عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی

کلینیک ترک اعتیاد
مصرف الکل و ایجاد کهیر
۱۴۰۱-۰۳-۲۱
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر الکل بر آرتروز
۱۴۰۱-۰۳-۲۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: آلپرازولام، دارویی آرامبخش از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که درشرایط خاص توسط پزشک برای بیماران تجویز می شود اما سوء مصرف یا مصرف خودسرانه این دارو عوارض متعددی به همراه دارد اما یکی از متداول ترین سوالات از مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون مربوط به عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی می باشد که در این مقاله به بررسی کامل آن خواهیم پردخت. متاسفانه بسیاری نیز اقدام به مصرف این دارو با الکل و دیگر روانگردان ها می کنند باعث تشدید شدت علائمی همچون هذیان، تشنج و کما خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: ترک آلپرازولام 

آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام، داروی درمان اضطراب و اختلالات هراس است که مکانیزم آن کاهش هیجان غیر طبیعی در مغز و کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی و ایجاد آرامش در مصرف کننده است. اما نکته ای که باید نسبت به آن آگاه باشید این است که سوء مصرف و یا مصرف خودسرانه و خارج از نظارت پزشک آن می تواند عوارض متعددی برای مصرف کننده داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

عوارض سوء مصرف آلپرازولام

خواب آلودگی

ضعف و بی حالی

سرگیجه

حالت تهوع

خشکی دهان

درد مفاصل

نکته ای که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید این است که موارد گفته شده تنها بخش کوچکی از عوارض مصرف این آرامبخش می باشد و سوء مصرف آن عوارض به مراتب شدیدتری برای بیمار به همراه خواهد داشت که تنها راه مقابله با آن ترک آلپرازولام، تحت نظر روانپزشک متخصص و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک آلپرازولام
عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی

عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی

عوارض مصرف آلپرازولام در دوران بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری، از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنند. با این وجود، مصرف برخی از داروها در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین خطرات متعددی به همراه خواهد داشت که آلپرازولام از همین دست داروها می باشد. آلپرازولام در دسته D داروهای بارداری قرار گرفته است معنای آن این است که به احتمال زیاد به جنین آسیب خواهد رساند.

سایر داروهای گروه D، شامل مهارکننده های ACE (آنزیم تنظیم کننده ی آنژیوتانسین) و تتراسایکلین ها هستند. در طول یک تا سه ماه اول بارداری، مصرف آلپرازولام ممکن است خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد. این ناهنجاری ها می تواند شامل کام شکاف دار (لب شکری)، یا سایر مشکلات جدی در زمان تولد باشد که موجب عوارض طولانی مدت در سلامتی جنین خواهد شد.

اعتیاد به آلپرازولام در نوزادان

همانطور که اشاره کردیم، آلپرازولام یک داروی اعتیاد آور است و سوء مصرف این دارو باعث وابستگی خواهد شد. اگرچه اختلال در مصرف مواد به میزان قابل توجهی بر سلامت مادر تاثیر می گذارد، اما این اختلال ممکن است به جنین نیز منتقل شود. مصرف زاناکس در طی ماه های چهارم تا نهم بارداری ممکن است باعث شود کودک با اعتیاد به به بنزودیازپین متولد شود. اگر نوزادی با اعتیاد متولد شود،دوران ترک دردناکی را تجربه خواهد کرد و در زمان ترک بنزودیازپین هایی مانند آلپرازولام، نوزادان ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوند:

کمبود آب بدن

مشکلات تنفسی

مشکلات تغذیه ای

متوقف شدن ناگهانی تنفس

تغییر رنگ چهره و پوست (سیانوز)

کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی

جایگزین آلپرازولام

اضطراب امری بسیار طبیعی است اما مصرف خارج از دستور پزشک آلپرازولام در دوران بارداری عوارض بسیار متعددی را برای بیمار و خانواده آن به همراه دارد، اما اختلال اضطراب نیز نباید بدون درمان رها شود چرا که خود می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی در مادر و نوزاد شود. به عنوان مثال، اضطراب ممکن است موجب بروز اختلالات تغذیه ای به خصوص بی اشتهایی شده، که به کودک نیز منتقل می شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف آلپرازولام در زمان بارداری و شیردهی پرداختیم و گفتیم تنها راه مقابله با بروز این عوارض، ترک آلپرازولام در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون می باشد. در زمان مقابله با اعتیاد، ترک اعتیاد بدون مقدمه و آمادگی قبلی، موجب بروز علائم ترک در بیماری خواهد شد که خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد در بیماران خواهد بود. در مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد با روانپزشک ترک اعتیاد، تیم روانشناسی و پرستاران بصورت شبانه روزی همراه شما خواهند بود و برنامه درمانی مناسب با نیازهای خاص خود را دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *