کلینیک اعصاب و روان
اسکیزوفرنی چیست؟
۱۳۹۹-۰۲-۱۳
نالوکسان چیست؟
۱۳۹۹-۰۲-۱۳

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: حتماً شما نیز با تبلیغات داروهای گیاهی ترک اعتیاد مواجه شدید. در این تبلیغات ادعا می‌شود که معجونی از گیاهان تهیه‌شده که می‌تواند معضل پیچیده‌ی اعتیاد را در افراد درمان کند و بیماران لازم نیست به پزشک متخصص مراجعه  کند، اما آیا چنین ادعایی صحیح است؟ و اصلاً از چه ترکیباتی در این داروها استفاده می‌شود؟

حتما مطالعه کنید: داروی گیاهی ترک اعتیاد

یکی از این داروهایی که در عطاری‌ها به‌عنوان داروی ترک اعتیاد به فروش می‌رسد قرص فلفل یا قرص دوغی است که سعی کردیم در این مقاله این قرص گیاهی را بررسی کنیم.

کپسول دوغی یا قرص فلفلی چیست؟

کپسول، قرص، معجون و به‌طورکلی داروهای که در عطاری‌های کشور به برخی معتادان به‌عنوان داروی ترک اعتیاد فروخته می‌شود اغلب ترکیب نامعلومی از چند ماده اعتیادآور و مسکن‌ها هستند. یکی از این کپسول‌ها که با تبلیغ‌ «داروهای گیاهی ترک اعتیاد» در عطاری‌ها به فروش می‌رسد کپسول دوغی یا فلفلی است.
هرچند عطاری‌ها محتویات یا ترکیبات داروهای گیاهی خود را محرمانه و راز می‌دانند و ادعا می‌کنند که این داروها بی‌خطر هستند اما حتی خود مصرف‌کنندگان این داروها نیز می‌دانند که نباید خیلی به این ادعا اطمینان کنند و حتی درباره مفید بودنش به دیده شک می‌نگرند.

تحقیقاتی در این زمینه در شهر تهران انجام‌شده که در هر منطقه به چند عطاری مراجعه شده تا مشتریان و محصولاتی که تهیه می‌شود را مورد مطالعه قرار دهند مخصوصاً همین داروی فلفلی یا دوغی.

بعد از انجام آزمایش بر روی این داروها مشخص شد که در تهیه این کپسول‌های ترک اعتیاد گیاهی از داروهای شیمایی به‌ویژه داروهای ضدافسردگی سه‌ حلقه‌ای و بنزوديازپين، ترامادول استفاده‌ شده. بنابراین امکان دارد مصرف کنند به این دارو اعتیاد پیدا کند.

حتما مطالعه کنید: ترامادول چیست؟

قرص یا کپسول فلفلی یا دوغی یکی از معروف‌ترین داروهایی است که در عطاری‌ها آن‌هم بدون مجوز فروخته می‌شود و یا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند و به راحتی با یک تماس به دست خریدار می‌رسد.

کپسول دوغی یا قرص فلفلی

داروهای عطاری

این داروها اغلب در مکانی نامناسب ساخته می‌شود و گاه فردی که مواد را باهم ترکیب می‌کند نیز به‌درستی از ترکیبات آن اطلاع ندارد. با تجزیه و آزمایش این مواد مشخص‌شده که هیچ‌کدام از  قرص فلفلی یا دوغی صد در صد گیاهی نیستند و در همه‌ی آن‌ها حداقل یک داروی شیمیایی محرک و ضد اسهال وجود دارد.

محتویات داروهای گیاهی ترک اعتیاد:

مواد اولیه برای تهیه داروهای گیاهی ترک اعتیاد که به‌راحتی در عطاری فروخته می‌شوند معمولاً شامل موارد زیر است:

گیاهان:

  • فلفل قرمز
  • زنجبيل
  • باباآدم
  • زنيان
  • پودر برگ و کاسه شقايق
  • خشخاش

داروهای شیمایی:

حتما مطالعه کنید: متادون چیست؟

با توجه به محتویات این داروها مصرفشان می‌تواند وابستگی ایجاد کند و حتی داروهایی مثل متادون و ترامادول به شدت اعتیادآور هستند، متخصصین مرکز ترک اعتیاد آکسون در دور‌ه های آموزشی که برگذار می‌شود همیشه هشدارهای لازم را درباره مصرف چنین داروهایی می‌دهند.

چرا یه این دارو فلفلی یا دوغی می‌گویند؟

پودر فلفل قرمز بیشترین حجم محتویات کپسول یا قرص دوغی است. از فلفل قرمز آن‌هم این‌قدر زیاد به این دلیل استفاده می‌شود تا گیاهی بودن دارو ثابت شود و از طرفی خاصیت دیگری که این گیاه دارد این است که بعد از مصرف خیلی سریع در بدن جذب می‌شود و فرد احساس داغ شدن و گٌر گرفتی می‌کند.

قرص دوغی

محتویات قرص دوغی یا فلفلی

فلفل قرمز میل جنسی را افزایش می‌دهد برخلاف بعضی از مواد اعتیادآور، فلفل قرمز را می‌شود سالم‌ترین ماده‌ای دانست برای پر کردن این کپسول‌ها استفاده می‌کنند، زیرا اغلب از پودر چوب، گچ و امثال این مواد برای پر کردن کپسول استفاده می‌کنند و از طرفی بو و طعم فلفل آن‌قدر زیاد و غالب است که کسی نمی‌تواند متوجه دیگر ترکیبات دارو را متوجه شود.
معمولا سفارش می‌کنند این کپسول را با چند لیوان شیر، دوغ و یا آب مصرف شود، لبنیات به دلیل خواص موجود در عناصر مولکولی می‌توانند اثرات سوختگی با فلفل را تسکین دهند و حداقل در اثر مصرف این حجم از فلفل باعث می‌شود معده سوراخ نشود.

تعدادی از بیماران اعتیاد که تعدادشان کم نیست بنا به دلایلی در مسیر ترک اعتیاد فریب تبلیغات سودجویان را می‌خوردند. خواسته یا ناخواسته موانعی بر سر راه ترک اعتیاد وجود دارد که باعث می‌شود مصرف‌کننده میلی به درمان اعتیاد نداشته باشد و به مصرف خود ادامه دهد.

البته تحقیق جامعی در رابطه با اینکه دلیل اصلی جوانان از اجتناب از درمان اعتیادشان چیست صورت نگرفته ولی یکی از این عوامل، ترس از عوارض ترک اعتیاد مثل درد و خماری و حتی ترس از این است که نتوانند بر وسوسه مصرف غلبه کنند دوباره به اعتیاد برگردند.

ترک اعتیاد یک فرآیند چند وجهی است و پزشک و کلینیک ترک اعتیاد بخشی از این فرآیند به حساب می‌آیند، یک مرکز ترک اعتیاد باید امکانات و نیروی متخصص لازم را داشته باشد از این رو آکسون بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران و حتی سراسر کشور است.
اما متاسفانه عطاری ‌ها هرروز پررونق‌تر می‌شوند. حتی به گفته برخی تا هشتاد درصد درآمد آن‌ها از فروش همین داروها است. بااینکه بسیاری می‌دانند در این داروها از موادی مثل تریاک استفاده‌شده ولی بااین‌حال تهیه و مصرف می‌کنند.

برخی عوارضی داروهای ترک اعتیاد گیاهی:

  • مسمومیت دارویی
  • سرگیجه
  • انسداد رگ
  • مشکلات تنفسی
  • بیماری‌های قلبی و عروقی

قرص فلفلی علاوه بر عوارض که سایر داروهای گیاهی دارند، به دلیل میزان زیاد فلفلی در آن موجود به‌شدت به معده فرد آسیب می‌زند و گوارش او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عوارض مصرف کپسول دوغی

عوارض مصرف کپسول دوغی

این موارد تنها بخشی از عوارضی است که این داروها برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. حتی در مواردی سردرد‌های مزمن نیز گزارش‌شده.
نکته جالب در مورد داروهای گیاهی ترک اعتیاد و حتی همین کپسول فلفلی یا دوغی این است که بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌دانند که در این داروها از مواد شیمایی و بعضاً مواد اعتیادآور استفاده می‌شود.
داروهای ترک اعتیاد که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، بدون هیچ نظارت رسمی بوده و مجوز وزارت بهداشت ندارند و می‌توانند عوارض وخیمی برای فردی که آن را مصرف می‌کند داشته باشد.
مسئله مهم در باره ترک اعتیاد این است که ترک اعتیاد به هر ماده متفاوت از دیگر مواد است و نمی‌شود از همان روشی که اعتیاد به حشیش یا ماری جوانا درمان میشود اعتیاد به تریاک یا متادون را درمان درمان کرد. علائم ترک هر ماده متفاوت است و حتی برای درمان برخی مواد  از سم زدایی بهره گرفت می شود. ضمن اینکه در زمان ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد آکسون همیشه علائم و حال بیمار توسط پرستاران به صورت شبانه روزی چک می‌شود و بیمار دائما تحت نظر است.

سخن آخر

همان‌طور که خواندید به‌ظاهر این داروها گیاهی است و در اصل با ترکیب نه‌چندان دقیق و علمی چند ماده شیمایی و اضافه کردن چند گیاه ساخته می شود و مؤثر بودن آن‌ها هیچ پایه علمی ندارد. ترک اعتیاد متد خود را داد و نباید برای قطع وابستگی به این مواد دست به هر کاری زد.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون، از نظر امکانات بستری بسیار مجهز بوده و می‌تواند اعتیاد به هر نوع مواد را بررسی و درمان کند، این امکان مهم به دلیل حضور افراد متخصص درمان اعتیاد، روانشناس و روانپزشک حاذق در بهترین مرکز ترک اعتیاد بوجود آمده.

سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع در این مرکز با توجه به وضعیت بیمار، مدت زمان و میزان مصرف انجام می‌شود و با پرستاری بیست و چهارسته همیشه مراقب شما یا عزیزان شما خواهیم بود.

همچنین امکانات رفاهی و هتلینگ در فضایی لوکس فراهم دیده تا مراجعین نهایت راحتی و آسایش را داشته باشند. برای اطلاع از خدمات و یا مشاوره بستری با ما تماس بگیرید.

 

16 Comments

  1. سینا گفت:

    با سلام و تقدیم احترام. به نظر بنده وجود تفاوت های چشمگیر به خصوص فاصله بسیاری که هزینه های لازم بین روش های صحیح و فابل اطمینان برای درمان و روش های نادرست که غالبا توسط افراد سودجو و بی وجدان عرضه میشوند و در این میان عدم موجود حمایت های لازم برای بسیاری از بیماران قطغا از مهم ترین غلل موجود در بروز همچین موارد خطرناک و تاسف بار هستند. اما مورد بسیار مهم دیگری که نباید نادیده گرفته شود عدم وجود آگاهی لازم در میان مردم هست. از این رو اقدامات شما افراد متخصص در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم قابل تقذیر و تشکر فراون هستند. با آرزوی موفقیت

  2. اق مهتی گفت:

    باسلام .میخواستم بدونم این کپسول لعنتی چی توشه ک حتی مصرف تریاک و شیره دیگه روی بدن تاثیر نداره؟ برای ترکش از شیره تریاک یکبار استفاده کردم دیدم انگار ن انگار ک شیره خوردم. وای بحال داروهای دیگه وقتی مرفین تاثیر نداره واقعا چکار باید کنم؟

  3. کامران گفت:

    سلام واسه ترامادول چه دارویی وجود داره عوارض خماری روکاهش بده

  4. مهرداد گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    ببینین ی مشکلی وجود داره ک کسی ک اعتیاد داره برای ترک کردن حالا یا برای اینکه خسته شده یا مجبوره بخاطر ازدواج یا آزمایش عدم اعتماد ب دکتر کلینیک مراجعه می‌کنه ک همون دکتر همه کسانی ک میاد پیشش یجور تجویز میکنه و ی شکل دوست خودم برای ترک رفت پیش دکتر مصرفش متادون بود شربت دکتر بهش گفته برو ده روز شربت تریاک برات مینویسم بخور بیا بعد ده روز براش دارو نوشته بود ک ۲۴ ساعت بخور بیا زیر زبونی بهت بدم بعد از ۲۴ ساعت دوست من ب مرگ نزدیک شده بود داشت میمرد بردیمش بیمارستان بستریش کردیم ، میخوام بگم وقتی طرف ببینه دکتر درست داره کمکش میکنه و جامعه و دولت دارن راهنمایی درست میکنن ب هرچیزی مثل قرص دوغی و فلفلی رو نمیاره ، خواهش میکنم ب هر کسی نگین دکتر
    ممنونم ❤️?

    • آرمان گفت:

      دوست شما به احتمال زباد اون ۲۴ ساعت آخر قبل از اینکه ب۲ یا زیرزبونی مصرف کنه مواد مصرف کرده بوده که بسیار کار خطرناکیه و مقصر دکتر نبوده

      • امید گفت:

        باسلام بنده یکساله ک اعتیاد ب تریاک دارم حالا هم خسته شدم دیگه نمی‌خوام ادامه بدم قبلش می‌خوردم الآنم یه دوماهی میشه میکشم میشه بفرمایین برای ترک در منزل از چه دارویی استفاده کنم ک حداقل از دردوخماری کمتری رنج ببرم

  5. مگه مهمه گفت:

    سلام دوستان الان این ک دارم می نویسم در حال ترکم از خماری فکرم هزارجا برای تسکین خماریم میره بی2 ترمادل متادن دارگون هههه دوستان بهترین کار خشک ترک کردن سخته ولی از چاله نمیرین توچاله درضمن اوناایی ک سابقه طولانی دارن ناگهانی ترک نکنین اولین قدمتون مصرفتون بیارین پایین بعد قطعش کنین به امید فردایی بهتر موفق باشین

  6. علی گفت:

    سلام خودم در حال ترک کردن هستم برای تسکین درد هروئین فقط فقط دوش آب سرد هست فقط فقط همین

  7. Sokot1371 گفت:

    سلام وقتتون بخیر.بنده سه ماهی هس شیره رو ترک کردم.به دلیل سست شدن در رابطه جنسی به عطاری مراجعه کردم.و عطار بهم قرص دراگون رو تجویز کرد .چندتا دونه گرفتم وبعد استفاده دیدم هیچ تأتیری رو رابطم نداشت.دوباره رفتم پیشش بهش گفتم تأثیری نداشت بهم کپسول نارنجی یا همون فلفلی رو تجویز کرد و چندتا دونه ازش گرفتم و بعد از استفاده دیدم خوب گرم و نعشه کرد بدنم رو ولی رو رابطم زیاد تأثیر نداشت.خودم برای ازمایش بعد خوردن کپسول فلفلی یه دوساعت بعد یه یک چهارم ب ۲ هم خوردم خیلی خیلی نعشگی بالایی داشت و بدنم خیلی داغ کرده بود و رابطم رو هم خیلی باب میل بود.الان خواستم اینجا بپرسم مصرف این دوتا قرص باهم مضر یا عوارض بعدی نداره؟؟؟
    ممنون میشم جواب سوالم رو بدید

    • sabah گفت:

      مگه میخوای خودکشی کنی؟کافیه یه ذره مورفین داخلش باشه نورفین ک همون B2میشه مثله نالتروکسن عمل میکنه و امکان خدایی نکرده مرگ داره

  8. مهدی گفت:

    سلام ای قرص های ک عطاری میفروشه بعد استفاده اون چند ساعت بعد میشه مشروب خورد

  9. جواد گفت:

    سلام و خسته نباشین یه سوالی داشتم و الان تو ترکم و خیلی فشار روم هست.مصرف متادون داشتم تغریبا یک سال که با ده و بیست شرو شد و نزاشتم بره بالا و به پنج رسوندم قطع کردم و تو عطاری ب2 گرفتم که با ضربان قلب و معدم سازگار نبود برای همین تو عطاری رفتم کپسول اوپیکیور گرفتم دو روزه دارم باهاش میگذرونم.ایا این کپسول جواب هستش یا باید رراه دیگه ایی برای درمان پیدا کنم؟؟ممنون میشم جوابمو بدین.

  10. ساسان گفت:

    سلام من‌مصرف تریاک داشتم و هرروز ۱۰ گرم بافوری میکشیدم و بهاطر ترک اون رو اوردم به شیره که به مرور زمان دیدم مصرفم زیاد شده رفتم پیش دکتر و برای ترک به من شربت متادون داد که ترک کنم ولی بدتر از چاه افتادم تو چاله و هم شربت میخوردم و هم شیره بعد مدتی خسته شدم و سختی رو بجون خودم خریدم و خونه موندم بعد ۴۰ روز که همه جوره درد داشتم هم خماری هم درد استخوان و هم سرگیجه وحتی اینکه چشمام تا ۳ روز دوتایی میدیم گذاشتم‌کنار و نزدیک ۱ماه شده دیدم که باز درد دارم والان نزدیک ۲هفته هست که قرص فلفلی مصرف میکنم وبا این حال دوباره دوچار درد وکسلی دارم و میخوام بذارم‌کنار الان رسوندم به روزی ۱عدد من چیکار کنم تا بزارم کنار واز اونور قراره دوروز دیگه برم ازمایش چیکار کنم که نشون نده ازمایش چون همسرم بفهمه کارم به جدایی میرسه لطفا کمکم کنید با تشکر

  11. هومن گفت:

    واقعا عطاری ها ما شده مواد فروشی قانونی! خیلی متاسفام. خودم به چشم دیدم که میگم. به جرات از هر ده عطاری نوه تا مواد مخدر یا شبه مخدر میفروشند. کاشکی اونم نکات بهداشتی رعایت کنن که نمی کنن. خودم چیزی استفاده نمیکنم خوشبختانه ولی از دوستان اطرافیان این موآرد دیدم. در مورد کپسول فلفلی هم هشتاد درصد مواد تشکیل دهندنشون قرصها ضد اسهال و دیفنوکسیلات هست که به طور کاملا غیر بهداشتی با ادویه ها گرم مخلوط میشوند با قیمت بالا به آسانی به فروش میرسانند.

  12. آبراهام گفت:

    من ب مدت پنج سال متادون مصرف میکردم روزانه چار پنج عدد قرص دویست تصمیم ب ترک کردن گرفتم به مدت یه ماه از قرص نارنجی استفاده کردم بدون هیچ گونه دردی ترک کردم ولی بعد دو سه ماه وزن شدیدی کم کردم ترسیدم بدتر بشم دوباره روی اوردم به مصرف قرص ک باز بحالت عادی برگشتم الان دوازده سال از مصرفم میگذره بخاطر وضعم تصمیم به ترک کردن و ترک کشور دارم ولی ایندفعه سه ماه در حال ترکم گفتم متادون بهتره ب مدت یک ماه متادون انداختم بدتر کرد قرص نارنجی انداختم دردی دوا نکرد رفتم دکتر ترک اعتیاد قرص فاروکسی پیشنهاد داد اونم تاثیری نذاشت نکه این قرص هارو یکسره مصرف کنم خیلی کم مصرف میکنم ولی سردرد عجیبی مثل میگرن دارم با تحریک روده ها ممنون میشم کمکم کنید دلم نمیخاد دیگ دوباره برگردم جوونیمو مفت مفت از دست دادم ب هیچ جایی هم نرسیدم

  13. امید گفت:

    باسلام بنده یکساله ک اعتیاد ب تریاک دارم حالا هم خسته شدم دیگه نمی‌خوام ادامه بدم قبلش می‌خوردم الآنم یه دوماهی میشه میکشم میشه بفرمایین برای ترک در منزل از چه دارویی استفاده کنم ک حداقل از دردوخماری کمتری رنج ببرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *