کلینیک ترک اعتیاد
حقایقی در مورد اعتیاد و خلاقیت
۱۴۰۰-۰۸-۱۵
کلینیک ترک اعتیاد
حقایقی تلخ در خصوص زندگی با اعتیاد
۱۴۰۰-۰۸-۱۵

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: هیچ گاه از اینکه بخواهید به خانواده خود بگویید مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل هستید احساس شرمساری نکنید. اعتراف به اینکه با مشکلی دست و پنجه نرم می کنید، اولین قدم در راه بهبودی است. اعتیاد یک بیماری است که منجر به منزوی شدن فرد خواهد شد. اگر فردی شبیه به من باشید، حتی تمایل نخواهید داشت کلمات مرتبط با آن را در ذهن خود مجسم کنید. من حتی از نزدیک شدن به  افراد “معتاد”، “الکلی” و “مصرف كننده مواد مخدر” مانند فردی که طاعون دارد اجتناب می کردم. حتی داشتن “اختلال در مصرف مواد” نیز به همان اندازه بد به نظر می رسید. به همین منظور در این مقاله به بررسی چگونه اعتیاد را به خانواده خود بگوییم؟ خواهیم پرداخت.

احساس میکردم اگر به این چیزها اعتراف کنم، زندگی برایم به آخر خواهد رسید. من نمی خواستم شکست را بپذیرم. اعتراف به اینکه مشکلی داشتم، از نظر خودم و دیگران به معنای آن است که سال ها تلاش برای اینکه وانمود کنم کنترل زندگی غیرقابل کنترل خود را بر عهده دارم برملا خواهد شد. خیلی دوست داشتم واقعیت نداشته نباشد. زمانی که روزی فرا رسید که دیگر نمی توانستم دردی که می کشم را تحمل کنم، با اولین شخصی که در مورد این موضوع صحبت کردم مادرم بود. بعد از اینکه اتفاقاتی که روی داده بود را پذیرفتم، مجبور شدم دریابم که چگونه می توانم خانواده و دوستانم را در جریان اعتیادم قرار دهم. این چیزی است که یاد گرفته بودم.

چگونه اعتیاد را به خانواده خود بگوییم؟

اولین راه برای اینکه به دوستان و خانواده خود بگویید مبتلا به اعتیاد هستید و یا با سوء مصرف الکل یا سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، درخواست کمک است. خانواده و دوستانتان می توانند بزرگترین حامی شما و گاهی شدیدترین منتقدان شما باشند، اما در نهایت آنها دوست دارند به شما کمک کنند تا از این بلای خانمانسوز نجات پیدا کنید.

اگر برای درمان اعتیاد خود به دنبال کمک هستید، جایی بهتر از عزیزانتان برای درخواست کمک وجود ندارد، اما ممکن است مطرح کردن این موضوع برای شما کمی دشوار باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام مطرح کردن این موضوع با عزیزان خود در نظر بگیرید:

صادق باشید

اعتیاد بسیار قدرتمند است و ممکن است شما را به دروغ گفتن، فریب و اقدامات ناامید کننده ای که ممکن است تاکنون مرتکب نشده باشید تشویق کند. اگر گم شده اید، گیج شده اید و یا حتی مطمئن نیستید که یک مشکل سوء مصرف مواد دارید یا خیر، این مساله را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید. در مورد احساسات و تجربه خود با آنها صحبت کنید. به آنها کمک کنید تا بفهمند چه چیزی را پشت سر گذاشته اید.

تمایل خود را برای درخواست کمک نشان دهید

اگر قبلاً تحقیق کرده اید که چه نوع کمکی در دسترس است، این مسئله را نیز بیان کنید. آماده باشید تا تمایل خود را برای درخواست کمک نشان دهید و گزینه هایی را که در ذهن دارید ابراز کنید. از طرف دیگر، اگر گزینه دیگری در ذهن ندارید، از دوستان و خانواده خود درخواست کنید که در صورت امکان به شما در تحقیق در مراحل بعدی کمک کنند. آنها می توانند به شما در یافتن مرکز ترک اعتیاد کمک کنند.

علت و انگیزه درخواست کمک خود را توضیح دهید

عزیزان شما ممکن است تمایل داشته باشند بدانند که چگونه این تصمیم را گرفتید و چرا اکنون به این نتیجه رسیده اید. این همان جایی است که باید با آنها در مورد آنچه باعث شده به این نتیجه برسید و اینکه می خواهید آینده شما چگونه باشد، صادق و روراست باشید.

درخواست کمک و حمایت کنید

روش دیگری که می توانید به دوستان و خانواده خود بگویید با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید این است که از آنها درخواست حمایت کنید. اگر به دنبال راهنمایی، مشاوره یا اقدامات دیگری از طرف آنها هستید، با آنها در میان بذارید. به آنها بگویید برای شما بسیار مهم است که در این راه عشق و حمایت آنها را دریافت کنید. اگر تصمیم گرفته اید به یک کلینیک ترک اعتیاد بروید، با آنها بگویید که پشتیبانی آنها در این مرکز و بعد از بهبودی و مرخص شدن برای شما بسیار مهم خواهد بود.

برای مقاومت آماده شوید

این احتمال وجود دارد که در طول مدت زمانی اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر، به برخی از عزیزان خود صدمه زده باشید. وقتی به آنها می گویید تصمیم به ترک اعتیاد گرفته اید و می خواهید هوشیار باشید، آنها ممکن است حرف های شما را باور نکنند و متاسفانه برخی هنوز آگاهی کافی نسبت به بیماری اعتیاد ندارند و یا به طور کلی اعتیاد را قبول ندارند. ممکن است در حین صحبت با آنها دچار شک و تردید، خشم شوید و یا حالت دفاعی بگیرید. بهتر است برای این کار آمادگی کامل داشته باشید تا بتوانید آرام و متعهد به اهداف خود برسید. احساسات آنها را، هر طور که باشد، باید درک و تأیید کنید.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

خجالت نکشید

خواه این کار را قبلا انجام داده باشید و در این زمینه تجربه کسب کرده باشید، خواه اولین بار است که این کار را انجام می دهید و از دیگران درخواست کمک می کنید، بدون هیچ شرمندگی موضوع اعتیاد خود را با عزیزان خود در میان بگذارید. به خود افتخار کنید که به طور جدی تصمیم گرفته اید که با اعتیاد مقابله کنید و در زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید. اگر قبول داشته باشید که چه کسی هستید، چه سختی هایی را پشت سر گذاشته اید و نسبت به تصمیمی که گرفته اید متعهد بمانید، عزیزانتان شما را درک خواهند کرد.

کلینیک ترک اعتیاد

چگونه اعتیاد را به خانواده خود بگوییم؟

چگونه اعتیاد را به خانواده خود بگوییم؟

توصیه می کنیم منابعی را به خانواده و دوستان خود اراٸه دهید خود تا به آنها در درک بهتر اختلالات مصرف مواد کمک کنید، مخصوصاً اگر این اولین باری است که ترک اعتیاد را تجربه می کنید و یا اولین باری است که آنها با فرد مبتلا به اعتیاد مواجه می شوند. اگر آنها را با این بیماری آشنا نکنید، ممکن است افسانه های رایجی را که شنیده اند باور کنند.

یکی از منابعی که خانواده های افراد مبتلا به اعتیاد می توانند به آن دسترسی داشته باشند، موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر است، جایی که آنها می توانند به سوالاتی از قبیل موارد زیر پاسخ دهند:

آیا می توانم در یافتن مراکز درمانی برای یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود کمک کنم؟

آیا افراد ممکن است نسبت به مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کنند؟

چرا بعضی از افراد نمی توانند به تنهایی مواد مخدر را ترک کنند؟

درمان به چه صورت است و هزینه آن چقدر است؟

در مراکز درمانی به دنبال چه چیزی باشم؟

چرا ترک مواد مخدر دشوار است؟

اگر خانواده شما به دنبال اطلاعات و حقایقی در مورد اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر باشد، برای تمامی افرادی که به نوعی درگیر این مساله هستند، مفید است. آنها یاد خواهند گرفت که این یک بیماری مرتبط با مغز است که نیاز به درمان دارد.

با این وجود، همانطور که شما به حمایت آنها نیاز دارید، ممکن است آنها نیز به پشتیبانی شما نیاز داشته باشند. ممکن است بخواهید آنها را به شرکت در یک گروه پشتیبانی از اعضای خانواده و دوستان افراد مبتلا به اعتیاد که در حال پشت سر گذاشتن مراحل بهبودی هستند دعوت کنید. این مکانی است که آنها می توانند به آنجا بروند و از سایر افرادی که ممکن است چنین شرایطی را تجربه کرده و پشت سر گذاشته اند مشاوره بگیرند، و از تجربیات آنها استفاده کنند و از این طریق به بهبودی عزیزان خود امیدوار شوند. آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند با یک درمانگر درباره این موضوع صحبت کنند. شما و خانواده خود نباید این مراحل را به تنهایی پشت سر بگذارید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع که چگونه اعتیاد را به خانواده خود بگوییم پرداخته ایم، گفتن موضوع اعتیاد و سوء مصرف به خانواده و دوستان ممکن است ترسناک باشد، اما لازم نیست شرمنده یا پشیمان باشید. اعتراف به این مسئله که شما با مشکل اعتیاد و سوء مصرف دست و پنجه نرم می کنید، اولین قدم در راه بهبودی است. در این راه خانواده و دوستان باید شما را مورد حمایت خود قرار دهند. خوشبختانه منابع زیادی در دسترس شما و خانواده می باشد که به شما در درک بهتر اعتیاد و روند بهبودی کمک خواهد کرد. ترک اعتیاد، امری بسیار تخصصی است و انجام صحیح آن نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و روانشناسی می باشد به همین جهت مشاورین و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، همراه شما در تمامی مراحل ترک و درمان خواهند بود.

1 Comments

  1. محمد گفت:

    افتخار آشنائی با کلینیک آکسون ندارم ولی عرض میکنم اکثر کلینیکهای ترک اعتیاد رفع تکلیف کرده بیشتر به مبالغ ماخوذه فکر می کنند تا به حال بنده ندیدم از سوی پزشکان کلینیک کسی بپرسد حالت چطور است روند بهبودیتان در چه حدی است پول میدهم دارویم را می گیرم.در صورتی که در کلینیک خیلی کارها می توانند انجام دهند ولی متاسفانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *