کلینیک ترک اعتیاد
اختلال شخصیت وابسته چیست؟
۱۴۰۱-۰۳-۱۴
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال سیکلوتایمیک
۱۴۰۱-۰۳-۱۴

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: رفلاکس معده با مصرف برخی محرک ها ممکن است افزایش پیدا کند در همین راستا الکل یکی از این محرک ها است که به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه مصرف الکل و رفلاکس معده خواهیم پرداخت.

اکثر پرشکان بر این باورند که الکل یک عامل خطر برای رفلاکس معده (GERD) است و توصیه می کنند که از مصرف الکل صرف نظر نمایید. بطور کلی این توصیه خوبی است، فقط به این دلیل که الکل ممکن است آسیب های زیادی به بدن وارد کند. بنابراین، الکل چگونه باعث رفلاکس می شود؟

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

رفلاکس معده (GERD) چیست؟

رفلاکس معده یا مری، گروهی از علائم است که مربوط به محل یا میزان تولید اسید معده است.

بدیهی است که معده در دستگاه گوارش قرار دارد و دستگاه گوارش ، یک عضو توخالی است که از دهان شروع شده و از طریق معده و روده کوچک به روده بزرگ منتهی می شود. اسید معده برای هضم و جذب مواد مغذی موجود در غذا بسیار ضروری است و به همین جهت بدن روزانه مقدار زیادی از آن را تولید می کند. در اثر تولید بیش از حد اسید معده، ممکن است علائم رفلاکس معده ایجاد شود که برخی از مهمترین علائم و نشانه های آن عبارتند از:

اختلال خواب

مشکل در بلعیدن

لارنژیت (التهاب حنجره)

برگشت غذا یا آروغ زدن یا مزه ترش در دهان

مصرف الکل علائم رفلاکس معده را بدتر می کند

ارائه دهنده مراقبت های اولیه (PCP) یا متخصص گوارش قادر به تشخیص رفلاکس معده می باشد. ممکن است مجبور شوید تحت عملی به نام آندوسکوپی قرار بگیرید، در آنجا آرام خواهید شد. یک لوله در انتهای حلق شما قرار می دهند که در انتهای آن دوربین قرار دارد. این دوربین به پزشک شما اجازه می دهد تا مخاط معده را ببیند و مشکلات معده مانند رفلاکس را تشخیص دهد.

آیا در صورت ابتلا به رفلاکس معده می توانم الکل بنوشم؟

الکل ممکن است به تنهایی باعث ایجاد رفلاکس معده شود، اما ممکن است باعث بدتر شدن علاٸم آن نیز شود. اگر قبلاً به رفلاکس مبتلا شده اید، باید مصرف الکل را محدود کنید. صرف نظر از ابتلای فرد به رفلاکس معده، مصرف بیش از حد الکل، منجر به مشکلات و اختلالات طولانی مدت بی شماری، از جمله اعتیاد خواهد شد. اگر نگران مصرف الکل خود هستید، به پزشک مراجعه کنید و یا با یکی از کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون در خصوص ترک الکل مشورت نمایید.

مصرف الکل باعث تحریک و آسیب مستقیم می شود

بدیهی است که بعد از مصرف، الکل مستقیما وارد معده شما می شود. الکل باعث بروز آسیب به غشای مخاطی معده می شود که این اختلال باعث ایجاد التهاب در معده می شود.  التهاب فرآیندی است که بدن برای جذب سلول های موجود در جریان خون در روند بهبودی آسیب، از آن استفاده می کند.

الکل، یکی از ایجاد کننده های این آسیب ها می باشد و نوع آسیب آن مکانیکی است. در کوتاه مدت، التهاب به روند بهبودی کمک می کند، اما مصرف طولانی مدت آن باعث التهاب طولانی مدت می شود، که به بافت معده نیز آسیب خواهد رساند.

این آسیب می تواند منجر به ابتلای به انواع سرطان، بیماری خودایمنی یا مرگ سلول خواهد شود.

رابطه مصرف الکل و رفلاکس معده

رابطه مصرف الکل و رفلاکس معده

مصرف الکل و اختلال در عملکرد ناحیه اسفنکتر مری تحتانی (LES)

توسط مری، دهان به معده متصل می شود و در این مسیر چندین عضله وجود دارد که به فرستادن غذا به قسمت تحتانی مری کمک می کند. در محل اتصال مری و معده عضله اسفنکتر مری تحتانی (LES) وجود دارد که سوء مصرف الکل باعث انقباض یا مسدود کردن اسفنکتر مری می شود که این انقباض باعث برگشتن اسید به داخل مری می گردد.

مصرف الکل باعث تشدید علائم مری بارت می شود

مری بارت، از مهمترین و خطرناکترین علائم رفلاکس معده می باشد.

مری بارت، از عوارض نادر بیماری رفلاکس معده است که تغییراتی را در سلول های مری تحتانی ایجاد می کند. اگرچه این بیماری علائمی دارد، اما این علاٸم بسیار شبیه به رفلاکس معده هستند و تشخیص آن کمی دشوار است. باید بدانید که مری بارت، احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. اگر الکل را با این شرایط بنوشید، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهید.

سخن پایانی

سوء مصرف الکل عوارض و علائم متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد اما خوشبختانه بسیاری از این عوارض بعد از ترک الکل قابل درمان و بهبود هستند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان برای ترک الکل به درمان نیاز دارید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد آکسون، بطور شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران درمان منحصر به فرد و متناسب با نیازهای هر بیمار را ارائه می دهد. برای برداشتن اولین گام در مسیر بهبودی و داشتن آینده ای روشن و به دور از اعتیاد، همین امروز با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *