پاسخ به این سوال می دانستند، در حالی که 17 درصد از پاسخ دهندگان اعتقادشان بر این است که دسترسی به داروهای غیرقانونی، در ایجاد اعتیاد نقش مهمی را ایفا می کند. علاوه بر این، بسیاری از مردم معتقدند که اینترنت و رسانه های اجتماعی باعث می شود دسترسی افراد به مواد مخدر آسان تر شود.

اکثریت پاسخ دهندگان به این نظرسنجی 238 نفر (یعنی نزدیک به 60 درصد) گفتند که پیدا کردن و خرید مواد مخدر به لطف رسانه های اجتماعی آسان تر شده است، در حالی که تنها 76 نفر (19 درصد) گفتند که اینترنت دسترسی به مواد مخدر یا الکل را آسان نکرده است. مقاله ای در دسامبر 2017 مقاله ای منتشر شد که در آن نحوه خرید مواد مخدر توسط نوجوانان از طریق شبکه های اجتماعی توضیح داده شد.

اینترنت شامل اطلاعات و امکانات فراوانی است. یکی از ویژگی های اصلی این فناوری این است که ارتباط با افراد غریبه را آسان کرده است. رسانه های اجتماعی به افراد در نقاط مختلف جهان اجازه می دهد تا در مورد هر موضوعی که می خواهند با یکدیگر صحبت کنند. به همین ترتیب، مردم می توانند اموال و دارایی های خود را که دیگر به آنها احتیاج ندارند بفروشند یا وسایل دیگران را از طریق اینترنت خریداری کنند. یکی از ویژگی های اصلی اینترنت، قابلیت ارتباط افراد با یکدیگر است. خصوصیت دیگر آن این است که گاهی اوقات تا حدود زیادی می تواند تاثیرگذار باشد.

اما نکته ای باید از آن اطلاع داشته باشید این است که اعتیاد به هر دلیلی که باشد نیازمند درمان اصولی است به همین جهت ترک اعتیاد نیازمند دریافت خدمات روان درمانی درکنار درمان جسمانی در کلینیک ترک اعتیاد مجهز همچون کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد
تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد

تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد

چه کسانی بیشتر در معرض تأثیر رسانه های اجتماعی هستند؟

در خصوص تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی (49 درصد) گفتند افرادی که به طور مرتب از اینترنت و رسانه های اجتماعی استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر هستند. نزدیک به 27 درصد گفتند افرادی که کمتر از این تکنولوژی ها استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد هستند و کمتر از 25 درصد نیز گفته اند افرادی که از اینترنت و رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان و جوانان به احتمال زیاد تحت تأثیر اینترنت قرار می گیرند و بیشتر در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند. این تا حدودی به این دلیل است که افراد جوانتر در رسانه های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند. اگر این اطلاعات جمعیتی در مورد کاربران اینترنت و رسانه های اجتماعی از آسیب پذیری آنها آگاه باشد، ممکن است وقتی مشاهده می کنند که مصرف مواد مورد تجلیل قرار می گیرد، از تصمیمات خود محافظت کنند.

اگرچه جمعیت جوان، بیشترین فعالیت را در رسانه های اجتماعی دارند، نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که نوجوانان و جوانان بیشتر از افراد مسن تصور می کنند که رسانه های اجتماعی و اینترنت با اعتیاد به مواد مخدر مرتبط هستند. از پاسخ دهندگان نظرسنجی که بین 18 تا 24 ساله هستند، که در حال حاضر نوجوان هستند و یا در دوران اوج رسانه های اجتماعی نوجوان بودند. تقریبا 64 درصد بر این عقیده هستند که رسانه های اجتماعی و اینترنت با اعتیاد به مواد مخدر مرتبط هستند. تقریباً 70 درصد معتقدند که این تکنولوژی ها دسترسی به مواد مخدر یا سایر مواد مضر را آسان تر می کند و بیش از نیمی از آنها پاسخ دادند افرادی که به طور مرتب از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند.

افراد 35 سال به بالا معتقدند که رسانه های اجتماعی و اینترنت به اعتیاد ربط ندارند اما پاسخ دهندگان این گروه سنی در مقایسه با آنها فکر می کنند ارتباط وجود دارد.

با وجود آگاهی از قدرت تاثیرگذار اینترنت، نوجوانان و جوانان مستعد رفتارهای تکانشی و تصمیماتی هستند که برخلاف دانش و آگاهی آنها است. یک پروفسور مغز و اعصاب، در مجله هاروارد گفت: “مغز نوجوان مانند مغز یک فرد بزرگسال نیست. اینها افراد باهوشی هستند، اما آنها کاملاً مطمئن نیستند که با آنها چه کنند. به همین دلیل، اگرچه نوجوانان از نحوه تاثیر رسانه های اجتماعی بر تصمیمات آنها آگاه هستند، اما همچنان در معرض تأثیرات منفی این رسانه ها قرار دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر اعتیاد پرداختیم و گفتیم اکثر مردم قدرت رسانه های اجتماعی بر زندگی و تصمیمات خود را تشخیص می دهند و این آگاهی نکته مثبتی است. اما گام بعدی این است که یاد بگیرید چگونه مانع از این تأثیرات منفی بر زندگی خود شوند و اطراف خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنند. رسانه های اجتماعی ممکن است بر روی تصمیمات مضری مانند تصمیم گیری برای سوء مصرف مواد مخدر یا الکل و ایجاد اعتیاد دگرگون کننده زندگی تاثیر داشته باشند. تسلیم نشدن در برابر این تأثیرات ممکن است کمی دشوار باشد، اما روشهای مقابله ای فراوانی برای کمک در برابر فشارهای رسانه های اجتماعی و اینترنت وجود دارد.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران با اراٸه برنامه جامع برای کمک به افراد برای بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان نوجوانی هستید که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در مورد روش های درمانی صحبت کرده و روشی برای بهبود اعتیاد شما اراٸه دهند.

1 Comments

  1. مهرگان گفت:

    یه روش ترک عالی امتحان کنید دعام کنید روزانه هرچندسی سی ازشربت میخورید همون اندازه آب اضاف کنید به شربت ادامه بده بعدازچندوقت شربت تماما اب میشه بدون اینکه دردیاخماری بکشید این روش ترک گذشتگانه تریاک آب میکردند وترک میکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *