کلینیک ترک اعتیاد
ملاتونین چیست؟
۱۴۰۱-۰۸-۲۸
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ماری جوانا
۱۴۰۱-۰۸-۲۸

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اضطراب، یکی شایع ترین عوارض در بین مصرف کنندگان هروئین است و فقط مختص ترک هروٸین نیست. اضطراب ممکن است نتیجه یا علت مصرف هروئین باشد. اگرچه هروئین و اضطراب به اندازه بنزودیازپین ها و اضطراب به هم ربط ندارند، مصرف هروئین و اختلالات اضطرابی اغلب به طور همزمان اتفاق می افتند که در این مقاله به بررسی رابطه مصرف هروئین و اختلال اضطراب خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

افرادی که هروئین مصرف می کنند، اضطراب ممکن است به عنوان یکی از عوارض جانبی ناشی از ترک باشد. اضطراب همچنین ممکن است با تمایلات وسواسی و ولع مصرف هروئین پس از ابتلا به اعتیاد فرد همراه باشد. اگر فرد به طور مرتب هروئین مصرف کند، اضطراب ایجاد شده، تا روزها پس از مصرف هروئین ممکن است ادامه داشته باشد.

رابطه مصرف هروئین و اختلال اضطراب

اضطراب، یک رویداد شایع در بین کسانی است که هروئین مصرف می کنند و فقط مختص ترک اعتیاد نیست. کسی که اضطراب را تجربه می کند ممکن است به این نتیجه برسد که با مصرف هروئین اضطراب وی کاهش می یابد. مصرف هروئین برای مقابله با اختلال اضطراب احتمالاً منجر به وابستگی به هروئین خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: اختلال اضطراب چیست؟

در صورت عدم درمان، ممکن است مصرف هروئین باعث افزایش اضطراب در هنگام ترک شود و دوره های اضطراب را به طور مداوم افزایش دهد. با درمان به موقع می توان بر اعتیاد به هروئین و اختلال همزمان اضطراب غلبه کرد.

آیا مصرف هروئین باعث ایجاد اضطراب می شود؟

افرادی که سابقه اختلال اضطراب ندارند ممکن است با شروع مصرف هروئین دچار اضطراب شوند. چنین شرایطی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

اشتیاق و تمایل به مصرف هروئین ممکن است چرخه اضطراب و کاهش اضطراب را از طریق مصرف هروئین ایجاد کند. مصرف هروئین به مدت طولانی ممکن است موجب سیم کشی مجدد مغز شده و اثرات مخرب طولانی مدت بر روی مواد شیمیایی مغز و در نتیجه ایجاد اضطراب داشته باشد. مصرف هروئین ممکن است بر توسعه مهارت های مقابله ای مناسب و افزایش اضطراب تاثیر بگذارد.

رابطه مصرف هروئین و اختلال اضطراب

رابطه مصرف هروئین و اختلال اضطراب

اضطراب در هنگام سم زدایی هروئین

اضطراب، یکی از علاٸم شایع ترک هروئین است و ممکن است پس از سم زدایی اولیه تا مدت ها ادامه داشته باشد. سایر علائم مرتبط با سم زدایی هروئین ممکن است باعث افزایش اضطرابی، مستقل از اضطراب ناشی از سم زدایی هروئین شود. بسیاری از علائم جسمی ترک هروئین، باعث نگرانی و پریشانی می شود زیرا آنها از بیماری های جدی تقلید می کنند. علائم جسمی ترک هروئین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بدن درد

مشکلات خواب

تعریق

آبریزش بینی

گرفتگی شکم و درد

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

سندرم ترک ممکن است ماه ها و بعضی اوقات سال ها پس از قطع مصرف مواد، با شدت های مختلف ادامه داشته باشد. اضطراب یکی از علائم رایج سندرم ترک است. استراتژی های پیشگیری از عود، شامل آموزش و افزایش آگاهی از روند ترک طولانی مدت مصرف مواد با بهبودی مغز می باشد.

درمان اضطراب ناشی از اعتیاد به هروئین

اعتیاد به هروئین و اضطراب ناشی از آن، اغلب بطور همزمان اتفاق می افتد و برای درمان موثر یکی از این اختلالات، باید هر دو اختلال تحت درمان قرار گیرد. درمان اضطراب و اعتیاد به هروئین ممکن است شامل یادگیری نحوه تغییر الگوها و شیوه های تفکر، مدیریت دارو، گفتار درمانی سنتی یا ترکیبی از این رویکردها باشد. داروها باید توسط پزشکی که در زمینه اختلالات مصرف مواد تخصص دارد، تحت کنترل قرار گیرد، زیرا برخی از داروهایی که برای اضطراب تجویز می شوند، احتمال ابتلا به اعتیاد را افزایش خواهند داد. اما توجه داشته باشید که تنها روش قطعی مقابله با اضطراب ناشی از مصرف هروئین، ترک هروئین تحت نظر روانشناسان و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

سخن پایانی

مصرف هروئین ممکن است تحمل فرد را نسبت به احساس پریشانی و اضطراب کاهش دهد. هنگامی که مصرف هروئین متوقف می شود، این کاهش توانایی، برای تحمل و مقابله با اضطراب ممکن است به صورت اضطراب شدید، خود را نشان دهد. در صورتی که افراد هروئین مصرف کنند ممکن است این سوال برای آنها پیش آید که “آیا هروئین باعث حملات اضطرابی خواهد شد؟” در بعضی موارد، فردی که قبلاً هرگز دچار حمله اضطرابی نشده است، ممکن است متوجه شود که پس از مصرف هروئین این حملات را تجربه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *