کلینیک ترک اعتیاد
الکل و هذیان خمری
۱۴۰۰-۰۲-۲۵
کلینیک ترک اعتیاد
هروئین و بیماری اعصاب و روان
۱۴۰۰-۰۲-۲۵

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای، یک تاریخچه منحصر به فرد دارند که ارتباط بین دو خطر تهدید کننده سلامتی را نشان می دهد. در این مقاله به بررسی ارتباط مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای خواهیم پرداخت و خواهیم آموخت که این دو چه ارتباطی با یکدیگر دارند و همچنین نحوه درمان هر دو را برای شما توضیح خواهیم داد.
اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف هروئین و یک اختلال تغذیه ای دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است از ارتباط این دو اختلال شگفت زده شوید. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط تنگاتنگی بین مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی، پرخوری و اعتیاد به غذا وجود دارد.

اگرچه پزشکان هنوز از دلیل ارتباط بین این اختلالات مطمئن نیستند، اما با وجود این می دانند که این ارتباط وجود دارد. بنابراین، آگاهی از خطرات مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای بسیار مهم است.

حتما مطالعه کنید: هروئین چیست؟
مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای

ارتباط سوء مصرف هروئین و اختلال تغذیه

ارتباط سوء مصرف هروئین و اختلال تغذیه

در بین افراد مبتلا سوء مصرف مواد اعتیاد آور، ابتلا به اختلالات تغذیه ای، امری متداول است. در حدود نیمی از افرادی که مبتلا به اختلالات تغذیه ای هستند، با اعتیاد به مواداعتیاد دست و پنجه نرم می کنند که برخی از متداول ترین این مواد عبارتند از:

الکل

هروئین

داروهای ادرارآور

داروهای محرک روده

داروهای مخصوص اختلال ADHD

محرک هایی مانند کوکائین، شیشه و حشیش

اختلالات تغذیه ای در برخی از مصرف کنندگان هروئین نیز رخ می دهد. مطالعاتی که بر روی مصرف کنندگان هروئین انجام شده نشان می دهد که بیش از 3٪ از این افراد، دچار اختلالات تغذیه ای هستند. با این حال، در این مطالعات زنان نسبت به مردان، بیشتر به اختلالات تغذیه ای مبتلا شده اند. در این مطالعات، هیچ یک از مردان مبتلا به اختلالات تغذیه ای نشده بودند. با این وجود، بیش از 10٪ از زنان در این مطالعه دارای اختلالات تغذیه ای بودند.

به عبارت دقیق تر، بیش از 8 درصد از زنانی که هروئین مصرف می کردند، مبتلا به پرخوری و 2 درصد مبتلا به بی اشتهایی بودند.

با این وجود، در مطالعه دیگری که فقط مردان مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج متفاوتی در برداشت. در این مطالعه نشان داده است که مردانی که هروئین مصرف می کنند سه برابر بیشتر از مردانی که هروئین مصرف نمی کنند دچار اختلال پرخوری یا اعتیاد به غذا می شوند. به همین ترتیب، مطالعه سوم با بررسی افراد بستری در مرکز ترک هروئین، نشان داد که خطر ابتلا به اختلال پرخوری، سه برابر بیشتر از سایر افراد است. برای مشخص شدن ارتباط بین اختلالات تغذیه ای و مصرف هروئین به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است. اما در نکته قابل توجه این است که بسیاری از عوارض سوء مصرف هروئین، بعد از ترک هروئین تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک هروئین آکسون، قابل درمان و بهبود هستند.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین
ترک هروئین

شباهت های اعتیاد به هروئین و اختلالات تغذیه ای

شباهت های اعتیاد به هروئین و اختلالات تغذیه ای

سوء مصرف مواد و اختلالات تغذیه ای، وج مشترک های زیادی دارند، بخصوص از لحاظ عوامل تهدید کننده. برخی از عوامل تهدید کننده مشترک آنها عبارتند از:

فشار اجتماعی

عوامل بیولوژیکی

اعتماد به نفس پایین

سابقه رفتار وسواسی

سابقه اختلال در خانواده

منزوی بودن و فاصله گیری

مشکلات خلقی مانند افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی

مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای

هروئین شیک

از اواسط دهه 1990 صنعت مد شروع به فاصله گیری از مدل های شیک پوش، آرایش کرده و فتوشاپ شده سال 1980 کرد. طراح کالوین کلین (Calvin Klein) در دهه 1980 با تبلیغ معروف خود که حاکی از آن بود که مدل نوجوان بروک شیلدز لباس زیر نپوشیده بود، تحولی عظیم در صنعت مد ایجاد کرد.

اکنون که مد برای گذراندن دوره جدید آماده شده است، زمان آن فرا رسیده است که با یک پویش تبلیغاتی تکان دهنده به این صنعت رونق دهیم. کلین با الهام از کار برخی از عکاسان که در دهه های 1960 و 1970 از مصرف کنندگان مواد مخدر عکس می گرفتند، سبک جدیدی از عکاسی را برای عطر زنانه و مردانه CK One خود آغاز کرد. مدل های خمیده و دارای انحنا با لباس براق و پر زرق و برق کنار گذاشته شدند و جای خود را به مدل های نحیف و لاغر با سیاهی زیر چشم و پوست رنگ پریده دادند که اغلب لباس کمی می پوشیدند. این سبک، هروئین شیک یا هروٸین چیک نامیده می شد.

چندین فاکتور مختلف دست به دست هم دادند تا به محبوبیت هروئین شیک خاتمه دهند. اول از همه، یکی از عکاسانی که این چهره را محبوب کرد، بر اثر مصرف هروئین درگذشت. بلافاصله پس از مرگ او، صنعت مد شروع به کنار گذاشتن سبک هروئین شیک کرد.

برخی در صنعت مد اعتراف کردند که مصرف هروئین در مدل ها در حال افزایش است و آنها این کار را عمداً برای عکس گرفتن انجام می دادند. این اظهارات توجه بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا را به خود جلب کرد، که بر علیه این سبک زبان به اعتراض گشود. وی از صنعت مد به دلیل تبلیغات سوء هروئین انتقاد کرد. برخی از مردم حتی شروع به تمسخر این سبک کردند. به عنوان مثال، رستوران بوستون مارکت تبلیغاتی ساخته بود نشان میداد  کیت اولبرمن به مدل های شیک هروئین توصیه می کند “چیزی بخورند”.

به دلیل ترکیبی از مرگ های ناشی از اوردوز( بیش مصرفی)، تبلیغات بد و تمسخر عمومی، صنعت مد برای همیشه از سبک هروئین شیک فاصله گرفت. اما کار از کار گذشته بود. پزشکان متوجه افزایش تعداد بیمارانی شدند که برای کاهش وزن و شباهت داشتن به مدلهای شیک هروئین، شروع به مصرف عمدی هروئین می کردند.

ترک هروئین

ترک هروئین

ترک هروئین و درمان اختلالات تغذیه ای

اعتیاد به هروئین عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که ابتلا به اختلالات تغذیه ای یکی از این عوارض می باشد اما همانطور که پیشتر گفتیم، بسیاری از این عوارض بعد از ترک هروئین در مرکز ترک هروئین آکسون، قابل درمان هستند. ترک هروئین بصورت سم زدایی فوق سریع و سم زدایی تدریجی به همراه، توانبخشی، درمان و اغلب داروهای طولانی مدت برای جلوگیری از عود، انجام پذیر است.

پاختلالات تغذیه ای عمدتا با مشاوره درمانی و رژیم درمانی درمان می شود. بسته به میزان اختلال تغذیه ای، ممکن است از دارو برای کمک به درمان نیز استفاده شود. به عنوان مثال، ممکن است از داروهای ضد افسردگی برای درمان مشکل پرخوری استفاده شود.

ترک هروئین، یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور، می باشد که کلیه برنامه درمانی تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می شود.

1 Comment

  1. رضا گفت:

    باسلام.درسته شخصی که هروئین مصرف میکنه معمولا پر اشتهاس درحال ترک هم که هست برخلاف تریاک که هم مصرفش و خماریش بسیار بی اشتها میکنه هروئین اکثر مواقع پراشتهایی میاره.اگر کیفیت هروئین خوب و اندازه مصرف یکسان باشه شخص هروئینی اشتهاش خوبه و یکعان کیفیت هروئین یا اندازه مصرف شخص پائین بیاد شخص اشتهاش زیاد بالا و پائین میشه .اگر شخص مصرف کننده مصرفش زیاد باشه معمولا کم اشتهاهست دلیل اختلالات تغذیه مصرف کننده هروئین دقیقا همینه که عرض کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *