شدت اعتیاد آوری هروئین
۱۴۰۰-۰۹-۱۳
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان هروئین و کارفنتانیل
۱۴۰۰-۰۹-۱۳

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: با مصرف هروئین چه اتفاقی برای شما می افتد؟ با هر بار مصرف این ماده مخدر، در معرض خطر شدید و آسیب گسترده به مغز، اندام ها و شاهد اختلال در عملکردهای طبیعی بدن خواهید شد. هروئین یک مخدر بسیار اعتیاد آور و غیرقانونی است و هنگامی که این ماده مخدر را به منظور دریافت سرخوشی مصرف می کنید، همچنین ممکن است شاهد اثرات مضر آن بر روی بدن از جمله آسیب گسترده به مغز، اعضای بدن و عملکردهای طبیعی بدن داشته باشید به همین جهت در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هروئین خواهیم پرداخت.

هنگام مصرف هروئین چه اتفاقی می افتد؟

وقتی هروئین مصرف می کنید، این ماده مخدر به گیرنده های افیونی درون مغز متصل می شود و باعث ترشح دوپامین می شود. بدن شما حاوی مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی است که به طور معمول به گیرنده های مواد افیونی متصل می شوند و آنها احساساتی مانند درد و سرخوشی را تحت کنترل قرار می دهند. زمانی که این گیرنده ها در مرکز پاداش مغز شما فعال می شوند، دوپامین ترشح می شود، که باعث ایجاد احساس لذت خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: هروئین

با این وجود، هنگامی که از طریق یک ماده خارجی مانند هروٸین بر گیرنده های افیونی خود تاثیر می گذارید، بدن شما سرشار از دوپامین خواهد شد، از این رو اثرات جسمی موقت هروئین مانند احساس لذت و سرخوشی در بدن شما ایجاد می شود. مغز شما به مواد مخدر متصل شده و تمایل به تکرار رفتارهایی دارد که موجب لذت می شوند، به همین دلیل میل به مصرف مکرر هروئین را احساس می کنید. با این وجود اگر به طور مداوم این ماده مخدر را مصرف کنید، ممکن است با اثرات کوتاه مدت هروئین مانند علائم تزریق با سرنگ های حاوی هروئین و اثرات طولانی مدت هروئین مانند اعتیاد، بیماری ها و سایر شرایط تضعیف کننده مواجه شوید.

تاثیر هروئین بر مغز

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر بیان می کند، “مصرف مکرر هروٸین موجب ایجاد تغییر در ساختار فیزیکی و فیزیولوژی مغز و همچنین موجب عدم تعادل طولانی مدت در سیستم های عصبی و هورمونی می شود که جبران ناپذیر است.” اگرچه این تغییرات به مرور زمان و به تدریج اتفاق می افتد، اما تاثیرات روانشناختی اولیه هروئین بر روی مغز شامل اختلال در تصمیم گیری و پاسخ همراه با استرس و عدم توانایی در تنظیم رفتارهای بدنی است.

اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده و از خود می پرسید که با مصرف هروئین چه اتفاقی برای مغز می افتد، بسیار مهم است که بدانید هروئین سیگنال های مغز به بدن را دچار اختلال می کند و عملکردهای طبیعی بدن مانند تنفس و ضربان قلب را تحت تأثیر قرار می دهد. این عملکردها بخشی از سیستم عصبی خودکار هستند و سوء مصرف هروئین باعث بیماری عصبی دستگاه خودکار یا آسیب به این اعصاب خواهد شد.

به محض اینکه اثرات لذت و سرخوشی ناشی از مصرف هروٸین از بین رفت، ممکن است یک دوره خواب آلودگی را تجربه کنید که ممکن است چندین ساعت طول بکشد. گیجی، ضربان قلب آهسته و نامنظم و تنفس تضعیف شده، همه اینها نشانه های بیماری عصبی دستگاه خودکار است که به همراه خواب آلودگی اتفاق می افتد. با مصرف بیش از حد هروئین، سیستم تنفسی ممکن است به طور کامل از کار بیفتد. ممکن است بخوابید و هرگز از خواب بیدار نشوید زیرا بیماری عصبی دستگاه خودکار باعث می شود تنفس شما متوقف شود. علاوه بر این، تنفس تضعیف شده میزان انتقال خون و اکسیژن به مغز را کاهش خواهد داد و در نتیجه باعث آسیب دائمی به مغز، کما یا مرگ می شود.

یکی از زیان آورترین اثرات طولانی مدت مصرف هروئین بر روی مغز، ایجاد یک اختلال در مصرف هروئین است که یک بیماری مزمن مغزی است. با مصرف مکرر هروئین، بدن شما به این ماده مخدر وابسته می شود و ممکن است دچار اختلال در مصرف مواد شوید. اگر نسبت به هروئین اعتیاد پیدا کنید، ممکن است برای یافتن و رسیدن به لذت و سرخوشی، به انجام رفتارهای اجباری و غیرقابل کنترل روی آورید و نیاز به درمان اعتیاد به هروئین داشته باشید.

عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین

مصرف هروئین علاوه بر مغز ممکن است به بدن شما نیز آسیب برساند. حتی ممکن است شکل ظاهری شما را تغییر دهد، برخی از علائم هشدار دهنده قابل مشاهده مصرف هروئین عبارتند از:

یبوست

سرفه مداوم

خشکی دهان

کاهش ناگهانی وزن

از دست دادن اشتها

مردمک چشم تنگ شده

علائم سوختگی در اطراف انگشتان

علائم آنفولانزا مانند لرز یا استفراغ

سایر عوارض مصرف هروئین عبارتند از:

ظاهر نامرتب یا عدم رعایت بهداشت شخصی

خواب بیش از حد و یا دوره های طولانی بیداری

حرکت آهسته، عدم تعادل در حرکات یا عدم هماهنگی

گفتار نامنسجم، تکان دادن سر و سطح هوشیاری متفاوت

پوشیدن شلوار و لباس آستین بلند در هوای گرم نشانه تزریق هروئین است

مصرف هروئین همچنین ممکن است تاثیرات روانی بر شخصیت فرد داشته باشد. آنها ممکن است با مشکلات بدن خود دست و پنجه نرم کنند، مرتباً دولا دولا راه بروند و یا برای ایستادن یا راه رفتن مشکل داشته باشند. افرادی که هروئین مصرف می کنند ممکن است هنگام راه رفتن پاهای خود را به این سو و آن سو حرکت دهند.

علاوه بر این، تأثیر قابل توجه هروئین بر بدن این است که مصرف این دارو سبک زندگی و رفتارهای شما را تغییر می دهد. نمونه هایی از این تغییرات عبارتند از:

رفتار خشونت آمیز

از دست دادن انگیزه

کاهش عملکرد در مدرسه یا محل کار

اجتناب از رویارویی با دوستان و خانواده

عدم علاقه به فعالیت هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بودند

عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین

تاثیر هروئین بر قلب

مصرف زیاد هروئین ممکن است به قلب شما نیز آسیب جدی برساند و حتی منجر به ایجاد بیماری های قلبی شود. مصرف بیش از حد هروئین و بیماری های قلبی بطور همزمان اتفاق می افتد. اگر هروئین مصرف می کنید، ممکن است به لایه داخلی و دریچه های قلب شما آسیب برسد، که احتمال ابتلا به عفونت های قلبی و مشکلات ریوی را افزایش خواهد داد. علاوه بر بیماری قلبی، سایر عوارض شدیدی که با مصرف هروئین بر سلامتی فرد به ویژه قلب او تاثیر می گذارد عبارتند از:

نارسایی قلبی

مصرف بیش از حد هروئین در صورتی که به مرگ فرد منجر نشود، باز هم مشکلات دیگری مانند نارسایی قلبی ناشی از کاهش فشار خون را در پی خواهد داشت.

آریتمی قلب (بی نظمی در ضربان قلب)

مصرف هروئین همچنین ممکن است باعث آریتمی قلب، یا نامنظمی ضربان و یا ریتم قلب شود. این اختلاف، میزان خونی که قلب می تواند به بدن شما پمپاژ کند را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و در نهایت عملکرد مغز و اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ادم ریوی (تجمع مایعات در ریه (ششها))

مصرف هروئین باعث ادم ریوی شود، چنین حالتی زمانی اتفاق می افتد که قلب قادر به انتقال مداوم خون به بدن نباشد. این وضعیت ممکن است باعث برگشت خون به رگ ها و ریه ها شود و بر جریان طبیعی اکسیژن از طریق ریه ها تاثیر بگذارد. ادم ریوی ممکن است منجر به نارسایی کلیه، حمله قلبی و مرگ شود.

تاثیر هروئین بر دندان ها

با مصرف هروئین، ممکن است به طور غیر مستقیم به دندان های شما آسیب برسد. مواد مخدر به دندان های شما آسیب خواهند رساند و اثرات مخرب مروبوط به دندان، بسته به نوع ماده مخدری که مصرف می شود متفاوت است. هروئین معمولا بر روی دندان ها اثرات غیر مستقیم دارد، به این معنی که مصرف هروئین باعث آسیب به دندان نمی شود. با مصرف مواد مخدری مانند هروئین ممکن است تمایل شما به خوردن نوشیدنی های شیرین، آب نبات و شیرینی جات افزایش یابد. این تمایلات ممکن است عاملی برای ایجاد حفره و بیماری های لثه باشند.

اگر هروئین مصرف می کنید، ممکن است آسیب به دندان تنها مشکل مرتبط به دندان شما نباشد. به عنوان مثال، مصرف هروئین در حد متوسط و مشکلات دندان شامل بیماری لثه، قارچ دهان و انواع عفونت های دهانی می شود. اثرات شدید دندانپزشکی شامل ضعیف شدن مینای دندان در اثر ساییدن دندان است. علاوه بر این، هروئین و پوسیدگی دندان ممکن است مشکلی باشد که به دلیل علائم خشکی دهان تجربه می کنید. تحقیقات نشان می دهد که با مصرف مداوم هروئین، ممکن است دندان ها شبیه دندان های فردی شود که شیشه مصرف می کند، که در نهایت منجر به پوسیدگی و کشیدن دندان می شود.

عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین

تاثیر هروئین بر پوست

مصرف هروئین، به ویژه به روش تزریق داخل وریدی، احتمال ابتلا به بیماری های پوستی دردناک و عفونت ها را افزایش می دهد. هرچه مصرف هروئین بیشتر شود، بیماری های پوستی ممکن است به مشکلات داٸمی تبدیل شوند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت های مکرر پوستی

آبسه ناشی از مصرف هروئین

عفونت های باکتریایی در محل های تزریق

ایجاد زخم های پوستی ناشی از مصرف هروئین

گانگرن (قانقاریا) یا سرایت عفونت پوست به سایر بافت های بدن

اکثر این بیماری های پوستی ناشی از مصرف هروئین از طریق تزریق وریدی و عضلانی این ماده مخدر ایجاد می شود. روش سوم تزریق هروئین، تزریق زیر پوستی است که نوعی تزریق کم عمق در زیر پوست که به آن تزریق زیر پوستی هروئین گفته می شود. تزریق زیر پوستی هروئین ممکن است منجر به ایجاد آبسه و زخم های پوستی ناشی از تزریق هروئین در اطراف محل تزریق شود و شما ممکن است برای درمان عفونت های جدی ناشی از تزریق زیر پوستی هروئین به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

جای زخم و یا سوختگی ناشی از مصرف هروئین

هنگام تزریق هروئین، ممکن است زخم هایی از طریق سوزن بر روی پوست ایجاد شود که به آنها آثار تزریق گفته می شود. هنگامی که شما مواد مخدر را به طور مکرر در همان رگ تزریق می کنید، موجب فرو ریختن رگ ها خواهد شد و منجر به ایجاد زخم و دلمه های ناشی از تزریق هروئین شود.

علائم ترکیبی ناشی از مصرف هروئین شامل زخم های سوراخ شده، کبودی یا جای زخم هستند که ممکن است تغییر رنگ داده یا افزایش یابد. جای زخم و یا سوختگی ناشی از مصرف هروئین معمولاً روی بازو و در قسمت داخلی آرنج دیده می شود اما ممکن است در هر جایی از بدن فرد تزریق کننده هروئین دیده شود.

تاثیر هروئین بر صورت

مصرف هروئین ممکن است ظاهر صورت شما را تغییر دهد. برخی از مشکلات رایج مرتبط با مصرف هروئین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش وزن و لاغری

مصرف هروئین ممکن است باعث کاهش سریع وزن شود، که معمولا علاٸم این کاهش بیشتر در صورت فرد و با چشمانی گود افتاده نمایانگر خواهد شد.

خراش یا جای زخم

مانند سایر مواد مخدر، مصرف هروئین باعث خارش می شود، که ممکن است منجر به خراشیدن یا کندن صورت شود.

چشمان خون گرفته

“چشمهای هروئینی” اصطلاح عامیانه برای چشمان خون گرفته که ناشی از مصرف هروئین می باشد.

آبریزش بینی یا چشمان اشک آلود

در صورت استنشاق هروئین، ممکن است مشکلات تنفسی مانند ترشحات مخاطی را تجربه کنید.

آویزان و شل شدن پوست صورت

افراد ممکن است به شما بگویند به نظر می رسد خسته یا پیر شده اید.

رنگ مایل به آبی پوست

مصرف هروئین باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون شما خواهد شد.

گودی و سیاهی زیر چشم

رنگ پریدگی پوست

عوارض مصرف هروئین

عوارض مصرف هروئین

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هروئین پرداخته ایم، اگر شما و یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به هروٸین دست و پنجه نرم می کنید و جای تزریق، مشکلات پوستی تشخیص داده نشده و یا سایر علائم اعتیاد به هروئین را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. بهبودی و ترک اعتیاد به هروئین کمی دشوار است، اما ارزش آن را دارد و ممکن است روش های درمانی موثری در منطقه شما وجود داشته باشد. کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، درمان جامع و منحصر به فردی را برای اعتیاد به هروئین در نظر گرفته است. برای داشتن آینده ای روشن و به دور از اعتیاد، با یکی از کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *