کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ناپروکسن
۱۴۰۱-۰۳-۲۸
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
۱۴۰۱-۰۳-۲۸

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف مواد با مشکلات متعدد مربوط به سلامت روانی و جسمی از جمله اختلالات خواب ارتباط تنگاتنگی دارد. به نظر می رسد ارتباط بین مصرف مواد و خواب، ارتباطی دو طرفه است، زیرا مصرف مواد مستقیماً باعث اختلال در خواب می شود و مشکلات خواب نیز یک عامل خطر برای عود مجدد مصرف مواد به شمار می رود که در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری خواهیم پرداخت. شواهد مختلف، مصرف مواد را با اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی مرتبط می دانند، اگرچه همچنان خلاء شناختی فراوانی در دانش وجود دارد، به ویژه در مورد اینکه آیا اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی منجر به سوء مصرف مواد یا وابستگی می شود یا خیر. با توجه به نقش جدایی ناپذیر ریتم های شبانه روزی در تنظیم خواب، مکانیسم های شبانه روزی ممکن است بر روی ارتباط سوءمصرف مواد و اختلالات خواب تمرکز داشته باشند.

رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری

سوء مصرف مواد، که در اینجا به عنوان مصرف نامناسب و غیر پزشکی مواد مخدر و روانگردان تعریف می شود، با مشکلات متعدد سلامت روانی و جسمی از جمله اختلال در خواب مرتبط است. بسیاری از موادی که مورد سوء مصرف قرار می گیرند، عواقب ناخوشایندی بر خواب دارند، عواقبی که ممکن است در حین مصرف طولانی مدت، حفظ یا گسترش یافته و در حین ترک نیز تشدید یابد. به همین ترتیب، اختلالات خواب ممکن است منجر به سوء مصرف مواد شود. به همین ترتیب، یک تئوری حقیقی ارتباط بین مصرف مواد و اختلال در ریتم شبانه روزی را ثبت کرده است، به این صورت که ریتم های بیولوژیکی 24 ساعته در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی، از جمله چرخه خواب و بیداری وجود دارد.

بسیاری از این تئوری های در حال ظهور اثرات دوطرفه این دو اختلال را نشان می دهد. یعنی سوء مصرف مواد منجر به اختلال شبانه روزی می شود و اختلال شبانه روزی منجر به افزایش مصرف مواد و احتمال بیشتر برای سوء مصرف و یا وابستگی می شود.

در این مقاله، در مورد نحوه ارتباط اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی با سوء مصرف مواد را مورد بررسی قرار می دهیم و بیشتر بر مساٸلی تمرکز می کنیم که بر نحوه ارتباط ریتم های شبانه روزی و خواب تاثیر می گذارد، خواه به عنوان پیش بینی کننده و خواه به عنوان پیامدهای سوء مصرف ماده مخدر. تحقیقات ما بر اساس مطالعات انسانی صورت خواهد گرفت. بر اساس شواهد موجود، دستورالعمل های بالینی را برای ارزیابی و درمان بیمارانی که با اختلال سوء مصرف مواد و اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی دست و پنجه نرم می کنند پیشنهاد می کنیم.

رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری

رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری

سوء مصرف مواد و اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی

علیرغم تمرکز قابل توجهی که در مورد ارتباط بین سوء مصرف مواد و اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی صورت گرفته است، مطالعات اندکی به این موضوع پرداخته اند که آیا ریتم های شبانه روزی خواب و بیداری دچار اختلال شده است یا خیر.

سوء مصرف مواد با مشکلات مختلف روانی و جسمی از جمله الگوهای خواب ناپایدار همراه است. به نظر می رسد که ارتباط تنگاتنگی بین مصرف مواد و خواب وجود داشته باشد، بدین معنا که سوء مصرف مواد ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود و اختلال خواب ممکن است احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد را افزایش دهد. سوء مصرف مواد باعث بدتر شدن علائم اختلال ریتم شبانه روزی خواب و بیداری شود. علائمی که در حال حاضر به عنوان بخشی از اختلال خواب به شمار می روند ممکن است با علائم ناشی از مصرف مواد مخدر ترکیب شده، آنها را شدیدتر کرده و مشکلات بزرگتری را ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که بین ریتم شبانه روزی و اعتیاد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد زیرا افراد مبتلا به اعتیاد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خواب هستند. ریتم شبانه روزی نیز ممکن است یکی از دلایلی باشد که افراد الگوهای مصرف مواد بیست و چهار ساعته را به تصویر می کشند.

اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی و مصرف الکل

ممکن است افراد برای اینکه راحت تر بخوابند به مصرف الکل روی آورند، اما تحقیقات نشان داده است که ممکن است تأثیر متضادی در اختلال در خواب و تداخل با ساعت درونی بدن داشته باشد. ساعت درونی عملکردهای فیزیولوژیکی بدن را هماهنگ می کند به طوری که در زمان های مناسب انجام می شود و با نور روز مطابقت دارد. سوء مصرف مزمن الکل باعث می شود توانایی ساعت درونی برای هماهنگی فعالیت های روزانه کاهش یابد، الگوهای فعالیتی را دچار اختلال کرده و حتی پس از پایان نوشیدن نیز تاثیر قابل توجهی بر ساعت درونی بگذارد.

از دیگر عوارض مصرف الکل می توانیم به وابستگی و اعتیاد اشاره نماییم که درمان آن نیازمند ترک الکل، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی و مصرف ماری جوانا

افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، بر این باورند که ماری جوانا به خواب آنها کمک می کند، اما مصرف ماری جوانا ممکن است ریتم شبانه روزی خواب را دچار اختلال کند. مصرف ماری جوانا همچنین باعث می شود که افراد درک ناقصی از زمان داشته باشند. علاوه بر این، تحقیقات مختلف نشان داده است که سلول های عصبی موجود در مغز به طور مستقیم بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد. یکی از مهمترین عوارض مصرف ماری جوانا، وابستگی و اعتیاد است که از آنجایی که اعتیاد به ماری جوانا بیشنر جنبه روانی دارد، درمان و ترک ماری جوانا نیازمند دریافت خدمات روان درمانی تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی و مصرف داروهای محرک

داروهای محرک، باعث افزایش فعالیت مغز می شوند که ممکن است روند کاهش فعالیت ها و آرامش افراد را با مشکل مواجه کند. داروهای محرک، ممکن است افراد را هوشیارتر و کمتر خواب آلوده تر کنند و در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است شروع خواب را تا حد زیادی طولانی تر کنند. تحقیقات نشان داده است که کوکائین (محرک اعتیادآور)، بر ژن های وابسته به ریتم شبانه روزی خواب تاثیر می گذارد. همین ژنها تنظیم کننده دوپامین نیز هستند که در مسیرهای پاداش کوکائین نقش مهمی را ایفا می کنند.

رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری

رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری

ترک اعتیاد و درمان اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی

درمانگران ممکن است اختلالات خواب و بیداری و اختلال همزمان سوء مصرف مواد را از طریق رفتار درمانی و داروهای روانگردان درمان کنند. در صورتی که فرد مبتلا به سوء مصرف مواد باشد، نباید داروهای بدون نسخه را بدون اطلاع پزشک مصرف کند. بنزودیازپین ها، داروهای کمکی خواب با اثرات کوتاه مدت هستند و برای خوابیدن به خوبی عمل می کنند. با این وجود، بحث هایی در مورد ایمنی مصرف این نوع داروها در افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد، به ویژه افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند، وجود دارد. اگر بنزودیازپین ها طبق دستور مصرف نشوند، ممکن است مورد سوء مصرف قرار گیرند، بنابراین احتمال وابستگی، به ویژه در میان افراد مبتلا به اعتیاد به الکل، افزایش می یابد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلال ریتم خواب و بیداری پرداختیم اما اگر با علائم اختلال خواب و بیداری در ریتم شبانه روزی دست وپنجه می کنید، روش های مختلفی برای تشخیص و درمان این اختلال وجود دارد که شامل رفتار درمانی و داروهای روانگردان است. اگر اختلال خواب و بیداری شما همزمان با اختلال مصرف مواد ایجاد شده باشد، کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، تیمی از متخصصان برنامه های درمانی مختلفی برای سوء مصرف مواد و اختلالات همزمان مانند اختلالات خواب و بیداری ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی مناسب با شرایط خود، با کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید و صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *