کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مصرف الکل بر دیابت
۱۴۰۱-۰۴-۱۸
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال سازگاری
۱۴۰۱-۰۴-۱۸

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: تغییر، جزء اجتناب ناپذیر زندگی است. همه افراد باید با تغییرات عمده زندگی خود مانند تغییر شغل، پایان دادن به روابط یا بچه دار شدن روبرو شوند. اگرچه مواجه شدن با تغییر ممکن است استرس زا باشد، اما بیشتر اوقات باعث آسیب روانی پایدار نخواهد شد. با این حال، گاهی اوقات افراد می توانند خود را بیشتر از حد معمول با تغییرات وفق دهند. اختلال سازگاری زمانی اتفاق می افتد که یک تغییر بزرگ در زندگی بر سلامت عاطفی و توانایی فرد تاثیر می گذارد. افسردگی، اضطراب و رفتار بی پروا ممکن است از علائم اختلال سازگاری باشند. نحوه متوقف کردن علائم اختلال سازگاری را در خود یا در یکی از عزیزان از طریق کسب اطلاع در مورد این اختلال، آشنایی با علائم آن و یادگیری تفاوت اختلال سازگاری با سایر اختلالات بیاموزید به همین جهت در این مقاله به بررسی اختلال سازگاری چیست؟ خواهیم پرداخت.

اختلال سازگاری چیست؟

اختلال سازگاری، اختلالات روانی هستند که به دنبال حوادث آسیب زا یا استرس زا ایجاد می شوند. یادگیری نحوه مقابله با اختلال سازگاری به افراد در کاهش عوارض، مانند اضطراب و افسردگی کمک خواهد کرد. اختلالات سازگاری، نوعی اختلال روانی چالش برانگیز است که ممکن است منجر به اضطراب، افسردگی و رفتارهای نامتعارف و غیر عادی شوند. به دلیل اینکه اختلالات سازگاری ممکن است به دنبال هر رویداد تاثیرگذاری رخ دهند، اجتناب از این شرایط روحی گاهی غیرممکن است. واکنش افراد مختلف نسبت به رویدادهای دگرگون کننده زندگی متفاوت است. برخی از افراد ممکن است احساسات شدیدتری را نسبت به دیگران تجربه کنند.

برای برخی افراد، فارغ التحصیلی از مدرسه ممکن است منجر به احساسات نوستالژیک و عاشقانه ای در مورد روابط او با همکلاسی ها، تأثیرات مثبت معلمان یا محیط راحت مدرسه شود. در سایر افراد، فارغ التحصیلی ممکن است باعث ایجاد غم و اندوه در فرد شود و او را دچار مشکلات حرکتی کند. با این وجود، روش های مختلفی برای مقابله موثر با اختلال سازگاری وجود دارد. آگاهی از برخی مهارت های مقابله با اختلال سازگاری به افرادی که این اختلالات روانی را تجربه می کنند، کمک خواهد کرد.

اختلال سازگاری چیست؟

اختلال سازگاری چیست؟

عواملی که خطر ابتلا به اختلال سازگاری را افزایش می دهند

در اکثر اختلالات روانی، عوامل مختلفی ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند. ژنتیک یکی از عوامل احتمالی برای بسیاری از اختلالات روانی است. با این وجود، عوامل محیطی تنها عواملی هستند که خطر ابتلا به اختلال سازگاری را افزایش می دهند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی اینگونه بیان می کند که “افرادی که در زندگی خود محرومیت زیادی را تحمل می کنند، میزان بالایی از عوامل استرس زا را تجربه می کنند و ممکن است در معرض افزایش اختلالات سازگاری قرار بگیرند.” بنابراین فردی که شرایط زندگی سختی دارد بارها اتفاقات منفی را تجربه می کند.

قرار گرفتن زیاد در معرض این نوع شرایط و محرومیت ها، احتمال ابتلا به اختلال سازگاری را در فرد افزایش می دهد. ژنتیک ممکن است یک عامل غیر مستقیم در ایجاد اختلال سازگاری باشد و موجب افزایش میزان استرس در فرد شود که در این صورت افراد را مستعد ابتلا به اختلال سازگاری در هنگام بروز عوامل استرس زا کند. سه اثر اصلی اختلالات سازگاری عبارتند از: اضطراب، حالت افسردگی و رفتارهای نامنظم مانند بهانه جویی یا انزواطلبی.  راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (dsm-5) مشخص می کند که این پیامدهای یک اختلال سازگاری بسته به اینکه کدامیک از اثرات را به جا می گذارند به عنوان زیر مجموعه طبقه بندی می شوند.

اختلال سازگاری به همراه افسردگی

اختلال سازگاری با حالت های افسردگی که شامل اشک ریختن، احساس ناامیدی و احساسات منفی کلی به عنوان واکنش های غالب به یک عامل استرس زا همراه است. اگرچه برخی از زیرگروه های اختلال سازگاری فقط یک اثر غالب را شامل می شوند، زیرمجموعه هایی از اختلالات سازگاری وجود دارند که شامل ترکیبی از تمام اثرات هستند، مانند افسردگی همراه با اضطراب و خلق آشفته. زیرگونه های ترکیبی اختلال سازگاری زمانی رخ می دهد که علائم یک اثر بیشتر از علائم اثر دیگر خود را نشان ندهد. به عنوان مثال یک اختلال سازگاری است که افسردگی را با رفتارهای آشفته مانند سوء مصرف مواد مخدر یا الکل ترکیب می کند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

اختلالات سازگاری به همراه اضطراب

اختلالات سازگاری به همراه اضطراب یکی دیگر از زیرمجموعه های اختلال سازگاری است. این نوع خاص از اختلال سازگاری شامل عصبی شدن، نگرانی یا اضطراب جدایی به عنوان واکنش های غالب نسبت به یک عامل استرس زا است. برخی از انواع اختلالات سازگاری وجود دارد که اضطراب را با افسردگی یا اختلال در رفتار ترکیب می کند. این نوع اختلال سازگاری زمانی اتفاق می افتد که علائم اضطراب غالب نباشند.

نکاتی برای مقابله با اختلالات سازگاری

اختلالات سازگاری ممکن است برای برخی از افراد غیر قابل پیشگیری باشد. ایجاد تغییرات در زندگی، حتی تغییرات مثبت، ممکن فرد را با چالش هایی مواجه کند.  با این وجود روش هایی برای پاسخ فعالانه و موثر به علائم اختلال سازگاری و دستیابی به سطح سالم عملکرد وجود دارد. در اینجا به چند نكته مهم كه هنگام مواجه شدن با اختلال سازگاري بايد مد نظر قرار دهید اشاره خواهیم کرد:

کلینیک ترک اعتیاد

اختلال سازگاری چیست؟

از عوامل استرس زا دوری کنید

استرس گاهی اجتناب ناپذیر است.  تصمیم برای ترک شغل یا خرید کردن برای خانه ممکن است چالش برانگیز باشد. اگرچه تجربه استرس طبیعی است، استرس و اختلالات سازگاری با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. استرس ناشی از حوادث آسیب زا یا تغییر دهنده زندگی ممکن است منجر به ایجاد اختلال سازگاری در فرد شود، زیرا مردم تلاش می کنند عادت های قبلی را در زندگی خود ترک کنند.

جلوگیری از بروز این عوامل استرس زا ممکن است غیر ممکن باشد. مرگ یکی از عزیزان یا پایان یک رابطه، رویدادهای متداولی هستند که کم کردن استرس ناشی از آنها دشوار است. با این وجود، بکارگیری مهارت های مقابله ای موثر ممکن است مانع از ایجاد استرس پس از یک رویداد دشوار شود، بنابراین شانس فرد برای ایجاد اختلال سازگاری را کاهش خواهد داد.

حمایت اجتماعی

یافتن حمایت اجتماعی پس از مواجه شدن با یک رویداد دگرگون کننده زندگی، به کنترل اثرات اختلال سازگاری کمک خواهد کرد. بسته به عامل استرس زایی که شخص تجربه کرده است، گروه های مختلف حمایت کننده اختلال سازگاری نیز متفاوت است. به عنوان مثال، طلاق یکی از علل شایع اختلالات سازگاری است. اگر فردی به تازگی از همسر خود جدا شده باشد، می تواند در گروه های حمایتی مخصوص افراد مطلقه شرکت کند.

با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید

روان درمانی، نوعی درمان اختلال سازگاری به شمار می رود. روان درمانی که به آن گفتگو درمانی نیز گفته می شود، شامل جلسات مشاوره با یک متخصص بهداشت روان است. این جلسات به افراد در کنترل علاٸم انواع بیماری های روانی، از افسردگی گرفته تا اختلال دوقطبی کمک خواهد کرد.

حتما مطالعه کنید: اختلال دوقطبی چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اختلال سازگاری چیست؟ پرداختیم و گفتیم، روان درمانی انواع مختلفی دارد و برخی ممکن است بسته به مشکل فرد و شخصیت بیمار بهتر عمل کنند. جلسات درمانی ممکن است شامل یک بیمار، گروهی از بیماران، یک زوج و یا کل اعضای خانواده باشد. بسته به عامل استرس زا، برنامه درمان اختلال سازگاری یک فرد ممکن است با برنامه فرد دیگر متفاوت باشد. اگر اختلال سازگاری در شما منجر به سوء مصرف مواد به عنوان مکانیسم مقابله شده است، با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید. کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما می توانند به شما در ترک اعتیاد و درمان اختلال سازگاری کمک کنند.

 

1 Comment

  1. Mseyed گفت:

    ازتوضیحات ساده و مبسوط آمرین و عاملین کلینیک اکسون در این وانفسای درستکاری وشرف کمتر دیده میشود کسی یا کسانی کارها را درست انجام بدهند که از برسی سوشال مدیای شما خوبان متوجه رسالت کلی اکسون که همانا خدمت رسانی کامل و نه کافی است به ذهن متبادر میشودخدمت به مصرف کننده های مواد مخدر که حقیقتا از بیماری ناشناخته ای در رنجند کار بزرگیست تشکر و‌قدردانی و دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *