کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین چه مدت در بدن باقی می ماند؟
۱۴۰۱-۰۲-۱۷
کلینیک ترک اعتیاد
مراقبت های پس از ترک اعتیاد
۱۴۰۱-۰۲-۱۷

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اگر فردی بطور تفریحی مواد مصرف می کنند، فقط مواد مخدر یا مشروبات الکلی را از لحاظ اجتماعی مصرف می کند. این نوع مصرف ممکن است به عنوان یک موضوع منفی تلقی نشود، زیرا مواد به صورت گاه گاهی، دو تا چهار بار در ماه مصرف می شوند. مصرف تفریحی ممکن است به عنوان روشی بی ضرر برای گذراندن و سپری کردن وقت به نظر برسد. با این وجود، تبدیل مصرف تفریحی مواد به اعتیاد ممکن است به طور نامحسوسی در افراد ایجاد شود. به دلیل بی احتیاطی و عدم آگاهی از نحوه تاثیر مواد مخدر، اختلالات مصرف مواد ممکن است منجر به مرگ یک فرد شود به همین جهت در این مقاله به بررسی چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟ خواهیم پرداخت.

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

بطور کلی، بسیاری از اعتیادها همان فرایند پنج تا شش مرحله ای را پشت سر می گذارند:

آزمایش و یا تجربه

در این مرحله احتمالاً فرد اولین باری است که تصمیم میگیرد مواد مخدر یا الکل را امتحان و تجربه می کند. دلایل فرد برای آزمایش و تجربه مواد مخدر ممکن است عبارتند از کنجکاوی، تلاش برای سازگاری، یا مقابله با احساسات منفی مانند ناامنی یا غم باشد.

مصرف تفریحی

این مرحله زمانی است که تعداد دفعات مصرف مواد مخدر یا الکل بیشتر می شود. فرد ممکن است فقط در تعطیلات آخر هفته یا چند بار در ماه به مصرف ماده مخدر روی آورد. فرد مصرف کننده به احتمال زیاد در این مدت عواقب و پیامدهای منفی آن را درک نخواهد کرد.

مصرف به صورت دائم یا سوء مصرف

در این مرحله، مصرف مواد مخدر یا الکل تهدیدی بسیار جدی برای زندگی افراد محسوب می شود. این مرحله ممکن است شامل تجربیاتی مانند رانندگی در حالت مستی و یا نشئگی (DUI/DWI) یا دستگیر شدن در حین مصرف یا حمل مواد مخدر باشد.

مصرف یا سوء مصرف خطرناک

در این مرحله فرد با وجود آگاهی از عواقب و پیامدهای خطرناک آن، به مصرف مواد مخدر یا الکل ادامه می دهد. در این مرحله روابط اجتماعی یا عاشقانه فرد با ادامه مصرف مواد به خطر خواهد افتاد. رسیدن به این مرحله نشان دهنده این است که اختلال مصرف مواد خطر بسیار جدی برای فرد به شمار می رود.

وابستگی

در این مرحله مواد مخدر و الکل، زندگی فرد را بطور قابل توجهی تحت قرار داده اند. عملکرد یک فرد در محل کار به مرور زمان کاهش می یابد و روابط دوستانه فرد به افرادی محدود می شود که مانند او مواد مخدر مصرف می کنند. در این مرحله، فرد از نظر جسمی به مواد مخدر و الکل وابسته شده است، بدین معنا که بدن او به تهیه مداوم این ماده عادت کرده است.

اعتیاد و یا اختلال مصرف مواد

در این مرحله که افراد بدون توجه به عواقب آن، هر اقدامی را که لازم می دانند برای تهیه مواد مخدر یا الکل انجام می دهند. در این مرحله، افراد دیگر به دنبال گیرایی بیشتر نیستند، بلکه سعی می کنند از بروز علائم ترک اعتیاد خودداری کنند.

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

چه عواملی باعث می شود فرد مبتلا به اعتیاد شود؟

مواد مخدر و الکل اغلب باعث آزاد شدن دوپامین (ماده شیمیایی مرتبط با لذت) در مغز می شوند. به مرور زمان و با مصرف بیشتر مواد مخدر، مغز در پاسخ به هجوم مداوم مصرف مواد، دوپامین کمتری تولید می کند، این بدان معناست که آنها باید به طور مداوم به مصرف خود ادامه دهند تا احساس سرخوشی و لذت داشته باشند. به دلیل این که برای پاسخگویی به ایجاد تحمل نسبت به مواد، باید دوز بیشتری از مواد را مصرف کرد، مغز خود را برای پاسخگویی به محرک های خاصی مانند بوی آبجو و یا دیدن وسایل مصرف مواد مخدر آماده می کند. هنگامی که این عوامل تحریک کننده تشخیص داده شوند، اشتیاق فرد به مصرف ماده مخدر ممکن است افزایش یابد.

دوپامین همچنین با مراکز انگیزشی و برنامه ریزی مغز در ارتباط است، به این معنی که لذت و شادی ناشی از مصرف مواد مخدر باعث می شود مغز تمایل و جستجوی مواد مخدر و الکل را در فرد افزایش دهد.

هرچه سن فرد برای شروع مصرف مواد مخدر یا الکل پایین تر باشد، احتمال ابتلای او به اعتیاد بیشتر خواهد شد. در سنین 10 تا 19 سالگی، قشر پیش پیشانی (بخشی از مغز که مسٸولیت تجزیه و تحلیل موقعیت، تصمیم گیری خوب و کنترل احساس افراد را بر عهده دارد) هنوز بطور کامل توسعه نیافته است. احتمال بیشتری وجود دارد که فرد در این بازه زمانی تصمیم بگیرد مصرف مواد آزمایش را تجربه کند، زیرا قشر پیش پیشانی هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. با این وجود، این مواد بر رشد مغز در آینده تأثیر گذاشته و مصرف آن را آسان تر خواهند کرد. اعتیاد به دلیل فقدان اراده نیست. اعتیاد یک بیماری مادام العمر است که از طریق دوره هایی که در آن افراد به احتمال زیاد دچار عود مجدد بیماری می شوند، قابل تشخیص هستند. زمانی که افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می شوند، ساختار مغز و ترکیب شیمیایی آنها دستخوش تغییر می شود، به طوری که مجبور می شوند ماده ای مصرف کنند که بدنشان بتواند بر آن تکیه کند.

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

نظریه دروازه ورود یا مواد مخدر دروازه ای، این ایده که مصرف برخی از مواد احتمال مصرف مواد مخدر خطرناک تر را در آینده افزایش می دهد، ممکن است به روش هایی اشاره داشته باشد که مصرف تفریحی منجر به اعتیاد می شود. این مواد مخدر دروازه ای، اغلب توسط نوجوانان و جوانان در فضاهای اجتماعی مصرف می شود و به عنوان روشی برای تفریح ​​در نظر گرفته می شود. با این وجود، مصرف هرگونه ماده مخدر به صورت تفریحی بیشتر اوقات منجر به اعتیاد به سایر داروهای خطرناک خواهد شد. در این قسمت به برخی از مواد مخدر دروازه ای اشاره خواهیم کرد:

ماری جوانا

مطالعات مختلف نشان داده است که بسیاری از افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند به سایر مواد مخدر نیز روی می آورند. بین ماری جوانا و مواد مخدری از قبیل کوکائین و هروئین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. نوجوانانی که ماری جوانا مصرف می کنند 85 برابر احتمال اینکه به مصرف کوکائین روی آورند بیشتر است و 60 درصد از افرادی که قبل از 15 سالگی ماری جوانا مصرف می کنند به مصرف کوکائین روی می آورند.

دلایل افزایش خطر شامل قرار گرفتن در معرض فروشندگان مواد مخدر و تجربیات مثبت با مصرف ماری جوانا می شود که منجر به کنجکاوی نسبت به مصرف سایر مواد مخدر و ایجاد تغییر در شیمی مغز خواهد شد و تمایل جوانان به مصرف سایر مواد مخدر را افزایش خواهد داد. یک مطالعه نشان داد موش هایی که بارها در معرض تتراهیدروکانابینول (THC)، مادهٔ محرک عصبی اصلی موجود در ماری جوانا قرار گرفتند، به مرور زمان نسبت به اثرات THC حساس تر شدند، اما نسبت به اثرات مرفین نیز حساسیت بیشتری نشان دادند. بر اساس این مطالعه ممکن است یک مبنای عصبی شناختی برای ارتباط بین مصرف حشیش (ماری جوانا) و سوء مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد.

الکل

نوشیدن الکل ممکن است دروازه ورود به سایر انواع مواد مخدر باشد. اگر فردی قبل از سن 18 سالگی به نوشیدن الکل روی آورد، احتمال اینکه به مصرف کوکائین روی آورد 50 برابر بیشتر خواهد شد و در صورتی که در بزرگسالی نوشیدن الکل را شروع کند، احتمال اینکه به مصرف کوکائین روی آورد، شش برابر بیشتر است.

مطالعه ای که روی برخی شرکت کنندگان نشان داد که 27 درصد از افرادی که ترجیح می دهند کوکائین، شیشه یا هروئین مصرف کنند، مصرف مواد خود را با الکل شروع کردند و 86 درصد از افرادی که در ابتدا الکل یا ماری جوانا مصرف نکردند، مصرف مواد خود را با یک یا هر دوی این مواد آغاز کردند.

به جای ماری جوانا، الکل ممکن است دروازه ورود به سایر مواد مخدر باشد زیرا افراد بیشتری قبل از ماری جوانا یا تنباکو، الکل مصرف می کنند. حدود 54 درصد از دانش آموزان کلاس دوازدهم الکل را به عنوان اولین ماده ای که مصرف و تجربه کرده اند، نام می برند.

نیکوتین

سیگار کشیدن یا مصرف نیکوتین به صورت خوراکی (جویدن تنباکو یا بلعیدن) مغز را برای افزایش پاسخ به کوکائین آماده خواهد کرد. هنگامی که افراد نیکوتین مصرف می کنند، بیان ژن را در مغز تغییر می دهد، که این منجر به افزایش مصرف کوکائین خواهد شد. این تأثیر نشان می دهد که چرا مردم احتمالاً بعد از مصرف نیکوتین به مصرف کوکائین روی می آورند و درصورتی که اینگونه باشد، احتمال اعتیاد به کوکائین افزایش خواهد یافت. مطالعه بر روی نوجوانانی که سیگار می کشند نشان داده است که احتمال اینکه این افراد به مصرف کوکائین روی آورند 19 برابر بیشتر از کودکانی است که سیگار نمی کشند.

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

داروهای محرک تجویز شده توسط پزشک

افرادی که مجبورند بیدار بمانند تا عملکرد تحصیلی خود را بالا ببرند و یا افرادی که تمایل دارند احساس سرخوشی بیشتری کنند، به سوء مصرف داروهایی مانند ریتالین و آدرال مبتلا می شوند. با این وجود بین داروهای اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) و مصرف داروهای غیر مجاز ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

مطالعه بر روی بیش از 10 هزار دانشجو نشان داده است که 35 درصد از افرادی که مبتلا به سوء مصرف داروهای محرک تجویز شده توسط پزشک می باشند، کوکائین مصرف می کنند، 52 درصد قرص اکستازی و 44 درصد مواد مخدری غیر از هروئین مصرف می کردند. مطالعه بر روی بیش از 9000 دانشجو نشان داد که 34 درصد از افرادی که داروهای اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) مصرف می کنند، مواد توهم زا نیز مصرف می کردند.

هنگامی که به سوء مواد مخدری مانند ویکودین یا اکسی کانتین مبتلا می شوید، منتظر عواقب مهلک آن نیز باشید. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد، افرادی که داروهای شبه مخدر مصرف می کنند، احتمال اینکه به مصرف هروٸین روی آورند 19 برابر بیشتر خواهد شد و 80 درصد از افرادی که در ابتدا مواد مخدر مصرف می کنند، بعدها به مصرف هروئین روی می آورند. اغلب، این الگو زمانی شروع می شود که در دوران نوجوانی فرد، یکی از دوستان یا بستگان به او اجازه می دهد مواد مخدر را امتحان کند. اگر فرد از طریق مصرف تفریحی مبتلا به اعتیاد شود، به احتمال زیاد به هروئین روی خواهد آورد زیرا تهیه آن ارزان تر و راحت تر از سایر داروهایی است که نیاز به نسخه پزشک دارند.

سوء مصرف داروهای بدون نسخه مانند ضد سرفه و سرماخوردگی به راحتی صورت می پذیرد، زیرا نیازی به نسخه ندارند و یا محدودیتی در مورد افرادی که می توانند آنها را خریداری کنند، وجود ندارد. با این وجود، مطالعه بر روی حدود 8000 دانش آموز کلاس هشتم نشان داد که کودکانی که به سوء مصرف این داروها مبتلا می شوند، انواع مختلفی از مواد مخدر را نیز مصرف می کردند: 31٪ اکستازی، 31٪ نوعی توهم زا، 48.3٪ آرامبخش، 56.2٪ مسکن مصرف می کردند، 25.4٪ هروئین و 32.5٪ کراک یا کوکائین مصرف می کردند.

کلینیک ترک اعتیاد

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

چگونه مصرف تفریحی مواد به اعتیاد تبدیل می شود؟

اگرچه ممکن است شخصی به صورت تفریحی ​​یا مشاهده وضعیت خود پس از مصرف شروع به مصرف مواد مخدر یا الکل کنند، حتی امتحان مواد مخدر از روی کنجکاوی فرد را در مسیر اعتیاد قرار خواهد داد. مواد مخدر به اصطلاح دروازه ای ممکن است به تنهایی اعتیاد آور باشند، اما هنوز هم فرد را به سمت مصرف سایر مواد اعتیاد آور و مخرب تر سوق دهند، زیرا این افراد به دنبال داروهای قوی تری هستند.

در مصرف تفریحی مهم نیست چه نوع ماده مخدری مصرف می کنید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از طریق مصرف تفریحی مواد به اعتیاد مبتلا شده است، کارشناسان و مشاورین ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران همراه شما هستند تا شما را با روش های مختلف درمان اعتیاد آشنا کنند. مرکز ترک اعتیاد آکسون، با تمرکز بر روی برنامه های درمانی فردی که به درمان اعتیاد فرد در کنار هرگونه اختلال روانی می پردازد، به بیماران در رسیدن به هوشیاری کمک خواهد کرد. برای رسیدن به آینده روشن و سالم تر همین امروز تماس بگیرید.

1 Comment

  1. رویا گفت:

    درود . من روزی سی تا چهل سی سی متادون میخورم و واقعا میخوام ترک کنم فقط ترس از خماری دارم به نظر شما میتونم با ماشروم همون قارچ جادوئی ترک کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *