کلینیک اعصاب و روان
اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟
۱۳۹۸-۱۱-۱۲
مرکز ترک اعتیاد
کمیکال چیست؟
۱۳۹۸-۱۱-۱۲

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون : در مقالات قبلی با اختلال شخصیت‌های اسکیزوئید و پارانوئید که از سری A اختلال شخصیتی به‌حساب می‌آیند آشنا شدیم و اینکه هرکدام چه ویژگی و نشانه‌های دارند و راه درمان هرکدام به چه صورت است را بررسی  کردیم.

در مقاله پیشرو اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را که آخرین گزینه از دسته A یا گروه عجیب و غیرعادی است بررسی می‌کنیم.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال معمولاً خرافاتی هستند، عقاید عجیبی راجع به وقایع و دل مشغولی‌های متفاوت با خرده‌فرهنگ خود دارند، اشتباه وقایع را تفسیر می‌کنند و حتی معنای شخصی به اتفاقات می‌دهند.

تصور کنید که فردی خودش را دلیل سیل و زلزله و دیگر حوادث بداند. به‌عنوان‌مثال مرگ یک چهره مشهور را این‌طور تفسیر کند «او مُرد چون من به عکس او نگاه کردم» یا «در فلان شهر زلزله آمد زیرا من خواستم به آن شهر سفر کنم.»، این افراد هر رویداد را به خود ربط می‌دهند.

افراد مبتلا به این اختلال شخصیت احساسات، رفتار و گفتاری غیرعادی دارند، معمولاً روابط ضعیفی با دیگران دارند و به غیر افراد خانواده دوست نزدیکی با کسی ندارند. باور دارند دارای نیرویی جادویی و ماورایی هستند، به‌عنوان‌مثال خود را دارای حس ششم، قدرت کنترل ذهن و … می‌دانند و تصور می‌کنند دیگران قدرت و اراده‌ای در برابر خواسته آنها ندارند.

به دلیل چنین تفکراتی احتمال اینکه جذب گروهای جادوگری، طالع‌بینی و یا فرقه‌های مذهبی خاصی شوند زیاد است. در گفت‌وگو با آنها صحبت‌های عجیب‌وغریبی می‌کنند ولی گفته‌هایشان با اینکه غیرمنطقی است ولی قابل‌فهم است.

کلینیک اعصاب و روان

گروهای عجیب جادوگری و طالع بینی

شروع این اختلال معمولاً در اویل نوجوانی یا اویل بزرگ‌سالی است و افراد مبتلا به این اختلال معمولاً برای درمان مسائلی مانند افسردگی، اضطراب و یا دیگر مشکلات خلقی اقدام می‌کنند نه درمان رفتارهای خاص اختلال اسکیزوتایپال.

برخی از افرادی که برای درمان افسردگی، اضطراب و … به کلینیک اعصاب و روان آکسون مراجعه می‌کنند در اصل دچار مشکلات جدی‌تری هستند که اختلالات شخصیت یکی از آنهاست، درمانگران حرفه‌ای کلینیک روانپزشکی آکسون هموراه تمام کوشش خود را برای تشخیص به موقع و درمان مراجعین می‌کنند.

نشانه اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

  • مرجع واقع پنداشتن خود (نه به‌صورت هذیان)
  • تجربه‌های باورنکردنی و غیرعادی
  • مبهم، ضمنی، استعاره‌ای و کلیشه‌ای صحبت و فکر کردن
  • اعتقادات خرافی
  • عواطف محدود و یا نامناسب
  • پوشش و ظاهر غیر عادی و یا عجیب
  • عدم اعتماد به دیگران به غیر از افراد خانواده
  • روابط اجتماعی ضعیف
  • دلهره داشتن در جمع
  • باور به داشتن قدرت‌های خاص و ماورایی
  • اضطراب اجتماعی شدید که حتی با آشنایی بیشتر نیز رفع نمی‌شود و با ترس‌های پارانوئیدی (بدگمان بودن به همه) همراه است نه قضاوت منفی درباره خود

این اختلالات شامل الگوهای رفتاری طولانی‌مدت و پایدار هستند و معمولاً در بزرگ‌سالی قابل‌تشخیص هستند. ازآنجایی‌که کودکان و نوجوانان تحت تأثیر تغییرات رشدی و شخصیتی هستند این نوع اختلالات در کودکی شایع نیستند، برای تشخیص در کودک و نوجوان باید حدود یک سال این علائم را داشته باشد.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

اعتقادات خرافی

مانند هر بیماری دیگری تشخیص به موقع می‌تواند بسیار موثر باشد، بنابراین اگر نشانه خاصی در خود یا افراد خانواده دیدین بهتر است بدون اتلاف وقت به کلینیک آکسون، بهترین کلینیک روانپزشکی مراجعه کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

شیوع اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

با توجه به تحقیقاتی که روی این اختلال انجام‌شده حدود 3.9 درصد از جمعیت بزرگ‌سالان به این بیماری مبتلا هستند. هنوز معلوم نیست در کدام جنسیت این بیماری شیوع بیشتری دارد.

مانند دیگر اختلالات شدت این بیمار با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و معمولاً هم در سن 40 یا 50 سالگی این نشانه‌ها شدت و یا افزایش می‌یابد.

علت ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

هنوز مشخص نشده دلیل ابتلا به چنین اختلالی چیست اما اکثر دانشمندان در این زمینه بر تأثیر ترکیبی عوامل زیستی (بیولوژیک)، روانی و اجتماعی توافق دارند. بنابراین فاکتورهای ژنتیکی، زیستی، اجتماعی (فرد در کودکی با چه کسانی و چگونه تعامل داشته) دلایل روانی (شخصیت و مزاج فردی شکل‌گرفته توسط محیط و مهارت‌های مقابله آموخته شده برای مواجهه با استرس) در به جود آمدن چنین اختلالی دخیل هستند نه فقط یک عامل.

همچنین مشخص شده اگر کسی ابتلا به چنین اختلالی داشته باشد به احتمال زیاد فرزندان او نیز در آینده دچار می‌شوند.

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

این اختلال را فقط یک روانشناس یا روانپزشک می‌تواند تشخیص دهد، دیگر پزشکان یا افراد عادی آموزش لازم برای تشخیص این اختلالات را ندیده‌اند. هیچ آزمایش و یا تست ژنتیکی نیز برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد.

کلینیک آکسون که بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران است، با افراد متخصص و حرفه‌ای در حوزه درمان بیماری‌های روانی فعالیت می‌کنند. بنابراین با خیالی آسوده می‌تواند به این مرکز اعصاب و روان مراجعه کنید.

معمولاً این افراد برای درمان به درمانگر مراجعه نمی‌کنند بلکه برای درمان مشکلاتی که این اختلال برای آنها پیش آورده و زندگی آنها تحت تأثیر قرار داده نزد درمانگر می‌روند، که معمولاً زمانی این اتفاق می‌افتد که فرد توانایی و قدرت خود را برای مقابله با استرس و فشارهای زندگی از دست داده.

بهترین کلینیک روانپزشکی

گرفتن شرح‌حال برای تشخیص بیماری

درمانگر متخصص با بیمار گفت‌وگو می‌کند نشانه‌های بیمار را با این اختلال مقایسه می‌کند و  تاریخچه و شرح‌حال بیمار را می‌پرسد. درمانگر تعیین می‌کند که آیا فرد به این اختلال مبتلاست یا خیر.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افرادی مبتلا به این اختلال شخصیتی نسبت به درمان مقاومت نشان می‌دهند، زیر تصور می‌کنند که مشکلی ندارند و این دیگران هستند که درکی از توانمندی‌های ماورایی آنها ندارند و حتی از روی حسادت به آنها برچسب بیمار روانی زده‌اند. درمانگر برای درمان این اختلال ترکیبی از روان‌درمانی و دارو درمان استفاده می‌کند.

دارو درمانی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

داروهای که برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید استفاده می‌شود مشابه داروهای است که برای اسکیزوفرنی استفاده می‌شود مانند داروهای ضد روان‌پریشی

از داروهای دسته SSRl برای کاهش نشانه‌های افکار وسواسی و لاموتریژین را هم برای بهبود انزوای اجتماعی تجویز می‌کنند. این داروهای بیشتر نقش کنترل‌کننده علائم این اختلال شخصیتی را دارند.

روان درمانی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی به دلیل انزوای اجتماعی و عقاید غلط، اسکیزوتایپال مایل به همکاری با درمانگر نیستند و همان‌طور که اشاره کردیم بیشتر به دلیل مشکلات شغلی، تحصیلی و … به درمانگر مراجعه می‌کنند.

بهترین روش درمانی برای این افراد روانکاوی است، البته از رفتار درمانی شناختی یا همان CBT نیز می‌توان بهره گرفت. روانکاوی عمیق‌تر مسئله را بررسی و تحلیل می‌کند و به زمان بیشتری نیاز دارد، در‌حالی‌که در CBT بیشتر بر تغییر نگرش و باورهای فرد تمرکز می‌کند و درمانگر تلاش می‌کند باورهای نادرست را تغییر دهد تا بیمار درک درستی از اطراف خود داشته باشد. همچنین این تکنیک درمانی می‌تواند انزوای اجتماعی فرد را نیز بهبود ببخشد.

درمانگر باید آگاه باشد دیدگاه و عقاید بیمار را نباید زیرسوال ببرد. باید فضای گرم و مراجع محور را فراهم کنند، بیمار از هرگونه ارتباط نزدیک دوری می‌کند و اضطراب زیادی به او وارد می‌شود. آموزش مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های که برای ارتباط و تعامل لازم است بسیار مهم و جدی است.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

روان درمانی

دلایل مختلفی در شکل‌گیری این بیماری تأثیر دارد و به‌نوعی این اختلال چندوجهی است به همین دلیل درمان این نوع بیماری نیز نیازمند دید و رویکرد چندوجهی است.

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران ، یک کلینیک چندوجهی است، درمانگران این مرکز اعصاب و روان با توجه به بیماری، آسیب‌های به فرد وارد شده یک برنامه درمانی در نظر می‌گیرند. تمامی روش‌های درمانی مورد نیاز برای درمان بیماران روانی از روانکاوی گرفته تا رفتار درمانی را برای بهبود ارائه می‌دهد.

سخن آخر:

در این مقاله به اختلال اسکیزوتایپال آشنا شدید، یکی از اختلالاتی که باعث می‌شود فرد عجیب و غیر عادی به نظر بیاید. همانطور که در مقاله بیان کردیم دلیل اصلی ابتلای افراد به این اختلال مشخص نیست و به احتمال زیاد وجود چند عامل فضا را مستعد این بروز نشانه‌های بیماری می‌کند.

کلینیک شبانه روزی روانپزشکی آکسون امکانات رفاهی و هتلینگ فراهم آورده، این مرکز روانپزشکی همچنین با روانپزشک و روانشناس حرفه‌ای همکاری می‌کند که حضور مستمر در بهترین کلینیک اعصاب و روان ، آکسون دارند، پرستاری بیست و چهار ساعته و به همراه امکانات رفاهی و لوکس تنها بخشی از خدمات این کلینیک شبانه روزی اعصاب و روان است.

یکی دیگر از مزایایی مرکز اعصاب و روان آکسون فضایی مجزایی است که برای بانوان تهیه کرده است، بانوان می‌‌توانند باخیالی آسوده و راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای در این مکان استراحت کنند و دوره درمانی خود را سپری کنند.

نکته مهم دیگر در رابطه با کلینیک آکسون این است که به موازات درمان بیماران روانی به درمان بیماران اعتیاد نیز می‌پردازد. کلینیک ترک اعتیاد آکسون همانطور که در مقاله اشاره شد یک مرکز ترک اعتیاد چند وجهی است و انواع خدمات ترک اعتیاد از جمله سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع را ارائه می‌دهد. برای اطلاع از خدمات با مشاورین مجموعه تماس بگیرید.

6 Comments

  1. مریم گفت:

    سلام خواهرمنم دقیقاهمین اختلال را داره بقیه اززندگی باهاش خیلی اذیت میشن البته رفتارهاش خیلی فراتر از اینایی هست که توی این متن آورده شده وواقعا زندگی را برای خانواده تلخ کرده وبه قدری خودخواه شده که حتی یه ذره عیب هم تو خودش نمیبینه وراحت به بقیه توهین میکنه وبرچسب میزنه وفکرمیکنه از عالم غیب خبرداره وحرفهاشو بااطمینان میزنه ولی بیشتر بقیه دارن اذیت میشن تاخودش

    • حنا گفت:

      طفلک مریض، باید کمکش کرد من برادرم اضطراب شدید داره جوری که منزوی شده و هیچ جایی نمی ره حتی می ترسه تا سر کوچه تنهایی بره ….مضطرب می شه و دچار تنگی نفس شدید 38 سالشه و واقعا نگرانشیم???????

      • رضا گفت:

        طفلک مریض دیگ چ کوفتیه
        ولی…
        شت
        ینی این اضطراب و… بازم از بین نمیره فک میکردم و تموم میشه از بچگی داشتم الان 18 سالمه و هنوز…
        و اینکه…
        منزوی شدنش ربطی فک نکنم ب این داشته باشع خودخواه و خودشیفته اوکیه ولی منزوی فک نکنم

      • رضا گفت:

        منزوی فکر نکنم …
        همه طردمون میکنن و باهامون بد رفتار میکنن و میخام دیگ با هیچکدومشون نحرفم چون لیاقتشو ندارن ولی بازم توبه نمیکنم و گرم میگیرم باهاشون و بازم ب…میرم??

  2. احمد گفت:

    30 سالمه و نزدیک به 12 ساله که دارم دارو مصرف میکنم ولی نه مهارت های اجتماعیم بهبود پیدا کرده و نه ذره ای حالت روانیم بهتر شده زمانی که به روان پزشک مراجعه کردم بیماریم رو ازم پنهان کرد و زمان اخذ معافیت سربازی به بیماریم پی بردم الان نزدیک 4 ماهه که بدون اطلاع اطرافیانم مصرف دارو رو قطع کردم واقعا هیچ کاری نه برای خودم و یا اطرافیانم از دستم برنمیاد

  3. ali گفت:

    دوستان برام دعا کنید میخوام ترک کنم من یه بچه مسجدی بوئم ولی الان دارم کیمیکال مصرف میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *