اختلال شخصیت خودشیفته
اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۰۲
کلینیک اعصاب و روان
اختلال شخصیت وابسته چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۰۲

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون : همان‌طور که در مقاله اختلالات شخصیتی چیست؟ خواندیم این اختلالات یک گروه از بیماری‌های روانی است که دربرگیرنده الگوهای بلند مدت افکار و رفتارهای ناسالم و غیرقابل انعطاف هستند که زندگی فرد مبتلا و حتی اطرافیان او را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلالات را در چند دسته مختلف دسته‌بندی کردند که تا به امروز بسیاری از این اختلالات را معرفی کردیم. در این مقاله اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی را معرفی می‌کنیم.

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی چیست؟

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی متعلق به گروه C اختلالات شخصیتی که دسته هراسان و مضطرب نامیده می‌شوند است. افراد مبتلا به این اختلال به نوعی پرهیز اجتماعی دارند،

آنها احساس بی‌کفایتی و بی لیاقتی می‌کنند و نسب به ارزیابی منفی حساسیت شدیدی دارند و با اینکه تمایل زیادی به تعامل اجتماعی دارند ولی از نزدیک شدن به دیگران و روابط اجتماعی اجتناب می‌کنند.

آنها معمولاً خود را تنها، طرد شده و ناخواسته، مضطرب و پریشان نشان می‌دهند. این نوع رفتار نیز تقریباً در اوایل بزرگ‌سالی بروز پیدا می‌کند.

به‌طورکلی افرادی که به اختلال شخصیتی دوری گزین مبتلا هستند علی‌رغم تمایل به برقراری روابط اجتماعی قادر نیستند تا با دیگران معاشرت و تعامل داشته باشند، خود را بی‌عرضه و یا فاقد جاذبه شخصیتی تصور می‌کنند.

ویژگی و نشانه‌های اختلال شخصیت دوری گزین

  • همیشه از حضور در جمع فرار می‌کنند
  • احساس حقارت می‌کنند
  • حساسیت شدید به انتقاد و نظر منفی
  • عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین و دست کم گرفتن خود
  • ترس از مسخره شدن
  • خجالت کشیدن یا ترسیدن از صحبت در جمع (ترس از تپق زدن، لکنت زبان یا دست‌پاچه شدن)
  • ترس زیاد از انتقاد و عدم پذیرش (فکر می‌کنند که دیگران می‌خواند آنها را تحقیر کنند)
  • نگرانند که دیگران آنها را طرد کنند و به همین دلیل از دیگران اجتناب می‌کنند
  • شغلی را انتخاب می‌کنند که مستلزم تماس و روابط بین فردی زیاد نباشد (به دلیل ترس از انتقاد یا طرد شدن)
  • اول باید اطمینان کنند که مورد محبت قرار خواهند گرفت تا میل به معاشرت نشان نمی‌دهد
  • روابط صمیمانه محدودی دارند به دلیل ترس از مورد تمسخر واقع شدن
بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران

ترس از مسخره شدن

تفاوت با دیگر اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی امکان دارد با یکدیگر اشتباه گرفته شوند زیرا در بعضی علائم شببه یکدیگر هستند. به همین دلیل برای تشخیص باید نزد یک متخصص بروید تا از تشخیص او اطمینان داشته باشید. متخصصین کلینیک اعصاب و روان آکسون یکی از بهترین‌ درمانگران بیماریهای روانی هستند که ضمن تحصیلات تخصصی،  سال‌هاست در این زمینه کسب تجربه کرده‌اند.

تفاوت اختلال شخصیت اجتنابی با اختلال شخصیت اسکیزوئید

مبتلایان به هر دو اختلال از روابط اجتماعی اجتناب می‌کنند ولی در اختلال شخصیت اسکیزوئید فرد روابط اجتماعی را بی‌معنی می‌پندارد درحالی‌که بیمار مبتلابه اختلال دوری گزینی مشتاق روابط اجتماعی هستند ولی به دلیل هراس از طرد شدن از معاشرت اجتناب می‌کنند.

حتماً مطالعه کنید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

تفاوت اختلال شخصیت اجتنابی با اختلال شخصیت مرزی و نمایشی

مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی و نمایشی پرتوقع و تحریک پذیرند درحالی‌که اختلال شخصیت دوری گزین این‌گونه نیست.

حتماً مطالعه کنید: اختلال شخصیت مرزی چیست؟
حتماً مطالعه کنید: اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

تفاوت اختلال شخصیت اجتنابی با اختلال شخصیت وابسته

فرد مبتلا به این اختلال در هر کاری حتی تصمیم‌ گیری‌های شخصی به‌شدت وابسته‌ی دیگران است درحالی‌که فرد مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین چنین نیست.

بسیاری از علائم این اختلال شخصیت با دیگر اختلالاتی که نام بردیم مشترک هستند مخصوصاً ویژگی ترس از جمع. به همین دلیل امکان دارد این اختلالات با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل درمانگر باید تجربه و دانش کافی را در این زمینه داشته باشد.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

ویژگی ترس از جمع در هر دو اختلال مشترک است

همانطور که بیان کردیم این شباهت‌ها کار را بسیار سخت و تخصصی می‌کند، از این رو برای معاینه و تشخیص باید به یک کلینیک روانپزشکی معتبر مراجعه کنید. آکسون بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران این اطمینان را به مراجعین گرامی می‌دهد که درمانگران ما همگی تجربه و تخصص لازم برای درمان بیماری روانی را دارند.

دلایل بروز اختلال شخصیت دوری گزین

در برخی تحقیقات انجام‌شده مشخص‌شده که فرد دوری گزین از مکانیسم مراقب افراطی در روابطش بهره می‌گیرد. این مسئله به این معنی است که فرد همواره در حال ارزیابی روابط و تماس‌های اجتماعی خود است تا نشانه‌های فریب، تحقیر و طرد شدن را بشناسد.

تأثیر این مکانیسم تمرکز و توجه زیاد بر جنبه‌های منفی است که درنهایت باعث ناراحتی اطرافیان فرد می‌شود ارتباط فرد مبتلا نیز صدمه بعد از مدتی صدمه می‌بیند.

عامل ژنتیک در اختلال شخصیت دوری گزین نیز مانند بسیاری از بیماری‌های روانی مؤثر است. از طرفی رفتارهای دوران کودکی در بزرگ‌سالی نیز تکرار می‌شود.

درمانگران کلینیک روانپزشکی آکسون معتقدند که محیط زندگی فرد تأثیر بسیار مهمی در ابتلا و تمایل شخص به دوری گزینی دارد. همچنین مشخص‌شده که والدین افراد اشخاص دوری گزین ترس و اضطراب سابقه دارد. تربیت والدین این افراد بر مبنای ترس و حمایت بیش‌ازحد از کودکان است.

تشخیص اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین

تشخیص این اختلال فقط از عهده روانشناس و روانپزشک برمی‌آید و افراد غیرمتخصص به‌هیچ‌وجه نباید در این‌ باره نظر و تشخیص بدهد. بهترین راه برای تشخیص مراجعه به کلینیک روانپزشکی و نزدیک متخصص است.

درمانگر برای تشخیص این بیماری باید تمام نشانه‌ها را بررسی کند. معمولاً این نشانه‌ها در اوایل بزرگ‌سالی ظاهر می‌شود در غیر این صورت احتمال این اختلال بسیار کم می‌شود. در حالت کلی برای اینکه درمانگر مطمئن شود این اختلال در وجود دارد باید حداقل چهار مورد از نشانه‌های ذکرشده در فرد وجود داشته باشد.

برای اینکه از تشخیص و روند درمان مطمئن باشید بهتر است به بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران مراحعه کنید. درمانگران کلینیک روانپزشکی آکسون متعهد هستند که برای بهبود بیمار از حداکثر توان خود بهره ببرند.

درمان اختلال شخصیت دوری گزین اجتنابی

روان‌درمانی بهترین روش برای درمان و کنترل نشانه‌های این افراد است. یکی از روش‌های روان‌درمانی درمان روان‌شناختی است.

درمان روان‌شناختی اختلال شخصیت دوری گزین

درمان روان‌شناختی صحبت محور است، در این روش به بیمار کمک می‌شود تا باورهای اشتباهی که در ناخودآگاه خود دارد را پی ببرد و متوجه تأثیر این رفتارهای گذشته در رفتارهای حال حاضر باشد.

این روش در بررسی و رفع مشکلات مربوط این اختلال بسیار مؤثر است. و در فرد در طی دوره به ارزیابی مثبتی از خود می‌رسد و می‌تواند در برابر افکار درونی و حتی نظر دیگران واکنش بهتری داشته باشد.

گروه‌درمانی اختلال شخصیت دوری گزین

این نوع درمان نیز یکی از روش‌های درمانی مؤثر در درمان این اختلال است طی روند درمانی فرد متوجه تأثیر حساسیت بیش‌ازاندازه خود بر اطرافیان می‌شود

رفتاردرمانی اختلال شخصیت دوری گزین

جرأت ورزی و آموزش مهارت‌های اجتماعی مانند صحبت در جمع بخشی از آموزشی که در این روش درمانی فرد کسب می‌کند. همچنین می‌آموزند که بیان نیازهای خود هیچ اشکالی ندارد و اعتماد و عزت‌نفس بیمار نیز افزایش می‌دهند.

آکسون که بی اغراق بهترین کلینیک روانپزشکی در سراسر کشور است تمامی امکانات مورد نیاز برای بستری و درمان بیماران اعصاب و روان را فراهم دیده و بر حسب نیاز هر فرد به او ارائه می‌شود.

بهترین کلینیک روانپزشکی

درمان اختلال شخصیت دوری گزین

سخن آخر

با اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزینی آشنا شدیم، علائم و نشانه‌های آن را برشمردیم و با توجه به اینکه این اختلالات می‌توانند در برخی موراد شبیه به هم باشند بهتر است در برای اطمینان به یک روانشناس و یا روانپزشک متخصص درمان بیماری روانی مراجعه کنید.

آکسون بهترین کلینیک روانپزشکی،با سال‌ها تجربه در زمینه تشخیص، بستری و درمان بیماری روانی دارد و بهترین و بالاترین سطح خدمات درمانی و مراقبتی را به بیماران ارائه می‌دهد.

همچنینی کلینیک ترک اعتیاد آکسون در کنار درمان بیماران اعصاب و روان به درمان بیماران اعتیاد نیز می‌پردازد. از آنجایی بسیاری از بیماران روانی به مصرف مواد اعتیادآور روی می‌آورند یا برخی از بیماران اعتیاد در اثر عوارض این مواد دچار بیماری روانی می‌شوند لازم دیدیم در هر دو زمنیه فعالیت  را ادامه دهیم.

همچنین مرکز ترک اعتیاد آکسون خدماتی مانند پرستاری و پذیرش بیست و چهار ساعته، فضایی مجزا برای بانوان و … را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

4 Comments

  1. بطاط گفت:

    ممنونم واقعا مفید بود
    به جز رفتارگرایی از طریق cbt هم میشه درمان کرد یا درمان های موثر دیگه ای میشه استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *