کلینیک ترک اعتیاد
اختلال تغذیه چیست؟
۱۴۰۱-۰۴-۰۴
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مصرف الکل بر دیابت
۱۴۰۱-۰۴-۰۴

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: مانند یک اعتیاد، اختلالات تغذیه ای نیز اغلب به عنوان یک عادت بی ضرر شروع می شود که خیلی سریع از کنترل فرد خارج می شود. این دو اختلال شباهت های زیادی با هم دارند به طوری که محققان در حال کشف یک ارتباط فعال بین اختلالات مصرف مواد و اختلالات تغذیه ای و نحوه ایجاد آنها به طور همزمان با هم هستند و در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای خواهیم پرداخت.

در جامعه ای که لاغر بودن را به عنوان یک استاندارد ایده آل زیبایی تشخیص می دهد، افراد بسیار زیادی در برهه ای از زندگی خود از اختلالات تغذیه ای رنج می برند. شیوع اختلالات تغذیه ای، این نوع اختلالات را به کشنده ترین بیماری روانی تبدیل کرده است.

اختلالات تغذیه ای چیست؟

به گفته انجمن روانشناسان آمریکا، از اختلالات تغذیه ای هم به عنوان بیماری های روانی یاد می شوند که با عادات غذایی غیرطبیعی تشخیص داده می شوند که ممکن است سلامت جسمی و روانی و به طور کلی زندگی فرد را تهدید کنند. اگرچه تقریباً همه افراد تا حدودی نسبت به کاهش و یا افزایش وزن خود نگران هستند، اما در افرادی که از اختلالات تغذیه ای رنج می برند، این نوع نگرانی ها به بالاترین میزان خود می رسد. هنگامی که فردی با اختلالات تغذیه ای دست و پنجه نرم می کند، وزن و عادات غذایی مهمترین جنبه زندگی او خواهد شد و همه چیز را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

حتما مطالعه کنید: اختلال تغذیه ای چیست؟

اختلالات تغذیه ای بیشتر در زنان و دختران شایع است. علیرغم محبوبیت بیشتر در زنان، مردان نیز از اختلالات تغذیه ای مصون نیستند. عادات غذایی در افراد مبتلا به اختلال تغذیه ای، بر اساس نوع اختلالی که از آن رنج می برند متفاوت خواهد بود.

رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای

اگرچه این دو تشخیص متفاوت هستند، تحقیقات نشان می دهد که اختلالات تغذیه ای و اعتیاد اغلب به طور همزمان اتفاق می افتند. بر طبق مقالاتی که منتشر شده است تقریبا 50 درصد از افرادی که با اختلال تغذیه ای دست و پنجه نرم می کنند نیز مواد مخدر یا الکل و گاهی هر دو را مصرف می کنند. این میزان سوء مصرف پنج برابر بیشتر از آن چیزی است که در عموم مردم مشاهده می شود. علاوه بر این، حدود 35 درصد از افرادی که مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف می کنند، در مقایسه با 3 درصد از مردم عادی از ابتلا به اختلالات تغذیه ای رنج می برند.

در بسیاری از موارد، افرادی که از اختلالات تغذیه ای و اعتیاد رنج می برند، اغلب از یکی از این دو برای کنار آمدن با دیگری استفاده می کنند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به اعتیاد برای کنترل بیشتر زندگی خود به منظور مقابله با اعتیاد، ممکن است به عادات غذایی بسیار محدود کننده، روی آورد و برعکس. این امر یک چرخه معیوب ایجاد خواهد کرد که در آن یک اختلال روانی از دیگری تغذیه می کند تا بتوانند دوام داشته باشند.

رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای

رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای

علت اعتیاد و اختلالات تغذیه ای چیست؟

مانند بسیاری از جنبه های دیگر اعتیاد و اختلالات تغذیه ای، علت این بیماری ها اغلب بازتابی از یکدیگر هستند و شامل موارد زیر می شوند:

ژنتیک

تحقیقات نشان می دهد که یکی از علت های اصلی و اساسی اعتیاد و اختلالات تغذیه ای، استعداد ژنتیکی است. علاوه بر این، چندین انتقال دهنده عصبی مشترک در اختلالات تغذیه ای و مصرف مواد نقش ایفا می کنند.

محیط

فرهنگ عمومی، اغلب چیزهایی مانند لاغری زیاد و مصرف بیش از حد الکل را ستایش می کند. پیام های فرهنگی تأثیر بسزایی در ایجاد اعتیاد و اختلالات تغذیه ای دارد. تاثیر و فشار همسالان و تمایل به تناسب اندام به ویژه در میان نوجوانان و جوانان یکی از عوامل تاثیر گذار محیطی به شمار می روند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

آسیب های جسمی و عاطفی

آسیب های جسمی و عاطفی که فرد در گذشته به آنها مبتلا شده، در صورتی که بدون درمان رها شوند، اغلب بر اختلالات روانی کنونی و یا اختلالات تغذیه ای تأثیر بسزایی خواهند گذاشت. اختلالات تغذیه ای و اعتیاد معمولاً ناشی از یک مشکل بسیار عمیق تر است.

سلامت عاطفی

ابتلا به هر نوع اختلال روانی درمان نشده مانند افسردگی، اضطراب، ممکن است فرد را در معرض ابتلا به اعتیاد و یا اختلال تغذیه ای قرار دهد تا فرد قادر به کنترل زندگی خود باشد. اگرچه اختلالات تغذیه ای و اعتیاد بر همه افراد تاثیر می گذارد، این عوامل ممکن است احتمال ابتلا به هر یک از این بیماری ها را افزایش دهد.

علائم اختلالات تغذیه ای و اعتیاد

آمارها و تحقیقات یک مسٸله را کاملاً روشن کرده است که اختلالات تغذیه ای و سوء مصرف مواد اغلب به طور همزمان اتفاق می افتند و در برخی مواقع از یکدیگر تقلید می کنند. هنگام غربالگری اختلالات تغذیه ای یا اعتیاد، علائمی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

علائم رفتاری

ناتوانی در ترک رفتارهای مخرب حتی پس از چندین بار تلاش

مشغله وسواس گونه نسبت به غذا یا مواد مخدر

تمایلات شدید و قوانین سختگیرانه پیرامون رژیم گرفتن یا مصرف مواد مخدر و الکل

انزوا طلبی به منظور پنهان کردن الگوهای غیرعادی تغذیه ای یا سوء مصرف مواد

کنار گذاشتن سایر علایق برای تمرکز بیشتر بر عادت های رفتاری و مواد اعتیادآور

مصرف مداوم مواد یا عادات غذایی غیر عادی با وجود پیامدهای منفی

علائم فیزیکی

پینه روی قوزک پا

گونه های فرورفته

لکه دار یا پوسته پوسته شدن پوست

پوسیدگی دندانها

چشمهای گود رفته

کاهش شدید وزن

علاٸم مشترک بین این دو اختلال ممکن است تشخیص اعتیاد و اختلالات تغذیه ای را با مشکل مواجه کند. با این وجود، به خاطر داشته باشید که آنها ممکن است همزمان با هم روی دهند.

رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای

رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای

ترک اعتیاد و درمان اختلالات تغذیه ای

اعتیاد و اختلالات تغذیه ای هر دو بیماری مزمن و کشنده ای هستند که احتمال عود مجدد آنها زیاد است. به همین دلیل، بسیار مهم است افرادی که از هر دو اختلال رنج می برند در اسرع وقت به درمان تشخیص دوگانه بپردازند و از هر دو اختلال رهایی یابند. به منظور بالا بردن شانس بهبودی طولانی مدت، اعتیاد و اختلالات تغذیه ای باید به صورت تهاجمی و همزمان با هم درمان شوند. با بررسی جداگانه، مطالعات نشان می دهد که تنها حدود 25 درصد از افرادی که تحت درمان و ترک اعتیاد یا اختلال تغذیه ای قرار می گیرند به بهبودی طولانی مدت از شرایط خود دست می یابند. 75 درصد از افراد باقی مانده که از هر دو اختلال رنج می برند با عود مجدد مواجه می شوند و یا به مقابله با اختلالات خود ادامه می دهند.

آمارها نشان می دهد که درصد کمی از زنان به طور طبیعی دارای اندامی متناسب با تصویر ایده آل زیبایی هستند. متاسفانه، حدود 92 درصد از زنان احساس نارضایتی از شکل ظاهری بدن خود می کنند و برای تغییر آن به رژیم غذایی روی می آورند. از آنجا که مفهوم جامعه از تصویر “ایده آل” بدن همچنان به تعیین دیدگاه مردان و زنان نسبت به خود می پردازد، آشنایی با علائم اولیه اختلال تغذیه ای و ارتباط آن با بیماری اعتیاد از ضروریات است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای پرداختیم و علائم آن را بررسی کردیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک اعتیاد و اختلالات تغذیه ای نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *