باورهای غلط درباره اعتیاد
باورهای غلط درباره اعتیاد
۱۳۹۶-۰۸-۲۶
سطوح پیشگیری از اعتیاد
سطوح پیشگیری از اعتیاد
۱۳۹۶-۰۸-۲۶
نمایش همه

پیشگیری از اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد مرکز ترک اعتیاد : امروزه اهمیت پیشگیری از اعتیاد و تقدم آن بر درمان اعتیاد بر هیچ فردی پوشیده نیست و این باور کلی وجود دارد که اصولاً پیشگیری از اعتیاد مهم‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر از ترک اعتیاد است.

در مقاله باورهای غلط درباره اعتیاد، به باورهای نادرستی که جامعه را به سمت مصرف مخدر‌‌ها سوق می دهد پرداختیم شاید اگر راه های پیشگیری از اعتیاد جدی تر گرفته شود این معضل خود به خود حل شود، چرا که جامعه هدف، شناسایی و مشکل از ریشه بررسی می‌شود. در کنار اقدامات درمانی مانند مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد، راهکارهای مربوط به پیشگیری نباید مورد غفلت قرار گیرد، ارزشیابی روش‌های درمانی نیز نشان داده که این روش‌ها در همه موارد به یک اندازه موثر نیست.

کلینیک ترک اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد

اهمیت پیشگیری از اعتیاد:

روند شیوع اعتیاد از سال ۱۹۸۰ در کشورهایی که برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد را از طریق کاهش تقاضا با جدیت پیگیری کرده بودند، کاهش قابل توجهی داشت، به‌عنوان‌مثال تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در آمریکا در سال ۱۹۹۰ نسبت به سال ۱۹۸۵ به نصف کاهش یافت که این تغییر مدیون راهکارهای پیشگیری از اعتیاد است.

بسیاری از مصرف‌کنندگان، درمان را ناتمام می‌گذارند یا اینکه بعد از مدت کوتاهی پس از ترک اعتیاد، دوباره به مصرف روی می‌آورند. عده‌ای حتی پس از اتمام درمان، آمادگی روبه‌رو شدن با جامعه و مشکلات آن را ندارند. باتوجه به این مسائل، اهمیت راهکارهای پیشگیرانه به‌ویژه در گروه‌ سنی کودک، نوجوان‌ و جوان روشن می‌شود. مرکز ترک اعتیاد آکسون با ایجاد فضای آرام، ایمن و پرسنلی حرفه‌ای تلاش خود را می‌کند تا فرد درمان شود و آمادگی لازم برای رویارویی با جامعه را داشته باشد.

افراد و سازمان‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های پیگیرانه مختلفی را در پیش می‌گیرند، ضمنا این نکته را باید در نظر گرفت که گاهی پیشگیری و درمان هم زمان انجام می‌شود و درمان به‌واقع خود یک روش پیشگیری یا بهداشتی است که به‌منظور جلوگیری از پیشرفت اعتیاد و بروز عوارض ناشی از آن انجام می‌شود. کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون با همکاری متخصصان و روانپزشکان سعی کرده تا آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر برای فرد درمان شده و خانواده اش را به حداقل برساند و در نتیجه برای رویارویی با جامعه آماده باشد.

اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مستلزم مراحل خاصی است که  بی‌توجهی به آن مشکل اعتیاد را پیچیده‌تر می‌کند. به‌منظور پیشگیری از هر مشکلی لازم است ابتدا عوامل ایجادکننده آن شناخته شود. اما همان‌طور که می‌دانیم اعتیاد در مراحل مختلفی شکل می‌گیرد که از میل به مصرف شروع می‌شود سپس به ‌تدریج به مصرف آزمایشی، مصرف گاه‌گاهی، سوء مصرف و در نهایت به وابستگی یا همان اعتیاد منجر می‌شود.

مبارزه با اعتیاد مستلزم مبارزه با عرضه مواد مخدر، درمان افراد وابسته به مواد مخدر با مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و فعالیت‌های پیشگیرانه در جهت کاهش تقاضا است. هرچند مبارزه با عرضه مواد مخدر بسیار ضروری است و بدون آن مشکل عرضه مواد مخدر بسیار حادتر از امروز می‌شود اما این تلاش، مشکل سوء مصرف و اعتیاد را از بین نمی‌برد. بنابراین در کنار مبارزه باعرضه مواد مخدر و ارائه خدمات درمان اعتیاد مانند ترک متادون، ترک تریاک، ترک هرویین،و سایر مخدر ها، راه‌ های پیشگیری از اعتیاد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مرکز ترک اعتیاد

اهمیت پیشگیری از اعتیاد

مراحل پیشگیری از اعتیاد:

واژه پیشگیری یعنی جلوگیری از وقوع یک اتفاق. از نظر بهداشتی، پیشگیری به معنای جلوگیری از بروز بیماری قبل از شکل‌گیری آن است. درواقع پیشگیری عبارت است از مداخله‌ای مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط مضر قبل از اینکه منجر به اختلال یا ناتوانی شود. پیشگیری با دو مفهوم حفظ سلامتی و ارتقای سلامتی ارتباط تنگاتنگی دارد.

  • حفظ سلامتی: به معنای حفظ فرد از انواع آسیب‌ها از جمله اعتیاد و کمک به او به هنگام آسیب است.
  • ارتقای سلامتی: نه‌تنها باید اقداماتی انجام شود که افراد آسیب نبینند و درگیر اعتیاد نشوند بلکه ضمن به حداقل رساندن آسیب و ناتوانی، بالاترین میزان سلامتی برایشان فراهم شود. پیشگیری فرایندی است که در آن اگر ارتقاء سلامتی مطرح نباشد حفاظت از آن نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و پیشگیری بدون استفاده و کاربرد این دو حاصل نخواهد شد.
  • شناسایی به موقع جمعیت در خطر و مصرف کننده: شناسایی به موقع جمعیت‌های در معرض خطر اعتیاد و مصرف کنندگان مواد مخدر و تحت پوشش آموزشی و درمانی قرار دادن آنها به منظور کاهش خطر اعتیاد و مشکلات ناشی از آن. پیشگیری از مزمن شدن اختلال و حصول سلامت.
  • توانبخشی و ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی به درمان شدندگان: توانبخشی و ارائه خدمات مشاوره روانی- اجتماعی حمایت از افرادی که درمان شدند و مصرف مواد را کنار گذاشته‌اند به منظور کاهش خطر عود اختلال و بالا بردن انطباق اجتماعی و کیفیت زندگی فرد. مانند استفاده از خدمات کلینک ترک اعتیاد که افراد درگیر اعتیاد را درمان و برای روبه رو شدن با جامعه آماده میکند.
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

مراحل پیشگیری از اعتیاد

چه عواملی باعث موفقیت در  پیشگیری از اعتیاد می‌شود؟

موفقیت در پیشگیری از اعتیاد و سوء مصرف مواد به عوامل متعددی وابسته است مانند:

  • شناخت دلایل اعتیاد
  • تشخیص زودرس یا درمان اعتیاد
  • شناسایی گروه‌های در معرض خطر و کسانی که سوء مصرف دارند
  • در دسترس بودن اقدامات پیشگیری برای همه افراد جامعه
  • مشخص کردن سازمان مسئول اجرای برنامه‌های پیشگیری و ارزشیابی مستمر آنها
مرکز ترک اعتیاد

چه عواملی باعث موفقیت در پیشگیری از اعتیاد می‌شود؟

سخن پایانی:

موثر بودن اقدامات پیشگیری از اعتیاد، نیازمند جامع بودن آن است تا بتواند به اهداف مورد نظر دست یابد و همچنین از اعتبار تجربی برخوردار باشد. به علاوه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید آنچنان عمیق باشد که موجب تغییر شود، با آموزش کامل عوامل اجرایی همراه باشد و مورد پذیرش جامعه قرار بگیرد تا موثر باشد.

همانطور که در مقاله پیشگیری از اعتیاد خواندید، اقدام برای ترک اعتیاد نیز نوعی راهکار پیشگیرانه به حساب می‌آید، پیشگیری از پیشرفت اعتیاد و جلوگیری از آسیب‌های که ممکن به مصرف کننده و خانواده‌اش برساند. مرکز بستری ترک اعتیاد آکسون با کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه ترک تریاک، ترک هروئین، ترک متادون، ترک شیشه فعالیت میکند تا در این زمینه برای شهروندان قدمی برداشته باشدف برای اطلاع از خدمات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *