کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
آیا افراد معتاد به هروئین خشن هستند؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: قرن ها، اعتیاد به الکل و مواد مخدر به عنوان یک اشتباه اخلاقی تلقی شده است. قدرت اراده فرد مبتلا به اعتیاد را از او سلب خواهد کرد. اگرچه برخی هنوز بر این عقیده هستند، اما الگوی جدیدی برای درک اعتیاد در جامعه علمی طراحی شده است. واقعیت این است که اعتیاد یک بیماری است و تحقیقات برای حمایت از آن همچنان ادامه دارد. به همین جهت در این مقاله به یک پرسش مهم مبنی بر اینکه اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب خواهیم پرداخت.

داروها از لحاظ جسمی مغز را تغییر می دهند و انگیزه ای اجباری برای ادامه مصرف ایجاد می کنند، اما در عین حال توانایی های طبیعی تصمیم گیری را مهار می کنند. این پیشرفت پیامدهای زیادی برای کسانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند و در حال مقابله با آن هستند، دارد.

اعتیاد چیست و آیا این یک انتخاب است؟

بر طبق گفته های سازمان سوء مصرف مواد “اعتیاد یک بیماری مغزی مزمن و غالباً عودکننده است که برخلاف عواقب ناخوشایند و پیامدهای مضری که برای فرد مبتلا به اعتیاد و اطرافیانش به همراه دارد، فرد مصرف کننده دائم به دنبال تمایلات خود برای مصرف مواد مخدر است.” نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که فرد مبتلا به اعتیاد حتی وقتی عواقب اعتیاد خود را می بیند به مصرف خود ادامه خواهد داد.  آنها می دانند که ماده مخدر برای آنها ضرر دارد و دوست ندارند معتاد شوند. اما ویژگی اصلی اعتیاد، عدم توانایی در ترک اعتیاد و متوقف کردن مصرف مواد است.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد
اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب

اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب

چرا اعتیاد یک بیماری به شمار می رود؟

اعتیاد به مواد مخدر از الگوی مشابه سایر بیماری های مزمن مانند آسم و دیابت پیروی می کند. بیمار بهبود می یابد، اما ممکن است قبل از اینکه بیماری را کاملاً شکست دهد، چندین بار عود را تجربه کند. و درست مثل این بیماری ها، اعتیاد نیز قابل درمان و کنترل است.

بسیاری از افرادی که با الگوی بیماری اعتیاد مبارزه می کنند، به این نکته اشاره می کنند که فرد مبتلا به اعتیاد با انتخاب خود شروع به مصرف مواد مخدر یا الکل می کند. این درست است، اما ربطی به این موضوع ندارد. برخی افراد مواد مخدر یا الکل را امتحان و تجربه می کنند و هرگز مبتلا به اعتیاد نمی شوند اما برخی افراد استعداد بیولوژیکی یا موقعیتی خاصی نسبت به اعتیاد دارند.

به محض شروع مصرف، اعتیاد در فرد ایجاد شده و کنترل آن بسیار دشوار تر خواهد شد.

همچنین اعتیاد یک بیماری تلقی می شود زیرا باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود. نه تنها وابستگی جسمی ایجاد می کند که فرد نمی تواند مصرف مواد را بدون تجربه ترک متوقف کند، بلکه بر توانایی فرد در تصمیم گیری منطقی نیز تأثیر می گذارد.

نحوه تاثیرگذاری مواد مخدر بر مغز

هر ماده ای از جمله الکل، سیستم پاداش در مغز را دچار اختلال می کند. متاسفانه، مصرف طولانی مدت ممکن است تغییراتی را در مدار پاداش ایجاد کند که توانایی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور ویژه ای، مناطقی از مغز که به تصمیم گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار گره خورده اند، همه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

طبق مقاله منتشر شده توسط انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر، به نظر می رسد كه روابط تنگاتنگی بین مدارهای مختل شده توسط مواد مخدر سوء مصرف شده و آنهایی كه زمینه خود کنترلی هستند وجود دارد. زمان آن رسیده است که تشخیص دهیم روند اعتیاد همان چارچوب های عصبی را که امکان خود کنترلی و تصمیم گیری مناسب را فراهم می کند، کاهش می دهد.

با کاهش خود کنترلی در روند اعتیاد، بعید نیست که ترک اعتیاد برای یک مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر بسیار دشوار است. ولوکو در یکی از سخنرانی های خود اصل مطلب را اینگونه بیان می کند که “برای اینکه بتوانیم خود کنترلی داشته باشیم، به عملکرد مناسب ناحیه مغز خود نیاز داریم که بتواند رفتارها را تنظیم می کند.”

بیماری تلقی شدن اعتیاد برای فرد مبتلا به اعتیاد چه معنایی دارد

چه دلیلی وجود دارد برای اینکه اعتیاد را به عنوان یک بیماری تشخیص دهیم؟

پاسخ این است که شیوه نگرش ما به یک بیماری به شدت بر رفتار ما با کسانی که به آن بیماری مبتلا می شوند، تاثیر خواهد گذاشت. وقتی به این نتیجه می رسید که اعتیاد یک بیماری است، سه حقیقت برای شما روشن می شود:

همه چیز در اراده خلاصه نمی شود.

وقتی فردی جان خود را به دلیل اعتیاد به مواد مخدر از دست می دهد، بی تردید افراد دیگر می گویند: “انتخاب خودش بوده است”.

این تصور وجود دارد که فرد مبتلا به اعتیاد تصمیمات آگاهانه ای را برای ادامه اعتیاد به مواد مخدر گرفته و آنچه را که دریافت کرده، مصرف می کردند. اما این دیدگاه نه تنها مفید نیست، بلکه نادرست است.

اگرچه عنصر انتخاب در اعتیاد نقش مهمی را ایفا می کند، انتخاب درست برای فردی که دارای اعتیاد است بسیار دشوار تر است. اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به اعتیاد، دوست نداشته اند که گرفتار اعتیاد شوند، بلکه احساس می کنند که به این ماده نیاز دارند. در بسیاری از موارد، بدن آنها به مواد مخدر وابستگی شدیدی دارد.

اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب

اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب

درمان موثر است

هوشیار بودن و هوشیار ماندن به تنهایی دشوار است.

متأسفانه، برای برخی از مواد، سم زدایی ممکن است بسیار خطرناک باشد و این همان جایی است که یک مرکز ترک اعتیاد می تواند مشکل گشا باشد. درست مانند سایر اختلالات مکرر مزمن، درمان های مکرر اغلب برای دستیابی به موفقیت در دراز مدت ضروری است.

در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران، این درمان ها به صورت صحبت با مشاور شما، مصرف دارو برای کمک به سهولت در ترک و شرکت در فعالیت هایی است که بر کمک به بهبودی شما از اعتیاد متمرکز است. شما توانایی هایی را که ممکن است فراموش کرده باشید را باز خواهید یافت و همچنین تکنیک هایی را برای کنترل هوس و حفظ هوشیاری در دراز مدت یاد خواهید گرفت.

عود طبیعی، قابل پیش بینی و قابل کنترل است

پیروی از الگوی اعتیاد به عنوان یک بیماری، عود مجدد شکست درمان نیست. عود ممکن است چندین بار اتفاق افتد، و این بدان معناست که درمان موثر نیاز به تغییر دارد.

سخن پایانی

در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، ما معتقدیم که اعتیاد نباید بر زندگی شما حکمرانی کند. ما شما را در طول دوره بهبودی، از آماده شدن برای سم زدایی تا درمان و سپس تجربه زندگی جدید و بدون اعتیاد راهنمایی می کنیم. در صورتی که تمایل دارید با روش های درمانی ما آشنا شوید و در صورت داشتن هرگونه سوال، می توانید بصورت شبانه روزی با مشاورین مجرب کلینیک ترک اعتیاد آکسون، تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *