مرکز ترک اعتیاد
تشخیص افراد ترامادولی
۱۳۹۹-۰۹-۰۸
مرکز ترک اعتیاد
ترک شربت اپیوم
۱۳۹۹-۰۹-۰۸

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون:بر طبق گزارشات در ولایت هلمند افغانستان، مرکزی با عنوان آب درمانی ترک اعتیاد راه اندازی شده است. روش کار نیز به این صورت است که فرد معتاد زمانی که نیاز به مصرف مواد دارد در کنار یک مخزن آب سرد قرار میگیرد و فرد دیگری شلنگ آب سرد را روی سر او میگیرد تا با وارد شدن شوک ناشی از فشار آب سرد، درد بدن و خماری فرد معتاد کم شود تا نیاز او به مصرف مواد از بین برود. اما باید بدانید که تنها روش اصولی و علمی ترک اعتیاد بستری در مراکز درمانی و درمان تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشکی می باشد و استفاده از آب درمانی به تنهایی باعث درمان اعتیاد مصرف کنندگان نمی شود اما در روند درمان می تواند به بیماران کمک کند، آب درمانی و دوش آب سرد مزایای مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

طبق این گزارش ، مسئول این مرکز مدعی است که درمان اعتیاد با دارو دشوار است ولی در عین حال از سخت بودن شرایط افراد در روزهای ابتدایی بستری در این مرکز میگوید و برای کمتر شدن سختی این شرایط از روش گفتار درمانی و روان درمانی استفاده میکند.

تمام مراحلی که به آن “آب درمانی ترک اعتیاد” یا “ترک اعتیاد با آب درمانی” گفته می شود در همین گزارش بالا خلاصه می شود. در ادامه میخواهیم بدانیم آیا اصولا چنین روشی به صورت علمی برای ترک اعتیاد موثر است یا خیر ولی ابتدا فواید و اثرات دوش گرفتن با آب سرد را بررسی و سپس علت و ریشه گرایش افراد معتاد به چنین روشی را مشخص می نماییم.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک اعتیاد با آب درمانی

دوش گرفتن با آب سرد چه ویژگی ها و فوایدی دارد ؟

پژوهش های زیادی در مورد فواید و ویژگی های دوش گرفتن با آب سرد انجام شده است و تقریبا همه آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر این شیوه به شکل درست، متعادل و منظم انجام شود می تواند اثرات مثبتی بر روی بدن داشته باشد. منظور از روش درست این است که نباید بدن را به یکباره زیر آب خیلی سرد قرار داد. دوش ناگهانی آب سرد برای سلامتی مضر است و ممکن است به ریه ها و قلب آسیب بزند به ویژه برای افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی و همچنین برای افراد معتاد که به دلیل مصرف مواد اعتیاد آور دچار آسیب های جسمانی و روحی ناشی از مواد شده اند; ممکن است باعث بروز خطراتی برای فرد شود. بنابراین مهم است که ابتدا روش درست دوش گرفتن با آب سرد را بیاموزیم:

روش درست دوش گرفتن با آب سرد به این صورت است که ابتدا پنج دقیقه با آب ولرم رو به سرد دوش گرفته سپس دمای آب به مدت دو دقیقه به 3 درجه کاهش یابد. دوش با آب سرد را ابتدا از پاها شروع و سپس به میان تنه و گردن خود برساند و مدت زمان آن نیز نباید طولانی باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

مزایای دوش آب سرد

از فواید دوش گرفتن با آب سرد می توان به 10 مورد اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: دوش گرفتن با آب سرد باعث افزایش ترشح لنفوسیت T (یک نوع گلبول سفید) میشود که مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی ، هموروئید و واریس بالا می برد.
  • بهبود جریان خون: هنگامی که بدن در برابر سرما قرار بگیرد انقباض عروق انجام میشود. یعنی سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون در آنها جریان دارد تنگ میشوند برای رساندن خون به اعضای حیاتی بدن و گرم نگه داشتن آنها خون را با سرعت بیشتری به گردش در می آوردند در نتیجه باعث بهبود گردش و جریان خون در بدن می شوند.
  • کمک به کاهش وزن: دوش آب سرد باعث فعال شدن چربی های قهوه ای در بدن میشود. این چربی برای گرم نگه داشتن بدن مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه ی فعالیت این چربی انرژی بیشتری برای سوزندان گلوکز و چربی های سفید استفاده میشود که باعث کمک به چربی سوزی و کاهش وزن میباشد.
  • بهبود شرایط خواب برای مقابله با اینسومنیا (بی خوابی): در طول فصل گرما دوش شبانه آب ولرم مایل به سرد باعث کاهش دمای بدن و افزایش ترشح آندورفین در بدن میشود. در نتیجه باعث احساس آرامش در بدن و کمک به رفع بی خوابی میشود.
  • مقابله با افسردگی و کاهش استرس: دوش آب سرد با تحریک بخشی از مغز منجر به ترشح نورآدرنالین (برای مفابله با افسردگی) و کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطح گلوتالین در خون (کاهش استرس) میشود.
  • بهبود شرایط پوست و مو: آب سرد باعث انقباض عروق خونی میشود، این انقباض باعث کاهش پف کردگی و گودی زیر چشم ها میشود. آب سرد باعث بسته شدن کورتیکول موها، درخشندگی موها، جلوگیری از ریزش موها و جلوگیری از کاهش چربی های طبیعی سطح پوست میشود. در بانوان نیز دوش گرفتن با آب سرد به پیشگیری از افتادگی سینه ها کمک میکند.
  • بهبود شرایط تنفسی: در حین دوش گرفتن با آب سرد ناخودآگاه بدن ما را وادار به کشیدن نفس های عمیق میکند. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر شوک ناشی از آب سرد واکنش نشان میدهد. در نتیجه ریه درست مانند زمانی که ورزش میکنید باز میشوند تا تا اکسیژن بیشتری دریافت کند و این باعث کمک به تقویت سیستم تنفسی میشود.
  • افزایش سطح ترشح تستوسترون و بهبود باروری در مردان: آب سرد باعث تحریک غدد بدن و افزایش میزان اسپرماتوزوئید هل میشود. برای مردان آب گرم میتواند بر روی RNA و DNA و سنتز پروتئین در بیضه ها تاثیر گذار باشد. نتایج یک پژوهش نشان داد 15 دقیقه افزایش گرما بر روی بیضه موشها باعث کاهش قابل توجه سطح تستوسترون شد. دوش آب سرد سطح تستوترون و تولید اسپرم در مردان را افزایش میدهد که سبب افزایش باروری در مردان میشود.
  • ریکاوری بهتر ماهیچه ها: طی پژوهش های انجام شده در سال 2009 پس از فعالیت های شدید ورزشی گرفتن دوش آب سرد به بهبود جریان خون و در نتیجه کاهش اسید لاکتیک موجود در بدن منجر میشود که به بهبود و ریکاوری ماهیچه ها کمک می نماید.
  • کمک به تخلیه سیستم لنفاوی: دوش آب سرد به تقویت سیستم لنفاوی بدن که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را دارد کمک میکند. به همین دلیل خطر ابتلا به عفونت ها در بدن را کاهش میدهد.
مرکز ترک اعتیاد

آب درمانی ترک اعتیاد

دلیل گرایش افراد معتاد به روش موسوم به آب درمانی ترک اعتیاد:

دلیل عمده این گرایش یک باور و شایعه قدیمی میباشد که ریختن آب سرد بر روی فرد معتاد سبب ترک اعتیاد یا به عبارتی آب درمانی ترک اعتیاد در او میشود . همانطور که در بخش بالای این مقاله به فواید و ویژگی های مثبت دوش گرفتن با آب سرد پرداختیم; نشان می دهد دوش گرفتن با آب سرد تاثیرات مثبتی بر روی بدن دارد ولی با وجود تمام ویژگی های مثبت دوش گرفتن با آب سرد، به تنهایی باعث ترک مواد اعتیاد آور در فرد نمیشود. در واقع روش موسوم به “آب درمانی ترک اعتیاد” یا “ترک اعتیاد با آب درمانی” میتواند شیوه ی علمی و تایید شده برای ترک اعتیاد نیست و این کار صرفا میتواند به عنوان یک روش کمکی یا مکمل برای ترک اصولی مواد اعتیاد آور باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

برای ترک اصولی مواد اعتیاد آور چه کار باید کرد ؟

برای ترک اعتیاد به روش اصولی می بایست با مراجه به مرکز ترک اعتیاد روند درمان را طبق جدیدترین روشهای ترک اعتیاد انجام داد. کلینیک ترک اعتیاد آکسون در فضایی مناسب و محیطی آرام با داشتن تجهیزات بیمارستانی و بهره گیری از بهترین تیم درمانی شامل روانپزشکان، روانشناسان و پرستاری شبانه روزی آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران می باشد. در این مرکز با بهره گیری از جدید ترین شیوه ها و متد های درمانی، ترک اعتیاد به بهترین شیوه انجام میگیرد.

حتما مطالعه کنید: خدمات درمان اعتیاد

سخن پایانی :

همانطور که توضیح داده شد روشی به نام “آب درمانی ترک اعتیاد” یا “ترک اعتیاد با آب درمانی” پایه و اساس علمی و تاییده شده ندارد و این باور که ترک اعتیاد به روش آب درمانی امکان پذیر است از اساس اشتباه است. چرا که دوش گرفتن با آب سرد صرفا مزیت هایی برای تقویت بدن دارد که هرگز به تنهایی منجر به ترک اعتیاد نمیشود. در مرکز ترک اعتیاد آکسون ترک اعتیاد به روش اصولی و بدون بازگشت و با بهره گیری از جدید شیوه های درمانی انجام میشود.

1 Comments

  1. مردم گفت:

    چرا مخصوصا برای کسانی که مورفین و متادون مصرف میکردن خوبه بعد دو روز تب شدیدی شروع میشه که خودش باعث بی قراری و بی اشتهایی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *